Rodina

Budou se rušit vysoké školy, je jich moc

Bude vysokých škol víc než studentů?

V České republice je prý zbytečně moc vysokých škol. Od roku 2012 proto jejich počet klesne a ubude i studentů. Shodli se na tom vysokoškolští rektoři i ministryně školství Miroslava Kopicová. Nejdříve by měla redukce počtu studentů postihnout soukromé vysoké školy.

Loni bylo v ČR zaregistrováno 26 veřejných a 45 soukromých vysokých škol, což je podle předsedy České konference rektorů Petra Fialy vzhledem k počtu obyvatel příliš mnoho. V posledních letech přitom nabírají školy čím dál víc studentů, jenže lidí s předpoklady pro vysokoškolské studium je v populaci pořád stejně. Školy tak přijímají méně kvalitní studenty.

Studenti na přednášce

„Slabé“ ročníky, a tudíž nedostatek žáků trápí už nyní základní a střední školy. V letech 2012 až 2014 se však propadnou i počty vysokoškoláků a nabídka vzdělání se tomu bude muset přizpůsobit.

Protože však bude stále lehčí dostat se na vysoké školy, ubude zřejmě zájemců o placené vzdělávání. Uchazeči si také budou více vybírat obory studia podle lepšího uplatnění na trhu práce. Studenti mají zatím největší zájem o humanitní a společenskovědní disciplíny, zaměstnavatelé se ale poptávají spíš po informaticích a technicích.     

Je správné, že vysoké školy mohou nyní navštěvovat i studenti, jejichž vědomosti zdaleka neodpovídají školním osnovám? Je v současné době vysokoškolský diplom v pracovním procesu výhodou, nebo jde o přežitek?

   
24.09.2009 - Finance a práce - autor: Marie Šrámková

Další příspěvky

Komentáře:

  1. [36] sdrawa [*]

    Tak záleží v jakém oboru se s konkurencí potýkáte. Já vystudovala vso v Praze a jsou se mnou všude spokojení. Zabývám se průvodcovstvím a umím dobře asi 4 jazyky. Určitou průpravu mi právě dala škola vso v Praze. Zkuste, mohu ji doporučit.

    superkarma: 0 05.04.2013, 14:42:51
  2. avatar
    [34] dazou [*]

    leontieen — #33 on oje to slozitejsi, proc zavirat skolu, na ktere nefunguje jen nekolik kateder a zbytek je v naprostem poradku.

    a s tou filosofii je to taky malilinko jinak. on pak dekan prosazoval veci ,ktere byli malinko silene. jako treba nakup budovy skodovky za xx milionu(mam dojem ze kolem 20) a na opravas by se muselo investovat jeste cca 80milionu. to je preci silene.

    superkarma: 0 29.09.2009, 14:11:08
  3. [33] leontieen [*]

    karym — #1 Tu by měli zrušit. Jenže podobnou aférou prošla před lety právnická fakulta Univerzity Palackého v Olomouci, také to s ní bylo nahnuté a byla zralá na zrušení z důvodu vykecaných zkouškových testů, nedostatku odborníků na fakultě, chtěli jí vzít oprávnění udělovat tituly a vida, vše vyšumělo, škola existuje, studenti studují. A v Plzni byl odejit děkan filozofie, kde se nic nestalo.

    1. na komentář reaguje dazou — #34
    superkarma: 0 28.09.2009, 18:40:00
  4. [32] leontieen [*]

    vladka006 — #22  Váš tchán je naprostá ukázka člověka, který ví o dané práci kulový a má smyšlené utkvělé představy, aniž by si nechal cokoli vysvětlit. Typické já jsem dělník, kdo je víc.

    superkarma: 0 28.09.2009, 18:30:11
  5. [31] leontieen [*]

    yavip — #23 Jenže pokud chce někdo studovat obor cestovní ruch, hotelnictví lázeňství atd., tak mu nic jiného než soukromá škola nezbyde. VŠE má tento obor pouze papírově, učí se tam pouze teorie a člověk si u tohoto praktického oboru ani nevyzkouší praxi. JČU a UHK plus OPF v Karviné také mají obor cestovní ruch, ale je to taková jazykovka na VŠ, člověk se sice domluví, ale chybí praxe v oboru, kterou ty soukromé školy na cestovní ruch mají jako součást výuky a zkoušky. Akorát by ti studenti měli dostávat plat jako učni na SOU, což se leckde neděje.

