Bulvár

Charita: Je vám jedno, kam půjdou vaše peníze?

Přispíváte na charitu? Většina z nás ráda přidá peníze na dobrou věc a charitativní činnost považujeme za činnost bohulibou. Ne vždy jsou ale naše peníze využity tak, jak je nám prezentováno. Máme věřit tomu, že se to jinak dělat nedá?

charita

Kamarádka mi poslala e-mail s odkazem na stránky nejmenovaného nadačního fondu. S komentářem: Nechcete se přidat ke mně a pomoci také? Samozřejmě jsem klikla. Byla jsem zvědavá - a ochotná pomoci.

Stránky vypadaly moc pěkně a vybízely k pomoci známému dětskému centru, které podporu evidentně potřebuje. Ano, tady ráda pomohu, řekla jsem si. Jednou z forem, jak pomoct, byla koupě výrobků, které jsou uvedené na stránkách. Na výrobky můžete kliknout, prohlédnout si je, je u nich napsáno, kolik jich centrum bude potřebovat... a vy můžete přispět jakoukoli částkou, pokud chcete, můžete koupit celou „věc“. Výběr je široký, od zvlhčovače vzduchu přes stolky s židličkami až po celé vybavení heren...

Už už bych poslala peníze - jenomže mě doslova praštily do očí ceny oněch věcí, uvedené přímo u nich na stránkách. Dětský stůl se čtyřmi židličkami z přírodního dřeva - za patnáct tisíc korun??? Zvlhčovač vzduchu za patnáct set - no, dobře... ale - já jsem si ho našla, podle fotky, a reálná cena tohoto jednoho konkrétního produktu je ve většině e-shopů méně než poloviční, málem třetinová!

Proč jsou ceny věcí tak nadsazené? Kupuji přece konkrétní věc, která má konkrétní cenu. Anebo mám koupit rohlík za dvacet korun jen proto, že je to u něj napsané, i když vím, že jeho reálná cena je dvě koruny... a mám fantazírovat, komu nebo čemu dalšímu jsem tím asi přispěla?

Proč ta neprůhlednost?

Naděje umírá poslední

Nechtělo se mi pátrat dál.

Těžko popsat pocit, jaký z toho mám. Kamarádce jsem odepsala, že je mi líto, ale že podobný neprůhledný způsob pomoci opravdu nechci podporovat.
Věřím, že mnoho z nás podobná zkušenost může nadobro odradit od odhodlání komukoli, koho přímo neznáme, pomoci. A všichni se nemůžeme sebrat, nakoupit věci, naložit jimi auto a odvézt je přímo na místo určení, abychom si byli jistí, že přijdou tam, kam mají. Internetový, lépe řečeno „bezhotovostní“ způsob takové podpory je určitě dobrý nápad. Jenomže...

Zbývá asi jenom doufat v to, že ne všude to takhle funguje - a nějaké důkazy by tu byly. :) Například v našich rozhovorech s organizátorem Davidem Novotným nebo se studentkou Janou Kadečkovou se můžete přesvědčit, že pomáhat potřebným je možné i transparentně a účinně.

Takže já neztrácím naději.

   
23.02.2012 - Společnost - autor: Klára Wimmerová

Další příspěvky

Komentáře:

  1. avatar
    [49] hubajda [*]

    parkrat jsem venku prispela ale od te doby co pak za mnou chodil ten kluk co vybira pripsevky  jsem prestala davat chodil pravidelne a to nevim zda to opravdu dostanou potrebni tez u nas chodej dva co vybiraji na divadlo pro deti na opravu loutek a tak podobne a je tomu nejakej patek a oni stale chodi a vybiraji a nikdo jeste nevidel divadlo tak jedine jejich opici za nese prispevky

    superkarma: 0 02.03.2012, 12:17:34
  2. avatar
    [48] datura [*]

