Bulvár

Čekáte miminko a nemáte peníze?

O tom, že narození dítěte je pro rodinu značně finančně zatěžující, se zajisté nebude nikdo přít. Tuto skutečnost ještě umocňuje fakt, že maminka odchází ze zaměstnání, a rodina tak ztrácí jeden z příjmů. A tady nastupuje role státu, který by měl rodině finančně pomoci. Vždyť se stará o budoucího daňového poplatníka.

Výše mateřské (peněžité pomoci v mateřství) závisí obdobně jako nemocenská na příjmu z předchozího zaměstnání. Pro maminky, které tedy v zaměstnání dosahovaly vyššího příjmu je doba pobírání této dávky ještě finančně únosná. Bohužel však 28 týdnů (pro svobodné osamělé 37 týdnů) uteče jako voda a je tady rodičovský příspěvek.

Výše rodičovského příspěvku je pro všechny ženy stejná a zdaleka nepokrývá všechny náklady, které s sebou miminko přináší. Ani jeho očekávané zvýšení o 1 000 Kč tuto situaci nijak podstatně nezlepší, vždyť výsledná částka 3 500 Kč dosahuje sotva poloviny minimální mzdy. O těchto dávkách maminky zpravidla vědí. Probereme však i další dávky, které může rodina při narození dítěte získat.

Především se jedná o porodné. Je to dávka státní sociální podpory, která je vyplácena kontaktními místy pro výplatu těchto dávek. Od měsíce dubna 2004 přejdou tato kontaktní místa pod úřady práce. Pro občany však k žádné podstatnější změně nedojde, změní se jen vizitky na dveřích a hlavičky na dopisech. Porodné je vypláceno matce dítěte. Pouze ve výjimečném případě, kdy matka dítěte zemřela, může tuto dávku obdržet i otec.

Samotná výše dávky není závislá na příjmu rodiny, řídí se pouze počtem narozených dětí:
jedno dítě 8 450 Kč
dvojčata 20 280 Kč
trojčata 50 700 Kč
čtyřčata 67 600 Kč
paterčata 84 500 Kč

Od narození dítěte může rodina pobírat přídavek na dítě. Článek o výši této dávky vyšel v posledním týdnu měsíce březnu 2004. Zde se dozvíte, za jakých podmínek a v jaké výši můžete tuto dávku pobírat.

Další z dávek státní sociální podpory, která je určena rodinám s dětmi je sociální příplatek. Je určen rodinám, jejichž příjmy nepřesahují 1,6 násobek životního minima, obdobně jako příspěvek na bydlení. S těmito dvěma dávkami státní sociální podpory vás podrobněji seznámíme v jednom z příštích článků.

Pokud jste se v těhotenství nebo po narození dítěte ocitli ve finanční krizi, můžete požádat o jednorázovou dávku na úhradu mimořádných výdajů. Tuto dávku poskytují sociální odbory pověřených Městských úřadů. Není nároková, tzn. že na ni není nárok přímo ze zákona, přesto se ji mnoha ženám podařilo získat. Tato dávka je určena těhotným ženám i matkám s dětmi, poskytuje se na úhradu mimořádných výdajů. Přihlíží se k výši příjmů rodiny, k majetkovým poměrům, ale i k celkové sociální situaci rodiny apod. Tato dávka může být poskytnuta až do výše 15 000 Kč ročně.

V případě finanční tísně tak může budoucí maminka kromě porodného získat další příspěvek na výbavičku pro dítě, pořízení základního nutného vybavení domácnosti apod.

Pokud jsou příjmy rodiny (ale i osamělé matky s dětmi) pod hranicí životního minima, náleží rodině dávka sociální potřebnosti – doplatek do životního minima. Také o tuto dávku se žádá na sociálních odborech Městských úřadů. Při stanovení dávky se přihlíží k výši nákladů na bydlení, které rodina má, a také k nutnosti dietního stravování pro některého z členů rodiny. Na druhé straně se zkoumají majetkové poměry rodiny i příjmy všech členů rodiny za předchozích 6 měsíců. Protože se jedná o dávku opakovanou, zabezpečí rodinu po dobu trvání nepříznivé finanční situace, např. po dobu, kdy je žena na mateřské dovolené a muž nemá dostatečný příjem, aby rodinu zabezpečil.

