Bulvár

Celibát mě ničí, nevím, proč jsem knězem..?

Katolická církev se nikdy nechtěla a nechce dělit o majetek, křesťané trpí neskutečným strachem ze sexu, faráři se bojí žen a jen se snaží zamaskovat své úchylky.
Tak to jsou představy, které panují o celibátu kněží.

Celibát znamená slib před Bohem na celý život, kterým se člověk zříká nejen sexu, ale hlavně partnerského života. Celibát po svých duchovních vyžaduje římskokatolická církev, ostatní křesťanské církve nikoliv. Celibát se může stát naplněním i prokletím člověka.

„Musím přiznat, že celibát mě ničí. Ani nevím, proč jsem se stal knězem,“ vypráví pětatřicetiletý duchovní Lumír: „Možná jsem jen hledal způsob, jak přikrýt své problémy. Bál jsem se žen a kněžství byla cesta ven.“
Krásné oči mladého člověka sdělují bolest i zranění, které přinesl celibát.

I dnes vstupují mladí muži pod rouškou lásky k Ježíši a církvi do semináře, kde stráví několik let a najednou jsou vypuštěni do světa spolu se svými jizvami. Mezi čekateli na kněžství je hodně homosexuálů, ti často právě ze strachu před odhalením se na celý život zříkají lásky a tělesného potěšení.

„Ač mě přitahují ženy, skončil jsem dvakrát v posteli s mužem. Tolik mě užírala samota,“ pokračuje ve svém příběhu otec Lumír. „Nakonec jsem se zhroutil. Nemohl jsem dál.“ Následoval pobyt v psychiatrické léčebně a pak pokus o návrat do běžného života.
Otec Lumír se nyní zotavuje a hledá sám sebe.

Kněžím nechybí jen sex, i oni potřebují pohladit.
„Doma, pokud studenou faru mohu nazývat domovem, mě nikdo nečekal. Nezeptal se mě, jak se mi daří. Když mi bylo špatně, nikdo mě neobjal,“ v Lumírových očích se při těchto slovech zaleskly slzy, „moji spolužáci z gymnázia hrdě vozí kočárky a co zbude po mně?“

V prvním století našeho letopočtu křesťané věřili, že brzy přijde konec světa a s ním i jejich spása. Představovali si, že v nebi nebude manželství potřeba, zmizí rozdíl mezi mužem a ženou, proto se zříkali manželství už ve svém pozemském životě.
Dalším důvodem pro celibát byl tehdy rozšířený názor, že sex znečišťuje člověka, proto by se jej měl „sluha Boží“ vzdát. K tomu se přidal důvod mocenský.
V době, kdy panovaly spory mezi církví a svatou říší římskou o dosazování kněží a biskupů do úřadu, našel celibát další zdůvodnění. Kněz bez manželky a rodiny se snáze ovládá a snadněji ho lze přesunout na jiné místo.
Vznikala i velmi roztomilá zdůvodnění celibátu. Ve světlé hmotě byly prý rozptýleny drobné kousky samotného Boha, ať už se jednalo o hrušky nebo mužské sperma. Při sexu se však muž sperma zbavuje, podle tohoto názoru jím plýtvá a zbavuje se částeček Boha. Proto byla představa sexu u duchovního nepřijatelná.

Přesto by nebylo dobré považovat celibát za úplný nesmysl.
Pokud člověk věnuje veškeré své síly práci, zpravidla už mu jich tolik nezbude na noční radovánky. Tento problém znají, mimo jiné, určitě i špičkoví manažeři. Kněžské povolání, pokud je vykonáváno poctivě, vyžaduje hodně energie, a tak může být lepší vzdát se sexu předem, než pak zbytečně trpět.

„Podívejte se na mě, která ženská by se mnou vydržela. Kouřím, domů chodím vždycky pozdě, jsem často naštvaný a nikdy nemám pevnou pracovní dobu,“ s úsměvem popisuje sedmačtyřicetiletý farář Vojtěch: „Kdybych chtěl ženu jako partnerku, musela by být osobnost, ale taková by se mi zase nestarala o domácnost. Jenže s domácí puťkou by mě život nebavil. Takže jsem vlastně rád sám.“

Mnoho farářů si na samotu zvyklo. Neberou ji jako přítěž, ale jako plus, které jim pomáhá se lépe věnovat svému poslání. Celibát se stává cestou jak být k dispozici pro všechny lidi, aniž by tím případná rodina duchovního nějak strádala.
„Ale jistě, že si rád prohlédnu pěknou ženu. Jsem přece normální chlap,“ dodává otec Vojtěch, „ale že si ji prohlédnu, neznamená, že se s ní musím hned pomilovat. Ženská krása je dar od Boha a já si ho rád dopřeji.“

Celibát rozhodně neznamená, že by se kněz musel vyhýbat ženám. Právě naopak, je tu pro všechny lidi, tedy i pro ženy. I farář potřebuje spolupracovníky a není jediný důvod, proč by jimi nemohly být ženy.

