Bulvár

Čekání v celách smrti


Organizace Amnesty International (AI), která vede dlouhodobou kampaň proti uplatňování nejvyššího trestu za jakýchkoli okolností, ve čtvrtek oznámila, že dvacet tisíc lidí na celém světě čeká na popravu.

Loni bylo ve světe popraveno 2 148 lidí, ve srovnání s 3 797 v roce 2004 je to méně.

 

Tato čísla však nejsou konečná, protože jde jen o počet oznámených poprav. Čína odmítá zveřejnit úplné oficiální statistiky o popravách a Vietnam je vede jako utajované.

 

„V roce 2005 úřady popravily nejméně 2 148 osob ve 22 zemích. Za 94 % všech poprav je zodpovědná čtveřice zemí, kterou tvoří Čína, Írán, Saúdská Arábie a USA,“ píše Amnesty International.

Nejvíce poprav ročně vykoná Čína, která loni nahlásila 1 770 případů, poté následuje Írán s 94 případy, Saudská Arábie s 86 a Spojené státy americké s 60 popravami.

 

 

V Číně je ukládán trest smrti za 70 zločinů,  včetně nenásilných trestných činů jako daňový únik nebo zpronevěra.

Amnesty International  uvádí, že pouze 16 zemí zrušilo do roku 1977 tresty smrti za všechny zločiny. Do roku 2005 jich bylo už 88, ale oficiálně i neoficiálně celkem 122 států od praxe poprav upustilo.

 

Jako poslední byly zrušeny tresty smrti oficiálně v Mexiku a v Libérii. Dalších 11 států připouští nejvyšší trest jen výjimečně, jako v případě válečných zločinů, konstatuje zpráva.

 

Írán byl v roce 2005 jedinou zemí, která přikročila k popravě oficiálně osmi lidí za činy spáchané ještě v nezletilosti. Ve zprávě AI je uvedeno, že dva popravení mladiství byli dokonce mladší osmnácti let. Spojené státy zastavily popravy mladistvých teprve loni v březnu.

 

"Fakt, že Spojené státy jako hlavní vykonavatel poprav mladistvých s touto praxí skoncovaly, by měl být jasným signálem pro ty státy, které stále popravují děti. Tuto barbarskou praxi je nutno zastavit," požaduje AI.
V médiích jsou většinou publikovány hlavně informace o popravách v asijských zemích, jako je Čína nebo Korea a také o arabských státech. Hrozné justiční omyly se ale stávají i v „nejsvobodnější“ zemi světa – Spojených státech amerických.

  

Utrpení nevinného člověka

 

V Americe se objevilo mnoho případů, kdy byl trest smrti uložen nevinnému člověku. Jedním z nich je i případ Anthonyho Portera, černocha ve středním věku, kterému do vykonání rozsudku smrti zbývaly dva dny. Objednal si už poslední jídlo, změřili ho na pohřební oblek a potom nejvyšší soud odložil popravu kvůli jeho nízké inteligenci. Náhodou se jeho případem začala zabývat skupina studentů žurnalistiky. Podařilo se jí argumenty žaloby rozcupovat na kusy a dokázat Porterovu nevinu. Takže Anthony Porterovi zbývaly dva dny do popravy, 18 let strávil čekáním na smrt za zločin, který nikdy nespáchal. Po tomto odstrašujícím případu vyhlásil guvernér státu Illinois moratorium na všechny popravy. 

V USA ukládá trest smrti 38 států. V celách smrti je kolem tři a půl tisíce vězňů. Trest smrti může být vykonán stále ještě i oběšením, zastřelením  nebo v plynové komoře. Standardnější je elektrické křeslo.



Odsouzení bez spravedlivého procesu

Amnesty International také uvádí, že velká část lidí byla k trestu smrti odsouzena bez spravedlivého procesu. Podle jejich zprávy mnozí z odsouzených byli popraveni jen na základě důkazů vynucených mučením. Spojené státy v roce 2005 propustily z cely smrti dva muže poté, co se prokázala jejich nevina. V Japonsku byla řada lidí poslána na smrt na základě vynuceného „přiznání“.

V mnoha zemích se odsouzený setkává s nelidským zacházením již v době pobytu v cele smrti. Například ani v Bělorusku nebo v Uzbekistánu nejsou odsouzenci na smrt předem informováni o datu popravy a nemají příležitost rozloučit se s nejbližšími.

