Bulvár

Červená a psychologie

Není příliš těžké pochopit, že barvy na jedné straně odrážejí nálady a pocity lidí, na straně druhé mohou ovlivňovat všechny součásti našeho života.

 

Správným použitím barev lze dosáhnout určitých významných změn v oblasti duševní i tělesné. Barvy mohou způsobovat různé stavy, jako například únavu, zvýšené nadšení nebo aktivitu, agresivitu nebo neklid a také mohou vést ke zvýšení nebo snížení hladiny stresu.

 

Máme sklon vybírat barvy podle estetického hlediska a podle módních trendů, zapomínáme však, že mohou mít také silný vliv na psychiku.

 

 


PhDr. KAREL HUMHAL, KLINICKÝ PSYCHOLOG

 

„Červená je nápadná, je vidět, nedá se přehlédnout. Oblibují ji asertivní, agresivní, aktivní, dominantní, iniciativní a kompetitivní (soutěživí) lidé.

 

Asociace, které často vyvolává, jsou: krev, boj, útok (rudo před očima, husité, komunisté), „Pozor!“, „Stop!“, a také láska.

 

Je silnou a zároveň kontroverzní barvou, protože vyvolává silné, současně pozitivní i negativní emoce. Červená budí a prohlubuje v lidech agresivitu, erotiku, atraktivitu, energii...

 

Tato barva hraje důležitou roli v lásce a v zamilování, jelikož milujeme srdcem, ne hlavou. Traduje se, že centrum citů lásky je v srdci. A srdce je vždy představováno, vnímáno a znázorňováno jako červené.

 

Zajímavé jsou též  fyziologické dopady červené barvy. Červená barva zvyšuje krevní tlak a zrychluje tep. Červenání se je zase zvýšené prokrvení periferních cév. Je to fyziologický doprovod prožívaných emocí. Červenáme se, pokud prožíváme příjemné či nepříjemné emoce, které z různých důvodů neumíme nebo nechceme naplno prožít v rovině psychiky.

 

Při vnímání a prožívání červené je vždy nesmírně důležitý kontext (celek – tvar – gestalt). Např. zcela jinak vnímáme spojení červené s bílou (japonská a švýcarská státní vlajka) a zcela jinak spojení červené s černou (bojová vlajka husitů).“

 

 

 

 

 

Barvy jsou velice mocné a působivé. Pomocí barev můžete změnit svou náladu a dokonce i způsob života. Máte-li např. doma modré stěny, budete zde mít zřejmě častěji pocit chladu než v jiném pokoji. Jste-li obklopeni teplými barvami, budete zase častěji pociťovat větší chuť k jídlu, čehož využívají hlavně majitelé restaurací. V místnosti barvy slonové kosti na vás asi brzy padne tíseň a budete se nudit.

Pokud máte pocit, že potřebujete více energie, zvolte si červenou. Při pocitu vyzařování energie si vyberte jasně žlutou. Zelená barva je zase nejlepší při pocitu únavy. Tímto způsobem mohou barvy ovlivnit vaši náladu.

 

 

Červená a žlutá jsou nejvíce stimulujícími barvami, modrá a černá nejvíce uklidňujícími.  Západoněmecká studie provedená na vysokoškolácích ukázala, že použití žluté, oranžové a červené barvy v učebnách způsobuje zvýšení IQ a zlepšuje studijní výsledky.

 

Když je určitá osoba vystavena červené barvě, dají se vypozorovat dramatické psychické účinky včetně uvolňování adrenalinu, zrychlení srdeční frekvence a zvýšení aktivity zažívacího traktu - užívání červených nebo červeně károvaných ubrusů v restauracích má tedy svůj praktický význam.

 

Teplé barvy naopak zrychlují vnímání času. V dekoracích restaurací s rychlým občerstvením se hodně používá červená a oranžová, aby se zvýšila frekvence návštěvníků, což znamená vyšší příjmy. Teplé barvy v nás také mohou vyvolávat pocity útulnosti a vřelosti a často jsou spojovány se štěstím a pohodlím.

 

Červená má stimulující účinek a vyzařuje teplo. Je vhodná pro místnosti, kde je třeba teplo a akce: kuchyně, haly, dětské hrací koutky, schody.  Nepoužívejte ji však, když je potřeba zklidnění (hyperaktivní dítě), nebo tam, kde je problémem agresivita nebo frustrace.

 

 


IGOR PŘEROVSKÝ, VICEPREZIDENT PRO ZNAČKU A KOMUNIKACI, OSKAR o tom, co pro něj znamená červená...

 

Červená pro mě znamená důležité věci, jako láska, romantika, život, ale též sebedůvěra a odvaha.

 

Oskar je  značka, která vyzývá, podněcuje, provokuje... Takže, která barva by mohla Oskar charakterizovat lépe než červená? 

 

 

 

   
09.02.2005 - Společnost - autor: Komerční článek

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Výzkum žena-in.cz – téma bolest, horečka a nachlazení
Trápí vás exém? Zapojte se do testování RadioXar

Náš tip

Doporučujeme