Zdraví

Česko vyměnilo zážitky za jídlo, říká Petr Havlíček

HavlíčekIng. Petr Havlíček je známý český specialista na výživu a životní styl. Problematice stravování se věnuje přes 20 let, začínal jako poradce vrcholových sportovců. Nyní pracuje v nestátním zdravotnickém zařízení Centrum Vittore a pomáhá lidem nastartovat a udržet zdravý životní styl. A neoddělitelnou součástí zdravého životního stylu je podle něho vyvážená a zdravá strava.

Jak byste vysvětlil pojem „vyvážená strava“?
Správná strava respektuje životní styl člověka. Není jedna univerzální. Strava musí respektovat pohlaví, věk, druh práce, jestli je člověk ve stresu, jestli dělá nějaký sport. To, co je zdravé například pro horníka, bude škodit úředníkovi a naopak.

Jste garantem a tváří značky vyvážených potravin Vím, co jím. Co tato značka lidem v obchodě řekne?
Naučí je poznávat, které potraviny neubližují. Značka Vím, co jím, říká, že živiny, které podle Světové zdravotnické organizace (WHO) prokazatelně negativně ovlivňují naše zdraví, v dané potravině nejsou anebo jsou v ní obsaženy jen v minimálním množství, které nikomu neublíží.

Stravují se podle Vás Češi zodpovědně?
Mnoho Čechů vyměnilo zážitky za jídlo. Mám pocit, že nejrozšířenější volnočasovou aktivitou je v našich končinách jedení u televize. Našim centrem prošlo již více než pět tisíc klientů a z nich opravdu jen velmi malé množství žije aktivně nebo jde po zážitcích a po takových prožitcích, které v životě dávají smysl. Lidé jsou vystresovaní, utahaní, nervózní, že jediné, co jsou schopni po tom všem už vstřebávat, je jídlo u bezduchých telenovel.

Co si myslíte o levných čokoládách, které matky kupují dětem? Většinou tyto „čokolády“ mají k pravé čokoládě dost daleko.
Je otázkou, zda tyto levné cukrovinky mají být vůbec označeny jako čokoláda. Podle mého názoru čokoláda, ať je jakkoliv kvalitní, do našeho základního stravování nepatří. Čokoláda je bonbonek, odměna. Čokoládu si nemůžeme kupovat každý den a nemůžeme jí sníst tabulku denně. Kvalitní čokoláda je taková, která má hodně kakaa a málo cukru a díky tomu je chuťově velmi výrazná. Stačí nám jí opravdu kousek, prostě jen na chuť. Nekvalitní čokolády, obsahující hodně cukru a ztuženého tuku, mají méně výraznou chuť. Čokoládu z ní téměř necítíte, a tak jí sníte kvanta.

Také různé „zdravé tyčinky“ mají čokoládovou polevu - dá se vysledovat, jaká je tato složka?
Poleva tvoří až třetinu hmotnosti takové tyčinky. Ale poleva na tyčinkách většinou není čokoláda. Je to ztužený tuk s kakaem a cukrem. Na obalu je rozepsané složení polevy a tam téměř nikdy není napsáno, že poleva je z čokolády. Většinou tam najdete cukr a průmyslově ztužený rostlinný tuk, a tím pádem je často obrovské zastoupení trans mastných kyselin.

Havlíček

A co když je tam palmový nebo kokosový tuk?
Palmový a kokosový tuk má přirozeně tuhou konzistenci, proto se používá jako náhrada ztužených rostlinných tuků. Ale i když se jedná o přirozený zdroj tuků, tak je to ve vztahu k našemu zdraví úplně jedno. Ve ztuženém tuku zůstává alespoň nějaký podíl nenasycených mastných kyselin, ale je v něm vysoké procento trans mastných kyselin, kdežto v palmovém nebo kokosovém sice nejsou trans mastné kyseliny, zato ale obrovské množství nasycených mastných kyselin a téměř žádné nenasycené.

