Bulvár

Chceš počít dítě? Zákon rozhodne, jestli můžeš nebo ne!

 

 

Neplodnost je čím dál tím větší problém naší společnosti. Dle průzkumů se jedná jen v Česku o 55 % párů, které nemají šanci klasickou cestou počít dítě.


Pomoci jim mohou metody asistované reprodukce. Zní to jednoduše. Absolvujete s partnerem specializovaná vyšetření a lékaři Vás uklidní, že dnes je to normální cesta, jak se dočkat potomka. A začít můžete okamžitě.


Tuto praxi posledních let, kdy překážky v podstoupení umělého oplodnění jsou většinou jen zdravotního nebo finančního charakteru, by měl od jara příštího roku změnit zákon.

Jestli si myslíte, že usnadní situaci neplodných párů, jste na omylu. On jim to nejen neusnadní, on jim to také může zakázat. Že to nemůže projít? Už prošlo – bylo ukončeno první čtení v Parlamentu ČR. Vládní návrh zákona o zdravotní péči, jmenovitě paragrafy 40 až 46 v jeho 2. díle o reprodukci mohou zasáhnout do života stovek lidí.


Zákon nás rozdělil na ženy „dárkyně“ a  muže „dárce“. To je snad běžné, ne? Dárcem byl doteď anonymní muž. Ovšem dle nového zákona je „dárcem“ muž, který poskytne své spermie své manželce či partnerce, protože oba chtějí mít dítě. „Dárkyní“ je žena, nejen anonymní, ale i ta, která „daruje“ svá vajíčka sama sobě. Ale nejen to, stává se zároveň „příjemkyní“, i když jde o vlastní vajíčka.

Vyznáte se v tom? Vyznají se v těchto formulacích sami zákonodárci? Chybička se někdy vloudí, a tak mohou přece doplnit zákon vyhláškou. Existuje logika? Ne, raději vyhlášku než úpravy v zákoně samotném, i když ještě nebyl schválen.


Kriteria pro anonymní dárce jsou velmi přísná. S ohledem na příjemce a na co největší šanci na úspěch, to je, samozřejmě, v pořádku. Nyní se mají týkat i manželských a partnerských dvojic?

Například:
- dárce musí být mladší 40 let
- negativní genetické vyšetření
- negativní testy na hepatitis B, C, syphylis
- negativní test na HIV


Takže ti, kdo budou chtít podstoupit asistovanou reprodukci, absolvují drahá vyšetření (částky od 5 000 do 30 000 Kč bude hradit zdravotní pojišťovna, ale jak dlouho?)
Pokud nebudou splněna kriteria u jednoho z partnerů nebo manželů, nemá ze zákona nárok poskytnout své zárodečné buňky pro samotný zákrok.


Co to může přinést? Druhý partner se rozhodne, zda najít partnera jiného, který by mohl kriteria splňovat, nebo zůstane se stávajícím partnerem a smíří se s bezdětností. Anebo - použít zárodečné buňky anonymního - cizího - dárce.

Ale proč to tak dělat? Jenom proto, že jednomu z partnerů už bylo 40 let, proto, že se u někoho v jeho rodině vyskytuje např. cukrovka? 

A co psychologické hledisko? Zejména muži se s dárcovstvím neradi smiřují a už sama psychická zátěž při této léčbě je pro oba partnery veliká (abstinence sexuálních styků nebo naopak plánované řízení na určité dny, časté návštěvy lékařů, hormonální léčba, čekání na výsledek).

Lékařská věda stále vyvíjí nové metody, jak eliminovat problémy asistované reprodukce, především u párů, kde hrozí vážné genetické poruchy. Pokud se zákon schválí, nebudou mít páry vůbec šanci tuto metodu využít. Specialisté, kteří se metodami asistované reprodukce zabývají, tyto skutečnosti připomínkovali. Byly přislíbeny úpravy. Nestalo se tak.

Návrh zákona nepomáhá párům, které mají problémy s početím, on je  diskriminuje. Nehledě na zpřísnění kritérií pro ty, kteří chtějí metodu postupovat, zvyšuje finanční náklady na neúnosnou mez.

 

Bude nám zákon určovat, s kým mít děti můžeme a s kým ne?