    Jednou jsem poslala z účtu na nějakou charitu 200,- a asi za týden mi přišly zpět se zprávou, že přijímají nejmíň 500,-, tak co si o tom myslet, kašlu na ně. A klidně mi napište, že jsem sobec, ale kdoví, na čí dům bych přispěla.

    superkarma: 0 29.02.2012, 14:54:07
  3. avatar
    [47] honzik101 [*]

    jsem velice opatrná a na ulici již nikomu nepřispěji

    superkarma: 0 24.02.2012, 19:09:18
  4. avatar
    [46] vmarta [*]

    Ja nevim, kdybych chtěla přispívat, určitě si zistím kam  a na co ty penízky dají....hlídala bych si to Sml67

    superkarma: 0 24.02.2012, 00:33:03
  5. avatar
    [45] ekleinovka [*]

    Upřímně řečeno,dávám si už velký pozor,kam moje peníze směřují

    superkarma: 0 23.02.2012, 21:32:50
  6. avatar
    [44] wich [*]

    peetrax — #43 Sml22 Máš pravdu, vyspělá společnost se pozná podle toho, jak se chová ke zvířatům a seniorům.

    superkarma: 0 23.02.2012, 20:48:34
  7. avatar
    [43] peetrax [*]

    Pravidelně přispívám na jednoho konkrétního kocourka v útulku a pak taky na domov seniorů (žijí tam i váleční veteráni, i když nejen ti). Na ně se, myslím, zapomíná, ještě více než na zvířata, aspoň mám ten dojem. Sml15

    1. na komentář reaguje wich — #44
    superkarma: 0 23.02.2012, 19:38:08
  8. [42] pinokio [*]

    já mám ověřenou chráněnou dílnu,kde pravidelně přispívám,jedná se o lidi,kteří jsou postiženi a kreslí nádherné obrázky rukama a nohama.Jejich nabídka mi chodí na vánoce a velikonoce

    zaplatím za výrobky a ještě něco připlatím

    jinak vím,že holčička,co k nám chodí z dětského domova spíše uvítá parádu,nedávno jsme jí kupovaly pořádné boty a pár triče

    wich — #29 úplný souhlas,vím to taky od lidí z dět.domova

    superkarma: 0 23.02.2012, 18:39:25
  9. avatar
    [41] Lubička [*]

    no,je to pravda,když to člověk nemá nějak ověřené,tak taky nikam neposílám,radši dám pár prostředků do organizací přímo v mém okolí co si mohu ověřit a zhruba vím na co padli,než se užírat pochybnostma,že jsem možná přispěla někomu kdo dělá jakože charitu na dovolenou.

    superkarma: 0 23.02.2012, 17:32:44
  10. [40] Lydia001 [*]

    Já zatím ještě nepřispívám, ale pokud bych se jednou rozhodla, určitě budu vše pečlivě prověřovat.

    superkarma: 0 23.02.2012, 16:56:16
  11. [39] Trefa [*]

    trefa:na charitu nikam penize neposilam,me take nikdo nic nedal,kdyz jsem potrebovala.

    superkarma: 0 23.02.2012, 16:41:30
  12. [38] jukl [*]

    pokud mám pochybnosti, kam peníze půjdou - nepřispívám

    superkarma: 0 23.02.2012, 16:37:29
  13. avatar
    [37] Žofie [*]

    wich — #29  Také jsem v tomto zařízení pracovala a vím, jak to tam chodí. Tam děti opravdu nestrádají. Každou zimu jedou na hory, každé léto k moři. A přes rok mají ještě několik rekreací u nás v ČR. Opravdu, nekecám. Takže, proto jsem zásadně proti přispívání takovým zařízením.

