.

„Český muzikálový divák je světová anomálie,“ říká ředitel Hudebního divadla Karlín

Bulvár

„Český muzikálový divák je světová anomálie,“ říká ředitel Hudebního divadla Karlín

Jsou časy, kdy se na nový muzikál stály fronty, dávno pryč? Jaký typ muzikálu nemá šanci uspět, a co musí naopak splňovat, aby byl úspěšný? O tom jsme hovořili s ředitelem Hudebního divadla Karlín, Egonem Kulhánkem.

Jaký je český muzikálový divák?
Pro producenta ten nejstrašnější na světě. Nechci nikoho urazit, ale všude říkám, že český muzikálový divák je celosvětová anomálie. My jsme si ho takhle samozřejmě vychovali, tak ho takového máme. Požaduje známý titul a hvězdné obsazení. A jakmile se mu jednoho nedostává, titulu nevěnuje přízeň. Mnohdy a mnohými způsoby jsme se s tím snažili bojovat, ale ne příliš úspěšně. Naposledy muzikálovou detektivkou Vražda za oponou, kterou napsal John Kander, autor světových hitů jako Chicago nebo Cabaret. Ačkoli byla hvězdně obsazená, stahovali jsme ji před stou reprízou. To je v našem měřítku neúspěch.

Proč diváky neoslovila?
Vše bylo o názvu. Kdyby se to jmenovalo třeba „Sherlock Holmes zasahuje“, lidé už vědí, co si pod tím mají představit. U muzikálů funguje známý či neznámý titul brutálním způsobem. Návštěvu muzikálu diváci neberou, jako když jdou třeba do kina. Na muzikálu potřebují dopředu vědět, o čem to bude. V kině občas dají šanci i něčemu úplně neznámému. Doba se zrychlila, lidé se rozhodují zkratkovitě, jen na základě úplně povrchních informací.

Například?
Někdo napíše v rekordním čase nádherný příběh, který neuvěřitelně pasuje k hitům skupiny Lucie. Je i hvězdně obsazený. Když už lidi do divadla dostanete, je na každém představení potlesk ve stoje a „bourají“ divadlo jako na žádném jiném kuse. Ale přesto má o diváky nouzi. Název Lucie zkrátka není v očích tradičního karlínského diváka zajímavý. Neslyší na tuto kapelu. A zase naopak - tradiční posluchač kapely Lucie neslyší na slova muzikál a Karlín. Můžete pak dělat, co chcete. Nezlomíte to. Strašně moc energie, nádherné představení. Pak vezmete jiné představení, pro které uděláte jen to, že seženete licenci a podepíšete jeden papír. Teď to samozřejmě zlehčuji. Vezmete fotografa, pár známých obličejů a řeknete, aby je nafotil tak, jako vypadali herci ve známém filmu. Když to nabídnete lidem, utrhají vám ruce, jak chtějí vstupenky. A vůbec nikoho už nevzrušuje, jestli je ta hudba chytrá nebo hloupá, jak vypadají dekorace. Na měsíce dopředu máte vyprodáno. Jen proto, že se to jmenuje Addams Family. V divadle, které má 921 míst, pak musíte být s experimenty opatrnější a dělat konzervativnější rozhodnutí.

Jaké rozhodnutí se vám vyplatilo, co se diváckého zájmu týče?
Nejúspěšnějším muzikálem v Karlíně byla, kam až moje paměť sahá, Carmen. A její příběh ještě není dopsán, protože ji na podzim opět nasadíme. A nejdéle hraným muzikálem je Noc na Karlštejně, tu hrajeme už jedenáctou sezonu. A to jsme u Karla Svobody. Všichni ten film znají a je to nadčasové pohlazení. Na základě tohoto obrovského úspěchu jsme se po retro vlně zkoušeli sklouznout i s muzikálem Limonádový Joe. I ten je vnímán jako komedie s hudbou. Ale to už tak dobře nefungovalo. Okamžitě jsme měli několik další následovníků, kteří si na tomhle žánru vylámali zuby. Takže je to ještě o tom, že i když vezmete známý titul, divák se občas rozhodne, že není vhodný pro muzikálové zpracování. A je vymalováno. Neptejte se mě, na základě čeho, netuším. To byl případ i muzikálu Adéla ještě nevečeřela v Hybernii, což mně přijde jako skvělý film a dobrý titul. Neřekl bych, že to dopadne, jak to dopadlo.

Předčí někdy nějaký muzikál u nás v návštěvnosti legendárního Draculu?
Myslím, že v České republice už zůstane nejúspěšnějším muzikálem všech dob na věky. Když nějakému zahraničnímu producentovi říkám, že ho jen v první verzi vidělo 1 250 000 diváků, což bylo zhruba 13 procent obyvatelstva včetně důchodců a nemluvňat, převede si ten počet na Ameriku. A zasní se nad tím, kolik generací jejich potomstva už by nemuselo pracovat, kdyby se jim tohle podařilo v měřítku Ameriky. Ale řekl bych, že se Češi muzikálu trochu přejedli. Když budu citovat Frantu Soukupa, bývalého člena skupiny Night Work, tak je muzikál pro mladé asi tak atraktivní jako návštěva nemocné babičky v domově důchodců. Mladá generace už jej nevnímá jako něco výjimečného, ale jako součást hudebně zábavní branže. Stojí proti němu konkurence koncertů, festivalů. A starší lidé už zase nejsou tak aktivní. Vrchol muzikálové scény pro ně byl před mnoha lety, takže je ve velkém měřítku zvedne z gauče jen vysoce sentimentální záležitost. Jako Dracula v původním obsazení.