 



Petici proti novému zákonu o zdravotní péči, jmenovitě proti paragrafům o asistované reprodukci můžete nalézt zde:

http://www.feminismus.cz/fulltext.shtml?x=795102

 

Pokud Vás tento problém oslovil, další informace získáte na těchto stránkách:

http://zpravy.idnes.cz/domaci.asp?r=domaci&c=A051114_215945_domaci_dp

http://www.zdn.cz/detail.htm?id=49201

http://www.neplodnost.cz/web/verejnost/napsalose/?article=200

   
18.11.2005 - Společnost - autor: Míra Šindrbalová

Další příspěvky

Komentáře:

  1. avatar
    [66] peguša [*]

    Nyotaimori: Tak to nevím, jestli bych do toho šla, i když jsme o tom taky uvažovali. Ale ono to není jednoduché. Úředníci se ti pitvají v soukromí aby zhodnotili, jestli jsi vhodný kandidát. V případě, že jeden z manželů je ve druhém svazku, zamítá se rovnou. Navíc geny jsou geny a upřímně, co může zdědit dítě, které rodiče třeba nejdříve týrají, zneužívají a pak opustí nebo jim musí být odebrány. Namítneš, že i u vlastního dítěte nevíš, do čeho lezeš. To je sice pravda, ale je to vlastní krev (třeba jen pocit). Můj starší brácha je taky adoptovaný a většího prevíta bych těžko hledala. Mám na mysli jeho chování k rodičům, kteří si ho vybrali, dali mu domov a hezké dětství. Jeho máma byla coura, která měla za svobodna 3 děti a každé s jiným chlapem. Brácha byl v domově, páč ho opustila, druhý syn žil u maminky jednoho z amantů mámy (nebyl to jeho otec) a ještě měli ségru a o tý nic nevím. Na charakteru bráchy se tento stav hodně podepsal. Takže znovu opakuji, vzít si dítě z DD, je velká sázka do loterie. Jedna vzdálená příbuzná si vzala asi 5 cikáňat. Postupně jí je zase berou, jelikož jeden byl týraný (vlastní máma mu pálila ruce v kamnech, když zlobil) a je velmi agresívní k okolí, další dva načapala spolu v posteli (ani jeden nebyl starší 15ti let) atd. Čili dětské domovy jsou plné, ale vybrat "vhodné" dítě je dost obtížné.

    superkarma: 0 21.11.2005, 17:13:06
  2. avatar
    [65] Meander [*]

    svetluszka: Souhlasím, že ty naše zákony jsou na ránu.

    superkarma: 0 21.11.2005, 16:18:47
  3. avatar
    [64] svetluszka [*]

    Nyotaimori: Meander: ...jasně že má... ... ale u nás jsou tak blbý zákony, že jsou nima děti nucený vyrůstat v domovech.... .....naši známý dostaly chlapečka po 12ti letech ......a druzí ještě těd čekají.....už 6 rok...
    Taky jsme o adopci uvažovaly, ale já měla strach, že bych třeba někdy v budoucnu upřednostňovala svý vlastní dítě.... ....prostě na to nemám.....

    superkarma: 0 21.11.2005, 15:27:15
  4. avatar
    [63] Meander [*]

    Nyotaimori: Ta teorie s adopcí má něco do sebe...

    superkarma: 0 21.11.2005, 15:16:58
  5. avatar
    [61] peguša [*]

    Nyotaimori: To že dítě nechceš, je tvoje vlastní rozhodnutí. Neplodnost si nikdo dobrovolně nezvolí.
    Nezlob se, ale sterilizace je jedna z mnoha možností, jak zabránit početí, to už jsem tu psala. Je spousta jiných, levnějších způsobů. Na neplodnost nic jiného, než IVF (ve většině případů) není. To je ten zásadní rozdíl mezi tebou a mnou.

    superkarma: 0 21.11.2005, 14:05:03
  6. avatar
    [59] svetluszka [*]

    Nyotaimori: Možná právě proto, že už těd víš, že nikdy děti chtít nebudeš, se tu rozčiluješ, že NÁM to naše zdravotnictví ZAPLATILO.... ....
    Ano, neohrožuje, nediskriminuje.....přesto si myslím, že když to těd opravdu potřebuje pomalu polovina lidí, by na IVF stát přispívat měl. Možná jsem použila blbý přirovnání, ale princip je to stejnej.....
    A mít děti mi teda jako rozmar rozhodně nepřijde.....

    superkarma: 0 21.11.2005, 12:41:46
  7. avatar
    [58] peguša [*]

