.

„Celá rodina mě nenávidí! Proč? Protože jsem dala dítě do ústavu!“ přiznává Pavla

Rodina

„Celá rodina mě nenávidí! Proč? Protože jsem dala dítě do ústavu!“ přiznává Pavla

Jen těžko si dokážeme představit to, co zažívají maminky, když se dozví, že jejich potomek je postižený. Pavla patří mezi zmíněné ženy. Její syn měl být naprosto v pořádku, ale nebylo tomu tak. Oporu v rodině nenašla, naopak, otočili se k ní zády. Důvodem bylo její rozhodnutí dát postiženého syna do ústavu.

Pavla se prvního potomka dočkala hned, jak se rozhodla, že je čas na miminko. Byla sice hodně mladá, ale po dítěti moc toužila, stejně jako její partner. Těhotenství proběhlo bez větších komplikací, podle lékařů byl i plod v pořádku. Ve skutečnosti to tak nebylo. „Rodit jsem začala o necelé tři týdny dříve. Bylo mi ale řečeno, že se to stává. Po porodu mi syna ukázali jen na chvilinku. Později mi bylo řečeno, že syn má DS -  Downův syndrom. Nevěřila jsem, nechápala jsem, nevěděla jsem, co dělat. Popravdě to bylo šílené. Neustále jsem si opakovala, že se museli splést, vždyť vše bylo v pohodě. Obviňovala jsem celý svět. Byla jsem plná nenávisti a lítosti. Co teď? Opakovala jsem si stále dokola.“  

Před osudem se utéct nedá. To on si vybírá nás.
Neznámý autor

Zdroj: www.citaty.net

Mladá maminka syna přijala, ač už při prvním pohledu bylo znát, že to není „normální“ miminko. „Byl prostě jiný, ale můj,“ usmívá se při vzpomínce Pavla. Jak šel čas, chlapeček rostl a s ním, bohužel, i zdravotní komplikace. Kromě DS se objevila i těžká epilepsie, zjistila se vada očiček a vývojová porucha. Prognózy lékařů nebyly dobré. Byla mi i nabídnuta možnost dát syna do ústavu. V první chvíli mi to přišlo strašné a nechutné, změnila jsem ale názor.“ Pavla péči o syna nezvládala, bylo to pro ni těžké nejen fyzicky, ale i psychicky. Rozhodla se proto umístit své dítě do ústavu. „Ano, je to sobecké. Říkala jsem si, že stejně časem by tam skončil, nezvládla bych to v jeho dospělosti. Navíc čím dřív se s tímto prostředím sžije, tím lépe. Hlavně, co je nejdůležitější, je tam o něj perfektně postaráno, především odborně, to by ode mě neměl.“ Obhajuje své rozhodnutí Pavla.

rodina

Zdroj fotografií: www.shutterstock.com

„Má rodina byla proti, ale bylo to zbytečné, já byla rozhodnutá. Nikdo z nich mi moc nepomáhal, já jim to za zlé nemám, o to víc nechápu, že oni se se mnou od té doby nebaví. Manžel tedy ano, ale není to jako dřív. Při každé hádce mi to vyčítá. Teď jsem navíc vyslovila, že bych chtěla další dítě. On se k tomu postavil samozřejmě negativně. A má rodina? Jen mi volají, aby mi popřáli k narozeninám. Nenávidí mě. Bolí mě to, svého syna miluju, jezdím za ním, co to jen lze, ale v ústavu je to pro něj lepší, o tom jsem přesvědčená!“ Uzavírá své vyprávění o nepřízni osudu Pavla.  

Čtěte také:

   
20.06.2016 - Příběhy - autor: Markéta Škaldová

Další příspěvky

Komentáře:

  1. [40] zzandaa [*]

    kareta — #28Ono před patnácti lety byla medicína jinde. Screening, velký utz. Jedinné, v čem je rozdíl, že mladší nechodí na odběr plodové vody, pokud vyjde screening vývojových vad dobře.

    superkarma: 0 23.06.2016, 14:21:40
  2. avatar
    [39] 38riki [*]

    nelysek — #38no nevimSml16, dyl jak dvacet let pracuju dennodenně s postiženými dětmi i jejich rodinami a tohle mi fakt přijde hodně pritazene za vlasy.

    superkarma: 0 21.06.2016, 11:12:18
  3. avatar
    [38] nelysek [*]

    38riki — #36 Ono jde ještě o to, co jim milý manžílek navyprávěl. Pokud si jim vylil srdce s tím, že museli dát syna do ústavu protože je Pavla neschopná, sobecká a zlá apod., klidně to mohlo dojít takto daleko. Ona si totiž většina lidí pravdivost slov/příběhů neověřuje.

