Rodina

Brusel zakročil: Chodítka nesmí děti mrzačit!


Dětská chodítka mohou být pěkně nebezpečná! Už dlouho na to upozorňují čeští pediatři. „Máme dostatek informací pro doporučení zrušit prodej stávajícího sortimentu dětských chodítek a vyslovit obecné doporučení, aby je rodiče nepoužívali v péči o dítě v žádném věku. Na každém by mělo být důrazné varování o nebezpečí smrtelných úrazů a závažných vývojových poruch,“ varovala už před čtyřmi roky Česká pediatrická společnost.

Britská společnost Child Accident Prevention Trust odhaduje, že dětská chodítka jsou příčinou většího počtu dětských úrazů než jakýkoliv jiný výrobek pro děti.

A nyní konečně Evropská komise schválila pro tyto pomůcky přísnější bezpečnostní normu.

„Největší riziko spočívá v tom, že se mohou převrátit. Aby se tomu zabránilo, zavádí tato nová norma testování stability a požadavky, které riziko převrácení snižují. Předpis obsahuje testy pro výrobce dětských chodítek, aby se omezila možnost dítěte dosáhnout na nebezpečné předměty a nebezpečí pádu na nestabilních plochách, jako jsou schody nebo prahy,“ vysvětlil mluvčí Zastoupení Evropské komise v ČR Martin Stašek.

Norma například po výrobci požaduje, aby se omezila možnost dítěte dosáhnout na nebezpečné předměty a nebezpečí pádu na nestabilních plochách, jako jsou schody nebo prahy. Při úrazech jde ve většině případů o poranění hlavy, mnohdy i vážná.

Nehody při používání dětských chodítek jsou obvykle způsobeny pádem ze schodů nebo převrácením chodítka, zejména v případech, kdy se děti snaží pohybovat po nerovném povrchu s překážkami, jako jsou prahy u dveří nebo okraje koberců.

Statistiky zranění ve světě

● V Portugalsku 850 dětí ve věku od 7 do 15 měsíců potřebovalo pohotovostní ošetření kvůli poraněním souvisejícím s dětskými chodítky. Polovina z těchto případů byla způsobena pádem ze schodů a ve více než 60 % se jednalo o poranění hlavy.
● Ve Velké Británii jsou podle společnosti Child Accident Prevention Trust dětská chodítka příčinou většího počtu úrazů než jakýkoliv jiný výrobek pro děti. V roce 2002 bylo po úrazu způsobeném dětským chodítkem hospitalizováno více než 2 350 dětí, přičemž téměř 70 % z nich ještě nemělo ani jeden rok.
● Studie „Le Centre Hospitalier Universitaire de Toulouse” (2003–2006): 178 dětí ve věku od 7 do 12 měsíců bylo přijato k pohotovostnímu pediatrickému ošetření v důsledku pádu v dětském chodítku.

Zdroj statistiky: SOS

Také máte zkušenost s nebezpečnými chodítky?

   
10.02.2009 - Děti - autor: Jan Exner

Další příspěvky

Komentáře:

  1. avatar
    [38] Gedžitka [*]

    Nám na RHB zakázali jak chodítko, tak i ohrádku nebo dávat holky do postýlky, naštěstí sem ani neměla potřebu používat, jak jedno, tak druhý a do postýlky sem holky dávala jen spát.