    Nyotaimori: Nediskriminuje? Taj jeden malý příklad. Když jsem ještě neměla děti a zrušil se Mezinárodní den žen, kdy všechny ženy bez vyjímky dostávaly nějakou drobnost od odborů. Zavedl se Den matek. A v tu chvíli dostávaly "něco" jen maminky, ostatní ne. Totéž platilo o Mikuláši a Vánocích. Ale příspěvky jsme platily stejně. Nebyla to diskriminace? Nevím, jak nyní, ale bezdětní platili vyšší daně. Také diskriminující pro toho, kdo děti chce a nejsou mu dopřány.

    superkarma: 0 21.11.2005, 12:40:08
  8. avatar
    [55] peguša [*]

    svetluszka: To je těžký, když to někdo nechce pochopit, stejně to nepochopí. S tím nic nenaděláš .

    Nyotaimori: Mindráky jsou do určité míry věcí výchovy. Mám od 10 let brýle, a to celodenně. Nikdy jsem mindrák neměla. Moje spolužačka ano. Jenže s tím dokáže pomoci psycholog, ale s neplodností ti psycholog moc nepomůže.

    superkarma: 0 21.11.2005, 09:48:09
  9. [54] sahleb [*]

    Zakon je diskriminacni . nechapu jak muze byt nekdo v politice a tohle vymyslet a myslet to vazne.

    Deti se rodi minimum, nebo jeste mene, a ted politici zakazou muzovi pres 40 let aby byl darcem i kdyz je zto vlastni manzel.

    Preji se abych vedela jmena tech , kteri to vymysleli.

    superkarma: 0 21.11.2005, 09:00:55
  10. avatar
    [53] svetluszka [*]

    Nyotaimori: ....docela by mě zajímalo, jak by ses dneska vyjádřila k tématu postižení..... ....To jako když budu na vozíku a nemůžu jít do krámu kam vedou jen schody, je to jen můj problém, protože to můj život neohrožuje, když se tam nepodívám..... zaplatím si to sama.??
    Podle mě i neplodnost je určitej druh postižení..... a nemysli si že když jsou tři pokusy hrazený pojišťiovnou, že tě to nic nestojí..... ...doplácíš na jeden takovej zákrok okolo 15ti tisíc.

    superkarma: 0 21.11.2005, 08:25:59
  11. avatar
    [51] peguša [*]

    Nyotaimori: Nesuď podle sebe. Nevíš, co to je toužit po dítěti a nemoci ho mít. Každý měsíc doufáš a každý měsíc opět nic. Ale říkat to tobě je jako "házet perly sviním". Proti otěhotnění je spouta možností (pilulky, podkožní tyčinky, nitroděložní tělísko, kondom, pesar ....), které jsou cenově dostupné a téměř 100% spolehlivé. Naproti tomu takové IVF přijde na několik desítek tisíc a šance je zhruba třetinová (mimochodem vyšší, než při normálném početí "zdravého" páru, tam je šance zhruba 25%). To přece nemůžeš srovnávat. Kolik párů by si to mohlo dovolit? Už takhle na nás nebude mít kdo dělat, aby bylo na naše důchody. Při tvých názorech bychom brzo vyhynuli. Ani cikáni se svou silnou reprodukční schopností by to nevytrhli. Copak to nechápeš?
    A jestli to, že nemůžeš mít dítě nějak ohrožuje. Já bych řekla, že ano. Psychika člověka je hodně křehká záležitost a ten permanentní stres, kterým partneři procházejí třeba několik let, může jejich vztahem pořádně zacloumat. Každý není schopný takovou situaci dlouhodobě (nebo celoživotně) unést. Ty prostě děti nechceš a tak si takovou situaci nedokážeš (a nejspíš ani nechceš) představit. Já si zase nedovedu představit, že bych děti neměla, ale dokážu pochopit, že je někdo nechce mít.

    superkarma: 0 20.11.2005, 16:13:09
  12. avatar
    [49] peguša [*]

