Domácnost

Bydlení v kostele, šla byste do něčeho takového?

Bydlet se dá na různých místech. Stále častější je bydlení v bývalých církevních objektech. Klasikou jsou fary, alternativci nepohrdnou márnicí, ale co takový kostel? Ano, i ten se dá dnes pořídit a zařídit si v něm bydlení...

churchProdej církevních staveb do osobního vlastnictví je dnes již celkem běžný. Pořídit si můžete ale nejen fary či třeba márnice, v nabídce realitních kanceláří se občas objeví i kostel. Proč by si ale někdo kostel kupoval? Vést vás k tomu mohou bohulibé pohnutky a můžete zde zařídit třeba galerii. Ale jsou lidé, kteří takovou nemovitost využijí k účelům veskrze světským - k bydlení.

O tom, že se v kostelech bydlí, a jak takové bydlení vypadá, si můžete přečíst například v těchto dvou článcích na serveru iDnes.cz:

I v nabídce našich realitek najdete kostely. Například realitní kancelář Nikol prodává kostel v Těchanově za 1.050.000 korun. Inzerát zní: „Nabízíme Vám kostel z roku 1692 o zastavěné ploše 399 m2, ostatní plocha pozemku 427 m2. Historický objekt se nachází v nadmořské výšce 600 m. Má podobu jednolodní stavby, obdélníkového tvaru s projmutě obsazeným kněžištěm.“

Co nám o prodeji řekli přímo v realitní kanceláři?

Od realitní makléřky jsme se dozvěděli, že poslední mše, která se zde sloužila, byl pohřeb v roce ´93. Následně byl kostel odsvěcen a získala ho obec, a ta ho dále prodala soukromé osobě. Od té doby byl kostel několikrát vykraden. Vybudovat se zde dá, podle realitního makléře, nejen bydlení, ale například i turistické místo, archiv či výstavní síň.

Co jsme o kostele zjistili?

Jde o kostel sv. Šimona a Judy a jedná se o jednu z nejzanedbanějších památek na Rýmařovsku. Dřevěný kostel zde byl vystavěn snad již koncem 13. století, kamenný kostel pak v roce 1692 nebo 1792 - prameny se o sto let různí. V letech 1576 až 1616 byl původní kostel kostelem farním, ale po třicetileté válce byl kostel předán pod správu fary v Jiříkově. (Zdroj: Kostel sv. Šimona a Judy v Těchanově.)

A jak je to vůbec s přestavbou kostelů? Na to jsme se zeptali Zdeňky Kalové, tiskové referentky Národního památkového ústavu...

„Pokud není kostel podle zákona 20 z roku ´87 kulturní památkou, nemůže do jeho přestavby Národní památkový ústav zasahovat,“ vysvětluje Kalová. „Nový majitel si tedy musí ověřit dotazem na památkovém úřadě, zda jde o kulturní památku. Pokud ano, i tak je možné, učinit zde přestavby, ale je nutné zapojit do toho ústav památkové péče, který se k projektu vyjádří právě z hlediska kulturní památky, tedy zda je takové úpravy možné učinit, či nikoli. Příklady řešení jsou na našem webu v sekci „Nové ve starém“, kde najdete třeba koncertní síň v kostele sv. Michaela v Praze.“

„Ale že by se nějak výrazně upravovaly sakrální památky pro bydlení, to ne - tento trend není v České republice nijak silný,“ dodává Kalová a ještě upozorňuje na to, že z církevního hlediska kostel nemůže být odsvěcen, pouze znesvěcen.

Odsvěcení vs. znesvěcení

Podle kodexu kanonického práva, pokud přestane posvěcený prostor sloužit bohoslužebným účelům, může ho diecézní biskup předat k jinému počestnému využití, které nezpochybní skutečnost, že místo nepřestává být posvátným prostorem; prostor smí být předán pouze „ad usum non sordidum“, tedy k účelu ne potupnému nebo nečestnému (více viz: Wikipedia.org - odsvěcení). V takovém případě by docházelo k znesvěcení, které kanonické právo zná a přesně stanovuje, co se na svatých místech nesmí (například prolévat lidskou krev). Bydlení ale potupný účel, řekl bych, není.

