Letos v březnu 2014 jsem s mým mužem Radkem byla na dovolené v Indonésii. Procestovali jsme část Bali, letěli na Flores, na ostrovy v komodské přírodní rezervaci. Z této dobrodružné cesty chystám tento cestopis, budu ráda, když se vám některé rady budou hodit, pokud se ocitnete na stejných místech, nebo budou moje články pro vás inspirací.

Předchozí články:

Rinca

Náš výlet na Rincu za draky byl součástí celodenní cesty lodí z ostrova Kanawa, kde jsme byli ubytovaní. Cestou jsme potkali 3 úžasná šnorchlovací místa a plavali jsme s mantami. Více v předchozím článku.

Navazuji na předchozí článek – po úžasném šnorchlování a pro mne vyčerpávajících zážitcích kvůli mé hlouposti (neměla jsem ploutve) jsme dojeli na místo s dračími domovy.

Blížíme se k ostrovu Rinca. Tady musíme zaplatit poplatek za vstup do Národního parku a za foťák. Vybíráme si jeden z nabídky treků (půl hodiny, hodina, dvě hodiny), který projdeme spolu s průvodcem, a doufáme, že potkáme komodské draky.

Rinca

Jdeme s Radkem na hodinový trek, první dva varany (tak dvoumetrové) potkáváme hned u průvodcovské stanice. Líně leží ve stínu a mžourají, kdo to zase přišel. Jsou to pěkní kousci, nechtěla bych, aby se ze spací letargie vymrštili a předvedli, co v nich dřímá za sílu. Tak je v bezpečné vzdálenosti pozorujeme a fotíme.

Nedivím se, že byli dávní cestovatelé vyděšení, jaké příšery v podobě draků v místních mořích a na souši potkali. Draci jsou symbolem Indonésie, jsou součástí mnoha místních bájí a dobrodružných příběhů.

Varan

Trek začíná lesem. Jdeme podél rozbahněného potoka a doufáme, že narazíme na nějaké dračí mládě, pro které je les ochranným útočištěm. Asi po 20 minutách máme štěstí. Kdyby nás průvodce neupozornil – asi bychom ho přehlédli. V lesním divokém porostu jsou mláďata dobře maskovaná. Mají velké množství predátorů, včetně svých rodičů, takže jich úspěšně doroste hrstka v porovnání s počtem, který se vylíhne z vajec.

Rinca

Průvodce nám cestou dělá přednášku, abychom věděli víc o těchto vzácných zvířatech, které žijí pouze zde. I když je veleještěr masožravý a dokáže být velmi mrštný, má průvodce pouze takovou na konci rozeklanou hůl, která nás má ochránit od případného útoku...

Varan2

To se ale za poslední roky nestalo a těch 5 draků, co jsme potakali, vypadalo spíš, že se nenechají rušit ze spánku, než aby nás chtěli ochutnat. I když se to nezdá, komodský drak dokáže ulovit buvola.

Rinca

Z lesa stoupáme do kopce, porostlého vysokou trávou. Kolem dokola vysoké stromy, pakmy, nádherné výhledy na moře... jen to vedro je dost vysilující. Cestou zpět k průvodcovské stanici jsme už žádného draka nepotkali.

Byla jsem úplně hotová z toho vedra, sluníčka, když jsem našla wc, polila jsem si hlavu studenou vodou. Cestou zpátky jsem se těšila na odpočinek a večeři, ten den mi fakt dal dost zabrat.

Večer mne bolelo celé tělo a hlava. Asi jsem dostala lehký úpal, myslela jsem si. To mám z toho sluníčka. Únavou jsem padla do postele s moskytiérou a usnula jsem hned. Další ráno bylo namísto lenošení na pláži ve znamení rychlého úprku zpátky na Bali a do nemocnice. O tom bude další článek...

Varan komodský (Varanus komodoensis) je nejmohutnější žijící zástupce ještěrů z čeledi varanovitých. Pro svou velikost, dravost a nebezpečnost bývá nazýván „komodským drakem“. Tento největší ještěr na světě žije pouze v rámci Komodského národního parku na ostrovech Komodo, Rinca a částečně na ostrově Flores. Dosahuje délky 3,5 m a váží až 150 kg. Kousnutí bývá pro člověka smrtelné díky nebezpečným bakteriím, které má ještěr v plaku na zubech a v ústní dutině. Proto se na ostrovy za draky může jen s průvodcem Národního parku.

Komodo je národní park v Indonésii v souostroví Malé Sundy. Rozkládá se na třech rozlehlejších ostrovech (Komodo, Rinca a západní část ostrova Flores) a na mnoha dalších menších ostrovech. Celková rozloha parku je 1817 km².