    Bellana: Nezlob se, ale nesouhlasím. Lehko se řekne, kdo se necítil zralý..... Brali jsme se s mužem, když mě bylo 23 a jemu 33 let. O děťátko jsme se, vzhledem k jeho věku, snažili od začátku. To jsme, dle tvého názozu, byli ještě zralí, že? Bohužel se nedařilo a tak se nám první dítě (po umělém oplodnění) narodilo v manželových čtyřiceti a druhé (stejným způsobem) v jeho třiačtyřiceti letech. Podle nového zákona bychom tedy už neměli šanci a podle tvého názoru jsme už byli "přezrálí". Chápu tě správně. Ono nic není jen černobílé. Ne každý má dítě později jen ze své pohodlnosti. Ono se před vlastním umělým oplodněním zkoušejí i jiné, pro ženu i muže, méně zatěžující metody (podpůrné léky, vitamíny, umělá inseminace a teprve pak přijde na řadu IVF). Tedy pokud se nezjistí příčina neplodnosti.

    superkarma: 0 19.11.2005, 19:22:07
  13. avatar
    [48] peguša [*]

    žena-sobec: Tedy tvůj nick plně odpovídá realitě. Tolik zášti, jako je v tobě, jsem dlouho nezažila. Máš děti? Asi ne, nebo se ti podařily bez problémů. Proto tak hloupě mluvíš. Já mám dvě a taky ze zkumavky. Prostě nám zjistili, že spolu s mužem mít děti nemůžeme. S jinými partnery ano, ale spolu prostě ne. To bych se kvůli tomu měla podle tebe rozvádět s mužem, kterého miluji? Ani jeden z nás nebyl na tom finančně tak dobře, abychom si mohli dovolit všechno hradit. Ono totiž mezi neplodností a malýma kozama se sakramentský rozdíl. S malýma kozama se dá celkem dobře žít a leccos se dá vhodnou podprdou vylepšit, ale řekla bys mi, jak vylepšit neplodnost. Kdo to nezažije, nepochopí jaké to je, toužit po dítěti a ono stále nepřichází.

    Ale myslím, že článek mluví trochu o něčem jiném. Je trochu o diskriminaci starších manželů. Tedy starších, co je dneska 40, hlavně u chlapa? My to naštěstí už řešit nemusíme, ale těm mladším, které tenhle "povedený" zákon postihne, fakt nezávidím. Už tak prožívají krušné chvíle a ještě jim nějaký chytrolín háže klacky pod nohy tím, že je omezuje věkem a já nevím, čím vším ještě.

    Jaaana: I já se připojím. Problémem jsme s manžou prošli a tak vím, jaké to je.

    svetluszka: Chtěla jsem darovat vajíčka, ale mevyšlo to. Věkový limit u ženy byl před pěti lety 35 let. Pak je zvýšené riziko vrozených vývojových vad.

    Jitka Š.: Gratuluju ti , já mám z IVF dvě. Pochopila bych, když limitujou věk ženy, ale chlapa...? To je vysloveně absurdní.

    superkarma: 0 19.11.2005, 18:17:00

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. avatar
    [47] svetluszka [*]

    žena-sobec: ...tak si ten článek celej..." Dle průzkumů se jedná jen v Česku o 55 % párů, které nemají šanci klasickou cestou počít dítě.".... i ti pitomci v PS vědí, že bychom jinak brzo vymřeli.....

    Jeremi: ...asi tak nějak...

    superkarma: 0 19.11.2005, 14:33:27
  2. avatar
    [46] Jeremi [*]

    žena-sobec: No, ona většina nemocí spadá do kategorie, že se na ně neumírá.

    superkarma: 0 19.11.2005, 13:26:18
  3. [42] Jaaana [*]

    Pojišťovny hradí pouze tři pokusy na umělé oplodnění a ještě takový nesmyslný zákon?Připojuji se k petici!Velice ráda bych znala jméno toho,kdo takový zákon navrhl.Možná,kdyby taková kritéria jaké vymezil tento poslanec pro neplodné páry,zavedl
    v poslanecké sněmovně,zcela jistě by to přínos pro náš stát mělo!Jenže ve sněmovně je dost těch,kterým je víc než 40 let,tak asi nebudou mít příliš ochotu se v něčem takovém angažovat,aby zákon vrátili zpět Ministerstvu zdravotnictví.


    superkarma: 0 18.11.2005, 19:26:30
  4. avatar
    [41] iljanka [*]

    Bellana: Mému tatínkovi bylo 51 a mamince 33, když jsem se narodila, mně se dcera narodila ve dvaceti. Podle tebe jsem byla nezrala a moji rodiče přezrálí.
    A ten zákon je nebo bude na draka, jak vůbec někdo může určovat plošně něco, co platí u každého jedince jinak?

    superkarma: 0 18.11.2005, 18:35:18
  5. avatar
    [40] Meander [*]