Zrušení celibátu?
„O tom se hodně mluví, ale skutek utek,“ povzdychl si otec Vojtěch, „ale naděje je pořád. Možná to bude znít příliš cynicky, ale čeká se jen na okamžik, kdy zemře současný papež.“ Tak jednoduché to sice není, ale je pravda, že smrt Jana Pavla II. by mohla znamenat určité uvolnění v pohledu církve na oblast morálky a hlavně sexu.
Celibát je stále každodenní součástí života mnoha lidí.
Pro některé je darem a pro jiné prokletí.

Ale i sex je pro někoho potěšením a pro dalšího zdroj problémů...   

      
   
11.07.2003 - Společnost - autor: Ludmila Hamplová

Další příspěvky

Komentáře:

  1. avatar
    [86] valesovavera [*]

    Myslím,že by se měl zrušit celibát.

    superkarma: 0 12.07.2008, 14:25:19
  2. avatar
    [84] Ťapina [*]

    Lidka: Já ti nevím, tyhle články do pranice fakt nemám ráda, ať už jsou na jakékoliv téma.

    superkarma: 0 09.12.2003, 21:26:04
  3. avatar
    [83] Ťapina [*]

    Sytý hladovému nevěří a registrovaný neregistrovanému taky ne To jsou mi boje

    superkarma: 0 28.11.2003, 15:27:05
  4. avatar
    [82] emma [*]

    bibi: prej sekera!
    kdybys byla zaregistrovaná a přihlášená, mohla by sis o mě i něco počíst...

    superkarma: 0 15.07.2003, 15:50:58
  5. avatar
    [77] emma [*]

    Lidka: potraty a antikoncepce! to budou zase bitky!!!

    superkarma: 0 15.07.2003, 09:46:40
  6. avatar
    [74] emma [*]

    nana: jo, mě by taky zajímalo, jestli budeš úctyplná ke starým lidem, když byli za za života svině, jen proto, že jsou teď starý??

    superkarma: 0 14.07.2003, 15:09:11
  7. avatar
    [70] emma [*]

    nana: moje matka a otec pro mě ztratili váhu z úplně jiných důvodů. kéž by to bylo jen pro to, že jsem jejich zákaz nepovažovala za správný!
    díky za vysvětlení, už chápu, jak to myslíš

    superkarma: 0 14.07.2003, 14:07:59
  8. avatar
    [67] emma [*]

    nana: ale ty Kamilinu úroveň kritizuješ, ale chováš se stejně nenávistně.
    souhlasím s ní v tom, že každý fanatismus je špatný, ne v tom, že papež je hovado. ale když už jsme u toho, na co tam teda je, když podle tebe nemá žádnou autoritu?? (Môže zakazovať koľko chce, každý má slobodnú vôľu a rozhodne sa ako chce.) Sama tím ukazuješ, že si ho nevážíš. A takový má být papež?? Proč tedy tu antikoncepci zakazuje, když to podle tebe nemá žádnou váhu?

    superkarma: 0 14.07.2003, 12:43:21

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. avatar
    [64] emma [*]

    Kamila: fašisti, komunisti, církve - souhlas!!

    superkarma: 0 14.07.2003, 11:33:58
  2. avatar
    [63] emma [*]

    ela: to se samozřejmě nerozumí, když napíšeš: "je to rozhodně vražda, nikdy bych to neudělala, ale taky vím, že kdo si opravdu dává pozor, nikdy se do téhle situace nedostane". neříká to nic o chtěných, ale postižených dětech... tak teď chápeš, jak se můžu ptát?

    superkarma: 0 14.07.2003, 11:32:07
  3. avatar
    [62] emma [*]

    nana: "Verím a dúfam, že všetko sa ti raz vráti" - tím ses jedině snížila na úroveň Kamily...

    superkarma: 0 14.07.2003, 11:27:08
  4. avatar
    [57] emma [*]

    Ela: nevím, jak by ses stavěla k interrupci, kdyby tě někdo brutálně znásilnil, kdyby jsi byla smrtelně ohrožená (a tím pádem by dítě stejně umřelo s tebou), kdyby bylo těžce postižené, že by mohlo žít jen na přístrojích nebo by do týdne po porodu mělo umřít, protože jeho porucha by byla neslučitelná se životem.... i tak bys dítě donosila?? je jednoduchý odsuzovat, když jsi takovou volbu nikdy nemusela řešit!

