Bulvár

Bude i z vás jednou vrah vlastního dítěte?

Každý den se člověk může stát vrahem, aniž by chtěl. A to jen proto, že nebezpečí bere na lehkou váhu. Celý zbytek života se pak musí vyrovnávat s tím, že (jeho) dítě mohlo žít, kdyby...

sedm

Před časem jsem se vracela z práce domů, jela jsem tramvají. Na velké, málo přehledné a nesvětelné křižovatce měla tramvaj problém projet, protože několik řidičů strašně spěchalo a doslova se „nacpalo“ do křižovatky, nehledíce na okolí. Situace byla dramatická. Řidiči aut se snažili prokličkovat mezi jinými auty i mezi tramvajemi, troubili a byli evidentně nervózní. Některá auta se míjela jen na vzdálenost pár centimetrů. A do tohoto mumraje vjel velmi rychle jeden řidič. Jen taktak se vyhnul dvěma autům i jedoucí tramvaji, kličkoval jak zajíc, kterého honí ohaři. V křižovatce neměl co dělat, ale zřejmě někam spěchal, když tak riskoval.

Nejhorší na tom ale bylo to, že onen řidič vezl vzadu v autě cca sedmiletou holčičku. Holčičky jsem si všimla jen proto, že si otevřela okýnko a do půli těla(!) se vyklonila z auta. Byl to doslova zázrak, že při dynamické jízdě ono řidiče (svého otce?) nevypadla z vozu.

Jak jen to je možné? Čím takový dospělý člověk přemýšlí? Veze v autě dítě, které není připásané, dovolí mu, aby se vyklánělo z okýnka, a ještě při jízdě tak zbytečně riskuje! Autosedačka samozřejmě v autě nebyla, kdo ví, zda holčička měla alespoň podsedák. Ovšem k čemu podsedák, když nebyla připoutaná, že?

Tato událost bohužel nebyla mou jedinou zkušeností s nezodpovědnými řidiči. Znám mnoho rodin, které autosedačku koupí jen proto, že nechtějí platit pokutu. Nedívají se na bezpečnost sedačky, nehledají si, které sedačky obstály v crash-testech. Autosedačku dítěti pořídí v bazaru či od známých, protože je to nejlevnější, a na kvalitu nehledí. Stále slyším strašlivou větu, kterou vyslovila moje známá: „No jo, to je sice fajn, že je ta vaše sedačka bezpečná, ale my za sedačku nemůžeme dát víc než tisícovku. Však ono se nic nestane.“

Nic nestane? A kdo to zaručí? I když jsou rodiče dítěte dobrými řidiči, nikdy nevíte, koho na silnici potkáte. Roky můžete jezdit bez nehody, a pak vám cestu zkříží mladý hejsek, který si hraje na závodníka, opilý řidič, řidič ve stresu... A sebelepší řidičské umění vám nepomůže.

Stejně tak jako si myslím, že dítě musí sedět připásané v kvalitní autosedačce, považuji za nezbytné, aby nad dítětem po dobu jízdy dohlížel druhý dospělý. Obzvláště malé děti rády zkoumají okolí a vysvětlujte jim, že si nesmí hrát s pásem. Stačí půl minutky, aby dítě vyvléklo pás z poutka sedačky.

Dozor nad dítětem má i tu výhodu, že dítěti se někdo věnuje, a to tudíž nerozptyluje řidiče od řízení. Riziko nehody z nepozornosti se tím snižuje.

Zajímalo by mě, kolik dětí, lidí ještě musí zemřít na silnicích, aby se lidé začali chovat zodpovědněji. Kolik videí typu Nemyslíš, zaplatíš! (např. Děti či Blázinec) musí být ještě natočeno, aby lidé dbali na bezpečnost svých dětí? Z kolika rodičů se ještě stanou neúmyslní vrazi, než se myšlení společnosti změní?

