Bulvár

Černý Petr zůstal v rukou středních odborných učilišť

Chystá se vaše dítě po základní škole na učiliště? Možná by vás zajímalo, jak to v současné době na SOU vypadá. Jaká plus a jaká mínus učiliště přinášejí, s jakými problémy se potýkají, jakou budoucnost mají učiliště v naší republice.

O rozhovor jsem požádala paní Ludmilu Poláčkovou, dlouholetou učitelku odborných předmětů na SOU obchodním.

 

Do učilišť se rok od roku hlásí méně a méně dětí. Kde je chyba?

 

„Zaprvé je to všeobecným úbytkem žáků ZŠ. Ten se pochopitelně podepisuje nejen na učilištích, ale i na středních školách. A zadruhé jak rodiče, tak děti dají přednost škole zakončené maturitou.“

 

Takže přibývá dětí, které mají na základní škole prospěch odpovídající požadavkům SOŠ?

 

„To si nemyslím. Vidím to spíše naopak. Rapidně přibývá středních škol, které svoje nároky drží na velmi nízké hranici. Tím vzrůstá šance na maturitu i slabším žákům, kteří by ještě před několika lety zvolili učiliště.“

 

Počet soukromých středních škol má v naší republice skutečně značný nárůst. Otázka však je, zda střední soukromá škola dá dětem více než učiliště. A slůvkem „více“ není myšleno jen maturitní vysvědčení.

Paní Iveta H. z Kladna vybrala pro svého syna soukromou střední podnikatelskou školu, v domnění, že dělá to nejlepší.

 „I když jsme na tom s manželem nebyli finančně až tak dobře, rozhodli jsme se, že synovi zaplatíme soukromou střední školu. Ročně nás to vyšlo na 15 000 Kč. Ale chtěli jsme pro něj to nejlepší a investice do vzdělání mého dítěte se mi zdála investicí dobrou. Bohužel, hned po prvních dvou měsících jsem pocítila první náznaky toho, že asi vše nebude tak dobré, tak dokonalé, jak jsem se domnívala… Vyučování se skládalo ze čtyř, pěti hodin, a několikrát se stalo,že odpadlo úplně. Navíc školné se zvedlo na 25 000 ročně, s čímž jsme nepočítali, ale nejvíc mi vadilo, že synovi znalosti byly téměř nulové. Nabyla jsem pocitu, že v podstatě platíme maturitu a ne vzdělání.“

 

Ludmila Poláčková: „Případ paní Ivety není, bohužel, ojedinělý. Netvrdím, že všechny soukromé školy postupují stejně, ale z osobní zkušenosti vím, že takové případy jsou. Ve finále toho děti z učilišť umí stejně jako maturanti některých  soukromých škol.“

 

Dalším faktem je, že žáci učilišť začínají být znevýhodňováni již na ZŠ. V 8. a 9. třídě se mnohdy zájem učitelů soustředí na děti, které se hlásí na střední školy, a budoucí učni jsou odsunuti kamsi do pozadí.

„Znalosti, které si děti mají přinést ze základních škol, je musíme často učit až my,“ říká Poláčková. „Někdy mám pocit, že žáci učilišť jsou bráni jako okrajová součást naší společnosti.“

 

 

Budoucnost učilišť tedy není zrovna růžová…

„Víte, tady je problém v tom, že učni jsou za svou práci po vyučení finančně ohodnocováni skutečně minimálně. To, co dostávají, je almužna, která nikoho nenaláká. A dalším problémem je praxe. Naše děti se vyučí, jsou myslím dobře připraveni na svou práci, ale bohužel, téměř každý zaměstnavatel vyžaduje praxi alespoň rok, dva. Tím se dostáváme do začarovaného kruhu, který nikam nevede.

Ale otázka financí není jen problémem učňů nebo učilišť,“ pokračuje paní Poláčková. "Je to problém všech škol. Školství samo o sobě je na tom z finančního hlediska špatně, ovšem učiliště jsou na tom nejhůř.