Vadilo by vám bydlet na posvátném místě?

Možnost%
Ne.42,4
Ano.57,6

Čtěte také...

   
12.07.2012 - Dům a byt - autor: Jakub D. Kočí

Další příspěvky

Komentáře:

  1. [44] karolina78 [*]

    Já ne, neumím si to tam moderně představit. Chci dům, kde budu mít moderní věci včetně mobilní klimatizace.

    superkarma: 0 04.06.2014, 15:11:32
  2. [43] karolina78 [*]

    V kostele bych teda nechtěla žít, ale pokud zkusíš logistic czech republic, tak najdeš místo pro  svojí společno

    superkarma: 0 11.01.2014, 03:40:01
  3. [42] karolina78 [*]

    Z takových míst je dobré se rychle odstěhovat, pomůže s tím levné stěhování do jiné lokality a lepší nemovitosti

    superkarma: 0 09.01.2014, 21:16:30
  4. [41] sdrawa [*]

    Bydlení v historické budově jakou je kostel nemusí být vůbec špatné, já jsem například vždy chtěla žít na zámku. Nakonec přemýšlím jaký klid přináší oranžérie nebo jiné pěkné budovy

    superkarma: 0 12.04.2013, 09:27:38
  5. avatar
    [40] Knopper [*]

    Mit penize na rekonstrukci, tak jdu do toho. Musi tam byt spousta pozitivni energieSml67

    superkarma: 0 13.07.2012, 08:58:11
  6. avatar
    [39] tajnostii [*]

    Divný nápadSml23

    superkarma: 0 12.07.2012, 21:06:59
  7. avatar
    [38] ondrasek74 [*]

    U nás na vesnici se zrovna minulý měsíc otevřelo muzeum v bývalé márnici Sml22

    superkarma: 0 12.07.2012, 20:54:03
  8. [37] Trefa [*]

    Trefa:bydlet v kostele to ne.muze se prodat,dnes lidi koupi vse,ale myslim ze tam budou muset byt zachovany nektere veci.podlahy okna a podobne.

    superkarma: 0 12.07.2012, 20:27:14
  9. avatar
    [36] carmi [*]

    Mně by nevadily vysoké stropy, mnfě to prostě jen připadá nevhodné.

    superkarma: 0 12.07.2012, 19:03:05
  10. avatar
    [35] peetrax [*]

    Mrtvolky kolem by mi asi zas tak nevadily, ale mně se moc nelíbí ani normální byt s vysokými stropy, natož tohle...

    superkarma: 0 12.07.2012, 17:19:11
  11. avatar
    [34] daska59 [*]

    Nádhera, super bydlení Sml22Sml59

    superkarma: 0 12.07.2012, 16:34:28
  12. avatar
    [33] SNÍŽEK [*]

    Eliana — #32 no právě,vadilo by mi že pod kostelem a okolo něj se pohřbívalo.Sml68

    superkarma: 0 12.07.2012, 14:50:38
  13. avatar
    [32] Eliana [*]

    Což o to bydlení, ale ty pozůstatky kolem... jak mi se modlili, aby na naší stavbě na pozemku při hrabání základů neobjevili kůstku po předchozí tvrziSml32

    1. na komentář reaguje SNÍŽEK — #33
    superkarma: 0 12.07.2012, 14:05:28
  14. [31] palia [*]

    nemohla bych bydlet v kostele, mne v kostele smrdí Sml22

    superkarma: 0 12.07.2012, 13:52:13

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. avatar
    [30] kuzle [*]

    ty brdo kdyz jsem prohledla fotky z bytu v kostele tak mi reknete, kdy se muzu nastehovat a zitra me tam mate i s celou rodinou Sml30Sml22 fakt nadhera a toho prostoru, pravda s vytapenim to bude asi horsi, ale stejne Sml58

    superkarma: 0 12.07.2012, 13:49:51
  2. avatar
    [29] ToraToraTora [*]