Co vy, používáte kvalitní autosedačky odpovídající věku a výšce dítěte? Jezdíte opatrněji, když vezete v autě dítě?

   
05.11.2010 - Společnost - autor: Markéta Matlová

Komentáře:

  1. [30] zázvor [*]

    Ten klip "blázinec" je dost krušný.Osobně přeji všem rodičům,ať toto nikdy neprožijí.

    Všichni šťastně dojeďte.Sml67

    superkarma: 0 18.11.2010, 12:43:36
  2. avatar
    [29] Vivian [*]

    Děti bez autosedačky jsem v posledních létech neviděla, ale rozum mi zůstává stát, když vidím auto, kde vzadu sedí děcka a vpředu rodičové se zapálenými cigáry, auto plné dýmu, okýnka si neotevřou, aby na dětičky netáhlo...

    Ono je skoro jedno, jestli to dítě zabijou jednorázově, když ho povezou bez sedačky, nebo pozvolna, když ho budou vozit v plynové komoře...Sml24

    superkarma: 0 17.11.2010, 21:20:23
  3. [28] motylek1 [*]

    tohle je moje noční můra .nevím proč ,ale když někam jedeme sedím s dcerou vzadu a často mě napadá co všechno se může stát a o ty krizové situace není nouze bez autosedačky nedáme ani ránu

    superkarma: 0 16.11.2010, 16:42:16
  4. avatar
    [27] wich [*]

    Rikina — #21 Sml67

    superkarma: 0 08.11.2010, 13:58:27
  5. avatar
    [26] Linde [*]

    Anime Otaku — #25 máš pravdu, ovšem člověk hodností i jiná kritéria...Autobusovou dopravu nám teď hodně proškrtali, vůbec spoje nenavazují na městské linky a tak jsme byli nuceni koupit starou felicii na dovoz dětí do školky, k doktorům a podobně. Komfort 0, bezpečnost kdesi na mínusovýv bodech, ale jezdí to. Ono když máš doma jednu výplatu minimální hodnoty a místo druhé průkazku na pracáku, moc si ohledně hvězdiček auta nevyskakuješ Sml15. Takže teorie ano, až mi dojde stavebka za tři roky, koupíme auto s ohledem na bezpečnost, ale do té doby jezdím slušně, oči na stopkách a děti přikurtované v sedačkách.

    Ovšem po pravdě, koupi sedačky jsem zrovna řešila na Lampárně  Sml26Sml24

    superkarma: 1 07.11.2010, 19:23:30
  6. [25] Anime Otaku [*]

    Rikina — #24 Bohužel musím nesouhlasit, většina aut na českých silnicích nejsou bezpečnější než před 20 lety, je to tím, že lidé pořád nechápou, že je třeba vybírat auto podle více kritérií, než jen jeho vzhled a cena. Pro mě je například velmi důležité i hodnocení NCAP. Když se díváme co by se nám líbilo, tak máme požadavek minimálně tři hvězdičky, jinak může být sebekrásnější, ale je to pojízdná rakev.

    1. na komentář reaguje linde — #26
    superkarma: 0 06.11.2010, 21:24:48
  7. [24] Rikina [*]

    Anime Otaku — #23 To je sice pravda, ale na druhou stranu si nemyslím, že je to rozhodující. Dnešní auta sice jezdí víc než 90, ale taky jsou bezpečnější s ohledem na posádku. Počet aut by sám o sobě taky nebyl na závadu. Lidský faktor je podle mě to podstatné. Tenkrát jsem normálně řídila a dojela kamkoli i s dětma. Dneska mám řidičák v šuplíku, a nejspíš tam už zůstane, protože na silnicích přibylo spousta lidí, co se neobtěžují znát a dodržovat předpisy, jezdí opilí, nebo za jízdy telefonují, jedí, souloží, a cokoli jiného, jedou 130 i ve vsi, protože přece pospíchají, ne? Nehodí blinkr při změně směru, na co, detail, o přednosti v jízdě škoda mluvit, kdo má větší auto, ten jede.Sml57 Spousta mladých kingů, co mají řidičák i auto koupené za tatínkovy peníze, a dělají si ze silnic závodiště. A motorkáři na středové čáře, nebo proplétající se mezi auty, jak je napadne. Kolik lidí spokojeně jezdí, i když jim řidičák za přestupky seberou, to se taky často dočteme... v takové džungli ano, každé bezpečnostní opatření je dobré, a dítě patří do sedačky. Bohužel. Sml80 