V České republice, tedy přesněji řečeno v Československu, byl trest smrti zrušen v roce 1990. Stále se však objevují volání po jeho znovuzavedení.


 

Na konci devadesátých letech byla v USA publikovaná studie, vypracovaná na objednávku Senátu, která objevila zajímavá fakta. Výzkumný tým vyšetřovatelů vedl profesor James Liebman z právnické fakulty Kolumbijské University. Práce na studii trvala pět let. Byly přezkoumány všechny jednotlivé rozsudky smrti, které byly za posledních 23 let vyneseny, a následné odvolací procesy.

"Zjistili jsme, že celkově, v celých Spojených státech, 68 procent - tedy více než dvě třetiny všech rozsudků smrti - mělo tak závažné nedostatky, že nemohlo být uznáno a muselo být odesláno k zpětnému projednání. Když byly tyto případy projednány tak, jak měly, pak více než 80 procent obviněných nebylo odsouzeno k trestu smrti, ale k jiným trestům. Z toho sedm procent z nich bylo shledáno nevinnými,“ komentoval profesor Liebman výsledky studie.

 

Zdroj: www.amnesty.cz

 

Co si o trestu smrti myslíte vy?

   
25.04.2006 - Společnost - autor: Katka Stárková

Další příspěvky

Komentáře:

  1. avatar
    [63] Blueberry [*]

    Meander: Klidne - kdyby nekdo napriklad ohrozoval mne nebo me deti, klidne ho zabiju a ani nemrknu.

    superkarma: 0 27.04.2006, 18:04:37
  2. [62] 1anicka [*]

    Jsem samozřejmě pro trest smrti.Bez pardonu.Aspoň by se část z vrahů začala bát.co s takovým hovadem.Jen je budeme živit a až za dobrý chování je pustí,tak stejně zase někoho z nás slušnejch,zabijou.Zabiješ-smrt.Ukradneš-ruce pryč.Nauč se chovat.A to platí i za volantem.Stejně to vždy odnesou obyčejný lidi.Prachatý si to zase zaplatěj.

    superkarma: 0 27.04.2006, 11:16:27
  3. avatar
    [61] Linde [*]

    trest smrti by měl být u těch, u ktetých je 100% jistota, že skutečně spáchali to, zač jsou odsouzení. Ostatním sporným případům stačí vězení. A to že by neměl být trest smrti vůbec? To ne, vždyť je tolik grázlů, co zabíjeli kvůli dobrému pocitu, oběti mučili, týrali. Tady v ČR projdou léčbou a mají se jak prasata v žitě po zbytek života. A to je máme pořád z daní živit? Hnoje jedny?

    superkarma: 0 27.04.2006, 09:45:30
  4. avatar
    [59] Meander [*]

    Chtěla bych se zeptat všech zastánců tzv. trestu smrti, jestli by si vzali na svědomí, že by to byli právě oni, kdo pošlou člověka na smrt. Lhostejno, co tento spáchal.

    superkarma: 0 27.04.2006, 07:49:04
  5. avatar
    [58] Blueberry [*]

    Chtela bych se zeptat vsech, kteri jsou proti trestu smrti: Kdyby vam nekdo unesl dite (sourozence, manzela atd.), nekolik dni ho neuveritelne tyral a pak zabil, taky byste byli proti trestu smrti? Ja to neberu jako trest, ale spolecnost zbavujici se nebezpecnych lidi. Jenom bych je tam nenechala cekat 20 let, to je prece nesmysl. Jestlize to je JEDNOZNACNE prokazane a onen zlocinec byl odsouzen - na smrt s nim okamzite.

    superkarma: 0 27.04.2006, 00:25:01
  6. avatar
    [56] Tanzi [*]

    souhlasím s Davidem Listerem

    superkarma: 0 25.04.2006, 22:49:24
  7. avatar
    [55] svetluszka [*]

    Meander: částečně určitě... .
    Když ale slyším jak chlap dostane za znásilnění a vraždu malý holky 15 let, je fakt, že bych rači viděla že už ven z kriminálu nevyleze...ne z pomsty, ale ze strachu, že to samí pak udělá třeba mojí holce...