Problémem všech těchto dávek se může stát skutečnost, že jsou stanovovány na základě částek životního minima: částka na stravu
pro dítě do 6 let 1 690 Kč
pro dítě od 6 do 10 let 1 890 Kč
pro dítě od 10 do 15 let 2 230 Kč
pro stud. dítě do 26 let 2 450 Kč
pro ostatní osoby 2 320 Kč

 
částka na domácnost pro 1 osobu 1 780 Kč
pro 2 osoby 2 320 Kč
pro 3–4 osoby 2 880 Kč
pro 5 a více osob 3 230 Kč

Životní minimum v těchto částkách však bohužel platí již od října 2001, tj. více než dva roky. Proto již může jen stěží vyjadřovat odpovídající výši životních nákladů. Na jeho zvýšení si však ještě budeme muset počkat, protože vláda nemá dostatek finančních prostředků.

Co myslíte, pomáhá tedy náš stát rodinám s malými dětmi dostatečně? Myslíte si, že by změna státní politiky v této oblasti vedla k nárůstu porodnosti? Napište svůj názor.  

   
06.04.2004 - Společnost - autor: Lída Řezníčková

Další příspěvky

Komentáře:

  1. avatar
    [78] Dájka [*]

    Ono je to pořád o tom, že nejvíce jsou biti ti, kteří na ty dávky akorát nedosáhnout. Na umření to není, ale na žití taky ne...

    superkarma: 0 07.04.2004, 14:11:40
  2. avatar
    [76] Lesana [*]

    werka: Liduše: Ano, já vím, že je to stále platné, ale mně jde o něco jiného. Jak psala Werka "který vykonává zaměstnání v rozsahu stanoveném v zákoně o státní sociální podpoře" - pokud vím, v zákoně momentálně ŽÁDNÝ rozsah stanovený není (tedy ani neomezený, prostě se o něm mlčí). Nebo jsem to přehlídla? Je to možné, kdysi jsem ho projížděla spíš narychlo než podrobně. Tak jakou může mít právní hodnotu, když se nějaký zákon odvolává na něco, co (už, ještě) neexistuje. Prostě - požádám zaměstnavatele, aby mi nemocenskou spočítal podle zákona o nemocenském pojištění - ten při tom nahlédne do zákona o sociální podpoře, aby zjistil, zda jsem splnila podmínku rozsahu práce - zjistí, že podmínku jsem NESPLNILA, protože žádná NEEXISTUJE, tudíž bych ji nemohla splnit, ani kdybych se na hlavu postavila... Takže asi tak jsem to myslela. Nemůže to dopadnout takhle? Nemám ani právnické vzdělání, ani zkušenost z praxe, takže netuším, jestli myslím správným směrem nebo ne.

    superkarma: 0 07.04.2004, 00:26:35
  3. avatar
    [72] werka [*]

    Lesana: Kopírovala jsem to z platného znění zákona o nemocenském pojištění, které mám k dispozici v ASPI. Takže by to platit mělo - aktualizaci budeme mít tak z konce března. ostatně to má i logiku - u RP se předpokládá, že zajistíš péči o děti bez využití MŠ, resp. jeslí, takže v možnosti výdělku je většina žen určitým způsobem limitovaná.

    superkarma: 0 06.04.2004, 21:39:50
  4. avatar
    [70] Lesana [*]

    werka: Už čtvrt roku přemýšlím nad tím, jestli tenhle paragraf ještě vůbec platí? Omezení výdělku dle zákona o sociální podpoře bylo přeci s letošním rokem zrušeno :o) Takže přemýšlím, že pokud bych nastoupila na zkrácený úvazek při pobírání rodičáku (na plný bych se dvěma malýma dětma beztak nezvládla), tak jestli stále můžu požádat o počítání z původní výše. Mám obavy, že od letoška už ne. Lído? Nebo někdo, kdo tomu rozumí? Myslím si to správně nebo špatně?