    1. na komentář reaguje 38riki — #39
    superkarma: 0 20.06.2016, 23:34:11
  4. avatar
    [37] nelysek [*]

    Zajímavé, že vždycky odsuzují ti, kteří s tím (čímkoli) nemají přímo nic společného a pomocnou ruku nepodají. A už vůbec nechápu manžela, asi těžko ho oběšla a když s tím má problém může se o syna starat a ne to Pavle předhazovat. Udělala správné rozhodnutí, za synem jezdí a on má odbornou péči. To, že by ho měla doma, byla psychicky a fyzicky na dně by ani jednomu z nich nepomohlo. Osobně bych se asi rozvedla, představa, že bych výčitky poslouchala celý život by mi tedy na duševní pohodě a klidu nepřidala.

    superkarma: 0 20.06.2016, 23:29:34
  5. avatar
    [36] 38riki [*]

    No nevím. Že by tohle byl důvod k tomu, aby tu ženu začala nenávidět její vlastní rodina? Poněkud přitažené za vlasy nebo za tím bylo třeba ještě něco, s čím se pisatelka nesvěřila.

    1. na komentář reaguje nelysek — #38
    superkarma: 1 20.06.2016, 19:05:18
  6. avatar
    [35] paníliška [*]

    Odsoudit a pomluvit je tak jednoduché a tak zbabělé.....

    superkarma: 1 20.06.2016, 18:46:34
  7. avatar
    [34] Eva_CZ [*]

    lumca77 — #33 myslim, ze ho dala predchazejicimu komentari.Sml22

    superkarma: 0 20.06.2016, 17:49:46
  8. [33] lumca77 [*]

    Jak někdo může dát u tohoto článku palec nahoru nepochopím. Sml23

    1. na komentář reaguje Eva_CZ — #34
    superkarma: 1 20.06.2016, 16:51:16
  9. avatar
    [32] risina [*]

    Nikdy bych neodsoudila někoho, kod se zachová jako Pavla, ani nikoho, jehož rodiče jsou v nějakém zařízení pro seniory. Až když se dostaneme do podobné situace, zjistám,e co je a co není v našich silách - fyzických i psychických.

    superkarma: 5 20.06.2016, 16:04:16
  10. avatar
    [31] risina [*]

    Pavla má v rodině samé ženy? (soudím podle "Ty mi jen volají...").

    superkarma: 0 20.06.2016, 16:02:41

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. avatar
    [30] SNÍŽEK [*]

    rodina ji odsuzuje aniž by si tu péči vyzkoušela,ani jí nepomohli.Má to těžké Sml79

    superkarma: 4 20.06.2016, 15:01:14
  2. [29] marcia82 [*]

    já se upřímě paní nedivím..všechny maminky ví co obnáší péče o dítě zdravé, nebo trochu nemocné,ale o postižené, zvláště s kombinací vad, bych jednala si stejně...příjde mi jako by si to nikdo z té rodiny nevyzkoušel na vlastní kůži a nebo pouze s vědomím, že ho "můžou vrátit" ..vždyť mohou za ním do ústavu taky v tom jim nikdo nebrání

    superkarma: 0 20.06.2016, 14:08:48
  3. avatar
    [28] kareta [*]

    zzandaa — #27i na genetice? Na velkém UZ??Já to před 15 lety nemusela a před 4 ano, resp. vzhledem k věku jsme tam jelaSml80

    1. na komentář reaguje zzandaa — #40
    superkarma: 0 20.06.2016, 14:06:06
  4. [27] zzandaa [*]

    kareta — #14Příjde mi, že dneska jsou stejně hlídány starčí i mladší. Bude mi pštadvacet a na screeningu DS a vývojových vad jsem byla. Stejně i na cukrovce. Ono nejhorší je, že žádný test není stoprocenntní.

    Každopádně paní by měla mít v rodině podporu, ne aby se k ní zachovala takto. Když ji tak odsuzují, zajímalo by mne, jestli svého vnuka aspoň chodí do ústavu navštěvovat.