    1. na komentář reaguje Anime Otaku — #25
    superkarma: 1 06.11.2010, 08:16:12
  8. [23] Anime Otaku [*]

    Rikina — #21 Jo to si taky pamatuji, taky mě vozili tak, že jsem po autě mohla za jízdy lítat jako opice, ale taky si docela dobře vzpomínám, že maximální rychlost byla devadesát (a vypadalo to, že upadnou dveře) a před panelákem kde naši bydlí bylo asi pět aut, teď je jich tam tolik, že stojí i na trávě a museli dokonce postavit parkovací dům.

    1. na komentář reaguje Rikina — #24
    superkarma: 0 05.11.2010, 22:43:18
  9. avatar
    [22] tortora [*]

    brácha má holky už dospělý,ale v sedačkách je vozil už před těma spousty letSml22pak už na podsedáku,ale byly naučený sednout do sedačky a připoutat se/nechat se připoutatSml22naše děti zatím nemají nějakou potřebu rozepínat pásy,stačí jim koukání z okna nebo spí,bez sedačky bych je nevezlaSml23i když mi to občas někdo nabídne,že je to kousek,stejně jako bych pořád nedala čtyřletou dceru jen do podsedáku,ač je docela vysoká,takže je pořád ve velké sedačce,ani na blbej kousek neSml23dokud to půjde,bude ve velkéSml24

    superkarma: 0 05.11.2010, 22:10:39
  10. [21] Rikina [*]

    No, byly doby, že o autosedačkách pro děti nebylo ani vidu, ani slechu. Sml80 Děti jsme vozili normálně na zadních sedadlech a většina aut ani vzadu neměla pásy... a s našima dětma tam byl obvykle ještě nejméně jeden pes. Druhý v kufru. Sml57 Ovšem to bylo dávno, děti již dospěly, dneska nemám ani auto, ani děti, které by bylo třeba dávat do sedačky. Sml80 Kamarádka vozí občas vnučku, tříletou, sedačku koupila v bazaru, a nemyslím, že by to bylo na závadu. Pokud je ta sedačka nepoškozená a funkční, nevím, proč by nemohla být z bazaru... a vozit s sebou dohližitele, to je trochu komická představa. Sml30 

    1. na komentář reaguje Anime Otaku — #23
    2. na komentář reaguje wich — #27
    superkarma: 1 05.11.2010, 21:47:34
  11. avatar
    [20] spetulka [*]

    valentina — #15 jj, souhlas a překvapuje mě tenhle názor...Nevím, proč dohlížející osoba, dítě se dá naučit, že prostě z autosedačky se nevylízá...stejně tak, jako se naučí, že před přechodem silnice prostě dá ruku doprovázející osobě a rozhlídne se, že se nestrkají ruce do el. zásuvek...prostě jsou věci, který se NESMÍ a hotovo. Je nereálný pořád sebou vozit někoho dospělýho jako dohlížitele na dítě a upřímně mi to přijde i zbytečný. Jinak dítě bez autosedačky bych do auta nedala ani za boha...dokonce ani při zajíždění do garáže, prostě mimo sedačku nemá v autě co dělat (výjimkou je jen situace, kdy s manželem auto umývají a čistí, to se tam může pohybovat i na místě řidiče:-D

    .

    .

    .