    superkarma: 0 28.09.2009, 18:25:47

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. [30] leontieen [*]

    gentiana — #27 Přesně tak. Naprosto souhlasím. Jistý vysoce postavený úředník z Modřan zajistil svému synovi, který nedokázal složit maturitu ani na soukromém gymnáziu Pod Vyšehradem přijetí na VŠE fakultu mezinárodních vztahů, obor Mezinárodní obchod a nebýt lidí z jeho okolí a profesorů z gymnázia kam synáček chodil, tak by se to milému zazobanému tatínkovi povedlo a byl by možná na veřejnou VŠ  na obor, kde poptávka mnohonásobně převyšuje  nabídku přijat člověk, který nesložil ani maturitu ani přijímací zkoušky a pak že se tyto praktiky dějí jen na soukromých školách. 

    superkarma: 0 28.09.2009, 18:20:18
  2. [29] leontieen [*]

    OlgaMarie — #28 Existují i jiné formy studia než je denní a sice kombinovaná a distanční, kam běžně chodí lidé nad 25 a nikdo se nad tím nepozastavuje. Naopak studium je právě pro tyto lidi, aby si zvýšili kvalifikaci při zaměstnání. A tyto druhy studia jsou jak na veřejných, tak soukromých VŠ. Školné se na veřejných ani u těchto druhů studia neplatí, pokud se nepřesáhne standartní doba studia prodloužená o rok.

    superkarma: 0 28.09.2009, 18:14:24
  3. avatar
    [28] OlgaMarie [*]

    Souromé jsou hlavně v tom, že se tam platí školné. Když už se děcka nechtěla o něco pro sebe starat, musí se starat rodiče. Když je někdo starší nad 26 let a chce studovat na státní, tak také platí školné. A představte si, že když někdo z různých důvodů nestudoval zamlada, pak si našetří a nastoupí do školy ve 40, dostane se tam, budete prskat, že zabírá místo mladým? Nevím, jak která škola je kvalitní, ale pokud je po studiu poptávka, tak by měla být i úměrná nabídka.

    1. na komentář reaguje leontieen — #29
    superkarma: 1 25.09.2009, 07:30:28
  4. [27] gentiana [*]

    yavip — #23 Všechny školy, státní i soukromé, musí mít akreditaci ministrersta školství a podmínky pro její získání mají stejně pitomé všichni. A to platí ne pro školu, ale pro každý studijní program zvlášť. Podmínky jsou stejné bez ohledu na zřizovatele. Takže přinejmenším na papíře jsou soukromé vysoké školy stejně náročné jako státní. To, že někoho nechají udělat zkoušku, protože má strejčka rektorem nebo zaplatil x tisíc, není otázka kvality studijního programu, ale morálky zúčastněných.

    1. na komentář reaguje leontieen — #30
    superkarma: 2 25.09.2009, 01:17:37
  5. avatar
    [26] Eva Hliníková [*]

    monca13 — #25 Ne, proč bych měla? Čtení diskusí, kde si každý může psát jako anonym, co se mu zlíbí, považuju za ztrátu času. Jejich citování a ohánění se jimi považuji za ztrátu soudnosti Sml54.

    superkarma: 0 25.09.2009, 00:00:42
  6. avatar
    [25] monca13 [*]

    Eva Hliníková — #21 A přečetla sis taky diskusi pod článkem, který uvádíš? Sml57

    http://www.ct24.cz/ekonomika/66184-cr-ma-polovicni-podil-vysokoskolaku-nez-vyspele-staty/

    1. na komentář reaguje Eva Hliníková — #26
    superkarma: 0 24.09.2009, 23:43:55
  7. avatar
    [24] RenataP [*]

    Eva Hliníková — #21 a tak to je taky pravda...

    superkarma: 0 24.09.2009, 21:30:01
  8. [23] yavip [*]

    jsem pro zrušení soukromých VŠ, kdyz se zastanu lidi, kteri se opravdu uci a diplom z veřejné školy si opravdu zaslouží, je to pekne nespravedlive, ze nekdo jiny si jen otevre penezenku a mozek necha lezet ladem a ma uplne ten samy titul a diplom... to je velmi spatny system... a zadne zhodnoceni vedomosti... 