    1. na komentář reaguje kareta — #28
    superkarma: 0 20.06.2016, 13:55:51
  5. avatar
    [26] Ni-ka [*]

    Neodsuzuji, paní za chlapcem chodí a myslím si, že říct, že to nezvládne je docela hrdinské. Když se podíváte na některé "matky", které hodí po porodu dítě do kontejneru a nebo mu celý život ubližují.

    Pavla udělala dobře (nezabouchla dveře - prostě to nezvládla a zajistila syna nejlépe co mohla) a myslím, že ani v ústavu jí nedělají problémy, když si chce malého vzít třeba na procházku atd.

    superkarma: 1 20.06.2016, 13:30:02
  6. avatar
    [25] fialinka [*]

    Myslím, že rodina se celkem nemá co vyjadřovat, tohle je záležitost rodičů a tečka, protože nikdo jiný se za ně o dítě nepostará, tedy z té rodiny.

    superkarma: 3 20.06.2016, 13:25:36
  7. [24] dadma [*]

    Paní Pavle rozumím a chápu ji.

    superkarma: 1 20.06.2016, 13:11:42
  8. avatar
    [23] řeřicha [*]

    Tady nejde odsuzovat....někdo to opravdu nemůže zvládnut...

    superkarma: 0 20.06.2016, 12:47:24
  9. avatar
    [22] rusalka2008 [*]

    kareta — #14Taky bych nikdy nikoho nesoudila, na to nemá nikdo právo, ještě méně ti, kteří nepomohli - příbuzní. A po odborné stránce bude mít dítě určitě lepší péči a zázemí tam než u vyčerpané a mnohdy bezradné mámy. Když za ním jezdí, určitě se utvrzuje ve správnosti svého rozhodnutí. Škoda jen, že nemá oporu aspoň v manželovi...

    superkarma: 0 20.06.2016, 11:36:38
  10. [21] Goldenhair [*]

    gerda — #20 no a kdo píše, že se ho zřekla? myslela jsem to tak, že i když za ním chodí na návštěvu, tak na něj určitě myslí pořád, i když jde z návštěvy, ráno, když se vzbudí, večer než jde spát, takže není žádná macecha, ale určitě milující matka, takže na ní není nic zavrženíhodného, když dala dítě do ústavu, jistě pro něj chtěla to nejlepší, když už na to sama nestačila...

    superkarma: 0 20.06.2016, 11:19:33
  11. avatar
    [20] gerda [*]

    Goldenhair — #18No však se ho přece nezřekla, chodí tam na návštěvy a jeho mámou je stále. Je to jako s každým nemocným, kterému nestačí jenom domácí péče. Její okolí by jí mělo pomáhat, musí to být naprosto drtivé na psychiku i tak, bez nátlaku a předhůzek.

    1. na komentář reaguje Goldenhair — #21
    superkarma: 0 20.06.2016, 10:52:49
  12. [19] Nikar [*]

    Paní Pavla je silná žena, která si uvědomila, že to sama nezvládne a která chce pro své dítě to nejlepší. Nikdo si neuvědomuje, jaké je to starat se o postižené dítě. Já mám dítě postižené jen na úrovni řeči a už to je někdy psychicky náročné a když vám nikdo nepomůže, je to o to horší. Já mám naštěstí oporu v manželovi. Ano, je to hrozné, dát své dítě do ústavu, ale když paní nikoho při sobě neměla a sama to nezvládá, co jiného měla udělat? M

    superkarma: 3 20.06.2016, 10:49:34
  13. [18] Goldenhair [*]

    maminku chápu a lituju, i když dala chlapce do ústavu, stejně na něj určitě každý den myslí, jak se mu vedeSml79

    1. na komentář reaguje gerda — #20
    superkarma: 0 20.06.2016, 10:28:49
  14. avatar
    [17] Mickey Mouse [*]

    gerda — #1 Souhlasím. Ta paní by měla naopak všechny řeči manžela i rodiny odmítnout s tím, že nevědí co říkají.

