Zdraví

Chcete konečně zhubnout? Nastartujte metabolismus!

Snažíte se zhubnout a ono to nejde. Představa plavek ve vás vyvolává hrůzu: Jak se těch špeků zbavím? Bohužel většina lidí v této situaci sahá k nefungujícímu modelu hladovky: První kila jdou dolů lehce, ale pak se hubnutí zastaví. Na vině může být zpomalený metabolismus. Upozorňuje Gabriela Knosová z brněnského Institutu redukce a prevence nadváhy

metabolismus

Jak nastartovat metabolismus?

Odbornice z Institutu redukce a prevence nadváhy kompliment doporučují na základě svých dvacetiletých zkušeností zejména pravidelné stravovávní po menších porcích, příjem dostatečného množství bílkovin a zařazení pohybu. Pojďme se na jednotlivé rady podívat podrobněji: 

Stravujte se pravidelně – hladovky vám zaručí pouze jojo efekt

„V Češích je bohužel stále zakořeněn názor, že pokud chci zhubnout, nesmím jíst. Tento přístup však vede pouze ke zpomalení metabolismu a následnému jojo efektu,“ upozorňuje Gabriela Knosová „Při redukci hmotnosti je pro dospělého člověka doporučený příjem energie od 5 000 kilojoulů do 7 000 kilojoulů denně. Konkrétní číslo se odvíjí od věku, pohlaví a fyzické aktivity.“

Tělu je proto třeba dodávat optimální příjem energie v průběhu celého dne, aby nehladovělo a zároveň nemělo přebytky. Optimální pauzy mezi jídly jsou 2 až 3 hodiny, důležité je optimální rozložení v čase, a to jak množství, tak i živin. Dbejte na vydatné snídaně, po noci je metabolismus v útlumu a potřebuje doslova „nahodit“. Oběd je pak nejvydatnější jídlo dne a směrem k večeru snižujte množství sacharidů v konzumovaných jídlech.

„Lidé, kteří k nám přicházejí s tím, že se jim nedaří zhubnout, často přiznávají, že vynechávají snídaně a snižují tak svůj energetický příjem. Říkají, že po ránu ani nepotřebují jíst, nastartují se kávou. Všechno špatně. Odhlédneme-li od kofeinu, který prázdnému žaludku opravdu nesvědčí, snižují tak svůj energetický výdej. Pokud totiž vynecháme snídani a jíme až oběd, zpomalíme svůj metabolismus skoro o polovinu, vysvětluje Kristýna Galová z brněnského Institutu kompliment.

Pozor na dostatek bílkovin – tofu maso nenahradí

Proč? Tělo totiž zpracovává bílkoviny pomaleji než tuky nebo sacharidy, a tak vás zasytí na delší dobu. To ale není jediné pozitivum, samotným zpracováním proteinů tělo vydá více energie než u jiných živin. Strava bohatá na proteiny tak pomáhá udržovat svalovou hmotu, a tím i podporuje rychlost vašeho metabolismu. „Doporučujeme konzumovat zejména živočišné bílkoviny, protože mají komplexní zastoupení aminokyselin. Z tohoto hlediska je nejvhodnější vaječný bílek, nebo kuřecí maso. Pokud maso odmítáte, můžete jej nahradit tofu, ale budete se muset kvůli vyšší energetické hodnotě smířit s menší porcí,“ uvádí Kristýna Galová

Hýbejte se! Svaly spalují více energie

Rychlost metabolismu zásadně ovlivňuje množství svalové hmoty a pravidelná fyzická aktivita. Svaly i v klidu potřebují na svůj provoz podstatně více energie než tuková tkáň, a proto tělo, které má dostatek svalové hmoty, vydává více energie, má tedy vyšší bazální metabolismus. „Pro ty, kteří trpí jarní únavou je pohyb skvělým lékem. Pokud se přemohou a začnou chodit alespoň na procházky, brzy na sobě zpozorují blahodárné efekty,“ potvrzuje nutnost zařazení pohybu Kristýna Galová

Restart metabolismu? Pouze přírodní cestou

Mimořádně nebezpečné je zrychlovat metabolismus pomocí doplňků stravy. Bez důkladného vyšetření si ani nemůžete být jistá, že metabolismus zrychlit opravdu potřebujete. „Našim klientům žádné doplňky stravy nedoporučujeme. Dokonce máme zkušenost, že některé mohou lidem spíše ublížit, pozor na ně,“ varuje Gabriela Knosová.