    A musím říct, že u nás je poměrně běžný zvyk děti po dědině vozit nepřipoutané, v lepším případě aspoň sedící v autosedačce, ale zcela běžně i stojící na místě spolujezdce, příp. i na klíně řidiče

    superkarma: 0 05.11.2010, 21:09:53
  12. avatar
    [19] paníliška [*]

    bubidani — #4 S tím se dá souhlasit. Sml22 Ale sedačku v autě mám. Sml16

    superkarma: 0 05.11.2010, 20:21:40
  13. avatar
    [18] diblice [*]

    tak já mám teda asi super vzorný děti, nikdy je nenapadlo rozepínat pásy, když byly menší, tak poctivě čekaly, až jim pás někdo odepne, dceři je teď 6, už se připásuje sama a nedovolí taťkovi, aby se rozjel,dokud se nepřipásuje

    ale viděla jsem pár lidí, kdy dítě sice mělo autosedačku, ale klečelo v ní a koukalo do zadu a matka seděla vedle, to nepochopím

    superkarma: 0 05.11.2010, 18:21:05
  14. avatar
    [17] dorule [*]

    Čekám třetí mimi a autosedačka bylo to první co jsem kupovala..za to kočárek ještě nemámSml30..a ty dvě starší dítka bych v autě bez uvázání do sedačky nikdy nevezla. Znám pár lidí, kterým je to fuk a nechápu, jak mohou hazardovat se životy vlastních dětí..Sml23

    superkarma: 0 05.11.2010, 15:09:35
  15. [16] macamala [*]

    Alenka0010 — #10 Vezla jsem známým dítě domů z poutě a bylo přibližně jako tvoje - bylo vybavené podsedákem a sám si to připravil vzadu, vzal pás a jelo se.

    superkarma: 0 05.11.2010, 14:20:28
  16. avatar
    [15] valentina [*]

    o poutání dětí do sedaček asi není potřeba diskutovat, ale co je podle mě dost neschůdné, je ta přítomnost druhé osoby, kontrolující dítě...Já celé léto jezdila s dětmi v podstatě sama a nikdy se mi tedy nestalo, že by se děti samy odpoutaly nebo vyvlékly z pásuSml80.

    1. na komentář reaguje spetulka — #20
    superkarma: 0 05.11.2010, 14:11:37
  17. avatar
    [14] janaa1 [*]

    nepochopím, jak někdo může v dnešní době vozit děti bez sedaček, nebo bez pásů. Na mě fakt dost děsivě zapůsobily ty spoty Nemyslíš-zaplatíš...Sml15

    superkarma: 0 05.11.2010, 13:27:27
  18. avatar
    [13] Dante Alighieri [*]

    ToraToraTora — #12 V některých dálkových busech už pásy jsou. V MHD je ale blbý, že spousta lidí stejně stojí, a tak se při havárii všichni semelou na jednu hromadu a ke zraněním dojde tak jako tak. A podle mě se většina ani poutat nebude: "ále, na ty dvě stanice".

    superkarma: 0 05.11.2010, 13:21:31
  19. avatar
    [12] ToraToraTora [*]

    wich — #11 Kočárek se dá připásat v místě pro kočárky určené a do budoucna se uvažuje, že by všechna sedadla byla opatřena pásem...ale zatím se o tom jen kecá

    1. na komentář reaguje Dante Alighieri — #13
    superkarma: 0 05.11.2010, 12:38:13
  20. avatar
    [11] wich [*]

    Myslím, že všechny mé kamarádky dávají děti do sedačky. Některé sice s řevem Sml57, ale dávají.