    Kdo z nich jí nabídl pomoc, když toho syna měla doma? Kdo si ho chtěl vzít do péče? No jasně, že je snadné odsuzovat druhé, když to sami nikdy ani nezkusili...

    superkarma: 7 20.06.2016, 10:28:29
  15. avatar
    [16] gerda [*]

    kareta — #14Naprosto souhlasím.Sml22 I u nás je stacionář - tam jsou ještě lehká postižení a rodiče tam své potomky denně přivážejí - vidívám je na procházkách a říkám si, že jsou vlastně šťastní. Doma by se jim takhle určitě věnovat nestačili, matka postiženého dítěte má těžko doma kuchařku, uklízečku....i kdyby ta maminka měla příslušné zdravotnické vzdělání, jedněma rukama to zvládnout nemůže a jednou hlavou a srdcem neunese.

    superkarma: 7 20.06.2016, 09:43:17
  16. avatar
    [15] kobližka [*]

    Předpokádám,že rozhodnutí o umístění synka do ústavu paní mnohonásobně probírala s manželem a že se tak rozhodli oba.Pak nechápu jeho výčitky Sml80

    A už vůbec ne nikoho dalšího.Jen oni dva musí vědět,zda tu náročnou péči zvládnou.Odsoudit někoho kvůli tomu je tak snadné,ale pokud takovou situaci sami neprožijeme,vůbec nevíme,co to obnáší.

    superkarma: 4 20.06.2016, 09:41:40
  17. avatar
    [14] kareta [*]

    gerda — #1protože u mladé matky se moc nepředpokládá pravděpodobnost vývojových vad, tak nejsou tak hlídány, jako ty starší. Většina postižených dětí v mém okolí má mladé rodiče. Ti starší mají bambilion vyšetření a děti zdravé.Sml80

    Každopádně pro dítě považuju ústav jako dobré řešení, nedaleko máme ústav s postiženými a věnují se jim víc, jak by bylo možné doma, mají ruční práce, jezdí na výlety (v rámci možností), mají kulturní aktivity, chodí ven, prodávají své výšivky a výrobky v dny otevřených dveří a jsou při tom, stojí u plotu a počítají autaSml30...jezdí k nim zubař...lékař..to jsou věci, které v domácí péči matka, co to má na starosti 24/7 prostě nejsou možné. To nedá. Bez pomoci vůbec. A s pomocí je to logisticky příliš náročné a neefektivní.

    Nehledě na to, že jsou různé stupně pstižení a DS není jen ta modelka, co ji propagují, nebo roztomilý chlapeček, co má jen šikmá očka, jsou tma i vady srdce, přidružují s ei další zdravotní potíže, ti lidé rostou, mají nějakou povahu a stupeň agresivity, který nemusí rodina zvládat. Sml80

    1. na komentář reaguje gerda — #16
    2. na komentář reaguje rusalka2008 — #22
    3. na komentář reaguje zzandaa — #27
    superkarma: 10 20.06.2016, 09:30:47
  18. [13] bobani [*]

    bohužel rodina se nevydařila ... paní Pavlu naprosto chápu a není zdaleka jediná , která to takto řešila . mám kamarádku , ta má také dítě s touto diagnózou . tak špatně to nesla , že skončila u psychiatra .

    superkarma: 0 20.06.2016, 08:59:31
  19. avatar
    [12] gerda [*]

    Andreadornova — #10 Sml28Sml14Sml3 Sml68Sml68Sml68Sml68Sml68Sml68Sml68Sml68Sml68Sml68Sml68Sml68Sml68Sml68Sml68Sml68Sml68Sml68Sml68Sml68Sml68

    superkarma: 5 20.06.2016, 08:59:20
  20. [11] iřka [*]

    Plně paní chápu. Mám vnoučka autistu a už i u této diagnozy je to náročné. Nikdo nemá právo soudit. Také nikdo nevíme,jak se zdravému člověku může osud změnit za hodinu. Bohužel,v případě postižení dětí teprve poznáte opravdové a rádoby přátele.

    superkarma: 1 20.06.2016, 08:47:56
  21. [10] Andreadornova [*]

    Sml67

    1. na komentář reaguje gerda — #12
    superkarma: 0 20.06.2016, 08:35:56
  22. avatar
    [9] vodilulu [*]

    kdyby se to stalo v prirode , kdyz se narodí postižené zvíře, tak vsichni vime jak by to dopadlo. jen lidi jsou citlivejsi a moc humání... je to smutne stat se to muze kazdému - tohlo postizeni je ale mezi temi lepsimi - muzou pracovat, cestova, dokonce se i zamilovat takze to je supr ze proziji i lehce normalni zivot.

    superkarma: 0 20.06.2016, 08:09:33
  23. [8] Vivanka [*]