JAK METABOLISMUS FUNGUJE?

Na závěr si vysvětleme, jak metabolismus funguje a proč je pro hubnutí důležité zvyšovat jeho fungování. Metabolismus je souhrnem veškerých dějů, které probíhají uvnitř organismu a slouží k tvorbě využitelné energie a látek potřebných pro činnost organismu. Vedle celkového metabolismu hraje při hubnutí roli také tzv. bazální, neboli klidový metabolismus, který udává potřebu energie pro zachování všech životně důležitých funkcí v klidu. Pokud dokážete zvýšit právě tento bazální metabolismus, začnete takříkajíc hubnout i ve spánku.

„Příčinou zpomaleného metabolismu může být nejen nedostatek fyzické aktivity, ale také nepravidelný příjem energie, když celý den nejíme a večer to doháníme, a pozitivní energetická bilance (přijímáme více energie, než vydáváme a přebytek se ukládá do zásob). Na vině ale může být také nevyvážená strava, která může obsahovat příliš skrytých tuků (zejména nasycených), vysoký příjem jednoduchých cukrů či trans-mastných kyselin. Také nízký podíl vlákniny ve stravě a nedostatečný příjem neslazených tekutin bez kofeinu rychlost metabolismu ovlivňují negativně,“ komentuje Gabriela Knosová, odbornice na výživu a pohyb z brněnského Institutu redukce a prevence nadváhy kompliment.

Vedle nesprávných stravovacích návyků ale může být příčinou i špatná funkce některých vnitřních orgánů, nejčastěji štítné žlázy, a někteří lidé trpí zpomaleným metabolismem v důsledku předchozích drastických diet, založených na půstu.

   
20.03.2012 - Hubněte - autor: red

Další příspěvky

Komentáře:

  1. [32] DaniellaJ [*]

    Já jíst musím, když se nenajím, tak to se mnou rodina nemůže vydržet! co mi pomohlá udržet bříško pevné ( po dvou dětech!) je krém Get Waisted, za svobodna jsem si je kupovala v Anglii, kde jsem pracovala, teď se prodávají už i tady. můžu doporučit. jukněte na www.mamamio-skincare.cz, fakt bomba.

    superkarma: 0 22.03.2012, 10:10:07
  2. avatar
    [31] Kytinkak [*]

    yutinkaca — #23 to mi povídej, at dělám co dělám nikde výsledek nevidímSml80

    superkarma: 0 20.03.2012, 23:14:09

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. [30] Blanďuleta [*]

    Jindriska8 — #1 Také jsem to zkoušela bez pečiva, ale suchary mě nějak extra neoslovily, občas slupnu racio chlebík, ale že bych se po něm oblizovala, to ani náhodou!Sml15Takže sem tam nějaký rohlík sbaštím...Sml57

    superkarma: 0 20.03.2012, 22:06:08
  2. [29] Blanďuleta [*]

    ekleinovka — #21 Nic záviděníhodného! Máme totaké za sebou, postupně komplet celá rodina. Uf, to byly závody!

    superkarma: 0 20.03.2012, 21:59:19
  3. [28] Lydia001 [*]

    Naštěstí jsem nikdy problémy s postavou neměla.

    superkarma: 0 20.03.2012, 21:54:39
  4. avatar
    [27] Florencie [*]

    Trefa — #24 Ty se mi snad jenom zdáš Sml28

    superkarma: 0 20.03.2012, 21:13:30
  5. [26] Jala [*]

