Ono se řekne, „nakupujte s rozumem“, ale co je v tom nepřeberném množství rozumné, a co ne? I když si doma napíšeme seznam potřebných věcí, stejně do nákupního košíku přihodíme i věci, které nám prostě chutnají, a nepřemýšlíme, zda jsou zdravé, nebo ne.

Je to dobře, nebo špatně? Na to jsme se zeptali výživového poradce, pana Michala Jeníka.

janikTakže pane Jeníku, je to špatné, když hodíme do košíku vyloženě to, co nám chutná?
Neexistují nejlepší či nejhorší jídla, takže vlastně to tak špatné není. Je totiž snazší dodržovat zdravý stravovací program, obsahuje-li jídla, která máte rádi. Ovšem hodně záleží na vašich stravovacích návycích. Měli byste si oblíbit pestrou škálu potravin a na kalorická tučná jídla být opatrní.

Existují vůbec nějaká pravidla, která by nám usnadnila výběr při nákupu?
Zkusíme společně nějaká najít.

Pojďme na ně. A začneme rovnou u pečiva. Co chleba a rohlíky?
Rohlíky je rozhodně lepší kupovat celozrnné či žitné rohlíky než tukové. A čím menší, tím lepší. Chléb, který mohu doporučit, tak ten vybírejte žitnopšeničný nebo žitný celozrnný.

Co maso?
Upřednostněte krůtí, králičí a kvalitní kuřecí maso (nejlépe v biokvalitě), které je známé nízkým obsahem tuku a kalorií. Navíc je bohaté na bílkoviny, které jsou naprosto nepostradatelnou živinou nutnou pro obnovu svalových tkání, podporu imunity, udržování pravidelného srdečního rytmu a také funkce mozkových buněk. Nebojte se ani libového vepřového a hovězího masa.

V naší zemi jsou také oblíbené různé omáčky. Těch se snad vzdát nemusíme.
Omáčka k jídlu patří a vzdát se jí rozhodně nemusíte. Doma jistě dokážete připravit zdravější formu omáčky. Např.: nepoužívejte jíšku, k zahuštění se stejně dobře hodí kukuřičný škrob, rozmixovaná zelenina nebo instantní vločky. Aby omáčka neobsahovala příliš mnoho tuku, doporučuji zkusit sójovou nebo lehčí klasickou (16%) smetanu.

A co mléko? Do kávy si dávám polotučné.
Víte, káva je vlastně lehká droga, ale pokud bez ní nemůžete být, tak klidně se smetánkou (Kapucínek) nebo s tím vaším polotučným mlékem. Zdravější možnost je sojový nápoj.

A miluju sýry
Se sýry už je to horší. Řada lidí má problémy s tím, zvyknout své chuťové pohárky na nízkotučný sýr. Pro začátek tedy můžete zkusit kompromis - oba sýry, váš oblíbený + nízkotučný prostě smíchejte, ale jen občas a malé množství. V případě, že snižujeme váhu, tak je potřeba jíst hlavně sýry tvarohové - cottage, klasické české žervé, lučinu s vlákninou atd. Plátkové sýry do 30 % tuku.

Jaký máte názor na lehké jogurty?
Na lehké jogurty klidně zapomeňte, místo tuku obsahují škroby, a proto je to vlastně ještě horší varianta. Jogurty jsou pro nás vhodné od 1,5 - 3% tuku.

Nesmíme zapomenout ani nápoje. Co taková voda?
Vzhledem k tomu, že voda má nulový obsah tuku i kalorií a může vám zabránit v přejídání, měla by se stát pravidelnou součástí vašeho nákupu. Mám samozřejmě na mysli vodu bez bublin a příchutě. Nebo ještě lépe, vodu si nekupujte a pijte jen vodu z kohoutku, ve většině měst naší republiky je velmi kvalitní.

A z vody vaříme kávu. Tu jakou?
Káva přispívá maximálně pěti kaloriemi, pijete-li ji však černou bez cukru. Cappuccino, moka, latté apod. jsou skutečnou pohromou. Běžná porce cappuccina vám do těla klidně vpraví 350 kJ a 2 gramy tuku.

Pojďme ještě k džusům.
Džusy, kromě stoprocentních, také nejsou tou nejlepší volbou. V jednom litru 100 % džusu je příliš velké množství cukru, proto je doporučuji ředit v poměru 1:3 nebo s ním jen ochucovat vodu. Nektary jsou převážně zbytky ovoce z výroby 100 % džusů jen doplněny cukrem a barvivy. Nejsou tudíž pro nás tím zdrojem vitaminů, minerálů a vlákniny, po kterém voláme.

Kupovat tedy hlavně ovoce a zeleninu.
Tak na ty bychom neměli zapomenout při žádném nákupu. Zkuste jíst denně jednu až dvě hrsti ovoce a nejlépe sezonního a regionálního. Zeleniny stačí pro začátek 500 g denně a dobrá zpráva je, že se započítává i zelenina v polévkách.

Rada na závěr:
Je dobré chodit nakupovat najedení. Nemá-li se pro vás nákup stát nekonečným hororem, choďte na něj pečlivě připraveni a se seznamem v ruce. Vždy je snadnější vybrat si mezi produkty, které chcete koupit, než na místě kombinovat nejvhodnější jídelníček pro příští dny.

Děkuji za rozhovor.

nakup

Michal Jeníka z KondicePro, která je partnerem projektu Odlehčeme zeměkouli!®
Foto: agentura AS Media

Reklama