    To jsou Teda příbuzní...máme v rodině taky jednoho kluka s DS a to by nikdo nevěřil co to je za dřina a psychické vypětí. A to ho mají doma. Takoví lidí jsou hrdinové a sama nechápu jak to zvládají. Já naprosto chápu paní s tím ústavem, já to vidím co to obnáší a já bych to nikdy nezvládla, hlavně psychicky. Měla jim dát syna na měsíc na hlídání a pak by měli chytracit.

    superkarma: 0 20.06.2016, 08:07:19
  24. avatar
    [7] gerda [*]

    Suzanne — #6Já to pochopila.Sml16

    superkarma: 0 20.06.2016, 07:53:53
  25. avatar
    [6] Suzanne [*]

    Suzanne — #2 Teda tam má být adresováno gerda — #1 Sml67

    1. na komentář reaguje gerda — #7
    superkarma: 0 20.06.2016, 07:51:01
  26. avatar
    [5] pajda [*]

    Za sebe a se svou zkušeností s postiženým dítětem napíšu asi tolik: členové rodiny jsou nechutné hyeny. Klidně bych se na ně vykašlala a na manžela taky. A našla bych si někoho, kdo má páteř a odvahu se o věci starat a nazývat je pravými jmény.

    superkarma: 8 20.06.2016, 07:36:03
  27. avatar
    [4] OlgaMarie [*]

    Myslím si, že naše společnost není ještě připravená brát zdravotně odlišné jedince jako běžnou součást života. A opravdu, kdo to neprožil nebo neprožívá, neví, jak by se zachoval. I rodiny, které se rozhodly o postižené dítě starat v domácí péči, občas přemýšlejí i o umístění dítěte v ústavu. Záleží hodně na přístupu širší rodiny i sociálním zázemí.

    superkarma: 1 20.06.2016, 07:19:56
  28. [3] Boros [*]

    gerda — #1 Ano, ten, kdo to neprožil, nemá právo odsuzovat. A není až tak daleko doba, kdy tyhle děti matkám v porodnici už ani nedali domů...

    superkarma: 2 20.06.2016, 06:42:17
  29. avatar
    [2] Suzanne [*]

    Napsala jsi všechno, co bych napsala i sama. Sml67 U nás je taky rodina, co má syna v ústavu, mají ho doma jednou měsíčně na víkend, nikdo je neodsuzuje, všichni to berou normálně, i jejich rodina. Ne každý má sílu na to, aby se staral doma.

    1. na komentář reaguje Suzanne — #6
    superkarma: 0 20.06.2016, 06:29:50
  30. avatar
    [1] gerda [*]

    A ona neměla v těhotenství test na vyloučení DS u plodu? Měla by to jednodušší. Já bych ji tedy rozhodně neodsuzovala. V předchozím článku se píše o tom, že člověk má zvažovat svoje možnosti. Ona to udělala. Jistě do ústavu synka nedala bez rozmyslu jen proto, že se jí ošklivil? No, a jestliže jí rodina její čin zazlívá, mohla tedy požádat o svěření do své péče a o jejího synka se starat samaSml32. Ono se to moc pěkně pokrytecky kecá, když nám samotným nic nehrozíSml57 Manželovi možná dělají zle ty řeči a cítí se trapně. Jednak asi cítí selhání, že nemá zdravé dítě a jeho podíl tu je, druhak to veřejné mínění. Po čase vysilující péče o nemocného synka by ale sám poznal, zač je toho loket...lidi jsou až příliš ovlivněni příběhy, kdy se rodiče doslova obětují svému mrzáčkovi, vyhlašují pro něho sbírky, dítě ve vegetativním stavu mají doma a na kameru to vypadá docela snadné a bohulibé. Někdy to zkrátka nejde a i rodič má právo na život. Nevím, jak bych se zachovala já, možná bych to zvládla, možná ne...měla jsem větší štěstí. Mladá paní má zcela moje pochopení a blahopřeju jí ke statečnému kroku.

    1. na komentář reaguje Boros — #3
    2. na komentář reaguje Suzanne — #6
    3. na komentář reaguje kareta — #14
    4. na komentář reaguje Mickey Mouse — #17
    superkarma: 19 20.06.2016, 06:17:03

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Anketa: intimní kosmetika
Testování intimní kosmetiky pro ženy z ČR a Slovenska
Anketa: Pečete bábovky?
Jaké hračky kupujete svým vnoučatům?
Anketa pro maminky: Jaké kupujete hračky svým dětem?
Výzkum na téma kašel
Průzkum na téma finanční zajištění

Náš tip

Doporučujeme