    Dobré rady, zkusím se jim i řídit.Sml16

    superkarma: 0 20.03.2012, 20:06:40
  6. avatar
    [25] Tulinka [*]

    Lisa11 — #11 jíš hodně málo Sml22 důležitý je jíst po těch 3h.Mezi tím dodržovat pitný režim.Je hezké,že denně jezdíš na rotopedu.Zkus i jiné aktivity,třeba plavání,dlouhé procházky,powerjogu.....Tělo si totiž časem na stejnou aktivitu zvykne Sml57

    superkarma: 0 20.03.2012, 19:27:49
  7. [24] Trefa [*]

    Trefa:zadnou dietu nedrzim,mamstejnou vahu.

    1. na komentář reaguje Florencie — #27
    superkarma: 0 20.03.2012, 17:33:32
  8. avatar
    [23] yutinkaca [*]

    já se snažím se sebou stále něco dělat  Sml16 nikdy nekončící boj Sml30

    1. na komentář reaguje Kytinkak — #31
    superkarma: 0 20.03.2012, 15:34:24
  9. [22] Rikina [*]

    knihovna — #14 nemám rodinu, tudíž nevařím. Ráno jdu z domu v šest, všude je ještě zavřeno. Večer se vracím kolem osmé, deváté, už je zase všude zavřeno. Tudíž si ani nenakoupím. Dělat si takhle večer ještě něco do krabičky, to jsem jednoduše líná, poněvadž mě to nebaví, zabývat se jídlem, nikdy mě to nebavilo a už ani nezačne. Sml80 Čili mně to nefunguje. Sml57

    superkarma: 1 20.03.2012, 14:15:31
  10. avatar
    [21] ekleinovka [*]

    Nechci hubnutí,a to mi minuly týden postihla střevní chřipka,ještě jsem na lehké stravě,nedibrovolne

    1. na komentář reaguje Blanďuleta — #29
    superkarma: 0 20.03.2012, 12:12:26
  11. [20] FAXÍK [*]

    helča 65 — #8 šikovná holka Sml67

    já jsem teď taky začala zdravě a pravidelně jíst a sportovat a cítím se opravdu lépe a hubnu

    superkarma: 0 20.03.2012, 12:06:08
  12. avatar
    [19] carmi [*]

    Lisa11 — #11 Zkus jezdit na rotopedu ne večer, ale ráno. Stačí třičtvrtě hodiny. Musíš být nalačno. Nevím přesně proč, vysvětlovala mi to dcera, souvisí to s tím, že dokud se nenajíš, neuvolní se z těla inzulín. A tělo sahá do zásob, odbourává tuky. Ale to až po půl hodině aerobního ježdění, proto ta třičtvrtě hodina. Pak je dobré ještě půl hodiny nejíst, protože tělo ještě chvíli pokračuje v odbourávání.

    Začala jsem před 6ti týdny, jezdím skoro denně, jím hlavně bílkviny a zeleninu. K snídani jogurt, nebo tvaroh. Zhubla jsem 5 kilo. Tak ještě  tak tři kila musí dolů! Jo a měřím si tuky a svalovinu. Ubývají jenom tuky!

    superkarma: 0 20.03.2012, 11:46:06
  13. [18] free [*]

    Já dělám topinky nasucho, tak si říkám, že nejsou tak nezdravé,

    superkarma: 0 20.03.2012, 10:56:06
  14. avatar
    [17] Deta [*]