Co vůbec jsou ty trans mastné kyseliny?
Trans mastné kyseliny vznikají dvojím způsobem, jednak při kvašení píce v žaludku přežvýkavců, což je přirozený způsob, a jednak při ztužování rostlinných olejů. Trans mastné kyseliny, vzniklé nepřirozeně, prokazatelně negativně ovlivňují naše zdraví a připisuje se jim zvýšení hladiny LDL cholesterolu v krvi a vznik kardiovaskulárních onemocnění. Jejich množství by mělo být opravdu zcela minimální. Pokud je jejich obsah v potravině vyšší než 0,5 %, doporučuji výrobek nekupovat.

Jak má člověk na obalu objevit trans mastné kyseliny?
Je potřeba vědět, kterých potravin se značení o obsahu trans mastných kyselin týká. A to jsou potraviny, které obsahují ztužené rostlinné tuky. Např. pečivo, sušenky, pokrmové tuky či margaríny. Všude, kde se objevuje ztužený rostlinný tuk, by měl být uveden, podle mého názoru, i obsah trans mastných kyselin. Pokud obsah trans mastných kyselin uveden není, pak se můžeme orientovat podle loga Vím, co jím, které označuje potraviny s bezpečným množstvím trans mastných kyselin.

A teď otázka pro mlsaly. Může být k zobání vhodné sušené nedoslazované ovoce?
Pokud už se rozhodneme konzumovat sušené ovoce, je potřeba brát v potaz to, že oproti původní neusušené formě obsahuje velmi malý podíl vody, tudíž má vysokou koncentraci jednoduchých cukrů. Takže si můžeme vzít pouze asi 1/5 množství, než bychom si vzali v případě ovoce čerstvého. Když už si sušené ovoce vybíráme, je důležité vybírat ovoce nepřislazované a bez přidaného tuku (který například najdeme v banánových chipsech). Zároveň doporučuji vybírat ovoce nesířené.

HavlíčekA jaký máte názor na různé oříšky nebo mandle?
Oříšky a semínka do naší stravy rozhodně patří, protože jsou zdrojem kvalitních tuků, minerálů a stopových prvků. Při začleňování oříšků a semínek do stravovacího plánu je potřeba ale počítat s tím, že jsou významným zdrojem tuku, a proto se ani těmito potravinami nepřejídat, ale svoje stravování jimi pouze doplňovat.

Nedílnou součástí zdravého životního stylu je pohyb. Kolik a jakého pohybu bychom měli dělat pro zdraví?
Nejzdravějším pohybem, který je zároveň u nás všech vysoce deficitním, je obyčejná chůze. Člověk by měl denně nachodit alespoň 5 km, což představuje 1 hodinu pohybu denně o mírné intenzitě. Vím, že teď spousta čtenářů jde asi do vrtule s tím, že tolik času nemá. Dá se samozřejmě zvolit i pohyb lehce intenzivnější, než mírná chůze. Nicméně k tomu je třeba se dopracovat. Vybudovat základní kondici a srovnat tělo, což bez obyčejné chůze a cviků posilujících hluboký stabilizační systém není dost dobře možné. Na druhou stranu, každý pohyb se počítá, takže pokud budeme přemýšlet, jsme schopni nenásilně hodinu chůze za den poskládat, a to i při běžných pracovních a soukromých činnostech.

   
21.09.2012 - Zdraví - autor: (red)

Další příspěvky

Komentáře:

  1. [44] zzandaa [*]

    hubajda — #16 Přesně o tom mluvím

    superkarma: 0 26.09.2012, 08:50:04
  2. avatar
    [43] kapkamore [*]

    Žít zdravě, prozatím to jde pomalu

    superkarma: 0 23.09.2012, 19:33:34
  3. avatar
    [42] carmi [*]

    Lydia001 — #41 Jenže my už moc nerozumíme tomu, co nám naše tělo říká

    superkarma: 0 23.09.2012, 19:02:22
  4. [41] Lydia001 [*]

    Moc pěkný článek, souhlasím s tím, že člověk má jíst podle toho co mu tělo říká, to nelže.