    superkarma: 0 25.04.2006, 19:50:52
  8. avatar
    [54] Meander [*]

    svetluszka: Kdepak, jenom jsme národem pomstychtivých alibistických hovad

    superkarma: 0 25.04.2006, 19:45:26
  9. avatar
    [53] svetluszka [*]

    sonic: ..jo, ale proč je poslední dobou tolik lidí pro jeho znovuzavedení..?. ...Jsou znechuceni tím, co se tu děje a tresty jsou fakt směšný...

    superkarma: 0 25.04.2006, 19:42:47
  10. avatar
    [52] Suzanne [*]

    floo: náš zaměstnanec sedí na Pankráci. Psal, že tam spoluvězeň měl velké problémy, protože se mu povedlo dostat se k mobilu. Hned přišlo nějaké kárné opatření a prý nic moc.

    superkarma: 0 25.04.2006, 19:34:03
  11. avatar
    [51] Meander [*]

    sonic: S tím si nelam' hlavu. Jak vidno, je dost takových, co o něčí smrti rozhodovat chtějí

    superkarma: 0 25.04.2006, 19:21:23
  12. avatar
    [49] Vivian [*]

    bednaroi: no a? stejně nepracujou, tak na co ruce

    superkarma: 0 25.04.2006, 18:09:06
  13. avatar
    [48] bednaroi [*]

    PERSEFONA: jejda,to by tu bylo bezrukejch

    superkarma: 0 25.04.2006, 17:08:26
  14. avatar
    [47] PERSEFONA [*]

    Taky jsem pro tesrt smrti, teď je to v televizi samá vražda, syn zabije matku sekyrou a tvrdí, že měl epileptický záchvat..nakonec z něj snad udělají chudáka, chvíli si posedí /zacvičí si, skoukne nějaký seriál, dobře se nají, pracovat nebude muset/, pak ho pustí...? To přece další magory od vražd neodradí, trest smrti jo. A zavedla bych i sekání prstů za krádeže a basta

    superkarma: 0 25.04.2006, 17:02:40
  15. avatar
    [46] erKa [*]

    ...mají ty mobily bězně a kurvy jim choděj až do cel ...

    superkarma: 0 25.04.2006, 16:07:46
  16. avatar
    [45] Vanily [*]

    Hysteria: Katovu píseň jsem četla,ale stále jsem pro trest smrti.

    superkarma: 0 25.04.2006, 15:11:18
  17. avatar
    [44] Vivian [*]

    Jinak trestu smrti já osobně neříkám jednoznačné ano ani ne, je to dost složitý problém a já osobně k němu nedokážu zaujmout jednoznačný postoj

    superkarma: 0 25.04.2006, 14:56:03

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. avatar
    [43] Vivian [*]

    david.lister: chtěla jsem se vyjádřit stručně a obecně, možná jsem se ale vyjádřila nepřesně. Tím "nepřízpůsobivým" jedincem prostě myslím člověka, který se nedokáže nebo nechce přizpůsobit pravidlům (zákonům) téhle společnosti (čímž myslím pochopitelně především masové vrahy apod.) Ale v minulosti se takto naše společnost zbavovala i nepohodlných lidí, to snad víš... a někde to pokračuje dodnes.

    superkarma: 0 25.04.2006, 14:54:51
  2. avatar
    [42] svetluszka [*]

    není to zrovna v tom trestu smrti, ale v tom že vlastně v tom, že tresty všeobecně jsou mírný a podle mě i "postavený na hlavu", když za majetkový zločin dostaneš víc jak za vraždu...

    superkarma: 0 25.04.2006, 14:51:39
  3. avatar
    [41] svetluszka [*]

    Vivian: ..nijak zvlášť. Ale zase jestli je možný ho vykonávat a "společnost" se s tím vyrovná, pak je "praktičnější"... ...a pro zločince vlastě i humánější než to doživotí...


    superkarma: 0 25.04.2006, 14:48:32
  4. avatar
    [38] Vivian [*]

    svetluszka: a má?

    superkarma: 0 25.04.2006, 14:45:29
  5. avatar
    [37] floo [*]

    lilithheta: ok zjistím, jinak za kamarádem jsme chodili na Pankrác, a mobil se tam dal propašovat taky. Nebo si myslíš, že nikde není možný, aby tam měl někdo známýho bachaře nebo někoho jinýho? Pak není problém jim občas nějakou radůstku zařídit. Ty se tomu v tomhle státě a v téhle době divíš?