Pokud se nesníží limit žáků ve třídách, mám obavy, že spousta učilišť se za pár let bude zavírat.“

 

 

Kdysi platilo pořekadlo, že dobré řemeslo má zlaté dno. Bohužel v současné době tomu tak rozhodně není. A pokud se situace nezmění, pak nevím, kdo nám za 10 let ušije šaty, vsadí nová okna, vymaluje pokoj nebo opraví střechu…

 
   
09.09.2004 - Společnost - autor: Sabina

Komentáře:

  1. avatar
    [46] marcellina* [*]

    OK,vezmem Tě právě proto, že jsi vysokoškolák,ale zaplatíme Tě jako středoškoláka... souhlas s borufkou. S timhle jsem se taky setkala, kdyz jsem hledala praci . Moje kamaradka ma v 29 tituly 2 a taky ji nikde nechteji .
    a taky se musi zmenit pristup zamestnavatelů, vsichni chteji jen pracovniky s maturitou a dokonce jsem videla i nabor na delniky, kde chteli alespon 1 cizi jazyk.... a to jako proc?
    jeste jedna kuriozni situace z doby, kdy jsem hledala jinou praci. ODepsala jsem na inzerat jedne personalni agenture, kde chteli, SŠ, základy angličtiny a praxe nebyla podminkou. Odpovedela jsem jim na to (aspon zkusmo) a vazena personalni konzultantka mi poslala zamitaci email s tim, ze na tuto pozici nemam odpovidajici vzdelani ( mam VŠ ekon. směru) a dostacujici praxi (praxe 2,5 roku) (anglicky umim na komunikativni úrovni...). Takze jsem si nasla na jejich internet. strankach jejiho nadrizeneho a poslala mu vyjadreni jejich personalni konzultantky spolu s moji zadosti o uvedenou pozici a zivotopisem. At sam posoudi, jestli bych na tuto pozici nestacila .
    Za tyden mi prisla od dotycne konzultantky (jeji jmeno si jeste naprosto presne pamatuji) omluva.
    Aspon ze tak

    superkarma: 0 09.09.2004, 15:14:30
  2. avatar
    [45] Vivian [*]

    borufka: ale on se tím táta stejně neživí dělá jen pro sebe nebo možná občas pro známý, vyřezává si pro radost... ale asi by ho to neuživilo
    Máma je zase vyučená zahradnice, je opravdu dobrá a vyzná se... teď nedávno se po dlouhých letech dostala do oboru, ale bere asi šest tisíc (východní Čechy). A dokud dělala doručovatelku u pošty, brala ještě míň.
    Naštěstí jsou naši nenároční a nemusejí nic moc platit...

    Já jsem teď šťastná, že mám aspoň tu střední a umím jazyk, jinak nevím, kde bych byla...

    superkarma: 0 09.09.2004, 15:00:48
  3. avatar
    [42] Vivian [*]

    borufka: jasně, umět se prosadit je dnes víc, než VŠ diplom. Ale to tě škola nenaučí

    superkarma: 0 09.09.2004, 14:35:13
  4. avatar
    [41] Vivian [*]

    borufka: já mám tátu truhláře/řezbáře ale snažím se ho moc nezneužívat. Ale mezi svými vrstevníky snad žádného řemeslníka ani neznám Jednoho pokrývače si vybavuju... jinak samá maturita.
    Ono záleží na tom, jakou práci hledáš a co chceš dělat... .
    Pokud se vysokoškolák hlásí na místo pro středoškoláka, nemůže se divit, že mu nedají vyšší plat než jeho kolegovi středoškolákovi.
    Když jde třeba dělat na úřad do administrativy nebo někam k počítači... to není místo pro VŠ , tam VŠ ani nepotřebují.

    Míst pro VŠ je asi málo, ale co se dá dělat... buď nechodit na VŠ (když vím, že asi nenajdu uplatnění) nebo se smířit s tím, že i s VŠ diplomem budu dělat za SŠ plat... nebo se snažit víc než ostatní, investovat do dalšího vzdělávání a osobnostního rozvoje (a mít trochu štěstí) a dostat se na nějaké dobře placené místo ve vrcholovém managementu apod.
    Takoví lidé pak berou i půl milionu měsíčně... a obvykle to nejsou lidi s učňákem

    superkarma: 0 09.09.2004, 14:34:32
  5. avatar
    [40] medved [*]

    nevim, kde se vzala ta povera, ze skola cloveka neco nauci...nevim jak SOU,nemam s tim zkusenosti, ale stredni ani vysoka nenauci v podstate nic...resp. nauci veci v praxi nepouzitelne, takze v realu se stejne kazdy uci v praci vsechno od zacatku....takze myslim, ze je lepsi dotlacit dite aspon k maturite...pak si klidne muze delat zednika, kdyz bude chtit, ale kdyz nebude chtit , muze delat i neco jineho...vyuceny zednik ma tezko sanci delat jinou praci...a krom toho...kdo vi v 15 letech, co ho bude v zivote bavit nebo kde najde uplatneni ? ja jsem pro co nejvyssi vzdelani, ktere da nejvic moznosti

    superkarma: 0 09.09.2004, 14:30:48
  6. avatar
    [38] monacha [*]