    superkarma: 0 06.04.2004, 20:48:07
  5. avatar
    [68] Lotka [*]

    werka: rodičovský příspěvek se požívá? A já ho vždycky jen utrácela

    superkarma: 0 06.04.2004, 20:35:31
  6. avatar
    [66] Ladia [*]

    Ono, jak kde... třeba v oboru, kde pracuje mu dají přednost před Ingem a za stejný peníze, jenom proto že má praxi. Přeci jenom škola nenaučí to co několik let praxe

    superkarma: 0 06.04.2004, 20:32:31
  7. avatar
    [65] Vivian [*]

    Čtu teď docela zajímavou knížku přesně na tohle téma - http://www.vltava.cz/Store/GoodsDetail.asp?c=RobertTKiyosakiSharonL&sCGoodsID=SE00060012

    superkarma: 0 06.04.2004, 20:30:15
  8. avatar
    [64] šája [*]

    Vivian: No, to je na tom právě to smutný...ale na druhou stranu třeba v práci neustále slyší, co by jako chtěl za peníze, když nemá ani maturitu. Tak jde do toho a od září je školou povinný zároveń s naším malým Kdyby nebyl tvrdohlavej, mohl mít už dávno výšku a být někde jinde
    Andreak: Pokud máš takové názory na vzdělané lidi, přeji hodně úspěchů při shánění zaměstnání. I když možná opravdu zastaneš lepší práci než vysokoškolák... Zdraví tě úplně blbá Ing. s osmi lety praxe a dvěma jazyky

    superkarma: 0 06.04.2004, 20:06:45
  9. avatar
    [63] kytička [*]

    od 1.1 2004 se zakon o soc davkach hodne zmenil, zprisnil..vse zalezi na pracovnicich a jak mi bylo receno, stat setri..a je fakt ze nemate li zaludek, pevne nervy, cas, trpelivost a vydrz..nedostanete ani K..navic mistni setreni soc.pracovnic je nekdy dost ponizujici(vlastni zkusenost)
    zasadni rozdil je tez -kontaktni misto a soc odbor..kazdy vyplaci neco jineho a jous tam urcita pravidla..

    superkarma: 0 06.04.2004, 19:56:43
  10. avatar
    [61] Vivian [*]

    Eva-: a vo tom to je - umět v tom chodit. Jsou lidi, kteří sotva prolezli nějakej učňák a vydělávají obrovské peníze, a na druhé straně vysokoškoláci s osmi tisícema čistého (začínající lékaři třeba...) - t.j. jen o vzdělání to není Vysoká škola tě vydělávat nenaučí
    Ale mě je to tak nějak celkem i jedno, protože bych stejně nevěděla, co s miliónama

    superkarma: 0 06.04.2004, 17:25:17
  11. avatar
    [59] Vivian [*]

    Eva-: vzdělání není jedinou zárukou úspěchu a bohatství

    superkarma: 0 06.04.2004, 16:26:04

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. avatar
    [57] werka [*]

    Párkovka: cituji ze zákona o nemocenském pojištění "U poživatele rodičovského příspěvku, který vykonává zaměstnání v rozsahu stanoveném v zákoně o státní sociální podpoře,8) se při zjištění rozhodného období nepřihlíží k době takového zaměstnání, pokud o to požádá."
    Takže žádné "zaměstavatel může přihlédnout" ... Ono mu to stejně ostatně může být fuk, protože PPM (jako dávka nemocenského pojištění) nejde z jeho prostředků , ale zúčtovává ji s příslušnou okresní správou sociálního zabezpečení(je-li zaměstnavatel tzv. malou organizací, tj. má do 25 zaměstanců, tak nemocenské dávky příslušná okresní správa sociálního zabezpčení i vyplácí).
    Zřejmě ti zaměstavatel podal špatné informace ... .
    (jo a není to žádné obcházení čehosi - je to zákone stanovená možnost, kterou můžeš využít, je-li pro tebe výhodnější)

    Takže pokud si někdo přivyděláváte na RD, tak si o to, aby se k výdělku po dobu pobírání RP nepřihlíželo, požádejte - a to podle § 18 odst. 7 zákona o nemocenském pojištění.