    Taky se snažím jíst 5x denně a zdravě, u mě je hlavně problém, že tak hodinku po obědě dostanu na něco chuť... Ale snažím se a uvařím si zelený čaj a většinou vydržím. No ale zrovna včera se mi nějak vymkla z kontroly večeře, dostala jsem strašnou chuť na topinky a moje holky mě v té chuti podpořily. Ale dala jsem si i zeleninový salát, tak se ta nezdravá topinka trochu vykompenzovala, že jo? Sml52

    superkarma: 0 20.03.2012, 09:36:25
  15. [16] magic11 [*]

    helča 65 — #8 přesně můj případ, na začátku ledna jsem měla 81 při výšce 162, nechala jsem si sestavit na první dva měsíce jídelníček od výživové poradkyně, bez hladu mám zatím 71 kg, teď už to jde pomaleji, ale jde to dolů, obleču kalhoty o 2 čísla menší a nemám hlad. Když jdu spát večer pozdě, dám si něco malého klidně i v 10 hodin. Sml67

    superkarma: 0 20.03.2012, 09:29:11
  16. [15] knihovna [*]

    helča 65 — #8 Sml67Přesně tak Ty jsi to pochopila. Když u toho takto zůstaneš, zvykneš si na tento režim a bude Ti dobře!

    superkarma: 0 20.03.2012, 09:15:39
  17. [14] knihovna [*]

    Rikina — #3 To už bude pozdě v důchodu. Krabička s sebou do práce se mi osvědčila a žádné kupované bagety atd. Ještě se tím ušetří, když si jídlo doma připravíš Sml58. Ano o jídle musíš přemýšlet a to spousta lidí odradí. Večer si doma připravím do krabičky oběd. Ráno do tašky hodím, jogurt, ovoce a rohlík k svačinám. A je vystaráno na celou pracovní dobu. myslím, že to problém vůbec není. Večer pak vařím pro rodinu, vždy mi zbyde na zítra zas do krabičky. Funguje to!Sml16

    1. na komentář reaguje Rikina — #22
    superkarma: 0 20.03.2012, 09:12:41
  18. avatar
    [13] femme [*]

    helča 65 — #8  taky to tak už nějakou dobu dělám a váha mi jde dolů, sice ne moc rychle, ale zato bez hladu Sml58 Sml67

    superkarma: 0 20.03.2012, 09:12:01
  19. [12] knihovna [*]

    Lisa11 — #11 Možná z provozních důvodů nemůžeš obědvat dříve. Ale myslím, že bys měla oběd posunout na dřívější hodinu, ve 3 dát svačinu a pak večeři. Má se jíst 5x-6x denně malé dávky a ty jíš 3. Nechodit spát hladová. Proto možná nemůžeš schodit.

    superkarma: 0 20.03.2012, 09:07:11
  20. [11] Lisa11 [*]

    Musím říct, že bez snídaně bych nevyšla z domu. Kvůli tomu vstávám ráno dřív. Manžel vstane, vyčistí si zuby a jde. Já si potřebuji sednout, dát si chleba s něčím a čaj a rozkoukat se. K svačině si beru jogurt a nějaké ovoce nebo zeleninu. Oběd mám doma ve 3 hodiny a pak už většinou hlad nemám. Přesto nehubnu a to každý večer jezdím skoro hodinu na rotopedu a pak ještě cvičím. Co s tím?

    1. na komentář reaguje knihovna — #12
    2. na komentář reaguje carmi — #19
    3. na komentář reaguje Jitulinka — #25
    superkarma: 0 20.03.2012, 08:43:42
  21. avatar
    [10] Florencie [*]

    helča 65 — #8 To je všechno pravda. A taky pozitivní přístup je důležitý. Jít do hubnutí s tím, že stejně nezhubnu je blbost.

    superkarma: 0 20.03.2012, 08:35:49
  22. [9] Roland [*]

    luneta — #5 To pečivo bych taky moc postrádala.

    superkarma: 0 20.03.2012, 08:23:46
  23. [8] helča 65 [*]