    superkarma: 0 23.02.2012, 16:26:43
  14. avatar
    [36] Mischelle3 [*]

    dřív jsem taky přispívala hlavně na ověřené třeba pastelku, květiny a i byla jednou z "výběrčí" pastelky dva roky. Poslední dobou se hlavně snažím sehnat co nejvíc pro Buněčnou terapii. Zkuste mrknout na web, je tam i můj příběh, který vám dokreslí můj příběh z ženy-in, který jsem psala na téma o rodičích tento týden :)

    superkarma: 0 23.02.2012, 16:14:52
  15. [35] dadma [*]

    Přispívám i když si iluze moc nedělám.Přestala jsem již přispívat peníze, když vybírají venku před supermarkety.Posílám DMSky a na Adopci dětí v Africe. Jinak do psího útulku krmení a nebo deky odnesu.

    superkarma: 0 23.02.2012, 15:22:58
  16. avatar
    [34] yutinkaca [*]

    také ráda vím, kam jdou peníze, jen je těžké to zjistit...

    superkarma: 0 23.02.2012, 13:59:09
  17. avatar
    [33] v.poho [*]

    Mně přijde, že se nejvíc zapomíná na staré lidi. Když jsem ještě dělala v minulé firmě, kde šéf občas něco málo poslal, tak jsem prosadila hospic. Byl v důchodovém věku /šéf/ a stejně na mě koukal, jako že jsem upadla.

    Na ulici nedávám nikomu ani kačku.

    superkarma: 0 23.02.2012, 13:49:17
  18. avatar
    [32] PBD [*]

    Já přispívám jen občas a vybírám si,komu.A na charitu občas i něco dovezem.Nikdy nás s tím nevyhodily.

    Ale věřím,že jsou takové svi*ně,co se snaží na doprčinosti napakovat vlastní kapsy:(

    a jak tu bylo zmiňované NKÚ..tak nemužu nezmínit,že jak jsem se dočetla a viděla v mediích,tak to tam tak čisté taky není..

    superkarma: 0 23.02.2012, 13:47:13
  19. avatar
    [31] wich [*]

    Dante Alighieri — #28 Mám ověřeno v praxi, že neziskovky jsou nejprolustrovanějšími organizacemi. Kdyby NKÚ a další kontrolní instituce buzerovaly jiné instituce tak, jak neziskovky, neexistují tunely. Sbírky fungují jako kofinanc těchto organizací a často tvoří významnou část jejich rozpočtu, takže i když se konkrétní desetikoruna nedostane přímo potřebnému do peněženky nebo k zaplacení konkrétní pomůcky, jde to do provozu té organizace, která je potřebná, bez toho by neexistovala.

    Ale mám to stejně jak ty - na ta zvířata se zapomíná, takže já se soustřeďuju hlavně na ně Sml22

    superkarma: 0 23.02.2012, 13:11:52

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. avatar
    [30] saruz [*]

    Přispívám na onkologii,podporuji skauty,mladé rybáře a útulek u nás ve městě pro psíky a kočičky.

    superkarma: 0 23.02.2012, 13:09:29
  2. avatar
    [29] wich [*]

    Rikina — #16 Tohle potvrzují sami pracovníci dětských domovů. Po materiální stránce děti nestrádají (to, že nebyly do 10 let u moře nebo na horách jako strádání nepovažuju, je to škoda, ale v reálném měřítku často nejezdí na dovolenou ani děti s úplnou rodinou). V DD chybí stránka citová, takže člověk spíš pomůže, pokud funguje jako hostitelská rodina nebo dobrovolník pro volný čas dětí.

    1. na komentář reaguje Žofie — #37
    2. na komentář reaguje pinokio — #42
    superkarma: 0 23.02.2012, 13:04:30
  3. avatar
    [28] Dante Alighieri [*]

    wich — #9 Já si myslím to samé - že na zvířata se zapomíná. Spíš se přispěje na děti a nemocné. Já přispívám jednomu kočičímu útulku, který je na tom bídně a vím, že peníze jdou do správných rukou. To kdybych přispěla dejme tomu těm dětem, koupila kytičku nebo pastelku nebo posílala DMS na povodně nebo já nevim komu, tak prostě nevěřím tomu, že všechny moje peníze půjdou tam, kam mají.