    superkarma: 0 06.04.2004, 15:02:29
  2. avatar
    [56] Vivian [*]

    evusche: kdybyste oba přestali kouřit, třeba by vám zbývalo trochu víc peněz

    superkarma: 0 06.04.2004, 14:09:32
  3. avatar
    [55] megrin [*]

    mimosa: souhlasím. Postavili jsem se na vlastní nohy a pořídili si bydlení - hypotéku. Ale bohužel, to je taky to jediné, co jsem si na dlouho pořídili. Kdybych odešla z práce na mateřskou, ne jenom, že bychom neměli na miminko , ale hlavně bychom neměli kde bydlet.
    Ano, mohli jsme zustat u rodicu v jednom pokoji po cely zbytek života

    superkarma: 0 06.04.2004, 13:47:33
  4. avatar
    [53] Acinka [*]

    evusche: nebo v Rokycanech

    superkarma: 0 06.04.2004, 12:38:06
  5. avatar
    [50] marta-b [*]

    Dítě si se chceme pořídit nějak během příštího roku, letos nový bydlení, hypotéka, zařizování bytu, ... žádná sranda to nebude. Pracuju teď v Praze, ale budeme se koncem léta vracet do severních Čech, kde se dá ještě pořídit slušný bydlení v ceně kolem milionu. Těžko si na miminko a dobu mojí mateřský našetříme předem, ale když se pak uskromníme, tak to snad nějak půjde. Naštěstí máme i hodný rodiče, kteří v nouzi určitě pomůžou, takže z toho nemám až takový strach. K tomu nějaký menší přivýdělek a snad to nějak zvládneme.

    superkarma: 0 06.04.2004, 11:57:12
  6. avatar
    [49] ValinaK [*]

    alousek: bohužel - sociální demokracie vládne světem

    superkarma: 0 06.04.2004, 11:46:40
  7. avatar
    [47] evusche [*]

    qvetinkova: inzeráty mám podané na internetu, zatím žádná změna

    superkarma: 0 06.04.2004, 11:17:24
  8. avatar
    [46] Ladia [*]

    medved:

    superkarma: 0 06.04.2004, 11:14:41
  9. avatar
    [45] medved [*]

    souhlasim s clarcou...porodne, rodicovske a vsechny ostatni platby at si stat klidne necha, ale at udelaji PODSTATNE ulevy na danich...aspon to pitome spolecne zdaneni manzelu, kdyz uz nic....
    jinak ja moc neverim, ze si lidi budou porizovat vic deti, kdyz budou vyssi pridavky ...nevim jak koho, ale me 1500 mesicne nepresvedci ...a pro stat je to uz financne docela suma...takze touhle cestou bych fakt nesla
    dulezite by taky bylo prosazovat (i kdyz teda nevim jak) moznost prace na zkracene uvazky...my si dite rozmyslime mimo jine taky proto, ze jakmile ho budeme mit, tak je jeden z nas totalne odstaveny z prace, protoze zkracene uvazky se nevedou a na plny s ditetem pracovat nejde

    superkarma: 0 06.04.2004, 11:08:40
  10. avatar
    [41] Alousek [*]

    Tak jsem si pocetla a musim vas uklidnit, vsude je stejnej srab a nestovice .Ja jsem v Nemecku a zrovna vcera rikali v TV ze klesnul pocet uzavrenejch manzelstvi a narozenejch deti.Ono neni divu, mame 4,8 mil. nezamestnanych.Kdo se pak chce jeste vdavat/zenit a zakladat rodinu?Ja jsem pred 12ti lety dostala 150 DM za porod a dnes se nedava NIC.Navic platime "vstupne" k doktorovi( jako do cirkusu), 10€ pro kvartal atd atd. Je mi z toho na

    superkarma: 0 06.04.2004, 10:51:21
  11. avatar
    [40] ValinaK [*]

    jo jo, člověk si nemůže vybírat, ale zase na druhou stranu jen problémy a překážky nás zocelí... a přesvědčí o tom, že když nejde o život.....

    superkarma: 0 06.04.2004, 10:43:04
  12. avatar
    [39] evusche [*]

