Reklama

Podle průzkumu MF DNES přiznalo přes sedmdesát procent Čechů, že globální krize změnila jejich životní styl. Lidé tvrdí, že nejčastěji se krizi brání nákupem levnějších potravin, nebo tím, že jich koupí méně.

Právě potraviny patří ke komoditám, na kterých jsou Češi schopni ušetřit nejvíce. "Už několik měsíců pozorujeme, že lidé přecházejí od dražších značek k levnějším," potvrdil šéf hypermarketů Globus Petr Vyhnálek. V těsném závěsu za potravinami stojí v žebříčku položek, na kterých začali lidé v Čechách díky krizi šetřit oděvy a obuv. Také dovolená je pro mnohé způsobem k vytvoření finanční rezervy pro případ, že by se jejich ekonomická situace zhoršila. Lidé se na ní snaží ušetřit co možná nejvíce, nebo ji zruší úplně.

Dopady krize nejvíce pociťují lidé ve věku mezi 35 a 44 lety. "V tomto věku poměrně dost vydělávají, ale zároveň mají velké výdaje - živí děti, pořizují si bydlení, často na hypotéku," vysvětlil šéf agentury Median, sociolog Přemysl Čech. Ve vnímání krize hraje roli také vzdělání - nejhůře se kvůli ní cítí lidé vyučení včetně těch s maturitou. Více než 60 procent z nich uvádí, že se má hůře než dřív. Vysvětlit se to dá strachem o práci, případně její ztrátou.

"Firmy si častěji nechávají špičkové profesionály a dělníky spíše propustí," říká sociolog Čech.

Dotkla se vás krize? Jak? Šetříte, nebo žádnou krizi nepociťujete?