Jablka patří mezi nejoblíbenější a nejprodávanější ovoce u nás. Z  nákupních zvyklostí českých zákazníků vyplývá, že jablka rozlišují zejména podle barvy na červená a zelená, a pokud mají na výběr, orientují se také podle původu a dávají přednost jablku českému. V nadcházející sezoně společnost Tesco nabízí přibližně sedmdesát procent jablek od českých zemědělců. Díky kvalitním dodavatelům a nejmodernějším způsobům uskladnění pokryjí dodávky z českých sadů celou zimu.

jablka

Zákazník má výběr ze dvou desítek odrůd  
Mezi nejprodávanější odrůdy u nás patří Golden Delicious, Red Delicious, které v Česku již zdomácněly, ale pocházejí z USA, a odrůda Braeburn, která je z Nového Zélandu. V poslední době si své místo našla i Gala, která byla vyšlechtěna také na Novém Zélandu. Na prodejních pultech Tesco ale zákazník najde odrůd mnohem více. „Celoročně nabízíme přes dvě desítky odrůd jablek, a jelikož právě začíná podzimní jablková sezona, aktuálně jdou do prodeje Granny Smith, Idared, Braeburn, Golden Delicious, Jonagold, Rubín, Gloster, Pink Lady, Red Delicious, Fuji, Gala a další,“ uvádí technická manažerka Tesco Miroslava Cutáková. „Již jedenáct let spolupracujeme s českými sadaři ze společnosti VVISS, která má rozsáhlé sady v okolí Turnova,“ dodává Cutáková.

jablka

Do prodejen Tesco dodáváme čtyřicet procent jablek z naší celkové produkce,“ říká Tomáš Kněžínek, manažer prodeje společnosti VVISS a dodává: „Největší podíl v našich sadech mají odrůdy Gala a Golden Delicious. V posledních letech se nám také velmi osvědčilo pěstování Fuji
a Braeburn, jejichž popularita stále stoupá. Díky dlouhodobé spolupráci s Tesco jsme schopni rozšiřovat počet odrůd a reagovat na to, jak se postupně mění chuť a poptávka českých zákazníků. Společně plánujeme a dokážeme včas měnit odrůdovou skladbu a přizpůsobit výsadbu na základě průběžného vyhodnocování prodejnosti jednotlivých odrůd.“ Kromě jablek mohou zákazníci v obchodech Tesco najít od tohoto dodavatele také české hrušky, třešně, mrkev a bílé a červené zelí.

jablka

Zájem o jablka na uskladnění klesá
Tradice uskladňování jablek u nás pomalu odeznívá, Češi jablka na uskladnění již moc nekupují. „Skladování jablek už není tak časté, jako tomu bývalo dříve. Není k tomu ani důvod. Technologie uskladnění ve specializovaných skladech jsou na špičkové úrovni, jablka tak vydrží dlouho čerstvá a jsou od sklizně prakticky beze změny i po několikaměsíčním skladování,“ doplňuje Miroslava Cutáková. Právě díky vyspělé technologii skladování v optimální teplotě a za minimálního přístupu kyslíku se zákazníkům v prodejnách Tesco dostává čerstvých jablek po celý rok.

jablka

Nejoblíbenější odrůdy jablek u Čechů

Odrůda Charakteristika
Braeburn Pozdní zimní odrůda. Podkladová barva je zelenožlutá, v době sklizňové zralosti žlutooranžová s červeným žíháním. Velmi dobře skladovatelná. Tato odrůda má dužninu velmi pevné konzistence krémové barvy. Chuť osvěžující s optimálním vyvážením cukrů a kyselin, aromatická. Při dobrém skladování vydrží až do června.
Gala

Středně raná odrůda, základní barva je zelenožlutá

s charakteristickým jasně červeným žíháním (při vyšší zralosti přechází zelenožlutá barva do žluta). Tvar plodů je kuželovitý až mírně soudkovitý. Dužnina je šťavnatá s velmi sladkou ovocnou chutí jemné konzistence. Skladuje se obvykle do března.

Golden Delicious Podzimní velmi dobře skladovatelná odrůda zelenožluté barvy,  která přechází do žluté v době zralosti, někdy s červeným líčkem. Tvar plodu je kulovitý a ke kalichu mírně zúžený. Chuť je sladká, aromatická, dužnina pevná, šťavnatá. Při dobrém skladování vydrží až do června.
Red Delicious Podzimní  a dobře skladovatelná odrůda s převážně tmavě červenou barvou někdy mírně pruhovaná s pokrytím červené barvy. Tvar plodů je podobný Golden Delicious.  Chuť je sladká, někdy s příznaky lehké kyselosti. Dužnina je bílá, někdy mírně načervenalá. Red Delicious je vhodný do ovocných salátů.

Zdroj: Tesco Stores ČR

Tesco podporuje lokální dodavatele
Spolupráce s lokálními dodavateli je pro Tesco velmi důležitá. Tesco dlouhodobě spolupracuje s řadou velkých i malých českých výrobců, zejména s místními dodavateli masných výrobků, pečiva, ovoce a zeleniny nebo s pivovary. Jejich produkty nejsou zpravidla dostupné celorepublikově, ale pouze v nejbližších prodejnách. Tesco má více než 80 % dodavatelů z Česka a jejich dlouhodobá podpora je součástí strategie společnosti do budoucna.

Reklama