    Nyotaimori: Borové šišky, z vejmutovky!

    superkarma: 0 18.11.2005, 16:17:00
  6. avatar
    [39] Danuna [*]

    Nas stat rad obraci lidem zivoty naruby.To uz jsem nekolikrat zazila.Nahore si hlidaji koryta a dole jsou lidi,ktery nemaji praci.Bych tomu i verila,ze vyse popsany clanek bude pravda.Mne sundali plny duchod na castecny ale mam takove omezeni,ze nemuzu proste pracovat ale hlavne,ze stat bude mit vic penez.Dali mi castecny a poslali pracovni rekomandaci kde pisou,ze nesmim nic delat.Tak jak?Mam strasny vztek na tuto neschopnou vladu.A budou lidem diktovat za jakych podminek muzou mit lide,kteri nemuzou mit normalne deti-podminky.Ju ja ma vztek.Takovej bordel muze byt jen u nas

    superkarma: 0 18.11.2005, 16:13:37
  7. avatar
    [37] Meander [*]

    hruška: Už diktují.

    superkarma: 0 18.11.2005, 15:22:58
  8. avatar
    [36] hruška [*]

    Jitka Š.: souhlasím s tebou , jak si to můžou dovolit , zachvilku nám budou diktovat co máme a nemám jíst a pít

    superkarma: 0 18.11.2005, 15:18:04
  9. avatar
    [34] svetluszka [*]

    Jitka Š.: ...neplaš, nevěřím tomu, že by tohle mělo vliv na páry..... ....jde jen o ANONYMNÍ dárce. U mužů by ta hranice klidně mohla být vyšší , ale u žen je jasný, že vajíčko od 40-ti leté ANONYMNÍ dárkyně nemusí být stejně " kvalitní" jako od dvacítky....
    A gratuluju k ....a hodně

    superkarma: 0 18.11.2005, 14:30:59
  10. avatar
    [32] Meander [*]

    Já počít nechci a taky mi do toho zákon kecá. Naházet naše zákonodárce žralokům...

    superkarma: 0 18.11.2005, 14:02:09
  11. [31] Bellana [*]

    Sandy: Tak takového vitálního pětaosmdesátníka s mnoha mnoha milionky bych pro svou dceru brala , jen kdo zaručí, že nevydrží přes stovku

    superkarma: 0 18.11.2005, 13:49:05
  12. [29] Bellana [*]

    Sandy: Když jsem byla čtyřicetiletá mladice, taky jsem byla svěží a plná sil (jak taky jinak s malými dětmi, že jo) a o práci jsem se nemusela bát. Ale teď je to jinak, mám dobrou práci, ale musím se o ni bát. Samozřejmě to pro vaši generaci bude lepší než pro nás, které už teď posílají do hrobu. Psychicky ti děti zestárnout nedovolí, ale je to dřina. Nechtěla jsem tě děsit, určitě to zvládáš a zvládneš.
    Jen jsem chtěla říci, prostě nepovažuji za rozumné otěhotnět po čtyřicítce, pokud to není téměř přirozenou cestou. Domovy jsou plné dětí, adopce je problém, ale pěstounská péče poněkud menší.
    Prostě si myslím, že

    superkarma: 0 18.11.2005, 13:26:09
  13. [27] Bellana [*]

    Každý se k tématu vyjadřuje podle svých zkušeností a zkušeností z okolí. Moje pozorování mi říkají, že většina lidí není zralá pro dítě ve dvaceti a většina je přezrálá po čtyřicítce. Jsou výjimky, ale právě jen výjimky, není jich tedy mnoho. Nejsem asi dost romantická, ale jestliže muž po čtyřicítce nemá peníze na to, aby si zaplatil AR nebo se kvůli tomu není ochoten vzdát finančně nákladného koníčka, pak asi nebude mít ani na to, aby mu poskytl dostatečné zázemí v pubertě. Je to nepříjemné, ale peníze jsou důležitější, než je mi milo.

    superkarma: 0 18.11.2005, 13:01:47
  14. [26] tornado-lou [*]

    Nyotaimori: urcite. blby je to na ne dost.

    superkarma: 0 18.11.2005, 12:57:32
  15. avatar
    [23] svetluszka [*]

    Sandy: ...kdys četla všechno... ...