    superkarma: 0 10.02.2009, 22:56:15
  2. avatar
    [37] Vivian [*]

    tortora: a to platí pro většinu dětského zboží

    superkarma: 0 10.02.2009, 22:14:37
  3. avatar
    [36] tortora [*]

    zbytečně vyhozený peníze

    superkarma: 0 10.02.2009, 18:47:45
  4. avatar
    [35] Linde [*]

    chodítko jsme měli u první dcery, protože jsem si od ní na chvilku oddechla, když objevovala kuchyň. Ale špatně se jí vyvíjela páteř, tak jsme chodili na cvičení a chodítko MUdr. zakázala. Od té doby vím, jaký je to svinstvo na zádíčka. U druhé jsem již tu chybu neudělala. Tchýně ovšem od počátku propaguje "hopsadlo", což byl před 30ti lety obrovský hit, že oba kluky v tom naučila hopsat a posléze i stát a chodit. Ehm, můj manžel je od dvaceti v invalidním se zády . I tak do toho chtěla obě moje děti rvát, hádaly jsme se do krve a děti jsem nepůjčovala, dokud na hopsadlo nebyly velké. Takže zahoďte slavná hopsadla a chodítka, mrzačíte si děti

    superkarma: 0 10.02.2009, 18:32:32
  5. avatar
    [34] Louisa [*]

    Chodítko jsem neměla ani na jedno dítě, zvládli jsme to skvěle. Ale musím říct, že jsem ráda, že je to období za námi, tehdy abych měla oko i na zádech. No, zas teď máme něco jiného...
    Ad návody - asi už začínáme být jako američani - když si tam strejda kupoval barvu na futra, (kterou měl vybranou během dvou minut), tak musel absolvovat půlhodinovou přednášku o tom, že se ta barva nesmí pít, nesmí se natírat na kůži a mimo jiné i natírat na pečivo. Na to se strýc prodavače zeptal, jestli mu připadá jako debil, že mu všechno tohle říká... Tam je i v návodu na obsluhu pračky napsáno, že se do ní nesmí strkat děti... Takže proč by nemohlo v návodu k chodítku stát, že se nesmí používat na schodech, někdo to třeba neví...

    superkarma: 0 10.02.2009, 17:20:22
  6. avatar
    [33] *Kotě* [*]

    gerda: ohrádka je u nás již podruhé velmi frekventované zařízení.

    Chodítko jsme nikdy neměli a ani nechápu, nač bych ho měla

    superkarma: 0 10.02.2009, 15:45:27
  7. avatar
    [32] Jeremi [*]

    gentiana: Osobně si myslím, že chodítka jsou nebezpečná i na zcela rovném hladkém povrchu. Dítě tak dokáže nabrat rychlost, kterou by jinak nemělo šanci získat a při které neumí adekvátně reagovat. Nezastaví včas před nábytkem, rodičem, zdí... Ale samozřejmě souhlasím s Tebou, že každý svého štěstí strojvedoucím. Ovšem musí mít informace, aby se mohl rozhodnout, že to teda riskne, takže varování mají smysl.

    mam-ča: Jo, jenže my všichni mluvíme o zdravejch dětech. Věřím, že pro hypotonické dítě může být chodítko přínosem.

    superkarma: 0 10.02.2009, 15:15:54
  8. avatar
    [31] mam-ča [*]

    Vidím, že tady jste všichni proti chodítkům. Já s nimi mám dobré zkušenosti, protože moje dvojčata byli hypotonici. Při prvních pokusech o chůzi (bez chodítka) nepadali kluci na všechny čtyři, ale hroutili se, jak střelený partyzán. Chodítko, (ve kterém ovšem netrávili část dne, ale vždycky jen chvíli), těm pádům zabránilo. Prostě spadli do těch záchytných "kaťat".
    Je fakt, že ta chodítka byla jen taková trubková konstrukce s kolečky a plátěným záchytem. Dnes se dělají chodítka plastová, s kapsami na hračky...a div né s motorem.

    superkarma: 0 10.02.2009, 15:08:45

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. [30] gentiana [*]

    Ahem, co takhle (1) činit zodpovědnými rodiče - kdokoli s trochou mozku snad dojde k myšlence, že když dítě v jakémsi bazmeku slítne se schodů, rozmlátí se na placku (2) smířit se s tím, že lidé umírají a že i děti jsou lidé... a přestat řešit, že na hnojivu má být varování, že se nemá jíst, na igeliťáku, že se nemá vdechovat atd. Varování blbosti lidské ani nešťastným náhodám nezabrání, akorát si pak lidi myslí, jak je o ně postarané, všecko je bezpečné a atestované... a pak se diví, že fungujou fyzikální zákony.