    Tak mě napadlo - jak je tohle ošetřeno v prostředcích hromadné dopravy? Sml80

    1. na komentář reaguje ToraToraTora — #12
    superkarma: 0 05.11.2010, 12:06:21
  21. avatar
    [10] Alenka0010 [*]

    Syn má autosedačku přesto, že je mu 9 let (měří asi 137 cm, váží 32 kg) a na jiné lidi působíme jako exoti. Sám neprotestuje, ani by si nedovolil, ví, že je to kvůli jeho bezpečnosti. Občas manžel vozí jiné děti, je ve výboru sportovního klubu a někteří rodiče nemají možnost zavézt dítě na zápas sami...některé děti mají aspoň podsedák, některé vůbec nic, já osobně bych je bez tohoto vybavení do auta nevzala.

    1. na komentář reaguje macamala — #16
    superkarma: 0 05.11.2010, 10:16:29
  22. avatar
    [9] sanvean [*]

    Radši bych jedla kolínka s kečupem, než šetřit na takové věci.

    superkarma: 0 05.11.2010, 09:47:36
  23. avatar
    [8] Winnie the Pooh [*]

    Mé dceři je 10, od miminka se vozila v sedačce, pak podsedák, dnes už jen pásy. Ale nenapadlo by ji se v autě nepřipoutat, dělá to (narozdíl od jiných věcí) zcela automaticky a pokud sedí někdo vedle ní na zadní sedačce, bedlivě dbá na to, aby se připoutal taky. Jinak nedávno jsem viděla řidiče, který vezl maličké dítě na svém klíně za volantem, zřejmě někam jenom krátce přejížděl, ale bylo to na normální silnici. Kdy by mu pod kola vběhl třeba jen pes, zabrzdí zcela instinktivně a nechci domýšlet, jak by to děťátko dopadlo. Při tom pohledu se mi otvírala kudla v kapse.

    superkarma: 0 05.11.2010, 08:43:14
  24. avatar
    [7] navia [*]

    Jo a mimochodem - sedačka podle mě nebyla dobrá jen kdyby byla nehoda, ale taky proto, že prostě děti seděly na místě a "byl klid".

    superkarma: 0 05.11.2010, 08:17:43
  25. avatar
    [6] navia [*]

    My sedačku měli od doby, kdy jsme si pořídili první auto - ojetou škodovku, kam musel manžel namontovat zadní pásy. Bylo to cca před 16 lety. Sedačka byla na tu dobu, na nás i vzhledem k hodnotě auta dost drahá, ale nikdy jsem nelitovala. Když z ní syn i dcera vyrostli, nabízeli jsme ji švagrovi na jeho dítě (nikdy jsme ji vlastně "nepotřebovali" bouračky se nám vyhnuli) - odpověděl mi, že (to už byly sedačky na některých silnicích povinné) - že ne, kdyby něco, on má "služebák" (je policajt). Jak by mu pomohl v případě, že by dítě bylo mrtvé jsme nepochopila dodnes, tenkrát mě tato odpověď úplně vykolejila - dnes už mým švagrem není, ale myslím, že blb je pořád.

    superkarma: 1 05.11.2010, 08:16:36
  26. avatar
    [5] OlgaMarie [*]

    Když byl syn ještě ve Státech, tak tam nás kontrolovala právě vnučka, zda máme dobře zapnuté pásy!

    O tom, že mají děti pěkně šikovné prstíčky, jsem se přesvědčila už tehdy, když se mi syn na první sedačce pro dítě k nošení na zádech rozšmodrchal a seskočil dolů na chodník! Naštěstí se ani moc pádem neuhodil.

    superkarma: 0 05.11.2010, 08:11:33
  27. avatar
    [4] bubidani [*]

    děti nemám a jezdím mhd, takže můj pohled bude možná nezkušený a nevylučuju že se může časem změnit, ale momentálně  - pokud je někomu souzeno umřit, tak prostě umře (ať už se jedná o dítě nebo dospělého) i kdyby chodil s neprůstřelnou pancéřovou bublinou od Actimel... jsou lidi co riskujou celý život a nemají na sobě ani šrám, a jsou lidi co vše dezinfikují, přechází jen na přechodech a pak se přiřítí dement vožralej a sejmeho když zrovna svíti zelenej panáček na kterej chodec tak trpělivě čekal Sml80 

