Bulvár

České univerzity s firmami moc nespolupracují

 
92 % českých firem spolupracuje s českými vysokými školami. Této spolupráce si ale cení spíš studenti než celé univerzity – ti se na vzájemné spolupráci podílejí ze 70 %. Firmy jsou zvyklé provádět výběr potenciálních zaměstnanců z řad studentů, spolupracovat při tvorbě závěrečných prací a nabírat studenty na stáže.

Tato konstatování jsou hlavním výsledkem výzkumu realizovaného v rámci mezinárodního projektu Socrates Grundtvig „Trénování trenérů – vysokoškolských učitelů v outreach“ Univerzitou Palackého v Olomouci ve spolupráci s Business Leaders Forem a TARA Professionals, o. p. s. Šetření proběhlo kromě České republiky i ve Slovenské republice, Itálii a Bulharsku. V Itálii, jež se umístila na čele řebříčku sledovaných zemí, spolupráce mezi firemním a univerzitním prostředím dosahuje až 98 %. Hlavní rozdíl je však v intenzitě zapojení samotné univerzity a míře podpory studentů při získávání zkušeností z praxe.

Outreach univerzit
„Českým univerzitám chybí v této oblasti zejména vlastní marketing, komunikace s okolím a celkově větší iniciativa managementu. Lze přitom říci, že školy dnes disponují dostatečným potenciálem pro zajištění praktických zkušeností, ale využívají ho pouze z 30 %,“ uvedla Alena Husárová z Profesně poradenského centra Filozofické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci, která výsledky šetření zpracovávala. „Oslovené univerzity považují za hlavní překážku nedostatek finančních prostředků, my tento argument považujeme za sporný. Outreach aktivity nejsou jen o financích,“ dodala.

Předmětem průzkumu byla analýza oblastí a konkrétních forem spolupráce univerzit s firmami a dalšími institucemi. Z šetření vyplynulo, že tuzemské univerzity z velké většiny nevědí, jaké aktivity „outreach“ zahrnuje a k jakým výsledkům se s pomocí nich mohou dopracovat.

„Pojem outreach aktivity je anglického původu a zahrnuje veškeré činnosti univerzit ve vztahu k privátnímu, veřejnému i neziskovému sektoru. Tato změna kultury vysokého školstva vychází z přijetí konceptu Společenské odpovědnosti firem (Corporate Social Responsibility – CSR),“ vysvětluje Tomáš Nejedlo, ředitel sdružení Business Leaders Forum. Vzájemná spolupráce zahrnuje oblasti výzkumu, vývoje, vzdělávání, tréninku, profesního rozvoje a mnohé další.
Problémem v českém prostředí, na který výzkum poukázal, je, že spolupráce univerzit a externích organizací stojí především na bázi osobních kontaktů. Vedle toho není outreach na většině univerzit strategickou prioritou. Firmy nechtějí být více pro-aktivní, radši čekají, až s iniciativou ke spolupráci přijdou samotné univerzity. Požadují však, aby nabízená služba byla vysoké kvality (71,4 % odpovědí). V takovém případě rádi za službu zaplatí, stejně jako komerčnímu poskytovateli.


O projektu „Training University Academic Staff to Become Trainers in Outreach Activities“
Hlavním cílem projektu je prosazování kulturní změny na vysokoškolských institucích a zároveň u organizací privátního a veřejného sektoru. Projekt reaguje na aktuální situaci nových členských zemí EU – je třeba, aby se vysokoškolské instituce v těchto zemích staly dynamičtějšími, aby byly schopné reagovat na potřeby tržního prostředí, aktivně se účastnit optimalizace jejich politického, ekonomického a společenského klimatu. Vysokoškolské instituce tak stojí před úkolem zbavit se role uzavřené, nedynamické organizace s mentalitou nedobytné pevnosti a stát se organizací otevřenou, která bude sdílet svoje znalosti a expertizy s regionální komunitou napříč všemi sektory.


Více informací o sdružení Business Leaders Forum najdete na www.blf.cz

   
21.03.2007 - Společnost - autor: Markéta Breníková

Komentáře:

  1. [8] Pavla_b [*]

    Lilinka: jojo, KONTAKT v pardubicích probíhá každý rok. Myslím, že co se týče náborů, kontaktů, informací a diplomek a bakalářek, tam je to celkem dobré a spolupráce funguje.
    Ale mám pocit, že spíš vázne ta spolupráce firem a škol v rámci výzkumů, projektů, analýz. atd.

    superkarma: 0 21.03.2007, 13:59:09
  2. avatar
    [7] sanvean [*]

    Můj obor se ekonomce bohužel trochu vymyká - statistika..Tyhle firmy mají zájem spíš o účetní, auditory a podobně. Nám házejí lano spíš učitelé, znají se s lidmi z oboru.

    superkarma: 0 21.03.2007, 12:33:32
  3. avatar
    [6] Lilinka [*]

    sanvean: Pardubice pořádají něco podobného, jmenuje se to KONTAKT. Firmy prezentují možnosti uplatnění pro budoucí absolventy ekonomky a chemičky, méně z nich nabízí možnosti dlouhodobé brigády.

    superkarma: 0 21.03.2007, 12:28:50
  4. avatar
    [4] sanvean [*]

    VŠE v Praze

    superkarma: 0 21.03.2007, 12:16:18
  5. avatar
    [2] sanvean [*]

    U nás se dělají několikrát do roka tzv. Career Days, kdy zástupci převážně zahraničních firem hledají brigádníky z řad studentů pro pozdější trvalou spolupráci...má to celkem úspěch, u stánků je vždycky narváno.

    superkarma: 0 21.03.2007, 11:59:49

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Anketa: intimní kosmetika
Testování intimní kosmetiky pro ženy z ČR a Slovenska
Anketa: Pečete bábovky?
Jaké hračky kupujete svým vnoučatům?
Anketa pro maminky: Jaké kupujete hračky svým dětem?
Výzkum na téma kašel
Průzkum na téma finanční zajištění

Náš tip

Doporučujeme