    1. na komentář reaguje gentiana — #27
    2. na komentář reaguje leontieen — #31
    superkarma: 0 24.09.2009, 21:06:12
  9. avatar
    [22] vladka006 [*]

    gentiana — #20 Jo, to by mně zajímalo to o těch sociolozích, atp. Ona psychická zátěž není taky žádný med.

    Miluju hlášky tchána - dělníka. "Z čeho ty holka můžeš bejt unavená, celej den děláš v kanclu, od toho taky studuješ ekonomku, co, aby ses nenadřela." No a co jako, že jsem jezdila po auditech, odjížděla v 6 ráno a vracela v půl 10 večer a pak ještě do půlnoci datlovala do PC a na 6 jsem zase druhý den musela být v práci.

    1. na komentář reaguje leontieen — #32
    superkarma: 0 24.09.2009, 20:26:00
  10. avatar
    [21] Eva Hliníková [*]

    Jasně, zrušte to, můžeme si to přece dovolit, no né? Sml57 http://www.ct24.cz/ekonomika/66184-cr-ma-polovicni-podil-vysokoskolaku-nez-vyspele-staty/

    Opravdu jsem tady jediná, kdo si myslí, že čím je člověk vzdělanější, tím je větší ŠANCE (ne jistota!), že nebude mít místo mozku z maggi kostku, ale aspoň trochu rozhled, nadhled a tak vůbec? Sml80

    1. na komentář reaguje RenataP — #24
    2. na komentář reaguje monca13 — #25
    superkarma: 0 24.09.2009, 20:05:31
  11. [20] gentiana [*]

    To je ale zase snůška. Ono zrušit vysokou školu není zas až tak úplně jednoduché, jako že by ministerstvo lusklo prstama a něco zavřelo. Ministerstvo oceli taky nemůže Frantovi Novákovi zavřít slévárnu, protože má pocit, že sléváren je dost.

    Cinderela — #19 tak to by museli povyhazovat asi tak 99.99% studentů, protože excentriků, co studujou jenom proto, aby byli vzdělaní, je podle mého odhadu míň než schizofreniků. Ono totiž bez toho diplomu nejde dělat právníka, lékaře, architekta... takže kazdý, kdo chce být něčím takovým, studuje kvůli diplomu.

    Dante Alighieri — #15  ne, otázka je, kdo co chce, a kdo na co má. Můžeme se tak maximálně bavit o tom, jestli jeden test ukáže, že člověk má nebo nemá předpoklady ke studiu metalurgie nebo botaniky. Onehdy mě dostala do kolen jakási tmářka, která na svém blogísku uvedla v nějakých těch informacích o sobě, že se dostala na svou vytouženou psychologii, a že moc chtěla studovat psychologii, protože si chtěla vyřešit své osobní problémy. Blogísek byl o andělích a podobných pitomostech, prostě ňůejdžová mánička jakási... a když si představím, že todlencto tu školu projde a pak nastoupí někde do praxe a bude mít řešit vývojové problémy předškolních dětí... a vysvětlí nějaké matce, že Jozífek je indigové dítě a že má strážného anděla, který...

    Juana — #17 prosím o objasnění, jak a kde se studuje pseudoprávo. Dále prosím o objasnění, jestli podle vás jsou všichni sociologové, politologové ap. nemakačenkové, nebo jestli pouze někteří, a jak lze poznat, kdo z nich konkrétně je nemakačenko.

    Radka27 — #12  osnovy se v současné době nepoužívají na žádném stupni škol, takže to, že se neučí podle osnov, znamená jedině to, že škola neustrnula v právní úpravě platné před iks lety.

    1. na komentář reaguje vladka006 — #22
    superkarma: 3 24.09.2009, 19:06:30
  12. avatar
    [19] Cinderela [*]

    Jen ať ubudou, těch studentů, kteří tam jsou, je jen málo, kteří chtějí opravdu studovat.Většina je tam kvůli diplomu a protože hlavně soukromým školám jde jen o peníze, nechají školu dokončit kdekoho.

