Řízení auta je v současnosti pro většinu z nás nutností a mezi řidiči najdeme vysoké procento těch, kteří potřebují korekci zraku. Nejčastěji problém se zrakem lidé řeší brýlemi, jenže ty mohou být při řízení limitující a při zhoršených světelných podmínkách mohou být řidiči vystaveni stresu.

Řidiči vnímají za volantem jako silně nekomfortní zejména tyto situace:

  • zhoršená viditelnost při špatných světelných podmínkách, přechodu dne v noc a naopak, při dešti – obtížnější vnímání prostoru a horší odhad vzdálenosti
  • oslnění od protijedoucích aut nebo jiného silného zdroje světla (pouliční osvětlení, reklamní poutače)
  • nutnost rychle přeostřovat zrak při změně pohledu např. ze silnice na palubní desku či do zpětných zrcátek

Pro nositele brýlí, ať už jednoohniskových (stejná dioptrie po celé ploše čočky) či multifokálních (jiné dioptrie na blízko a jiné na dálku), je pak řízení ještě problematičtější a více stresující než pro ty, kteří mají zrak v pořádku. Jejich obavy potvrzují i statistiky dopravních nehod, protože za těchto podmínek dochází k nehodám s fatálnějšími následky.

Existuje řešení? Máme si na řízení pořizovat speciální brýle se speciálními filtry?

„Na trhu už nyní dostanete speciální brýle pro řidiče, já bych ale doporučil brýle pro každodenní nošení s benefity, které ocení nositelé právě při řízení. Jedná se o brýlové čočky DriveSafe od předního výrobce Carl Zeiss. Jsou totiž speciálně vyvinuté na základě výzkumu chování řidičů, kteří při řízení nosí brýle, a řeší nejčastější problémy, s nimiž se řidiči setkávají – zlepšují vidění za zhoršených světelných podmínek, eliminují oslňování protijedoucími auty a v neposlední řadě jsou designované tak, aby přinesly maximální komfort a minimální zkreslení, “ říká optik Blahoslav Žilka.

Lepší vidění během zhoršených světelných podmínek

Zornička v oku reaguje na světelnou intenzitu přicházející z venku, především na světlo přímo dopadající na oko. Za denního světla je průměr zorničky malý, v noci se naopak zvětšuje. Během zhoršených světelných podmínek (tzv. mesopické podmínky), například během stmívání, deště, zatažené oblačné oblohy se průměr zorničky stále mění a oko tak obtížněji vnímá prostor a odhaduje vzdálenost.

gg

Během uvedeného pološera se intenzita světla mění a s tím i velikost zorničky a způsob vidění oka, což pro zrakový orgán znamená vyšší zátěž a často i pomalejší reakce na proměnlivou intenzitu světla.

Nová Luminance Design® Technology bere v úvahu různé světelné podmínky a měnící se velikost zorničky tak, aby zlepšila koncept brýlí k dosažení přirozeného vidění při různých intenzitách osvětlení. Tato inovace počítá s velikostí zorničky primárně pro řízení v mesopických podmínkách, tedy při zhoršených světelných podmínkách. Výsledkem je lepší vidění při zhoršených světelných podmínkách.

55

Oslnění

Dalším problémem je oslnění protijedoucími vozy. Tento problém má rostoucí tendenci v souvislosti s technologickým pokrokem, kdy výrobci automobilů stále častěji používají zejména výkonné xenonové a LED světlomety. Na jednu stranu zpříjemňují jízdu za tmy či ve zhoršených viditelnostních podmínkách, neboť svítí jasněji a intenzivněji, ovšem na druhé straně výrazně oslňují protijedoucí řidiče. Nejvíce přitom oslnění způsobuje modrá část světelného spektra, na němž jsou nové, výkonné světlomety postaveny.

44

Nová čočka DriveSafe je proto vybavena speciálním povrchem DuraVision DriveSafe účinnou antireflexní vrstvou, která eliminuje propustnost modré části světelného spektra. Snižuje tak riziko nežádoucího oslnění až o 64 procent.

55

Přesné vidění silnice, palubní desky a zrcátek

Abychom zjistili, jak během jízdy řidiči využívají zrak, co sledují nejčastěji, provedly se nezávislé testy, realizované ve spolupráci s Výzkumným ústavem automobilového strojírenství a automobilových motorů (FKFS) ve Stuttgartu.

Řidiči během jízdy upírají zrak takto:

  • 97% času sledují vozovku před svým automobilem
  • 2% času sledují palubní desku automobilu
  • 1% času věnují střídavému sledování do zpětných zrcátek

4

 

Řidiči během řízení musí vynakládat vysokou míru soustředění a pozornosti, musí sledovat dění na vozovce před sebou i vzadu, případně v okolních pruzích či v protisměru. Potřebují mít velký rozhled po vozovce a zároveň sledují i palubní desku a pomocí zpětných zrcátek kontrolují dění kolem sebe, což vyžaduje v krátkých časových úsecích měnit zaostřování na rozdílné vzdálenosti. To je náročné zejména pro nositele multifokálních, tedy progresivních brýlových čoček.

7

Aby brýle umožnily rychle přeostřit ze silnice na palubní desku a zrcátka, vývojáři společnosti Carl Zeiss optimalizovali zóny pro vidění na dálku a střední vzdálenost tak, aby řidič s brýlemi nemusel sám pohyby hlavou regulovat optimální úhel pohledu. Ve výsledku to znamená o 43 procent širší zónu na střední vzdálenosti pro snadnější přeostření mezi palubní deskou a zpětnými zrcátky a současně o 14 procent širší zónu na vidění do dálky pro rozšířený výhled na vozovku. Zóna určená na vidění na blízko je zároveň ideálně přizpůsobená každodenním činnostem.

jj

Inovované rozložení dioptrických zón v čočce DriveSave

Další informace najdete na www.zeiss.cz

Reklama