    Vlčice: At to zkusi na netu. Bydlim v okoli CB. Tady na jihu je spousta hospod. Neni tady tak vysoka nezamestnanost. Chce to chytit nejaky dobry hotel. My tady zijeme z turistickeho ruchu

    superkarma: 0 09.09.2004, 14:26:23
  7. avatar
    [29] Chameleonka [*]

    Článku bych vytkla dvě hrubky

    A jinak, bohužel to je tak, jak řekla tuším Vivian - dneska tady nerozhoduje, co člověk umí, ale jakým papírem o nejvyšším vzdělání se ohání.. já svojí vejšku vyměnila za dítě, které se dneska silou vůle a vypětím snažím přesvědčit, že dodělat maturitu je životní nutnost.. a to není chlapec ani trošku hloupej..on je jenom blbej lempl

    superkarma: 0 09.09.2004, 13:35:50
  8. avatar
    [28] Luciš [*]

    Přestěhovat se i s rodinou by šlo, kdyby byl ten rozdíl mezi platy výrazný. Kvůli dvěma tisícovkám měsíčně byt prodávat a jinde kupovat za drahé peníze a přehlašovat děti do škol nemá cenu. Stejně z hrubého ty dvě tisícovky sežerou daně. Z dvaceti zaplatit pět na daních, soc a zdrav. Je to normální???

    superkarma: 0 09.09.2004, 13:29:14
  9. avatar
    [27] monacha [*]

    Ja si nemyslim, ze byty jsou problemy jen delniku. Ani vysokoskolsky par na ne nema. A to vydelavaji jeste o pet let min

    superkarma: 0 09.09.2004, 13:26:31
  10. avatar
    [26] monacha [*]

    Vlčice: Mozna by to tady mohl zkusit. Me osobne tech 15.000 prijde dost. Nasi jsou vysokoskolaci a tohle nemaji. Nechtela jsem na brachu nejak utocit. Ale priklady z meho okoli jsou otresny. Teta pracuje v zavode, kde jim uz neplati ani minimalni mzdu a ona tam porad chodi, protoze se boji jit nekam jinam. A to zrovna mela stesti a nejake nabidky dostala.
    Fiona: Ja vim, ze to nejde. Jen by bylo dobry, kdyby slo. Na Americanech se mi libi, ze s tim nemaji problemy. No, ale ti k praci rovnou dostanou domek. To je rozdil.

    superkarma: 0 09.09.2004, 13:24:05
  11. avatar
    [21] monacha [*]

    Vivian: Je to smutny, ale co vidim ve svem okoli, tak tech 8.000 patri u delniku k tem lepsim platum.

    superkarma: 0 09.09.2004, 13:00:51
  12. avatar
    [20] monacha [*]

    Myslim si, ze se lide dneska musi vic snazit. Nikdo se o ne nepostara. Stehovat se za praci, neco obetovat, prosadit se, mit drze lokty. Jo, na to jeste nejsme zvykli. A nas zpusob zivota tomuto trendu nevyhovuje.

    superkarma: 0 09.09.2004, 12:58:44
  13. avatar
    [19] monacha [*]

    Vlčice: Ja ale nemluvim o penezich na cerno. Kluci tam meli 15.000 po te, co za ne zamestnavatel zaplatil zdravotni a socialni. A taky nemluvim o Praze, ale o jihočeském městě. Bez smlouvy bych nikdy nedelala. Zamestnavatel je povinnen zaplatit ZP a SP. Ja mam teda docela dojem, ze o kuchare je velky zajem. Porad ctu inzeraty.

    superkarma: 0 09.09.2004, 12:51:07
  14. avatar
    [18] Vivian [*]

    Stejně bych to neviděla tak černě... ono se ale začne něco dělat teprve až nám poteče do bot a řemeslníků bude jako šafránu. Zatím to vidím tak, že čím vyšší vzdělání člověk má, tím má vyšší šanci na trhu práce. Jenže vzdělání není všechno. Člověk může mít pět červených diplomů a tituly před i za jménem, ale když to neumí prodat, zůstane sedět na pracáku. Chce to mít "drzé čelo", trochu přiostřit lokty, nebát se... když se člověk umí prosadit, má vyhráno i s výučním listem. Ale když má VŠ diplom, je to ještě lepší

    superkarma: 0 09.09.2004, 12:15:04
  15. avatar
    [17] Vivian [*]

    Marki: opravdu myslíš, že 8.000.- je slušné finanční ohodnocení? podle mě je takový člověk mizerně placen...