    Pavluska: naprosto s tebou souhlasím. Člověk musí držet hubu a krok a být rád, že má aspoň nějakou práci. Autobus zadarmo mám, ale jenom u naší firmy. To znamená, že pokud bych chtěla jet třeba někam dál, tak si to musím zaplatit :-) Ale na to ježdění do práce mi to stačí je to prostě v pr....

    superkarma: 0 06.04.2004, 10:34:07
  13. avatar
    [36] evusche [*]

    ValinaK: ja vím, přes známý se shání práce celkem dobře, ale jsou taky známí, kteří se na druhé vykašlou tam kde dělám teď jsem se dostala jen díky tomu, že tu dělá táta. Stojí to za hovno,ale mám autobus zadarmo

    superkarma: 0 06.04.2004, 10:21:14
  14. avatar
    [34] ValinaK [*]

    evusche: jo holka, smiř se stím, že dobré zaměstnání seženeš pouze přes známé - na tom žádný režim nic nezmění....

    superkarma: 0 06.04.2004, 10:16:28
  15. avatar
    [33] evusche [*]

    qvetinkova: já bych se taky ráda učila, když bych něco nezvládala, ale zatím stačí, že napíšu jen blbej životopis a stejně mi napíšou odmítavý dopis... A to mě ještě neviděli no nevím, asi si špatně vybírám nebo fakt už nevím...jediný můj požadavek je jít do velké firmy. Bojím se jít pracovat pro nějakého podnikatele, tam není jistého absolutně nic. Ani výplata

    superkarma: 0 06.04.2004, 10:11:52
  16. avatar
    [29] evusche [*]

    Pavluska: přemýšlela jsem o tom. Chtěli bychom do Prahy, ale teď nemůžeme, protože přítel si dodělává maturitu (to je na tři roky) Přeci nebude dojíždět každé dva dny z Prahy do Teplic do školy... Je to prostě hrozný. Já jsem myslela, že chlapi problém s prací nemají, a ejhle! Jak nemá maturitu, tak nemá slušnou práci. Dělá blbýho skladníka. I když pro něj počítače jsou hračičkou a je v tom moc dobrej, jak nemá ten blbej papír v ruce, nikde ho nechtějí...je to k pláči, i když je to logické. Já mám zas ubohou rodinnou školu a i když mám maturitu z předmětů, jako je práce na PC, psaní na stroji, tak se nechytám....nemám praxi...já ti nevím, na čem je celé tohle postavené...jsem z toho zmatená a naštvaná. Proč to nejde? Proč si pak člověk připadá jako méněcenný? K čemu mi je, že jsem se učila dobře, když teď dělám práci za 6tisíc měsíčně?

    superkarma: 0 06.04.2004, 10:02:47
  17. avatar
    [28] Landriel [*]

    Ferdicka: mně to tehdy stačilo poslat poštou - myslím ten vyplněný formulář, měla jsem navíc trvalé bydliště v jiném městě, než kde jsem bydlela, paní byla hodná a řekla, že to stačí poslat doporučeně.

    superkarma: 0 06.04.2004, 09:56:57
  18. avatar
    [17] evusche [*]

    šája: z Chomutova už jsem si to našla

    superkarma: 0 06.04.2004, 09:12:35
  19. avatar
    [16] evusche [*]

    šája: hezký nápad, ale řekni mi ž čeho si mám předem našetřit??? Vždyť nám zbyde na celý měsíc podělaná tisícovka! Je to fakt hnus a já to tady přiznám, že 14 dní do výplaty jsme prostě bez koruny...žijeme z ruky do huby a začíná mě to čím dál víc s**t!!!! Nikomu takovou situaci nepřeju....šája, odkud jsi?

    superkarma: 0 06.04.2004, 09:07:01
  20. avatar
    [14] Žábina [*]

    no je to prostě začarovaný kruh...ale jak z něho ven...
    clarCa: možná by to bylo řešení ...