    superkarma: 0 14.07.2003, 10:28:21
  5. avatar
    [52] aninas [*]

    kosmokosmo: i kdyz je zena znasilnena, i kdyz ji tehotenstvi bude stat zivot, i kdyz dite je evidentne poskozene ...... ?????

    superkarma: 0 12.07.2003, 22:27:49
  6. avatar
    [51] kosmokosmo [*]

    Interupce je vrazda.....

    superkarma: 0 11.07.2003, 22:25:51
  7. avatar
    [47] Susina [*]

    Lidka: no to by tě měli číst lidovci,když o nich píšeš, že s křesťanstvím nemají moc společného ale jinak myslím, že máš pravdu!!

    superkarma: 0 11.07.2003, 17:08:15
  8. avatar
    [46] Susina [*]

    emma: mám pocit, že právě pan poslanec Karas není zrovna produktem heterosexuálního standardu zdravé populace, on se nějak nepoved... jo a tou kriminalizací potratů se nejspíš inspiroval u Stalina...jojo, pan poslanec Karas byl zřejmě dobrý soudruh...

    superkarma: 0 11.07.2003, 17:06:34
  9. avatar
    [44] emma [*]

    a ještě výňatek z jeho článku o registrovaném partnerství homosexuálů: "To, co tito občané potřebují, není žádný formální svazek parodující manželství muže a ženy, ale především všestranná pomoc na cestě k heterosexuálnímu standardu zdravé populace!" no, chápete, co to je za hovado??? mě se chce brečet. fakt bych sdružení typu HPŽ (jehož je členem!) zakázala...

    superkarma: 0 11.07.2003, 16:12:12
  10. avatar
    [43] emma [*]

    kubikm: jo, máš pravdu. umějí řvát . to je jako zemědělci - jsou jich jen 4% populace (divíte se, co? ), ale taky umějí jen řvát: že je moc sucho, pak zase moc mokro, pak zase moc zima, pak zase moc vedro... že by tady byly čtyři roční období??

    superkarma: 0 11.07.2003, 16:05:41
  11. avatar
    [42] emma [*]

    jaska: jo, já jsem na tohle téma psala poslanci (KDU) Karasovi, který zákaz interrupcí podporuje. jsem ochotná tolerovat něčí víru nebo přesvědčení, ale ty jeho rgumenty vůbec z žádného náboženství nevycházejí!
    jeho teorie: "při rozhodování o interrupci by měl místo místo pro slovo i muž" - to je sice fajn, ale jak to chce provést? jako že bude soud, který rozhodne, kdo z partnerů má nárok na rozhodnutí? a když chlap rozhodne pro dítě, donosí ho snad? vychová? podotýkám, že pan poslanec je vystudovaný JUDr. - MUSÍ tedy chápat věci v procesních souvislostech. ale to on ne, na mojí otázku neodpověděl, ale kecal něco o svobodě.
    prostě jsem měla dojem, že mu nejde o ochranu nenarozeného života, ale o čistou buzeraci obyvatelstva. a k tomu nedokážu být chladná. apeluji na vás: napište mu svůj názor!! ať nám nevládnou takovíto omezenci a hloupí tupci! http://www.karasj.cz/
    mmch: za těch 13 let, co je v PS (resp. ČNR) předložil pouze JEDEN zákon a to tento.... alarmující....

    superkarma: 0 11.07.2003, 16:02:27
  12. avatar
    [41] kubikm [*]

    celibát byl nařízený proto, aby cirkev rozdělením mezi děti-dědice, ńepřišla o majetek, vždy se jedná o peníze až na prvním místě.
    kdo věří ať věři, ale ať s tím nešikanuje ostatní lidi, já taky nikomu nevnucuju svůj ateistický názor.
    o potratu ať rozhodnou doktoři a svobodná vůle té, která má dítě přivést na svět, aby ho potom neházela do popelnice
    o antikoncepci je třeba co nejvíce mluvit a poučit mladé, aby právě k potratům nedocházelo, však také jde jejich křivka stále dolů - to už o něčem vypovídá
    katolíků není moc v tomto státu, to jen šikovně umějí řvát, a my ostatní k tomu mlčíme
    měli by platit příspěvky jako v Rakousku a vidělo by se, kolik jich vlastně je, co říkáte

    superkarma: 0 11.07.2003, 15:54:07
  13. avatar
    [39] emma [*]

    jaska: a já myslela, že tam teď pouze jednali o tom, v jakém měsíci je ještě možno provést interrupci z důvodu poškození plodu....