    1. na komentář reaguje carmi — #42
    superkarma: 0 23.09.2012, 15:57:10
  5. avatar
    [40] tajnostii [*]

    Ten pořad neznámSml23

    superkarma: 0 23.09.2012, 14:47:24
  6. avatar
    [39] Krupová [*]

    ten pořad mám moc ráda, má opravdu dobré rady, co se týče jídelníčku, ale stejně jako ostatní je moc těžké je neporušit

    superkarma: 0 22.09.2012, 17:15:58
  7. [38] jerenika [*]

    Tak ať všechny ty nepohodlné potraviny z obchodu zmizí. Nebudem je kupovat, do sebe ládovat...  Což nehrozí Sml57

    superkarma: 0 22.09.2012, 17:03:27
  8. avatar
    [37] datura [*]

    jedna slečna od nás si nechala udělat vyšetření a jídelníček u zmíněné dvojice. Pečlivě na ní za 10  000,- zapracovali, jenže ona přijela domů, když si přečetla, čím by se měla živit, hodila jídelníček do koše  a dál se vesele pere popkornem, pizzama a na poslední vernisáži jsem jen zírala, co si všechno nandala na talířek. A přitom by to byla krásná holčina, ovšem mínus 20 kg. Halt komu není rady, tomu není pomoci Sml22

    superkarma: 0 22.09.2012, 16:52:13
  9. [36] Trefa [*]

    Trefa:pana Havlicka znam dobre z poradu,jste to co jite.ale melo by bit vice kontrol nez se zbozi dostane na trh.kazdou chvilyslysime v televizi co jime spatneho.

    superkarma: 0 22.09.2012, 16:11:46
  10. avatar
    [35] ladouch [*]

    PEPI11 — #25 Souhlasím, oni se mu pak lépe hýbou kšefty, když je vidět všude.Sml22

    superkarma: 0 22.09.2012, 15:56:54
  11. avatar
    [34] lenig [*]

    snažíme se chodit co nejčastěji na procházky, ale denně to nějak nestíháme. Jsem ráda, když  3x- 4x v týdnu aspoň na chvilku vyrazímeSml80

    superkarma: 0 22.09.2012, 15:45:55
  12. avatar
    [33] datura [*]

    hubajda — #16 já toho mého musím kontrolovat, aby jedl pravidelně, jinak by se odbýval Sml16

    superkarma: 0 22.09.2012, 11:12:14
  13. [32] step1 [*]

    hubajda — #17 Zdravé sušenky, to je jen reklama. Tak jako reklama na čokoládu, která obsahuje porci mléka. To "nejlepší" pro naše děti. Výrobci přece nemohou říkat, to nekupujte, to není zdravé.

    superkarma: 0 22.09.2012, 08:34:51
  14. avatar
    [31] RosaGloriaDei [*]

    Kytinkak — #30 také je mi tam jeho projev sympatický

    superkarma: 0 21.09.2012, 21:34:12

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. avatar
    [30] Kytinkak [*]

    mám ho ráda v pořadu Jste to co jíte

    1. na komentář reaguje RosaGloriaDei — #31
    superkarma: 0 21.09.2012, 21:17:39
  2. avatar
    [29] hubajda [*]

    Anai — #20 ja to myslela ze vsude rikaj at jime zdrave zeleninu celozrne pecivo a tak ale kde maji lide brat penize kdyz chcou jist zdrave to nikdo nerika

    superkarma: 0 21.09.2012, 21:07:57
  3. avatar
    [28] Jindriska8 [*]

    Pohybu mám hodně,na tůry chodím ráda.Sml22

    superkarma: 0 21.09.2012, 20:19:43
  4. avatar
    [27] ladouch [*]

    Naštěstí mě chutná jen hořká čokoláda s vysokým obsahem kakaa a té stačí opravdu málo. Vím co bych měla, ale moc to nedodržuji.Sml23

    superkarma: 0 21.09.2012, 20:11:12
  5. avatar
    [26] denkas [*]

    Já jim,co mám rádaSml80Chtělo by to víc pohybu,to jo,ale sem lenivá.

    superkarma: 0 21.09.2012, 19:45:18
  6. [25] PEPI11 [*]

    lidicka — #3 Taky si to myslím, nicnového při tom neřeknou. A tento pán se rád ukazuje a radí.