    1. na komentář reaguje gentiana — #20
    superkarma: 0 24.09.2009, 18:39:20
  13. avatar
    [18] Juana [*]

    Dante Alighieri — #15 Jasně, prolezou VŠ a skončí na pracáku, protože práci jim nehodnou nepřijmou. Kamaráda mladší brácha maturoval na nějaké průmyslovce a už tak nemůže  najít práce dle jeho představ (tedy nástupní plat 20K a aby se moc nenamáhal) - a takových je plno.

    superkarma: 0 24.09.2009, 16:54:36
  14. avatar
    [17] Juana [*]

    OlgaMarie — #11 Nám taky garážová vrata montovala dvojice, z nichž ten mladší toho staršího, který mu šéfoval, ale současně makal, říkal pane inženýre. A byl to elektroinženýr, který na stará kolena začal makat i manuálně. Manžel ostatně je taky elektroinženýr a je schopný taky pracovat manuálně, instaluje počítačové sítě a umí i klasickou elektroinstalaci. Naopak si myslí, že vzdělání je mu k tomu dobré, ví o tom víc, než jen nějaký vyučený. Nicméně v případě nemakačenků, co studují různé obory jako management, pseudopráva, sociologie, politologie...... aj., tak těm ta škola nepomůže, protože většinou se práce štítí a jde jim jen o to najít si nějaké teplé místečko. Čili je nejvyšší čas opravdu udělat z vysokoškolského vzdělání něco, co dokazuje, že absolvent není průměrný blb. Vidím to už u syna, chodí na osmileté gymnázium do tercie, má pár dvojek a je výjimka, většina spolužáků stěží prolézá a pár jich už po sekundě odpadlo. Nechápu, jak se takoví vůbec mohli  na tu školu (údajně výběrovou, mat-fyz zaměření) dostat.

    1. na komentář reaguje gentiana — #20
    superkarma: 0 24.09.2009, 16:52:14
  15. avatar
    [16] Dante Alighieri [*]

    "Nezvládne dnes nakonec práci obsazovanou většinou vysokoškoláků každý průměrně zaškolený poloblb?"

    Že může být manažerem klidně někdo z učiliště, s tím souhlasím. A určitě může být ještě lepším a výkonnějším šéfem než nějaký Ing. Protože je třeba lidštější a nedělá ramena, že má ten papír. Třeba...

    superkarma: 0 24.09.2009, 16:45:38
  16. avatar
    [15] Dante Alighieri [*]

    Řekla bych, že by se školy spíš měly přidat a ne rušit! Vždyť kolik studentů ročně zůstane nepřijatých a musí to zkoušet znovu příští rok? Sml68 Všichni, kdo chtějí studovat, by měli mít tu možnost.

    1. na komentář reaguje Juana — #18
    2. na komentář reaguje gentiana — #20
    superkarma: 0 24.09.2009, 16:42:15
  17. [14] Anai [*]

    Ovšem některé ty soukromé mají pověst, že je "udělá každý", např. tu Komenského v Praze....

    superkarma: 0 24.09.2009, 15:57:43
  18. [13] Anai [*]

    Vím, že je jich moc, dávala jsem dohromady pro kamaráda jejich databázi... ale zase, proč by nemohl studovat VŠ každý, kdo má chuť a potřebu a může si to navíc zaplatit? Určitě polovina je jich totiž soukromých.

    superkarma: 0 24.09.2009, 15:56:38
  19. avatar
    [12] Radka27 [*]

    Pravda, proč ne. Vysoké školy opravdu mohou navštěvovat i studenti, jejichž vědomosti neodpovídají osnovám. Avšak studovat a hlavně dostudovat mohou pouze Ti, kteří úspěšně složí všechny zkoušky a odstátnicují. Možná že ubývá studentů, ale podmínky jsou pořád stejně přísné. Invaze absolventů blbců se tudíž neobávám.

    1. na komentář reaguje gentiana — #20
    superkarma: 1 24.09.2009, 14:02:54
  20. avatar
    [11] OlgaMarie [*]

    Když nám vyměňovali okna, tak mi na zedníkovi něco nesedělo. Fajn chlap a docela jsme si i pokecali. Pak z něj vylezlo, že je ing a protože ho už nebavilo shánět dobrou práci, udělal teoretickou zkoušku a praktickou a tak se vyučil zedníkem. Má živnosťák a pro jednu firmu chodí zazdívat oknaVydělá si slušně a protože je práce nárazová, tak někdy maká  a někdy má zas čas na zahradu...

