Spánek je neoddělitelnou a nutnou součástí života každého člověka. Čím je spánek hlubší, tím více přispívá k odpočinku a regeneraci našeho těla. Bohužel, vlivem mnoha okolností, řada lidí klidný, dlouhý a hluboký spánek už ani nezná. Jak jste na tom vy?

Kolik spánku člověk potřebuje

Průměrná doba spánku dospělého člověka by se měla pohybovat kolem osmi hodin, toto tvrzení ale všeobecně neplatí. Potřeba spánku je individuální a je daná geneticky. Někomu stačí i pět až šest hodin, neboť umí spát „rychle“, tedy dostatečně hluboce.

Potřeba spánku se mění s věkem a vlivem vnějších i vnitřních změn. Čím jsme starší, tím je spánek kratší a lehčí, tím častěji a na delší dobu se v noci probouzíme.

ilustrační foto

Nekvalitní spánek má důsledky pro lidi každého věku, včetně dětí

Více než třetina dětí trpí různými poruchami spánku, jako je noční pocení, předčasné probouzení či dýchací problémy během spánku.

Dlouhodobý nedostatek spánku navozuje změny podobné stárnutí, neboť jen hluboký spánek podporuje obnovu buněk a tkání, pomáhá regenerovat celé tělo v obdobích nemoci nebo růstu.
Přerušovaný nebo nedokonalý spánek je pak spojován s chronickou únavou a častějším výskytem psychických poruch.

Sny

I přesto, že potřeba spánku u každého člověka je individuální, měl by obsahovat  z daného času 20 % hlubokého a 20 % snového spánku, který je pro lidský organismus naprosto nezbytný.
Sny máme všichni, do pěti minut po jejich skončení je však zaspíme. Sen představuje biologicky významné periodické nabuzení organizmu, aby člověk nestrávil celou noc v jakési poloviční narkóze. Sen je však díky neustálé činnosti mozku také jakousi strategickou hrou, v níž řešíme minulost a budoucnost. Je proto jasné, že sny odrážejí akutní nepohodu stejně jako dlouhodobější úzkostné nebo depresivní naladění.

Během spánku se děje mnoho změn

Asi dvě hodiny po usnutí dochází k „aktivizaci“ organizmu. Srdeční tep je nepravidelný, krevní tlak a tělesná teplota kolísají, zvyšuje se dechová frekvence, roste spotřeba kyslíku. Navzdory tomuto aktivnímu stavu je svalový aparát těla uvolněný, muži mají erekci. Během spánku klesá celková spotřeba energie až o jednu čtvrtinu. Mění se i hladiny hormonů kolujících v krvi.

Ráno moudřejší večera

Tradiční rčení „ráno je moudřejší večera“ má něco do sebe. Ve spánku nás může ledacos dobrého napadnout a pak už je jenom důležité, to do rána nezapomenout. :)
A vy nezapomeňte posílat příspěvky k dnešnímu spavému tématu, těším se na ně.

použitý zdroj: www.spanek.cz

Téma 23. srpna: Spánek

  • Spíte rády?
  • Jak dlouho?
  • Zdřímnete si i přes den?
  • Jak se vám ráno vstává?
  • A jak se vám večer uléhá?
  • Budíte se v noci ve spánku?
    Z jakého důvodu nejčastěji?
  • Hážete sebou ve spaní?
  • Chodíte v noci čím dál častěji na záchod?
  • Pamatujete si sny?
    Napište nám nějaký svůj krásný (i špatný) sen
  • Má na váš spánek vliv momentální nálady? (starosti, radosti, smutek…)
  • Má na váš spánek vliv počasí? (horko, zima)
  • Má na váš spánek vliv, s kým spíte :)

Spánek je téma široké. Doufám, že jste se na dnešek dobře vyspaly (anebo taky ne) tak nám o tom napište
redakční e-mail: redakce@zena-in.cz

Jednu z vás čeká pěkný dárek: Vlasová kosmetika Ryor

darekryorvlaskosmetika

Reklama