    superkarma: 0 11.07.2003, 15:26:53
  14. avatar
    [37] emma [*]

    Dokinka: jak "vláda jde na to zostra"? nějak nechápu souvislost s článkem a diskusí....

    superkarma: 0 11.07.2003, 14:51:55
  15. avatar
    [36] emma [*]

    Dášena: ale přece Kamila ani Borůvka netvrdí, že všichní staří jsou idioti apriorně "díky" svému stáří. Bor. jen říká to, že člověk není úctyhodný jen pro to, kolik je mu let. úcty hodné jsou snad jiné věci: dobrý charakter ap. to, že se někdo dožije vysokého věku není přece žádná superzásluha. nehledě na to, že vysoký věk neříká nic o tom, jak svůj život trávil!!

    superkarma: 0 11.07.2003, 14:50:55
  16. avatar
    [33] borůvka [*]

    Dášena: ty jsi to asi nepochopila, viď? Jen jsem chtěla jásat, že ti mladí lidé, kteří jsou ... - fakt mě nenapadá žádné slušné slovo ... idioti, budou ve stáří hodnými, milými stařečci a stařenkami jenom proto, že ke stáří patří úcta. Nebo kolem tebe se žádní takoví lidé nevyskytují? To se teda máš. I když jestli jsi někde zavřená, třeba v klášteře, a vůbec nevycházíš mezi lidi, tak asi nikoho takového neznáš. V tom případě promiň. Jo, a kde máš jistotu, že se toho stáří vůbec dožiju? Co když mě srazí na ulici nějaký skvělý mladý člověk, pro kterého je ulice závodní dráha?

    superkarma: 0 11.07.2003, 14:22:09
  17. avatar
    [29] Dokinka [*]

    milujte sa a množte se.
    u nas ide vlada na to zostra ludia poutekajuuu prijmete nás ?

    superkarma: 0 11.07.2003, 13:55:25
  18. avatar
    [28] borůvka [*]

    Kamila: souhlasím s tebou. Aspoň nejsem sama, kdo si myslí, že víra (ta přehnaná) je vlastně jedna z mnoha forem závislosti. Je sice jediná, která nepoškozuje zdraví, ale jinak je to stejný. Házim do jednoho pytle feťáky, alkoholiky, workoholiky, a jiný závisláky a není mi jich líto. Spíš je mi líto těch lidí kolem nich (rodiče, sourozence, děti). Fuj, to jsem se zase rozčílila.
    Dášena: úcta ke stáří? Idioti a debilové jsou jen mladý? Vtom případě máme šanci, že ti všichni idioti a debilové které známe budou ve stáří jiný!?!

    superkarma: 0 11.07.2003, 13:40:36
  19. avatar
    [27] Pentlička [*]

    Co furt máte s tim sexem? To je fakt pro všechny tak důležitý?

    superkarma: 0 11.07.2003, 13:13:32
  20. avatar
    [24] Exupery [*]

    Susina: V československý husitský je hodně farářek. Já jsem u nich pokřtěná a můj strejda je tam biskup (teda teď už je vlastně v důchodu, ale občas si z něj odskočí do taláru třeba oddat mýho bráchu, pokřtít mu syna nebo pohřbít naši babičku) a má tam taky kolegyni ženskou. A dokonce tuším, že rozvedenou.

    superkarma: 0 11.07.2003, 12:24:21
  21. avatar
    [21] Susina [*]

    vanbee: ahoj, na grafologii chodím se Soňou, která je farářka české církve husitské.. Líbí se mi, že i žena se téhle nelehké práci s lidmi a šíření víry věnuje a je jí umožněno se tomu věnovat.. držím jí palce. A proč to katolíci ženám neumožní?? No proč, protože jsou holt přesvědčeni, že žena má ve shromáždění mlčet a prostě jen muž je schopen zastávat funkci ve vztahu k Bohu.. Jaké spíše mocenské, než duchovní, zájmy muži v pozici papežů, kardinálů i jen prostých kněží v historii představovali a zastávali a ještě dnes zastávali, víme nejen z historie, ale i z tisku a někdy, bohužel, i osobních zkušeností... Věřím, že ženám by se podobné věci v takové míře nestávaly, i když umíme taky být pěkné potvory..
    gryzli:

    superkarma: 0 11.07.2003, 11:54:16
  22. avatar
    [16] emma [*]

    Susina:
    nejvíc mě děsí, kolik lidí říká, že z katol. církve odešli, lepší nevstupovat.

