Reklama

Celosvětově roste podíl seznamovacích agentur na seznámení každý rok o 25 procent. A zatímco seznamovacímu byznysu ještě před pár lety kralovaly USA, Evropa je začíná dohánět. Jen u nás je meziroční nárůst o více než 50 procent. Podíl Čechů a Češek, kteří seznamovacích agentur využívají, je podobný, ale jiný už je přístup a očekávání. Vyplývá to ze statistik Seznamovací agentury Date2k.

seznamka

„Převážná většina klientů seznamovacích agentur je středního věku, kdy si uvědomují, že nemají příliš času na to, aby několik měsíců nebo dokonce let obětovali tomu, že budou hledat partnera ve svém okolí, aniž by měli jistotu, že ho skutečně najdou,“ vysvětluje Kristýna Mertlová, majitelka Date2k. Muže i ženy podle ní spojuje, že pro služby seznamovací agentury se rozhodnou ve chvíli, kdy vyčerpají možnosti seznámit se s někým z okruhu svých známých, případně s někým z lidí z okruhu svých kolegů.“Většina jich do agentur přichází i se zkušeností z různých on-line seznamek, kde jejich zkušenost bývá často velmi tristní. Je totiž bohužel obvyklé, že lidé v inzerátech v rámci těchto platforem své profily upravují tak, aby se co nejvíce líbily, mnohdy za použití nepravdivých informací či fotek. O to bolestnější pak srážka s realitou bývá.“

Nejpočetnější věkovou skupinou, která služeb seznamovacích agentur využívá, se pohybuje v rozmezí 40 – 44 let, nicméně druhou nejpočetnější skupinou jsou lidé kolem 30 let a zájem projevují i lidé kolem šedesátky. Zajímavé je, že zatímco u žen jde ve valné většině o případy, kdy za sebou mají nevydařený vztah nebo v některých případech i rozvod, u mužů jde o potřebu konečně se usadit.

seznamka

To také souvisí s odlišnými očekáváními, která ženy a muži od seznamovacích agentur mají.“Bezmála sto procent mužů bere tuto formu seznámení jen jako jednu z dalších možností. Nevytvářejí si absolutní očekávání, že jenom zde musí najít partnerku na celý život a jejich rozhodování seznamovací agenturu využít bývá spontánní,“ říká Kristýna Mertlová. Muži se tak do seznamek nejčastěji přihlašují buď v době od 8 do 9 hodin ráno, tedy před začátkem pracovní doby, nebo pak kolem poledne v době polední pauzy. Jejich impulsem přitom ve více než 75 % je momentální rozpoložení vyzkoušet další z možností. Z kvalitativního průzkumu vyplývá, že nejčastěji jde o rozhovor s blízkým člověkem, který se právě s někým seznámil. A koho hledají? Nejčastěji atraktivní úspěšné ženy, které hledají muže, kteří mají zkušenosti a rozhled, protože právě za takové se většinou považují.

Přesně naopak je tomu u žen. Ty se totiž k využití služeb seznamovacích agentur rozhodují po delším uvažování a pečlivém výběru, pro kterou agenturu se rozhodnou, a to na základě odborných doporučení, internetových diskuzí nebo osobních referencí někoho z blízkého okolí. A zatímco muži počítají s tím, že výběr té „pravé“ případně nemusí vyjít, ženy s něčím takovým ve více než 90 % vůbec nepočítají. „Také nejčastější doba jejich přihlášení odpovídá tomu, jaký význam této službě přikládají. Jde totiž o dobu mezi desátou a dvanáctou hodinou večerní, kdy většina single žen bývá v intenzivnějším emocionálním rozpoložení,“ vysvětluje Kristýna Mertlová, která doplňuje, že většinu klientek tvoří úspěšné ženy kolem třiceti let, které se chtějí usadit, protože v zaměstnání již dosáhly určitého postavení a nyní se chtějí soustředit na své soukromí.

seznamka

Důvod, proč Češi postupně od online seznamek přecházejí k seznamovacím agenturám, je předchozí negativní zkušenost. Místo desítek testovacích schůzek dají přednost důkladnému předvýběru, na základě kterého jim seznamovací agentury předloží protějšky, které odpovídají jejich kritériím. Na to, aby tomu tak skutečně bylo, dohlížejí například v agentuře Date2k tzv. osobní vztahoví kouči, jejichž úkolem je s klientem objektivně zhodnotit jeho kvality, ale i případné nedostatky, tak ho připravit na první schůzku, aby na ní nedošlo k případným trapným nedorozuměním.“Lidé se nás často ptají, jestli může být schůzka spontánní, když na ni klienty dopředu připravíme. Může. My lidem neříkáme, jak se před druhým dělat hezčím, ale učíme je naslouchat tomu druhému, dokázat prodat své přednosti, prostě komunikovat. Protože právě tahle schopnost dnes většině lidí chybí, a to je také jeden z důvodů, proč stále častěji služeb seznamovacích agentur využívají,“ uzavírá Kristýna Mertlová.