    Šla a haned. V márnici bych měla špajz a kompoty v sakristii šatník s botníkem a na kůru bychom spali jako na nebesích. Už to mám vymyšlené.

    superkarma: 0 12.07.2012, 13:30:06
  3. avatar
    [28] ekleinovka [*]

    Vůbec by mně to nevadilo,naopak,líbilo by se mi to,čistá energie,tajemno,nové obzory

    superkarma: 0 12.07.2012, 12:39:46
  4. [27] Saritka [*]

    Já bych tam určitě nebydlela.Sml16

    superkarma: 0 12.07.2012, 12:37:30
  5. [26] MaVy [*]

    já bych tam bydlela klidně a docela rádaSml16

    superkarma: 0 12.07.2012, 11:28:37
  6. avatar
    [25] Hanula [*]

    Sml16do toho bych šla

    superkarma: 0 12.07.2012, 11:21:08
  7. avatar
    [24] ladouch [*]

    Mě by to nevadilo, v létě tam musí být moc příjemně a když se to zateplí a topí se třeba v krbu tak to musí být fajn.Sml22

    superkarma: 1 12.07.2012, 10:50:01
  8. avatar
    [23] SStream [*]

    Zateplit se dá všechno, proč ne kostel. Ta první ukázka je úchvatná. Když tomu sundáte křížky, budete to mít jako zámeček Sml30

    superkarma: 1 12.07.2012, 10:44:53
  9. [22] Rikina [*]

    risina — #21 Sml22 souhlas. A navíc tohle ani neprodává církev, jak výše psáno - "byl kostel odsvěcen a získala ho obec, a ta ho dále prodala soukromé osobě" - čili ho patrně dnes prodává dál právě ta soukromá osoba. Sml80 

    superkarma: 1 12.07.2012, 10:40:38
  10. avatar
    [21] risina [*]

    step1 — #9 A co na tom?  Kdyby ti v restitucích vrátili něco, co nepotřebuješ nebo nemáš peníze na udržování a opravovování, co bys s tím dělala? Já bych to prodala, jak nejrychleji by to šlo, a peníze bych investovala jinam. 

    1. na komentář reaguje Rikina — #22
    superkarma: 1 12.07.2012, 10:35:11
  11. avatar
    [20] monkee [*]

    lidicka — #3 Nikdy neříkej NIKDY. Co kdyby nastala situace, že bys musela volit: kostel nebo pod mostem???

    superkarma: 2 12.07.2012, 10:22:53
  12. avatar
    [19] hubajda [*]

    jednou me prisel email kde bylo upravene bydleni v kostele a bylo uzasne met penize na rekonstrukci tak proc ne

    superkarma: 0 12.07.2012, 10:16:12
  13. avatar
    [18] saruz [*]

    Také bych nechtěla bydlet v kostele.

    superkarma: 0 12.07.2012, 10:06:58
  14. avatar
    [17] delfi.na [*]

    sice nejsem věřící, ale přece jen bych bydlet v kostele nechtěla Sml23 .. z toho bych měla divný pocit.

    superkarma: 0 12.07.2012, 10:03:55
  15. avatar
    [16] femme [*]

    můj exkolega bydlí v bývalé márnici Sml58 už několikrát mě přemlouval, ať tam přespím, ale mně stačí být tam přes den, nějak to tam na mě "padá" Sml80

    superkarma: 0 12.07.2012, 10:00:10
  16. avatar
    [15] denkas [*]

    Rikina — #14 Taky mě nevadí,když tam někdo bydlí,ale sama bych tam bydlet nechtěla.