    1. na komentář reaguje wich — #31
    superkarma: 0 23.02.2012, 13:00:40
  4. [27] JustitiaJ [*]

    pajda — #26 Aha, no, já jsem nemyslela polepšovny... ale klasický dětský domov. S těmi, co mám zkušenosti já, tak tam je to jiné - nevím,zda naštěstí nebo bohužel... :-/

    Kéž by dětské domovy nebyly potřeba:-)

    superkarma: 0 23.02.2012, 12:24:34
  5. avatar
    [26] pajda [*]

    JustitiaJ — #23 skoro všechny. Ovšem týká se to sirotků a ne "polepšoven" - tedy dětí s obrovskými problémy v chování. To je nutné rozlišovat. Na učiliště nastupuje hodně dětí právě z domovů a vím celkem přesně, že některé opravdu neví, co by si mohly navymýšlet...např. jsme měli žákyni, která měla "pro svoji potřebu" 6000Kč "kapesného" měsíčně...kromě samozřejmě plného zaopatření a kapseného podle přídělu z domova. A chovala se podle toho. Umýt se jí připadalo trapné, protože "by pak nikdo neviděl, že je socka", ale koupit si notebook za 15000 a vyhodit ho z okna jí přišlo normálníSml31Sml31Sml31Sml31

    1. na komentář reaguje JustitiaJ — #27
    superkarma: 0 23.02.2012, 12:06:52
  6. [25] JustitiaJ [*]

    Už mám těch výběrčích na ulici a bv obchodních centrech tak dost, že když se mě zeptali, zda NECHCI přispět, tak jsem odvětila, že NECHCI.

    Jinak mám ještě vyzkoušenou organizaci Konto bariéry a pak se mi líbí přispívat konkrétním lidem na konkrétní věc.

    superkarma: 0 23.02.2012, 11:50:29
  7. [24] JustitiaJ [*]

    Já dávám na kytičky a pastelku. Přijde mi toho vybírání po ulicích moc a taky mi přijde, že je to zčásti zbytečné, protože postavit se na ulici a prosit dá nejméně práce. V zahraničí jsem se setkala s tím, že potřební vymysleli nějaký projekt - zahráli divadlo, vyráběli hračky do školek atp., firma je zaštítila a oni pak dostali peníze.

    superkarma: 0 23.02.2012, 11:47:55
  8. [23] JustitiaJ [*]

    Rikina — #16 A který domov takhle vyjíždí k moři a na hory?:-) Pravidelně se účastním akce OUT OF HOME jako dobrovolnice a ty děti jsou celé šťastné za jednodenní výlet, u moře ještě nebyla a na horách větší počet také ne:-(

    1. na komentář reaguje pajda — #26
    superkarma: 0 23.02.2012, 11:45:45
  9. avatar
    [22] carmi [*]

    Rikina — #15 Víš, myslím si, že spoléhají na to, až  až takhle do hloubky nikdo nepůjde, Přece jen to stojí nějaký čas,prostudovat jejich závěrky. Ale inspirovala si mě, podívám se na fond, kterému občas nějakou tu stovku posílám. Jinak na ulici jedině na kytičky a na světlušku. Mezi těmi ostatními je příliš podvodníků.

    superkarma: 0 23.02.2012, 11:43:39
  10. [21] ozón [*]

    Také se mi vybírání na ulici nelíbí. Zvlášť když místo kasičky je nějaký otevřený košíček nebo plechovka , takže je to víc než podezřelé. Takže kupuji květinky proti rakovině , srdíčka " Život  dětem" a pravidelně  mi srážejí z platu na Konto bariéry . Do černého slepeckého psa už neházím poté , co jsem zjistila , že na ně  přispívá pojišťovna  na  rozdíl od psů  asistenčních. Sml59

    superkarma: 0 23.02.2012, 11:07:28
  11. [20] Violeta [*]

