Reklama

Nadýmání je nejen společensky nevhodným, ale také velmi nepříjemným až bolestivým jevem, který občas potrápí snad každého z nás. Poodhalte intimní tajemství meteorismu a přečtěte si nejen jak vzniká, ale i jak mu efektivně předejít. 

V těle máme až dva litry páchnoucího plynu! Nadýmání je způsobeno hromaděním kysličníku uhličitého, metanu, sirovodíku či dusíku v našem trávicím traktu. Plyn se do lidského organismu dostává několikerým způsobem:

  • hyzdepolykáním – například při rychlé konzumaci jídla, pití sycených limonád či při konzumaci velmi napěněných nápojů či potravin.
  • rozkladnou činností bakterií působících v tlustém střevě – jejichž vedlejším efektem bývají právě ty nejhlasitější a velmi zapáchající větry.

Překvapivým faktem je, že se v běžném lidském organismu nachází až dva litry plynu, přičemž asi třetina z nich je každý den, k naší velké radosti, vylučována.

Normální je prdět až 25krát za den!

Teprve tehdy, až vaše frekvence bzdění přesáhne tuto cifru po dobu delší 6 týdnů, považují to lékaři za varovné signály.

Není-li příčinou meteorismu výrazná změna v potravě či životním stylu, je třeba hledat viníky jinde. Mohou mezi ně patřit:

  • Stres – ve velmi vypjatých životních situacích, často souvisejících s afektem, dochází u některých jedinců k náhlému odchodu plynů. Přesná příčina tohoto jevu zatím není úplně objasněná, ale pravděpodobně jde o prudký rozptyl krevních plynů do střeva.
  • Dráždivý tračník – příliš citlivý tračník (část tlustého střeva) může vést až k chronické plynatosti, která je prakticky neléčitelná. Zajímavé je, že jedinec s touto poruchou subjektivně vnímá i běžný obsah střev jako nadměrný a bez výraznějších vnějších projevů (nafouknuté břicho) pociťuje silné nadmutí.
  • Nesnášenlivost některých potravin – zejména alergie na mléčný cukr (laktózu) způsobuje jeho špatné trávení a následný vznik aromatických plynů ve střevě.

Co jíst, aby to méně prdělo? aneb Nejen fenykl pomáhá

Jednou z cest, jak nadýmání předejít, nebo jej alespoň zastavit, je používání různých bylinek a koření. Mezi nejúčinnější patří:

  • fenykl – používá se zejména ve formě čaje, který často pijí kojící maminky, aby předešly dětské plynatosti. Lze je ale využít i jako doplňkového koření do nadýmavých pokrmů.
  • kmín – stejně jako fenykl se používá jako čaj i koření.
  • máta – je skvělým pomocníkem v boji proti nadýmání. Pomáhá jednak sama, ale mnohem častěji vylepšuje chuť míchaných bylinných čajů na plynatost.
  • kardamom a zázvor – velmi aormatické a jemně štiplavé koření používané zejména v orientální kuchyni nejen chuťově ozvláštní váš pokrm, ale pomůže vám i při boji s meteorismem.
  • saturejka –  často opomíjená bylinka s širokým využitím v kuchyni. Nejlépe pomáhá čerstvá, ale lze ji použít i sušenou.

Ve zdravém těle zdravý (vz)duch

Ačkoli úprava jídelníčku, vynechání nadýmavých potravin a přidání léčivých bylinek může hodně pomoci, jedná se pořád jen o řešení následků. Chceme-li plynatosti předcházet, není jiné cesty než pravidelného pohybu.

Vůbec nezáleží na tom, zda zvolíme fyzicky náročný sport, nebo jen běžnou chůzi, důležité je se vůbec hýbat. Protože to úplně nejhorší je sedavý způsob života a k tomu horizontální šlofíček hned po jídle. Pro ty, které trápí nadměrná plynatost, existují i speciální sestavy cviků (vycházející zejména z jógy) pro rozpohybování trávicího traktu a celkové urychlení trávení.

Lékárna to jistí

Celou řadu přípravků na boj s meteorismem nabízí i lékárny. Jedná se jednak o léčiva snižující povrchové napětí ve střevech, a tím ulevující od akutních potíží, ale i o preventivně působící doplňky stravy. Tady hrají prim často skloňovaná probiotika, která můžeme konzumovat nejen v kysaných mléčných výrobcích, ale i ve vysoce koncentrovaných dávkách v léčivech.

Přečtěte si...