Moderní životní styl klade vysoké nároky na náš organismus, zvláště pak v jarních měsících. Pro aktivní pohyb je podstatný přísun látek, které se podílejí na výstavbě kostí. Tento proces spolu s naší vitalitou může blahodárně ovlivnit čerstvé mléko. To poskytuje komplexní soubor vitaminů a minerálů. Mléko obsahuje příznivý poměr vápníku, draslíku, hořčíku a fosforu.

 

V duchu kréda „V pravý čas pravá potravina“ doporučuje Mgr. Vítek Chaloupka, dietolog a fitness konzultant, zařadit mléko do jídelníčku odpoledne a večer. „Ráno po probuzení  potřebuje tělo doplnit energii - glykogen. Mléko jako bílkovina - stavební látka, která naopak metabolismus zpomaluje, je proto vhodnější k svačině nebo večeři. Mléko  ideálně kombinujeme opět s bílkovinou, tedy s masem nebo sýry. Dobrým spojením jsou také rané brambory a mléko. Ty obsahují vysoké procento ovocných kyselin, které se chovají rovněž jako bílkovina. Překonejte zažitý omyl jíst k mléku pouze pečivo či müsli. Sportovci si mohou dopřát až 1 litr mléka denně, nejlépe ovšem dvě hodiny před a po tréninku,“ dodává Vítek Chaloupka.

 

Pro děti představuje čerstvé mléko lehce stravitelný zdroj bílkovin. Při spotřebě čerstvého mléka a mléčných výrobků je z výživového hlediska nejzávažnějším problémem obsah tuku. Dětem se doporučuje podávat polotučné mléko, dětem s velkou fyzickou aktivitou můžeme připravovat i plnotučné výrobky. Dětem v období puberty můžeme podat denně až 1 litr mléka.

  

Čerstvé mléko je velmi bohatým zdrojem vitaminu B2 (riboflavinu), který pomáhá spalovat cukry. Jedná se o vitamin tepelně stabilní, ale pozor, citlivý na světlo. Společně s vitaminem B12 (kobalaminem) ovlivňují snížení ukládání cholesterolu v cévách a jejich dostatek působí preventivě proti kardiovaskulárním onemocněním. Čerstvé mléko dále obsahuje vitamin D, jehož nedostatek se projevuje např. svalovou slabostí, ztuhlostí. Vitamin C je v čerstvém mléce rovněž zastoupen. Tímto se nejvíce odlišuje čerstvé mléko, zpracovávané pasterizací, od mléka trvanlivého, kde vitamin C zachován není. 

 

Reklama