Máte už v hlavě plány na nějakou novinku?
Nejen v hlavě. Mám i smlouvu v trezoru, muzikál je hotový. Ale zatím ji nebudu prozrazovat. Fungujeme tak, že rok před premiérou bychom už měli držet v ruce kompletní materiál a začít s přípravami. To je ideální stav. Existují dobrodruzi, kteří zkoušejí, mají hotové dekorace, zbývá několik dnů do premiéry, ale jim chybí finálová písnička. A nikdo neví, jak ten muzikál skončí. Touto cestou jsme se nikdy nepustili. Vždycky žonglujeme s několika tituly. Nikdy není jisté, že získáme práva. Nebo někdo píše scénář, který vypadá slibně, ale když toho napíše víc, už to tak nevypadá. Musíme paralelně jet po několika kolejích. A pak naskočíme až do vlaku, který má šanci dojet do cíle. Když se totiž člověk vydá jen jedním směrem, může najednou zjistit, že jede po slepé koleji. A pak dojel. Já jsem racionální člověk. A tak je také vedeno divadlo.

kulhanek

Egon Kulhánek, ředitel Hudebního divadla Karlín, po premiéře muzikálu Dracula (uprostřed).

Zdroj foto: Facebook Hudební divadlo Karlín

Čtěte také:

   
21.04.2015 - Rozhovory - autor: Julie Hájková

Komentáře:

  1. [14] vintage [*]

    muzikály šly vždy mimo měSml24

    superkarma: 0 22.04.2015, 21:02:51
  2. avatar
    [13] kobližka [*]

    Mě se,naštěstí,vlna muzikálů,nedotkla.

    superkarma: 1 21.04.2015, 20:21:05
  3. [12] dadma [*]

    Já neviděla ,ani jeden z muzikálů a nějak mě to nechybí.

    superkarma: 0 21.04.2015, 17:55:22
  4. avatar
    [11] Mickey Mouse [*]

    ToraToraTora — #8 Ano, některé výkony vynikající. Muzikálně ale docela šeď a nudný popík - nic výrazného, co by si člověk zapamatoval. Dokonale splývá s ostatními českými muzikály.

    superkarma: 0 21.04.2015, 16:17:26
  5. avatar
    [10] Altamora [*]

    Draculu jsem viděla jen v TV a neskutečně mě nudil. Ani jsem ho nedokoukala. Že bych dala nejméně tři tisíce za to, abych ho viděla živě, to tenkrát nepřicházelo v úvahu. Jestliže jsem byla takto zklamaná z profláknutého kusu, myslíte, že dnes dám tři tisíce za něco neznámého? (V té částce je cesta do Prahy, levný hotel a vstupenka. Někteří bydlíme mimo centrum světové civilizace.)

    superkarma: 1 21.04.2015, 15:05:05
  6. avatar
    [9] kakina [*]

    Dracula se mi moc líbil byla jsem nadšená Sml16Sml67

    superkarma: 0 21.04.2015, 13:01:37
  7. avatar
    [8] ToraToraTora [*]

    Drakula je pro mě nesmrtelný díky úžasnému výkonu Dana Hůlky a Jiřího Korna.

    1. na komentář reaguje Mickey Mouse — #11
    superkarma: 2 21.04.2015, 11:23:11
  8. [7] free [*]

    Mickey Mouse — #6Naprosto souhlasím. Nevyhledávám muzikály ale na několika jsem byla. Přišli mi plytké a prázdné. Do toho nepočítám West side story a Jesus Christ Superstar... to je klasika.

    superkarma: 0 21.04.2015, 11:05:21
  9. avatar
    [6] Mickey Mouse [*]

    Rozhovor mi potvrdil to, co jsem už tušil. V Česku je muzikál strašně povrchní a masová záležitost. Proto ty světově nejlepší se sem vůbec nedostanou - nejsou tak masově komercionalizovatelné (uff, to je hrozné slovo).

    Naopak, v Česku nejúspěšnější muzikály jsou ty průměrné, pro hudebně vzdělaného posluchače vlastně nezajímavé. Prostě střední proud pop muzic s falešnými emocemi a spoustou sentimentu. Nic inteligentního, objevného - žádné dramatické příběhy. Dokonce i West Side Story je na českého diváka příliš složitá.

    1. na komentář reaguje free — #7
    superkarma: 3 21.04.2015, 10:54:39
  10. avatar
    [5] delfi.na [*]

    Je pravda, že na Drakulu nezapomenu, byl to úžasný zážitek. Asi to není s českým divákem jednoduché Sml16

    superkarma: 0 21.04.2015, 10:26:36
  11. avatar
    [4] Hanula [*]

    Sml16na muzikál občas zajdu, ale dávám přednost divadelním hrám...

    superkarma: 0 21.04.2015, 09:01:02
  12. avatar
    [3] medulka [*]

    Drácula je nádherný muzikál, říkala jsem si, že ho jen tak něco nepřekoná, ale poté, co jsem viděla Fantoma opery, tak mám teď dva favority.

    superkarma: 0 21.04.2015, 08:19:37
  13. [2] ZdenaZ [*]

    zajímavý článek Sml22

    superkarma: 0 21.04.2015, 07:23:12
  14. avatar
    [1] tami21 [*]

    Dracula je nejhezčí, to je pravda. Sml16

    superkarma: 1 21.04.2015, 06:43:58

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Výzkum žena-in.cz – téma bolest, horečka a nachlazení
Trápí vás exém? Zapojte se do testování RadioXar

Náš tip

Doporučujeme