    superkarma: 0 25.04.2006, 14:44:59
  6. avatar
    [36] svetluszka [*]

    Vivian: ..měl by mít spíš odstrašující efekt...

    superkarma: 0 25.04.2006, 14:43:11
  7. avatar
    [35] Vivian [*]

    Výraz "trest smrti" mi přijde jako protimluv, aspoň teda v naší ateistické společnosti Domnívat se, že popravou někoho potrestám (nebo dokonce napravím), je přece nesmysl . Popravou se společnost odjakživa jen zbavuje nepřizpůsobivých nebo nepohodlných jedinců, účelem popravy určitě není náprava hříšníka

    superkarma: 0 25.04.2006, 14:40:03
  8. avatar
    [34] lilithheta [*]

    floo: "někde nevím kde" .. tak fajn, tak mi to pls zjisti, kde že to mají ty mobily bězně a kurvy jim choděj až do cel ... a pak mi to napiš do vzkazíků, jo?

    superkarma: 0 25.04.2006, 14:33:44
  9. avatar
    [33] lilithheta [*]

    Nyotaimori: Ale pochybuju, že by tě u nás vůbec existuje nějaká forma náhrady. Dost bych o tom pochybovala, ale možná že se mýlím a že bys shrábla 20 Kč za den strávený ... Pak by z tebe byl boháč Ne ne, tohle mi nikdo nevymluví, možná že jsem v tomhle srab, ale než někde hnít jako justiční omyl v kobce (s extra zostřeným režimem, jak po něm tady lidi volaj), tak to radši skapu humánní smrtí injekcí ... A za tím si stojím.

    superkarma: 0 25.04.2006, 14:31:56
  10. [32] Mončí [*]

    Nyotaimori: Ne, společnost není stejná a nechová se hůře.
    Zločinec má právo na obhájce, na soud, na jídlo, na slušné zacházení atd.
    Měla tahle práva i obět, kterou zabil??????
    Silně pochybuju!!!!

    superkarma: 0 25.04.2006, 14:28:52
  11. [29] tornado-lou [*]

    osobne si myslim, ze jsou "lidi" co by si trest smrti zaslouzili. jenze to riziko omylu je tady vzdycky

    superkarma: 0 25.04.2006, 14:06:20
  12. avatar
    [27] Mylady [*]

    pokud někdo zneužívá děti, tak asi bych byla pro trest smrti, anebo aby mu ho ufikli.

    superkarma: 0 25.04.2006, 13:52:20
  13. avatar
    [25] floo [*]

    lilithheta: nevím kde, někde za Prahou, říkal známej, co už tam seděl 4 x. Mě se taky líbí, jak někdo hned píše: ´se mi líbí, jak všichni věděj, jak to perfekt ve vězení chodí´, aniž by se kdy koho zeptal, jaké má zkušenosti, a jestli ve vězení někdy na návštěvě byl nebo ne

    superkarma: 0 25.04.2006, 13:10:43
  14. [24] Radka JS [*]

    david.lister: Souhklasím s Tebou.

    superkarma: 0 25.04.2006, 12:56:50
  15. avatar
    [23] lilithheta [*]

    floo: Fakt jooo? Mobily a kurvy? A kde prosímtě? Že bych to kamarádovi zařídila, aby ho tam přeřadili. Se mi líbí, jak všichni věděj, jak to perfekt ve vězeních chodí, ale přitom tam povětšinou nikdo nebyl, ani na návštěvě. No je fakt, že mafiáni typu Jonáka se budou mít dobře všude i se všemi výhodami, ale nevím co byste hlásali, kdybyste žili třebas ve Švýcarsku nebo BRD, tam se maj vězňové fakt jak na dovolence.

    A k těm odporným kopkám pro ty nejhorší zločince. Já být odsouzená za něco omylem, tak radši rychlou smrt injekcí než třebas 20 let zahnívat v nějaké "plesnivé kobce" sama. To jen tak pro některé pseudohumanisty ...

    superkarma: 0 25.04.2006, 12:49:46
  16. avatar
    [20] svetluszka [*]

    Meander: ..jako vrah bych si nepřipadala... ..na trestu smrti mi vadí spíš ta možnost , že je to nevratný a omyly budou pořád.
    V některej případech ho max. schvaluju...

    superkarma: 0 25.04.2006, 12:03:05
  17. avatar
    [17] Meander [*]