    1. na komentář reaguje ladouch — #35
    superkarma: 0 21.09.2012, 18:43:57
  7. avatar
    [24] daska59 [*]

    Pět kilometrů asi ne, ale tak tři nachodím zcela určitě. Navíc je to u nás samý schod, takže pohybu mám dost Sml16

    superkarma: 0 21.09.2012, 17:48:03
  8. avatar
    [23] margot [*]

    no v telce na něj někdy mrknu, teda spíš na staré pořady na netu, ale už mi přijde, že se nemám dál co dozvědět, vše se opakuje a vše se podává jen tak povrchně

    superkarma: 0 21.09.2012, 16:47:01
  9. avatar
    [22] dajrin [*]

    Plně souhlasím s tím, že když si dám opravdu kvalitní čokoládu, stačí mi jen kousíček Sml22.

    superkarma: 0 21.09.2012, 16:08:38
  10. avatar
    [21] capkova [*]

    MÁM JE V PRODEJNĚ ...

    superkarma: 0 21.09.2012, 15:33:44
  11. [20] Anai [*]

    hubajda — #17 To je pouze reklamní tah, "zdravé sušenky", moc bych tomu nevěřila, samý cukr... žádné sušenky nejsou plnohodnotné. Místo nich si dej spíše knacke brot. A šetřit na jídle se rozhodně nevyplácí - důsledkem je obezita.

    1. na komentář reaguje hubajda — #29
    superkarma: 0 21.09.2012, 12:57:21
  12. [19] Anai [*]

    Chodím hodně rychle a v polední pauze si naordinuju aspoň takové menší "kolečo", kdy obíhám krámy, podívám se, kde je co nového, a tak. Jen abych non-stop neseděla 8,5 hodiny u PC. S tím jídlem bohužel mě nastal zvláštní fenomen: Jelikož jím pouze zdravě (a snažím se i málo), když potom naberu jako teď, po dlouhé nemoci, nemám z čeho ubírat, protože bych neměla energii na práci. Vždy s nástupem zimy ale ubírám sem tam kilo, neboť musím bojovat se zimou a to nějaké ty kcal spotřebuje. Sml58 Tak pevn doufám...

    superkarma: 0 21.09.2012, 12:55:38
  13. avatar
    [18] ekleinovka [*]

    Jo, jak říkám, jím , co můźu a občas hřeším i na tom, co nesmím

    superkarma: 0 21.09.2012, 12:27:59
  14. avatar
    [17] hubajda [*]

    Saritka — #15 pri dnesnich cenach co jdou stale nahoru tak nevim zda budou lide kupovat zdrave potraviny vcera jsem mela v ruce zdrave susenky co je na nich on jsou celozrne obal vypadal hezky ale za 6 susenek dat 26 korun jse me zda hodne nemluve kde maji dve a vice deti tak by me zajimalo jak by 6 susenek stacilo

    1. na komentář reaguje Anai — #20
    2. na komentář reaguje step1 — #32
    superkarma: 0 21.09.2012, 12:01:28
  15. avatar
    [16] hubajda [*]

    zzandaa — #12 muz je diabetik a ma co delat v praci aby aspon snedl obed a kdyz se zadari tak jeste odpoledne malinkou svacku a to kolikrat ani nema a diabetik by mel jist pravidelne a u muze v praci to nejde a kdyz vecer dojde domu tak ma hlad a zeleninou by se urcite nenajedl ma dost tezkou praci