    Sml16 Před necelým rokem se moje váha vyšplhala do výše 86 kg při výšce 163 cm, měla jsem plnou skříň oblečení, které mi bylo malé a tak jsem se rozhodla, že nějaké kilo musí dolů. Podařilo se mi to díky tomu, že jsem začala pořádně a pravidelně jíst. Prvních 5 kg jsem zhubla za pomoci výživového poradce. Hubnutí bylo podpořeno užíváním potravních doplňků, které byly pro důchodce příliš drahé a tak jsem se rozhodla zkusit hubnout bez nich. Jím pravidelně pětkrát denně a vím, že nesmím dostat hlad. To znamená, že jakmile začnu pociťovat chuť na něco dobrého, musím se okamžitě najíst. Omezila jsem pečivo, ale nevynechala, dám si občas i rohlík a bílý chléb, ale jenom jeden kousek. Ze dne na den jsem přestala jíst sladkosti, i když dříve jsem si bez něčeho sladkého ke kávě neuměla den představit. Prostě na sladké nemám chuť. Za třičtvrtě roku mám 9 kg dolů a hubnu dál. Bez hladu a stresů. A postupně vyndávám ze šatníku ještě loni malé oblečení.Sml59

    1. na komentář reaguje Florencie — #10
    2. na komentář reaguje femme — #13
    3. na komentář reaguje knihovna — #15
    4. na komentář reaguje magic11 — #16
    5. na komentář reaguje FAXÍK — #20
    superkarma: 1 20.03.2012, 08:00:11
  24. avatar
    [7] saruz [*]

    Tak teorii hubnutí mám zmáknutou,jen ji taky dokázat důsledně dodržovat v praxi Sml22 a ne se občas večer u televize přežrat. Sml80

    superkarma: 0 20.03.2012, 07:32:12
  25. [6] lidicka [*]

    vše dodržuji a nehubnuSml30

    superkarma: 0 20.03.2012, 07:30:45
  26. avatar
    [5] luneta [*]

    Jindriska8 — #1 bez pečiva si to neumím představit.S čím si pak mám dát rajče nebo sýr?

    1. na komentář reaguje Roland — #9
    superkarma: 0 20.03.2012, 07:30:10
  27. avatar
    [4] blesksoft [*]

    maso moc nejím a nastartovat by to chtělo po zimě je člověk dost zabržděný Sml30

    superkarma: 0 20.03.2012, 06:57:19
  28. [3] Rikina [*]

    To je všechno hezký, ale do práce ráno vyrazit musím, a protože to mám daleko, nemůžu si ráno chystat jakou dobu snídani. Na oběd mám 30 minut, za tu dobu člověk leda tak sní narychlo bagetu. Většinou jsou hnusné, takže si to rád odpustí. Sml57 No a nají se až večer, nebo v noci, když má na to čas a klid. Nevyvážené stravy. Jo, zkoušela jsem to, připravit si doma balíčky s jídlem, a každé tři hodiny něco malýho zdravýho zakousnout. S tím je takovýho piplání, že mě to otrávilo už třetí den. Kamarádka měla větší výdrž, a za měsíc zhubla dvě kila, což nebylo ani vidět, a za tejden je pak měla zpátky, když ji taky přestalo bavit se matlat s přípravou žvance v tříhodinových intervalech. Sml80 Metabolismus si bude muset počkat do důchodu, pak možná bude čas a nálada se jím zabývat. Sml54

    1. na komentář reaguje knihovna — #14
    superkarma: 0 20.03.2012, 02:14:23
  29. avatar
    [2] řinka [*]

    Jindriska8 — #1 Taky jím všechno,neomezuji se ale hlavně se nepřežírám a mám dostatek pohybu.

    superkarma: 0 20.03.2012, 01:08:40
  30. avatar
    [1] Jindriska8 [*]

    Hubnout nepotřebuji,jím všechno,kromě pečiva a mám ráda pohyb.

    1. na komentář reaguje řinka — #2
    2. na komentář reaguje luneta — #5
    3. na komentář reaguje Blanďuleta — #30
    superkarma: 0 20.03.2012, 01:05:06

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Anketa: Výživa v nemoci
Hledáme čtenářky, které rády čtou knihy
Anketní otázky pro čtenářky, které chtějí testovat Canesten Intim Gel
Anketa: Bolí vás záda?
Anketa pro maminky

Náš tip

Doporučujeme