    Jindriska8 — #2 Jo taky sem už ten jeden kostel viděla

    superkarma: 0 12.07.2012, 09:55:34
  17. [14] Rikina [*]

    Podle všeho je to poslední pokus nějak tu stavbu zachránit, než to spadne. Popis kostela na tom odkazu je dost neutěšený. Sml80 Jo, já jsem pro, jestli se najde někdo, kdo do toho investuje a opraví to, ať tam klidně bydlí. Vím o nejméně dvou menších kostelech v Česku, kde už se bydlí víc let, a o spoustě jiných, které na spadnutí jsou nebo už se stalo a jsou ve stavu zřícenin, což je škoda. Sml80

    1. na komentář reaguje denkas — #15
    superkarma: 0 12.07.2012, 09:48:03
  18. [13] cilani [*]

    Mít na to, šla bych do toho. Solární panely, upravit si to a bydlelo by se tam luxusně a ty kalby co by se tam daly dělat.....

    superkarma: 1 12.07.2012, 09:32:56
  19. [12] magic11 [*]

    Roland — #7 Sml30Sml52Sml52 z tohohle hlediska jsem se na to nedívala Sml67

    superkarma: 0 12.07.2012, 09:07:21
  20. avatar
    [11] Kytinkak [*]

    takové místo bych k bydlení nebrala, nevím proč, ale asi bych se tam necítila dobře

    superkarma: 0 12.07.2012, 09:05:37
  21. avatar
    [10] hyenka [*]

    diplopeta — #8

    Před cca 150 lety byl v Brně na nám. Svobody v odsvěceném kostele vojenský sklad, v rotundě sv. Kateřiny ve Znojmě sýpka, takže proč ne tržnice...

    superkarma: 0 12.07.2012, 08:42:23
  22. [9] step1 [*]

    Napřed chce církev navrácení majetku a potom ho bude prodávat? Sml80

    1. na komentář reaguje risina — #21
    superkarma: 0 12.07.2012, 08:28:14
  23. [8] diplopeta [*]

    v kostele bych nebydlela a uráží mně, když vidím, že v kostele je tržnice. to je už co říct.

    1. na komentář reaguje hyenka — #10
    superkarma: 0 12.07.2012, 08:07:15
  24. [7] Roland [*]

    Nechtěla bych bydlet v kostele. A za vytápění mi stačí vysoké účty z normálního bytu, co potom ve vysokém a chladném kostele.

    1. na komentář reaguje magic11 — #12
    superkarma: 1 12.07.2012, 08:05:02
  25. [6] babočka12 [*]

    v kostele bych určitě bydlet nechtěla.divný nápad.

    superkarma: 0 12.07.2012, 07:42:52
  26. avatar
    [5] LudPa [*]

    Ale ne, kdo tohle vymýšlí?

    superkarma: 0 12.07.2012, 07:37:02
  27. [4] onohlo [*]

    taky bych v kostele nebydlela Sml22

    superkarma: 0 12.07.2012, 07:29:40
  28. [3] lidicka [*]

    V kostele bych tedy nikdy nebydlelaSml15Sml23

    1. na komentář reaguje monkee — #20
    superkarma: 0 12.07.2012, 06:19:14
  29. avatar
    [2] Jindriska8 [*]

    denkas — #1 Jo,to máš pravdu,bydlet bych v kostele taky nechtěla,ale mají to luxusně zařízené,ale starat bych se tam o vše  nechtěla.Tyto obrázky mně už jednou přišly na email.Sml22

    1. na komentář reaguje denkas — #15
    superkarma: 0 12.07.2012, 00:26:06
  30. avatar
    [1] denkas [*]

    Kdo by to vytápělSml80.Ta ukázka-manželé žijí ve 200let...,zajímavě zařízený.Ale hrozně velký prostory.ta druhá ukázka taky zajímavá,ale na mě až moc moderní. Ale v kostele bych bydlet nechtělaSml22

    1. na komentář reaguje Jindriska8 — #2
    superkarma: 0 12.07.2012, 00:14:05

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Výzkum žena-in.cz – téma bolest, horečka a nachlazení
Trápí vás exém? Zapojte se do testování RadioXar

Náš tip

Doporučujeme