    Osobně jsem samozřejmě z pochopitelných důvodů dala přednost maturitě, ale pokud třeba moje dítě nebude studijní typ a bude manuálně šikovné, nevidím důvod, proč by nemělo jít na učební obor. Proč ho cpát do studia, když na to prostě není? Zbytečný stres jen kvůli ambicím rodičů... (Maturitu si může pak kdykoliv dodělat, když na to přijde.) Někdo si sice může opovržlivě říct, že má "jen učňák" (slyším tchýni ), ale podle mě není šikovný řemeslník o nic méně kvalitní člověk než člověk s maturitou.

    superkarma: 0 09.09.2004, 12:11:15
  16. avatar
    [13] Hanela [*]

    nemám se SOU žádné zkušenosti...jen jednu. Kamrádovo dítě se nějka moc " nevyvedlo", tím chci říci, že neměl moc dobrý prospěch na ZŠ...pár trojek. Ale moc chtěl být automechanikem, už od mala ho to bavilo i byl manuálně zručný. na SOU by ho nevzali kvůli prospěchu, tak musel otec platit něco jakoby "sponzora", už si to moc nepamatuju Te´d už je vyučený a je moc šikovný, u rodičů si otevřel v domku vlastní dílnu, má dobrou pověst. a kdyby táta neměl dost pěněz platit mu "jen" učňák, tak nevím, nevím
    Jen jsem chtěla říci, že je škoda, že se nepočítá se šikovnýma dětma, byť mají špatný prospěch.

    superkarma: 0 09.09.2004, 11:45:43
  17. avatar
    [12] Luciš [*]

    Pajda: Kamarádka uklízí při mateřské na učňáku a mají tam třikrát v týdnu dvě plné třídy večerňáků Kluků mezi dvaceti a třiceti s výučním listem i z jiných škol, pracujících a dodělávajích maturitu večerně.

    Třeba by mohl existovat obor 3+2 roky, ten, kdo by na maturu neměl by po třech letech s výučním listem odešel (ale fakt by je musely ty učňáky třídit a nemít finance z ministerstva "na hlavu", teď tam drží každého flákače)

    superkarma: 0 09.09.2004, 11:04:20
  18. avatar
    [10] monacha [*]

    vlcice: Ja nevim, ale prijde mi, ze vyuceny dobry remeslnik je na tom lip, nez clovek, ktery nekde horko tezko udelal maturu na stredni, ktera mu k nicemu neni a v zamestnani se nechyti vubec, protoze nic neumi. Př. nedavno jsem delala brigadu v obyc. hospode. Kuchari meli 15.000 cisteho. O tom se spouste vysokoskolaku jen zda. Zednici si prijdou taky na docela slusny penize. Myslim, ze to zas tak kriticky s remesly neni. Dneska sehnat napriklad dobreho pokryvace je umeni a clovek jim vetsinou dodbre zaplati. Policajt z ucnaku ma vic nez ucitel nebo lekar.

    superkarma: 0 09.09.2004, 10:48:04
  19. avatar
    [9] monacha [*]

    vlcice: Ja nevim, ale prijde mi, ze vyuceny dobry remeslnik je na tom lip, nez clovek, ktery nekde horko tezko udelal maturu na stredni, ktera mu k nicemu neni a v zamestnani se nechyti vubec, protoze nic neumi. Př. nedavno jsem delala brigadu v obyc. hospode. Kuchari meli 15.000 cisteho. O tom se spouste vysokoskolaku jen zda. Zednici si prijdou taky na docela slusny penize. Myslim, ze to zas tak kriticky s remesly neni. Dneska sehnat napriklad dobreho pokryvace je umeni a clovek jim vetsinou dodbre zaplati. Policajt z ucnaku ma vic nez ucitel nebo lekar.

    superkarma: 0 09.09.2004, 10:43:32
  20. avatar
    [8] vlcice [*]