    1. na komentář reaguje paníliška — #19
    superkarma: 0 05.11.2010, 08:02:56
  28. [3] Ditusa [*]

    Mám podobné zkušenosti i se známýma. Já si nedovolím děti bez sedačky odvézt ani pár metrů - člověk nikdy neví co se může stát. Navíc mám zkušenost s prvním synem. Když mu bylo neco přes rok, tak do nás ze zadu narazil nějaký blbec. Naštěstí syn byl v sedačce, takže si ničeho skoro nevšiml, jen mi s manželem jsme se pěkně lekli. Podotýkám, že to bylo před 12-ti lety a autosedačky nebyly povinné. Vzpomínám jak se plno lidí z okolí divolo, proč vrážíme tolik peněz do "takový blbosti". Dneska jsem za autosedačky vděčná, myslím že mají velký smysl. Jen nechápu maminky, které aby ušetřily pár sekund, vezmou dítě do auta před školou a to pak sice sedí na sedačce, ale nepřipoutané. Jednou se jim to může vymstít.

    Autosedačkám prostě dávám velkou jedničku Sml67 Sml16

    superkarma: 0 05.11.2010, 07:53:22
  29. avatar
    [2] maje [*]

    taky znám takový případy. a vůbec je nechápu. upřímně, když jedu sama, jedu ostřeji. ale když mám v autě dceru, jedu opatrně, dodržuji rychlost, musí být připoutaná v sedačce. a jak napadne sníh, tak neřídím. bojím se. ale už se mi párkrát stalo, že se vyřítilo ze zatáčky auto v protisměru, párkrát mi to udělal i motorkář. takže mohlo být neštěstí, aniž bych na tom měla vinu já. ale následky mohly poškodit zdraví mě nebo mé dceři.

    superkarma: 0 05.11.2010, 07:18:06
  30. [1] Anime Otaku [*]

    Tak pod tohle se můžu jen podepsat. Dobře vím jak rychle se může autonehoda stát i když ne moc vážná, tak přece a je pravda že stačí pár vteřin. Vždycky když někoho vezu, tak trvám na tom aby se připoutal i na zadních sedačkách, opravdu nepotřebuji aby mi třeba jen při prudkém brzdění hnul s páteří, nebo ublížil spolujezdci vepředu a když se připoutat odmítne, tak má smůlu, se mnou prostě nepojede. 

    Ono závisí i na výběru auta, radši než nadupanou módní káru si vyberu auto ve svých finančních možnostech, ale s vysokým hodnocením v crash-testech, myslím, že tři hvězdy jsou minimum pro městský provoz. Pro ty co jezdí hlavně dálky je lepší samozřejmě auto s pěti.

    Jinak dítě bych si do auta bez sedačky nepustila ani svoje (ještě sice žádné nemám, ale v budoucnu snad nějaké mít budu) ani cizí. Už jsem párkrát musela odmítnout kolegu svého přítele, chtěl mi do auta necpat dvouleté děcko bez sedačky, abych ho hodila jeho matce a on mohl jít do hospody a nezdržoval se. Poslala jsem ho do háje, ať si buď vezme taxíka, nebo dítě odveze mhd, já nebudu riskovat, že mi dvouletý dítě začne za jízdy nepřipoutané vyvádět. Taky jsem mu vynadala že je pitomec - mělo to dobrý účinek, už po mě nikdy nic nechtěl a to je to takovej nekňuba co nic neumí a ať to za něj dělají jiní.

    superkarma: 1 05.11.2010, 06:50:50

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Anketa: Výživa v nemoci
Hledáme čtenářky, které rády čtou knihy
Anketní otázky pro čtenářky, které chtějí testovat Canesten Intim Gel
Anketa: Bolí vás záda?

Náš tip

Doporučujeme