    18.11. 2005 7:48:47 - svetluszka (Odpovědět) (Poslat vzkaz)
    ...já tomu dost dobře nerozumím....
    Sama jsem IVF podstoupila dvakrát, před dvěma lety ůspěšně... ...a tyhle testy nám s manželem dělali už u prvního pokusu....a to je skoro čtyři roky....
    To, že se " nepomáhá" otehotnět ženám nad 39let + 365 dní, je stará věc a různý gen. vyšetření jsou podle mě taky v pořádku. Do těd se dělaly testy až v průběhu těhotenství... ...a já jsem sama chtěla, aby se udělali do předu, před otěhotněním.
    A to že chlap -dárce- musí být mladší taky 40let chápu.... ...když je to manžel, předpokládám že tohle bude upravovat ta vyhláška,........a když cizí člověk, tak by těch testů a vyšetření mělo být ještě víc.... ..... kdyby to takhle nebylo, bude chodit dávat sperma každej pitomec a neplodné páry budou pak trnout hrůzou, co má jejich miminko v gen. výbavě. U žen -dárkyň- je to stejné.
    Nejspíš si tenhle zákon někde najdu a přečtu přesně. Nevěřím, že zakáže mít děti někomu, u koho se v rodině vyskytuje třeba cukrovka..... .. vždyť kdo je dneska na 100% zdravej na tři generace zpátky?.... ..... jestli by to tak bylo, jak tu autorka píše, můžou si lékaři " centra pro asistovanou reprodukci" brzo zavřít...
    Ale proč tohle poslanci nemohli ošetřit v jednom zákoně a rači udělat vyhlášku, je už věc zase jiná...... ....

    superkarma: 0 18.11.2005, 12:49:34
  16. [20] Bellana [*]

    Sandy: Ach jo, já věděla, že nemám psát, když se neumím řádně vyslovit. Tedy je mi přes padesát a na svých vrstevnících a vrstevnicích vidím, že se na rodiče náctiletých nehodí. Je pár jedinců, kteří zůstali svěží, ale nepřevažují. A pak je tu další věc - dítě je radost, ale taky ho musíš finančně alespoň trochu podporovat ve škole, v koníčcích atd. A s neustálým nožem na krku, že přijdeš o práci nebo ti zkrachuje firma a nebudeš na to mít, musíte být pořádně silní, abyste to ustáli a dítě nedeptali.
    Mám pozdní děti a moc dobře vím, o čem mluvím.

    superkarma: 0 18.11.2005, 12:42:44
  17. avatar
    [19] svetluszka [*]

    tornado-lou: Sandy: .... ...vy to překrucujete....samozřejmě, že budu chtít svýho manžela, i kdyby mu bylo 60. A doufám ,že právě tohle bude zákonem ošetřeno v tom dodatku... U všech párů, co mohou počít dítě svýma "prostředkama." A u dárců to snad je jasný...?

    superkarma: 0 18.11.2005, 12:26:53
  18. [17] tornado-lou [*]

    svetluszka: jo ale spat budes i s nekym na 40, zejo. me se to nalajnovani proste nezda. a proc zrovna 40, proc ne 40 a tri mesice, proc ne 41,5?

    superkarma: 0 18.11.2005, 12:20:54
  19. avatar
    [15] svetluszka [*]

    m.marina: .. ..přesně tak. Bellana v tom o té přírodě má pravdu taky. Je to hodně složitý, ani se moc nedivím, že jim ten zákon dává docela zabrat. U 40ti letýho páru je to tak na hraně-- ze zdravotního hlediska. A s dárci to samí. Kdybych potřebovala sperma na oplodnění, taky budu chtít od co nejmladšího muže a vajíčko jakbysmet.

    superkarma: 0 18.11.2005, 12:08:28
  20. avatar
    [13] emma [*]

    Bellana: a nenapadlo tě, že třeba ač 40letý muž, tak může mít třeba 30letou partnerku? já nevim, ale nesnášim tahle výkřiky typu - lidi maj dělat věci tak a tak, do tolika a tolika let a když zloběj, holt jim to přikážeme zákonem. máme přece demokracii a v demokracii jsou zákony od toho, aby všem poskytovali stejnou startovací čáru (=stejné šance), a pak už je na jedinci, jak se se životem popere

    superkarma: 0 18.11.2005, 11:44:55
  21. [12] Bellana [*]