    Někdo to řemeslo musí dělat. Na VŠ se učí jen teorie a na SŠ té praxe taky moc není. A SOU je založeno především na praxi. Zedník, truhlář, kuchař,..atd. nepotřebují teorii, aby se stali dobrými, potřebují praxi. Jinak souhlasím s pajdou, že se dnes vyžaduje maturita všude. Ale řada učňáků tu maturitu má.
    Problém je spíš ten, že řada řemesel je mizerně placená. Například brácha je kuchař a vystřidal za 5 let asi 5 zaměstnání. Důvod, bral co zrovna bylo a pokaždé mu zaměstnavatel nabídl min. plat a zbytek peněz až když bude tržba dostal bokem. Nechceš? Tak běž, mám dost jiných zájemců o toto místo. Nebo mu dokonce nabízeli práci na černo. Teprve na posledním místě má řadnou smlouvu s řádným platem a příplatky přímo ve smlouvě. Jinak jsou kuchaři braní pěkně na hůl. Zvlášť na Severní Moravě. Brácha dělal taky v Praze, kde si slušně vidělal (ale pořád měl míň než průměrný plat). Jenže měl min. mzdu a zbytek bral zase bokem. Takže v důchodu bude chodit asi žebrat.
    Moje sestra pracovala před mateřskou 12 let v moravolenu jako přadlena. S tak mizerným platem jaký měla by vyžil z nás málokdo. Jenže mohla jít dělat zase jen do nějaké továrny k pásu, kde byla stejná dřina a stejný plat. Opravdu neměla na výběr. Tak se nedivte, že nikdo nechce na učňák.

    superkarma: 0 09.09.2004, 10:23:18
  21. avatar
    [7] monacha [*]

    Naprosto s Luciš souhlasim. Muj tata dela na ucilisti a privedl mi domu na doucovani maturanta, ktery neumel vypocitat objem bazenu. Nakonec mu maturitu dali. Ja pocitala objem rotacniho telesa pomoci integralniho poctu. Kdyz to srovnam, nakonec mame uplne stejnou maturitu. Myslim, ze by se uciliste mely vice soustredit na to, aby od nich vychazeli perfektni remeslnici. Ale to bohužel neni jejich problem, ale problem vlady a ministerstva skolstvi.

    superkarma: 0 09.09.2004, 10:15:48
  22. avatar
    [6] pajda [*]

    Luciš: dneska se bohužel vyžaduje maturita u profesí, kde ji na nic nepotřebuješ...takže sice můžeš být zručný obkladač, ale bez maturity nemůžeš mít firmu a podobně...řada lidí si maturitu po učilišti dodělává. Problém je v tom, že to jsou lidi, kteří opravdu nemají málem ani na to učiliště, vyučí se se čytřkama a pak jdou na nástavbu. Jenže školy jsou placeny podle počtu žáků - raději přimhouří oči, než by nepřijaly, protože pokud nevezme jedna škola, vezme druhá - a ráda!

    superkarma: 0 09.09.2004, 09:38:28
  23. avatar
    [5] Luciš [*]

    A není to náhodou tak, že rodiče i pro méně nadaného chlapce (ale zručného) vyberou nějaký obor s maturitou, který jakž takž se čtyrkama absolvuje, u matury přihmouří profesoři všechny oči a máme obchodníky a počítačové experty na úřadě práce, protože ani zdaleka nedosahují všeobecných znalostí absolventů gymnázií. I ten gymnazista na to nezaměřený má podle mých zkušeností lepší znalosti z informatiky než takto vymyslený obor (má jen uživatelské znalosti, protože ho zase učí sředoškolák, nejsou peníze na nejnovější PC atd.)
    Ministerstvo školství vůbec nerauguje na poptávku ve firmách (ne výmysly rodičů), na počty studentů a učňů. Nemá v tomhle žádný koncept, bez ladu a skladu. Na učňáku by měla být maturita jen pro elektrotechnické a jiné obory, ve kterých se dá pokračovat na vyšší odborné škole (matematika srovnatelná s gymplem). Řemesla by maturitu určitě neměla mít, tak maximálně večerní škola při zaměstnání, aby byli třeba mistři. A určitě by se měla na obory s maturitou zvýšit laťka pro přijímací řízení a výrazně těchto oborů ubýt, aby ti co neuspějí, ale jsou šikovní, nezlenivěji a dělali řemesla.

    superkarma: 0 09.09.2004, 09:19:06
  24. avatar
    [3] jiti [*]

    řemeslo má opravdu zlaté dno, stavíme dům a sehnat dobrého řemeslníka? Všichni mají tolik práce, že neví kam skočit, takže pokud si neřekneme s předstihem, máme smůlu. Tak si to potom nechají řádně zaplatit, myslím, že takový obkládač si na 30 000,- měsíčně přijde. Který z vysokoškoláků tohe má? Těch je hrstka, ovšem, chce se dnešní zhýčkané mládeži pracovat rukama?? To bude asi ten hlavní problém.....

    superkarma: 0 09.09.2004, 08:58:43

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Anketa: intimní kosmetika
Anketa: Pečete bábovky?
Jaké hračky kupujete svým vnoučatům?
Anketa pro maminky: Jaké kupujete hračky svým dětem?
Průzkum na téma finanční zajištění

Náš tip

Doporučujeme