detec

Zcela otevřeně: Štve mě úroveň moderních českých detektivek. Jsem na ně už skoro alergický - vždycky se jim snažím dát šanci, shlédnu pár dílů a povětšinou se dostaví velké zklamání. To se musíme pořád jako opice obracet k tomu, co letí v zahraničí, a pěkně po česku to zmršit?

Před nějakou dobou jsme měli možnost sledovat televizní triptych Ďáblova lest, který se snažil vytěžit z popularity historických fikcí Dana Browna. Stavěl na manipulaci s minulostí, ale na rozdíl od různých Šifer a Andělů s démony se Ďáblova lest scénáristicky moc nepovedla. Všichni si plácají po rameni, že na naše poměry je to skvělá práce, ale mně to tak tedy nepřipadá. Když už se snažíme být světoví - vybírat hnízdo a kopčit to, co ve světě letí - tak takoví buďme, a ne že kamera stojí za pendrek a zápletku divák rozluští po první půlhodině a pak jen na konci třetího dílu zklamaně konstatuje: „Hm, takže to dopadlo přesně tak, jak jsem si myslel.“ Ale jedno lze Ďáblově lsti přičíst k dobru - alespoň charaktery postav jsou zajímavé.

Absolutní úpadek

Za absolutní úpadek české detektivní seriálové tvorby považuji Kriminálku Anděl. Vyžerdrobkysmus nejhrubšího zrna, kde se dovíte houby o policejní práci, se evidentně snaží těžit z úspěchu moderních západních krimi seriálů, které ale mají šťávu, jsou svižné a vizuálně zajímavé. Na Kriminálce Anděl je vizuálně zajímavá akorát tak znělka, s ostatní prací na seriálu se ani kameramani, ani scénáristi moc nepářou a chudáci herci už to jen těžko zachrání, i kdyby ze sebe potili krev.

Světlý moment

Za světlý moment naší nedávné detektivní produkce považují Četnické humoresky, které měly neopakovatelnou českou šťávu. Vlídný humor, zajímavě podané zápletky a vykreslené charaktery hlavních hrdinů. To v Kriminálce Anděl nedokážu přijít vyšetřovatelům na jméno - Stropnický hraje sice hezky, ale nemá co hrát, tak v mých očích zůstává stále Stropnickým, a ne panem vyšetřovatelem.

Proč neděláme to, co nám jde?

Přiznám se, že mi hlava nebere, proč, když se v našich ateliérech točily takové vizuálně dokonalé snímky jako Narnie, Kletba bratří Grimmů nebo třeba Underworld, když jsou naši machři schopní vystavět na zakázku dokonalé kulisy Benátek či Londýna, proč sakra nejsme schopní okopírovat ejmerikastyl pořádně? Je to vlastně docela úsměvné, jak si sami svou malost podobnými počiny podtrhujeme. Nebo na to nejsou peníze?

Vážení tvůrci, obracím se na vás jako divák s prosbou: Když to tedy neumíte, nebo na to nemáte dost financí, dělejte raději hezké a milé české snímky, které nejsou tak finančně nákladné. Šetření je totiž vidět. Myslím, že by se nikdo nezlobil, kdyby zase jednou někdo natočil třeba černobílý seriál. Režiséři, kopejte kameramany a střihače, ať odvádí svou práci pořádně. Scénáristi, mějte soudnost a dělejte své řemeslo pořádně. Díky!

A závěrem jeden povzdech

Milý rado Vacárko či Korejsi, kéž byste našli svého důstojného nástupce... detektiv Tomsa to asi nebude.

Reklama