    Dovolím si s vámi nesouhlasit. Nikdo nikomu nebrání, aby počal dítě klasicky i v pozdním věku. Ale: kdo si ve třiceti nepřipadal dost zralý na dítě nebo se nechtěl vzdávat pohodlí, cestování, kariéry a já nevím, čeho ještě, zřídka bývá po čtyřícítce zralejší. Jen chce dítě jako novou hračku nebo nový zážitek. Lidé, kteří dítě nemohli mít, už ho ve 40 i s případnou pomocí AR mají. A od lidí, kteří sami trpí vážnou chorobou, není příliš zodpovědné mít vlastní děti. Příroda sama se tomu brání, jen lidé ve své nekonečné pýše chtějí všechno změnit a domnívají se,že mají na všechno právo. Lituji, nemají.

    superkarma: 0 18.11.2005, 11:30:41
  22. [11] tornado-lou [*]

    to uz nam muzou rovnou zakazat su.at s kymkoliv, komu bylo 40. to snad neni mozny. testy jsou v poradku, ale tak vekova hranice je vrchol!!!!

    superkarma: 0 18.11.2005, 10:48:39
  23. avatar
    [10] svetluszka [*]

    emma: ...já to myslela jinak... ... s chlapem, co ho aspoň trošku sneseš... ....

    superkarma: 0 18.11.2005, 09:38:28
  24. avatar
    [9] emma [*]

    svetluszka: bez zdravotních komplikací jo, ale bez manžela ne, pokud chceš anonymního dárce

    superkarma: 0 18.11.2005, 09:34:10
  25. avatar
    [8] svetluszka [*]

    emma: ....bez zdravotních komplikací nějaká cesta existuje, ne ?....

    superkarma: 0 18.11.2005, 09:05:22
  26. avatar
    [7] emma [*]

    buďte rády, že aspoň nějaký oplodnění podstoupit můžete

    superkarma: 0 18.11.2005, 08:51:25
  27. avatar
    [6] Žábina [*]

    jak můžu darovat vajíčka sama sobě?

    superkarma: 0 18.11.2005, 08:47:21
  28. avatar
    [5] Irena1 [*]

    Poslouchala jsem o tom debatu v rádiu a sami zákonodárci po upozornění usoudili, že je to průser a bude se to muset upravit - přinejmenším věková hranice a podmínky pro manžele..

    superkarma: 0 18.11.2005, 08:46:17
  29. avatar
    [4] svetluszka [*]

    ...já tomu dost dobře nerozumím....
    Sama jsem IVF podstoupila dvakrát, před dvěma lety ůspěšně... ...a tyhle testy nám s manželem dělali už u prvního pokusu....a to je skoro čtyři roky....
    To, že se " nepomáhá" otehotnět ženám nad 39let + 365 dní, je stará věc a různý gen. vyšetření jsou podle mě taky v pořádku. Do těd se dělaly testy až v průběhu těhotenství... ...a já jsem sama chtěla, aby se udělali do předu, před otěhotněním.
    A to že chlap -dárce- musí být mladší taky 40let chápu.... ...když je to manžel, předpokládám že tohle bude upravovat ta vyhláška,........a když cizí člověk, tak by těch testů a vyšetření mělo být ještě víc.... ..... kdyby to takhle nebylo, bude chodit dávat sperma každej pitomec a neplodné páry budou pak trnout hrůzou, co má jejich miminko v gen. výbavě. U žen -dárkyň- je to stejné.
    Nejspíš si tenhle zákon někde najdu a přečtu přesně. Nevěřím, že zakáže mít děti někomu, u koho se v rodině vyskytuje třeba cukrovka..... .. vždyť kdo je dneska na 100% zdravej na tři generace zpátky?.... ..... jestli by to tak bylo, jak tu autorka píše, můžou si lékaři " centra pro asistovanou reprodukci" brzo zavřít...
    Ale proč tohle poslanci nemohli ošetřit v jednom zákoně a rači udělat vyhlášku, je už věc zase jiná...... ....

    superkarma: 0 18.11.2005, 07:48:46
  30. avatar
    [1] kareta [*]

    Je to striktně zakázáno, nebo se jedná o plnou finanční účast pacienta v případě, že nevyhoví kritériím?

    superkarma: 0 18.11.2005, 06:58:32

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Anketa: Výživa v nemoci
Hledáme čtenářky, které rády čtou knihy
Anketní otázky pro čtenářky, které chtějí testovat Canesten Intim Gel
Anketa: Bolí vás záda?
Anketa pro maminky

Náš tip

Doporučujeme