    Sml69 Snažím se přispívat, pokud jen trošku můžu. Charitativní akce jen tehdy, pokud přesně vím, kam penízky jdou a pro koho jsou přesně určené. Ale na ulici nerada přispívám do kasiček.

    superkarma: 0 23.02.2012, 11:00:38
  12. avatar
    [19] ToraToraTora [*]

    ...adopci...samozřejmě

    superkarma: 0 23.02.2012, 10:52:28
  13. avatar
    [18] ToraToraTora [*]

    Přispíváme na dopci na dálku a myslím, že jako chráněná dílna jsme pomohli spoustě nemocných lidí víc, než nějaká desetikačka za bloček či magnetku. V rámci bazaru místního mateřského centra a naší školy pak přispívám na azylák pro matky s dětmi.

    Na ulici nedávám nikomu, jen Třem králům. Tady u nás chodí děti z naší školy Soutěží o nejlepší kostým krále. děti z hudebních kroužků doprovázejí koledu třeba flétnou, ráno dostanou požehnání v kostele a rozejdou se do ulic. Je to milé, děti k tomu mají vztah a společnosti Charitas věřím.

    superkarma: 0 23.02.2012, 10:52:11
  14. [17] lava [*]

    Do kasiček na ulici taky nedávám.Přispívám jen prověřeným organizacín.

    superkarma: 0 23.02.2012, 10:46:24
  15. [16] Rikina [*]

    Ohledně dětských domovů - podle toho, co jsem zatím pozorovala, jsou zpovykané od sponzorů=velkých firem až hanba. Sml68 Co se týká materiálního zabezpečení, mají děti z domovů kde co - značkové oblečení, mobily, foťáky, přehrávače, každej rok prázdniny u moře, každou zimu na hory. Sml80 Tam nouzi rozhodně netrpěj a přispívat po desetikoruně od spoluobčanů nepotřebujou.

    1. na komentář reaguje JustitiaJ — #23
    2. na komentář reaguje wich — #29
    superkarma: 0 23.02.2012, 10:37:17
  16. [15] Rikina [*]

    Není mi to jedno. Sml57 Ale tyhle různé fondy a nadace mají přece zveřejňovat výsledky svého hospodaření, jako ostatně každá firma. Sml80 Takže se dá najít ve sbírce listin, jak hospodařili v minulých letech, kdo je zakladatel, kdo ve správní radě, kdo funguje jako revizor... a jak se naložilo s penězma. No a když vidím něco podivného, tak holt nedostanou ani pětník, stejně tak když porušujou zákon a výsledek hospodaření nezveřejňujou. Jednoduché, účinné.  Sml80 Samozřejmě to člověk nezjistí během 5 minut na ulici, takže na ulici do kasičky nikomu nic, s jednou výjimkou a to je Liga proti rakovině - prodej květu měsíčku. Což ale není z osobního přesvědčení, nýbrž kvůlivá tomu, že jsem to někomu slíbila, že to budu dělat. A záleželo mi na tom člověku, tak ten slib dodržuju, i když si to dotyčný už nemůže zkontrolovat. Sml15

    1. na komentář reaguje carmi — #22
    superkarma: 1 23.02.2012, 10:29:45
  17. avatar
    [14] prece ja [*]

    přispívám jen na určitý kočičí útulek. Vím, že účet je jejich a mám od nich druhou kočku.

    Do dětského domova jsme s dětmi zabalili plyšáky, origoš DVD a dětské hry.

    Několik let jsem dělala dobrovolnici v nemocnici .

