Ráno se vám nechce vstávat z postele, během dne zíváte, jste mrzutí, čokoládu jíte po kilech a máte pocit, že vaše energie a zájem o sex jsou na bodu mrazu? Není se co divit. Česká republika se totiž nachází zhruba na padesáté rovnoběžce, a vy jste se zřejmě zařadili mezi 30 procent populace, která v této oblasti trpí zimním blues. Odborně se nazývá sezonní afektivní porucha a její příčinou je nedostatek denního světla v zimních měsících. Původně anglické označení zimního blues odráží pověstný britský suchý smysl pro humor – Seasonal Affective Disorder najdete nejčastěji pod zkratkou SAD, což v angličtině znamená „smutný, melancholický, chmurný“. Britové na šedesáté rovnoběžce o tom vědí své.

 

Čím dále se totiž vzdalujeme od poledníku, tím více narůstá procento lidí, kterým zimní blues působí potíže. Severské země se tedy logicky drží na špičce žebříčku výskytu SAD. Ve výhodě jsou jen Seveřané, jejichž území pokrývá vrstva jasně bílého sněhu, který odráží světlo.

                                       

„Zimní blues způsobuje nedostatek slunečního světla, světelná terapie tedy spočívá v tom, že pacienty vystavujeme každý den paprskům ze speciálního zdroje jasného světla. Paprsky musejí být vnímány i očima,“ vysvětluje klinický psycholog PhDr. Jiří Tyl, který se léčbou sezonní afektivní poruchy dlouhodobě zabývá. „Zimní blues totiž souvisí s tvorbou melatoninu, hormonu tlumícímu činnost nervové soustavy. Melatonin, přezdívaný „spánkový hormon“, vzniká v části mozku zvané šišinka, neboli epifýza. Ta má přímé spojení s našima očima, přes ně přijímá informace o intenzitě světla v našem okolí a podle toho řídí produkci melatoninu,“ dodává PhDr. Jiří Tyl.

V noci, kdy je tma, se nám maximální produkce melatoninu hodí – umožňuje nám kvalitně spát a odpočívat. Jasné denní světlo ráno tvorbu „spacího hormonu“ ukončí a dá našemu tělu signál, aby bylo svěží a probuzené. V zimě, při nedostatku světla, však tvorba melatoninu přetrvává i přes den, a tak si naše tělo začne zpívat zimní blues.

 

A co nám radí odborníci? Při lehčích příznacích SAD doporučují v zimě hodně lyžovat a jezdit za sluncem. Pokud se však nemůžete přestěhovat na pláž a naladit si jižanské blues, tak vám nezbývá než se každý den vystavit alespoň na 30 minut jasnému světlu, které připomíná prozářené jarní ráno. Jasné světlo znamená použití speciálního zdroje, který vyzařuje nejméně 2.500 luxů, což je asi pětkrát více než světla v dobře osvětlené kanceláři. Nemusíte se do světla přímo dívat, můžete třeba poslouchat muziku nebo popíjet s přáteli, světlo by však mělo zasahovat úroveň vašich očí.
U silnějších zdrojů, jako je 10000 luxů, se doporučuje pobyt dále od světla, doba vystavení se však zkracuje. V každém případě je nutné poradit se s lékařem, který vám doporučí správnou léčbu. Speciálních zdrojů světla pro světelnou terapii je už na trhu dostatek.

 

„Nejnovější vědecké poznatky ukazují, že světlo může pomoci nejen vyrovnat se se zimním blues, ale i při léčbě premenstruační a předporodní deprese, poruch příjmu potravy jako je bulimie, poruch spánku, ale také neuropsychických symptomů Alzheimera a Parkinsonovy choroby,“ dodává klinický psycholog PhDr. Jiří Tyl. 

 

Dostatek světla tedy není radno v zimních měsících podceňovat. Do letošního zimního slunovratu 22. prosince, kdy se začíná noc zkracovat a blahodárného světla začne postupně přibývat, je ještě daleko.

Reklama