    superkarma: 0 11.07.2003, 09:37:45
  23. avatar
    [15] Susina [*]

    sašdour= saďour, zase jsem si to po sobě nepřečetla..

    superkarma: 0 11.07.2003, 09:20:24
  24. avatar
    [14] Susina [*]

    jaska: Bůh sašdour není , to jen my lidi jsme někdy strašně hloupí, děláme a vymýšlíme ve jménu Božím ty největší pitomosti..

    superkarma: 0 11.07.2003, 09:19:45
  25. avatar
    [13] Susina [*]

    ivča: Máš naprostou pravdu, chtěla jsem napsat totéž. Bible skutečně neříká nic o tom, že by se kněží neměli ženit - např. jedna pasáž - "kněž má být jen jednou ženatý..", v jiné pasáži se mluví, jak ivča uvádí, o Petrově tchyni.. tak sakryš, kde si to ti katolíci vymysleli?? Ti církevní hodnostáři - holt svobodní chlapi, tak měli čas na vymýšlení blbostí o rozptýlených částečkách Boha ve spermatu. Kdyby měli rodiny a děti,neměli by čas na takovéhle pitomosti. No, samozřejmě děti měli, jen prostě nemanželské... takových případů byly a jsou tisíce. Jen je to pokrytectví, že se k těm dětem (aspoň veřejeně) nemohou nebo nechtějí přiznat. To je proti Bohu, ne láska a sex... Jenže okecat si všechno Bohem je strašně jednoduché. Znám kněží, pro které není celibát zatěžko,měla jsem takového spolužáka na právech, který si u nás dodělával některé zkoušky, které potřeboval po přerušeném studiu v katolickém semináři v Litoměřicích. Jemu to problém nedělalo. Ale sám mi vyprávěl, jak to jeho spolužákům problémy dělá a oni se celkem děsí dalšího života a mají obavy, jestli budou schopni kněžské povolání dobře vykonávat.. Jakékoli nařizování se mi příčí. Proč by svobodný kněz musel být horší než ženatý farář třeba v evangelické církvi?? Jak jsem některé kazatele z evangelických církví poznala, jsou v mnohem větší pohodě - právě proto, že krásně skloubili rodinný život s povoláním kazatele a službě Bohu. Vřím, že jsou na tom mnohem líp než většina svobodných kněží. A, koneckonců, co se mezi kněžími dnes děje - homosexualita, skandály s pedofilií (jednou z obětí, naštěstí to nebylo nijak dramatické, byl ve svém dětství i můj táta ze strany jejich faráře), tak to je příšerný...Jsem ráda, že jsem z katolické církve odešla, tohle se mi strašně příčí a je to jedna z věcí, se kterou bytostně nesouhlasím.

    superkarma: 0 11.07.2003, 09:17:44
  26. avatar
    [8] pajda [*]

    Asi je to nesmysl...celibát nijak neumožňuje porozumět okolí nebo se "uvolint" pro ostatní - nese sebou spíš touhu a možná i závist kvůli tomu, že je člověku nedosažitelné takové to obyčejné lidské teplo...je mi z toho skoro i smutno. Ale jako čtení mi to připadá velice zajímavé - je to úplně jiný pohled než se prezentuje normálně

    superkarma: 0 11.07.2003, 08:26:52
  27. avatar
    [5] Evča [*]

    kosmokosmo: mám ten samý názor, články mě připadají že mají lidi rozeštvat a popudit a nebo fakt vyzkoušet toleranci

    superkarma: 0 11.07.2003, 07:55:18
  28. avatar
    [3] kosmokosmo [*]

    ja jsem nemluvila o celibatu.........sama nevim, proc celibat, vzdycky se mi zdalo, ze to ma neco do sebe, ze knez potrebuje spoustu casu na svoje ovecky, tak by nemel cas na rodinu........no ale pak jsem si vzala doktora.........

    superkarma: 0 11.07.2003, 07:16:46
  29. avatar
    [2] aninas [*]

    kosmokosmo: ale uznej, ze celibat, vymysleny katolickou cirkvi, je BLBOST

    superkarma: 0 11.07.2003, 06:29:16
  30. avatar
    [1] kosmokosmo [*]

    Krestan ma milovat blizniho a byt tolerantni.........nekdy mam pocit, ze clanky tehle serie zkouseji........jestli je to pravda....

    superkarma: 0 11.07.2003, 00:44:33

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Anketa: Výživa v nemoci
Hledáme čtenářky, které rády čtou knihy
Anketní otázky pro čtenářky, které chtějí testovat Canesten Intim Gel
Anketa: Bolí vás záda?
Anketa pro maminky

Náš tip

Doporučujeme