    Jinak na charitu nerada přispívám, mám pocit, že hodně peněz se "cestou ztratí".

    superkarma: 0 23.02.2012, 10:23:28
  18. [13] czempkova [*]

    dávám si pozor komu přispívám,také kytičky

    superkarma: 0 23.02.2012, 10:21:50
  19. [12] ellienka [*]

    ráda poskytnu konkrétnímu člověku kostní dřeň. Peníze nedávám. Jen třeba koupím nějaký hezký výrobek z chráněné dílny - pokud se mi skutečně líbí.

    superkarma: 0 23.02.2012, 10:13:02
  20. avatar
    [11] Vera.Macík [*]

    Nevěřím a už jsme se o tom i přesvědčili - u ZOO často hlídkovali na charitu a pak jsme viděli v TV, že se jednalo o podvodníky. Nejlepší, když jim řeknu nerozumím německy nebo francouzky, otevřou "hubu" a dají pokoj. Sml52

    superkarma: 0 23.02.2012, 09:53:05
  21. [10] musilovahana [*]

    Já pracuji u Charity, ale na ulici do kasiček nepřispívám. Raději se osobně zůčastňuji charitativních akcí, kde přesně vím na co je zaměřená.

    superkarma: 0 23.02.2012, 09:52:28
  22. avatar
    [9] wich [*]

    Do kasičky typu kytička, bílá pastelka apod. na ulici bych už nikdy nepřispěla Sml23 Proč, už jsem tu v pár diskuzích na toto téma psala.

    Moje rodina přispívá výhradně a bohatě na zvířata - útulky pro kočky, pejsky... S pomocí lidem je vcelku dobře vybudovaná síť, ale na zvířata se často zapomíná, takže vozíme granule, pamlsky, deky, hradíme očkování atd. Sml22 Na dětské domovy nepřispívám, neb každý slyší právě výhradně na ty děti a co do materiálna mají dle mé spolužačky - tety v DD až nad hlavu. Dětem v DD chybí hlavně citová stránka.

    1. na komentář reaguje Dante Alighieri — #28
    superkarma: 0 23.02.2012, 09:15:07
  23. [8] Alla 11 [*]

    Taky nevěřím těm na ulici a různě po parkovištích. Posílám prověřeným organizacím.

    superkarma: 0 23.02.2012, 08:58:10
  24. avatar
    [7] Žofie [*]

    dtcalounictvi — #6  Souhlasím a kupuji si akorát kytičky.

    superkarma: 0 23.02.2012, 08:24:13
  25. [6] dtcalounictvi [*]

    Nevěřím těm kteří za mnou přijdou s časopisem anebo s nějakým plišakem a prý je to na dětské domovy a nemají žádné povolení a nebo si to sami vytisknou to mohu udělat také přispívám akorát na rakovinu prsu neboli kytičkový den.

    1. na komentář reaguje Žofie — #7
    superkarma: 0 23.02.2012, 08:00:20
  26. [5] jithule [*]

    přispívám na dětské domovy

    superkarma: 0 23.02.2012, 07:56:47
  27. [4] DCOlga [*]

    Pravidelně připsíváme na klauna, ať rozdávává  radost nemocným dětem. Už byl i v naší nemocnici.

    superkarma: 1 23.02.2012, 07:50:09
  28. [3] lidicka [*]

    Přispívám akorát na onkologii, na ostatní charitativní sbírky nevěřímSml23

    superkarma: 0 23.02.2012, 06:37:07
  29. avatar
    [2] tepito [*]

    přispívám konkrétním osobám-charitě jákehokoliv druhu nevěřím...

    superkarma: 0 23.02.2012, 05:35:41
  30. avatar
    [1] Jindriska8 [*]

    Přispívám na dětské domovy a onkologii.Mám už to ověřené,jinak nepřispívám.

    superkarma: 0 23.02.2012, 00:41:22

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Anketa: intimní kosmetika
Anketa: Pečete bábovky?
Jaké hračky kupujete svým vnoučatům?
Anketa pro maminky: Jaké kupujete hračky svým dětem?
Průzkum na téma finanční zajištění

Náš tip

Doporučujeme