    1. na komentář reaguje Juana — #17
    superkarma: 0 24.09.2009, 13:24:18
  21. avatar
    [10] Milala [*]

    Souhlasím,že VŠ je moc a řemeslníků málo.Každý chce sedět u počítače a moc se nenadělat.Ale ten každý chce i jíst a někde bydlet,tak kdo bude za nějaký čas stavět a péct chleba?

    superkarma: 0 24.09.2009, 13:01:34
  22. avatar
    [9] RenataP [*]

    souhlasím s Vámi - nevěřím, že současná  přehršel vysokoškoláků je produktem inteligentnější společnosti.

    Jen je to dostupnější.

    Pak VŠ berou místa SŠ a SŠ pak budou brát místa, na která stačí ZŠ???Sml57

    superkarma: 0 24.09.2009, 12:57:28
  23. [8] libík [*]

    Sml15To je mi ale objev. Už nějaký ten pátek říkám jak znehodnotili nynější mocipáni maturitu. Myslím že inteligence je v populaci stále stejná a honba za maturitou a titulem je směšná. Jak může někdo srovnat maturitu na Gymplu před 30 lety a maturitu "podnikatelskou" nyní? Nejsou schopni bez hrubek napsat ani papír na nástěnku, ale mají SŠ, VŠ a moc. Ale oni ti nahoře se pořád ženou jen za procentem lidí s maturitou a VŠ - a jakou cenu takový titul má, to nihoho nezajímá. Degradace vzdělání, nic jiného to není.

    superkarma: 0 24.09.2009, 11:30:03
  24. [7] karym [*]

    vladka006 — #6 O tom je celé naše současné školství. Učila jsem holku, která absolvovala všech 9 ročníků základní školy a FAKT! nauměla ani malou násobilku. Hlavně že se peníze sypou. Proč by ji přeřazovali na zvláštní, že?

    superkarma: 0 24.09.2009, 10:46:56
  25. avatar
    [6] vladka006 [*]

    Čuměla jsem jak  trubka, když se na VŠ dostala holka, co se mnou byla na střední. iQ tykve, propadla na střední hned v prváku, tak šla na soukromou, kde studovala s vyznamenáním, pak jí vzali na státní VŠ, ale nedokončila ani první semestr. Nějak vyhořela u 8 zkoušek z 12. Ale co, škola dostává prachy na celej rok, podle počtu studentů, že nedodělají ani první semestr je fuk. V prvním ročníku je 120 studentů a ke státnicím jde nakonec půlka.

    1. na komentář reaguje karym — #7
    superkarma: 0 24.09.2009, 10:11:18
  26. avatar
    [5] Luni [*]

    Jsem pro !

    superkarma: 0 24.09.2009, 09:53:25
  27. avatar
    [4] Louisa [*]

    myslím že je dobře, že se to zredukuje. Když vidím, že se na SŠ dosatne dítě se čtyřkama, ono i odmaturuje - sice na podruhý, ale odmaturuje, a pak se dostane i na VŠ - tak to mi docela vadí.

    Společenskovědní obory - ani pořádně nevím, co že z nich potom bude...

    superkarma: 0 24.09.2009, 09:49:12
  28. avatar
    [3] Věrulinka [*]

    karym — #1 Sml52Sml52Sml52Sml52Sml52Sml67

    superkarma: 0 24.09.2009, 09:45:58
  29. avatar
    [2] *modrá [*]

    řemeslo má zlaté dno.....

    Hlavně vysoké školy společenskovědního zaměření chrlí každý rok spousty absolventů, kteří marně hledají uplatnění. Taky myslím bude brzo všude přemanažerováno...ale  kdo bude vyrábět  ?

    superkarma: 0 24.09.2009, 09:39:09
  30. [1] karym [*]

    Asi hlavně ta plzeňská prominentská, že? Sml52

    1. na komentář reaguje Věrulinka — #3
    2. na komentář reaguje leontieen — #33
    superkarma: 0 24.09.2009, 09:29:31

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Výzkum žena-in.cz – téma bolest, horečka a nachlazení
Trápí vás exém? Zapojte se do testování RadioXar

Náš tip

Doporučujeme