    1. na komentář reaguje datura — #33
    2. na komentář reaguje zzandaa — #44
    superkarma: 0 21.09.2012, 11:57:12
  16. [15] Saritka [*]

    Zajimavé, ale asi se najde málokdo, kdo by vše dodržoval a žil zdravě.Sml30

    1. na komentář reaguje hubajda — #17
    superkarma: 0 21.09.2012, 11:46:56
  17. avatar
    [14] blesksoft [*]

    nakupovat to je alchymie

    superkarma: 0 21.09.2012, 11:06:31
  18. [13] musilovahana [*]

    My provozujeme styl : za zážitky s jídlem v batohu.

    superkarma: 0 21.09.2012, 11:01:09
  19. [12] zzandaa [*]

    Akorát by mě zajímalo, jak takový člověk, který je celý den v práci, může všechno dodržovat. Obědvá třeba kolem čtvrté, mezitím stačí slupnout akorát tak jabko a ten oběd stačí i za večeři... A kde je jídlo pětkrát denně...

    1. na komentář reaguje hubajda — #16
    superkarma: 0 21.09.2012, 10:48:12
  20. [11] magic11 [*]

    Žofie — #9 Sml22Sml22Sml67

    superkarma: 0 21.09.2012, 10:11:40
  21. avatar
    [10] tajnostii [*]

    Zajímavé zamyslím se nad sebouSml30Sml30Sml30

    superkarma: 0 21.09.2012, 10:03:40
  22. avatar
    [9] Žofie [*]

    Teoreticky to mám zmáknutý, ale když těch lákadel je tolik a vůle tak slabáSml80

    1. na komentář reaguje magic11 — #11
    superkarma: 0 21.09.2012, 09:20:45
  23. avatar
    [8] Hanula [*]

    delfi.na — #7 Sml22 to víme, ale jak se k tomu přinutit?Sml80

    superkarma: 1 21.09.2012, 08:59:28
  24. avatar
    [7] delfi.na [*]

    takže je to jasné, hýbat se, hýbat se, hýbat se  a k tomu přiměřeně jíst Sml16

    1. na komentář reaguje Hanula — #8
    superkarma: 0 21.09.2012, 08:44:41
  25. [6] step1 [*]

    Na potravinách sleduji kde co, ale trans mastné kyseliny jsem ještě nezkoumala. Sml80

    superkarma: 0 21.09.2012, 07:38:00
  26. [5] Jala [*]

    Eva_Fl — #2 No my totiž při našich cestách vidíme stále narvané restaurace, zatímco se honíme po památkách.

    superkarma: 0 21.09.2012, 07:23:31
  27. avatar
    [4] LudPa [*]

    Já provozuju obojí.

    superkarma: 0 21.09.2012, 07:04:15
  28. [3] lidicka [*]

    Každý člověk co se jen trochu zabývá tím co jí, tohle dávno zná, takže zase jsem se nedověděla nic nového, vše už bylo řečeno či napsáno....Sml80

    1. na komentář reaguje PEPI11 — #25
    superkarma: 0 21.09.2012, 06:20:00
  29. avatar
    [2] Eva_CZ [*]

    Jala — #1 myslim si, ze je to problem celosvetovy. A taky si myslim, ze Cesi jeste obcas aspon chodej, na rozdil od Amiku.

    1. na komentář reaguje Jala — #5
    superkarma: 0 21.09.2012, 01:47:29
  30. [1] Jala [*]

    Zajímavý rozhovor.

    Jen si myslím, že je to problém celé Evropy, nejen Česka.

    1. na komentář reaguje Eva_Fl — #2
    superkarma: 0 21.09.2012, 00:37:56

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Anketa: Výživa v nemoci
Hledáme čtenářky, které rády čtou knihy
Anketní otázky pro čtenářky, které chtějí testovat Canesten Intim Gel
Anketa: Bolí vás záda?
Anketa pro maminky

Náš tip

Doporučujeme