    Připustím-li trest smrti, sama se stanu vrahem

    superkarma: 0 25.04.2006, 11:29:40
  18. avatar
    [16] floo [*]

    smrt za smrt, to je bez diskuze, na nějaký psychický poruchy, že je to vlastně nemoc atd. bych se jim z vysoka vys....
    Jinak tady v celách maximální pohodička, mobily, cigárka, sem tam nějaká kurva, kterou jim zaplatíme z daní, no není lepší se nechat zavřít?

    superkarma: 0 25.04.2006, 11:22:33
  19. [14] Mončí [*]

    svetluszka,sasa,Beruška1:souhlasím

    superkarma: 0 25.04.2006, 10:44:44
  20. avatar
    [13] bednaroi [*]

    jo,jak v bavlnce se maji,ale jen u nas a v Americe,treba v Turecku na to tak dobre nejsou,tam je vezen opravdu za trest.Kdyz zabije,tak co s nim,jako ze se spletl,nebo co,prd,jsi hajzl,budes za to pikat.Ale nechtela bych byt tim,kdo o tom rozhoduje,predstava ze se spletu a odsoudim na smrt nevineho by mi nedala spat.
    O tomhle tematu jsem videl film Zelena mile,je to neuveritelne krasnej film,a je prave o nespravedlive odsouzenym,Brecela jsem jese dvacet minut po tom co to skoncilo.

    superkarma: 0 25.04.2006, 10:37:35
  21. [12] Zdenka04 [*]

    Beruška není co dodat souhlas opravdu se mají jak v bavlnce

    superkarma: 0 25.04.2006, 10:07:38
  22. avatar
    [10] Beruška1 [*]

    S trestem smrti souhlasím ve zvlášť hrůzných případech, několikanásobné vraždy, mučení obětí, týraní dětí zvlášť brutálním způsobem a tak. Tam snad ani nemůže dojít k omylu. Jinak bych taky ve věznicích zavedla horší režim, žádná televize, jídlo omezit na nejnutnější a k pití pouze vodu z kohoutku. Nepracuješ, provinil jsi se, tak trp.

    superkarma: 0 25.04.2006, 09:47:41
  23. avatar
    [9] Mylady [*]

    Měli by makat! A mnohem přísnější režim.

    superkarma: 0 25.04.2006, 09:38:55
  24. [8] Sasa [*]

    sonic: a vrazi měli právo rozhodnout, kdo bude žít a kdo ne?

    superkarma: 0 25.04.2006, 09:30:06
  25. avatar
    [7] Žábina [*]

    Kacule: Ryta: souhlas

    superkarma: 0 25.04.2006, 09:20:54
  26. avatar
    [6] svetluszka [*]

    sonic: ..na druhou stranu kdo dává právo vzít život někomu z vrahů..?... ....Mají víc práv, něž jejich oběti...

    superkarma: 0 25.04.2006, 09:00:40
  27. avatar
    [4] Hysteria [*]

    Zapomněla jsem napsat autora,Norman Mailer.

    superkarma: 0 25.04.2006, 08:51:16
  28. avatar
    [3] Hysteria [*]

    Přečtěte si knihu Katova píseň a změníte názor na trest smrti, stejně jako já.Silně to na mě zapůsobilo.

    superkarma: 0 25.04.2006, 08:49:48
  29. avatar
    [2] Ryta [*]

    Kacule: zavedla bych pro těžké zločince podobné podmínky jako mají v thajských věznicích.
    Taky se mi zdá dnešní vězeňský režim příliš pohodlný. A vlastně co těm dnešním vězňům chybí. Najíst dostanou, na TV se podívají, zacvičí si a do práce chodit nemusí, když nechtějí.

    superkarma: 0 25.04.2006, 08:42:22
  30. avatar
    [1] Kacule [*]

    Nejsem až takovým zastánce trestu smrti - ty omyly jsou fakt hnus. Ale rozhodně se mi nelíbí dnešní vězeňská pohoda - televize, posilovna, zdravé jídlo . Za těžké zločiny bych je dala do nějaké odporné kobky, stravu bych omezila na to nejnutnější - pěkně o samotě ať si třeba do smrti přemýšlejí o tom, co spáchali...

    superkarma: 0 25.04.2006, 08:19:50

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Dětský pokoj - zařizování, rekonstrukce

Náš tip

Doporučujeme