    superkarma: 0 06.04.2004, 08:59:10
  21. avatar
    [13] šája [*]

    evusche: Jsi ze severu? Nápodobně Budeš to muset dělat jako já - našetřit předem a pak se snažit přivydělat. I když já na tom byla líp, můj muž bral 10 500,- Ne, fakt to není sranda a obdivuju každdou mamču, která je za těhle podmínek s dítětem doma. Já osobně mám DNES dvouletou dceru v jesličkách

    superkarma: 0 06.04.2004, 08:57:06
  22. avatar
    [11] evusche [*]

    :Anonym: kéž bych mohla mluvit jako ty můj přítel vydělá 9000/měsíčně (čistého). Nedovedu si představit, že bychom žili jen z mateřské a těch jeho 9ti tisíc je to peklo. A bohužel, jiná, lepší práce, lépe placená se na severu čech nenajde

    superkarma: 0 06.04.2004, 08:48:32
  23. avatar
    [10] Kocicka [*]

    STÁT DOSTATEČNĚ NEPOMÁHÁ! Nebýt výpadků elektriky, tak asi vychcípáme...zblbneme z televize a ty inteligentnější jsi zase dítě nemůžou dovolit z finančních důvodů, patřím mezi ně! Nemám ani kde bydlet! Tak to řeší celkem všechno...

    superkarma: 0 06.04.2004, 08:46:36
  24. avatar
    [7] sarobrouk [*]

    Jak už tu padlo, úlevy na daních a máme vyřešeny i problémy s některými menšinami, např. méně inteligentními atd. (my máme u nás zas jedny občany, co vůbec nejsou vypočítaví, protože jsou prostého ducha, tak na nic takového nemyslí, ale mají se moc rádi a jsou nesmírně plodní a taky inteligenčně možná o kousek výš než Forrest Gump, takže kdyby nedostávali prachy na děti, tak by šli pracovat, protože by je chtěli uživit). Jsem se do toho trošku zamotala . Omluvte mě po ránu.

    superkarma: 0 06.04.2004, 08:07:37
  25. avatar
    [6] Mersi [*]

    Súhlasim s clarCou a evuschou

    superkarma: 0 06.04.2004, 07:47:57
  26. avatar
    [5] evusche [*]

    clarCa: nevím, možná i jo ,

    superkarma: 0 06.04.2004, 07:04:33
  27. avatar
    [4] clarCa [*]

    evusche: no a nebylo by nejjednodušší, kdyby za dítě byly PODSTATNÉ úlevy na daních? Tj. pracující většina by si dítětem trochu ulevila, a nepracující..... by si nepořizovali děti, protože by jim byly "k ničemu"

    superkarma: 0 06.04.2004, 06:58:23
  28. avatar
    [3] evusche [*]

    Naši politici myslí v první řadě sami na sebe, což asi nepíšu nic nového...kdyby blbečkové přemýšleli, tak zvednou mateřskou ne na ubohých 3500 Kč, ale aspoň na 5000,-....vždyť tahle mateřská je opravdu strašně směšná. Oni chtějí, aby se zvýšila porodnost, ale co pro to dělají?? H****O! Chápu, že se bojí přemnožení určité menšiny, ale jednoduché řešení...po třetím dítěti dávky nebudou žádné a ony si to dotyčné osůbky rozmyslí, zda rodit jenom pro peníze...asi mě za ten rasismus ukamenujete a celkově i za moje názory, ale zkuste si alespoň na týden žít v Ústí nad Labem, Teplicích či v Mostě a samy pochopíte o čem mluvím...

    superkarma: 0 06.04.2004, 06:38:24
  29. avatar
    [2] Eva_CZ [*]

    Jinak fakt nevim, co je ostatnim danovym poplatnikum do vaseho rozhodnuti mit dite..
    Cela ta ceska danova politika je srandovni. Prinejmensim....

    superkarma: 0 06.04.2004, 01:49:57
  30. avatar
    [1] Eva_CZ [*]

    ...... a tady nastupuje role statu.. Dal uz jsem to radeji necetla...
    P.S.Nebyla bych to ja, abych si nerypla... Jen tak na okraj : NE role statu, ale VASE dane...

    superkarma: 0 06.04.2004, 01:47:43

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Náš tip

Doporučujeme