    superkarma: 0 10.02.2009, 14:56:51
  2. [29] mindulinka [*]

    Qwendola: u staršího syna jsem měla ohrádku na kytky - aby se k nim nedostal, on v ní být nechtěl, tak jsem tam šlehla kytky. Doufám, že u mladšího se osvědčí - alespoň v létě na terase, až budu muset odběhnout na wc apod. Alespoň se k němu nedostane pes.

    superkarma: 0 10.02.2009, 14:46:35
  3. avatar
    [28] Qwendola [*]

    mikule: Já jsem myslela, že tak do 10 let v té ohrádce vydrží. To jsem se dost spletla. Přemýšlela jsem, že natáhnu nějaké el. dráty a ono je to přelézání přestane bavit.

    superkarma: 0 10.02.2009, 14:21:02
  4. avatar
    [27] Qwendola [*]

    mikule: já bych se tedy nemohla na nic jiného vůbec soustředit, při představě motorizovaného mimina v chodítku.

    superkarma: 0 10.02.2009, 14:18:10
  5. avatar
    [26] mikule [*]

    Qwendola:

    superkarma: 0 10.02.2009, 14:16:02
  6. avatar
    [25] Qwendola [*]

    gerda: ohrádka je fain, to jsme měli. Já sama jsem si tam někdy zalezla a na mě nemohla. Ale mělo by se to dle mého názoru vyrábět vyšší a s víkem. A zámkem.

    superkarma: 0 10.02.2009, 14:14:32
  7. avatar
    [24] mikule [*]

    mindulinka: Já vím celkem přesně, na co tenhle výrobek je. Rodiče tam nechají děti viset klidně od pěti měsíců, hlavně, že mají klid. Viděla jsem to u dvou mých kamarádek. Měli pak volné ruce a čas na počítač nebo něco jiného.

    superkarma: 0 10.02.2009, 14:13:23
  8. avatar
    [23] Qwendola [*]

    Vivian: naprostý souhlas.
    Naše holky se naučily i bez přístrojů otáčet, zvedat hlavu, sedět, plazit se po zemi, chodit atd. A to jsem jim nic neukazovala a stejně se to ty potfory naučily

    superkarma: 0 10.02.2009, 14:10:01
  9. avatar
    [22] OlgaMarie [*]

    Vivian: Pro dceru jsem si ho vypůjčila, ale když poněkolikáte upadla přes práh, usoudila jsem, že je to blbina na blbentou. Syn neuměl ještě chodit, ale postýlkové šprisle přelezl a padal na podlahu. Tak jsme to museli také zrušit.

    superkarma: 0 10.02.2009, 13:47:02
  10. avatar
    [21] Juana [*]

    píšu jak blbec, když to po sobě čtu. Jasně že jsem psala o mém synovi, akorát to z toho není nějak poznat.

    superkarma: 0 10.02.2009, 13:45:43
  11. avatar
    [20] Juana [*]

    Proboha jak dlouho tenhle nesmysl může dítě používat? Moje děti byly nějak pohybově nadané, pokud si pamatuju dobře, tak jsme se stěhovali v polovině října, to mu bylo 6 měsíců, ještě v tom bytě si mi stavěl k improvizované překážce v podobě žehlicího prkna. V deseti měsících začal chodit sám a rozchodil se během pár dnů. To samé dcera - první krok udělala v den narozenin mého otce, to jí do 10 měsíců 4 dny chyběly. Běhěm pár dnů běhala docela obstojně. Takže nechápu, na co ten nesmysl vůbec je, teda když pominu to, že z něj má výrobce i prodejce zisk.

    superkarma: 0 10.02.2009, 13:44:29
  12. [19] mindulinka [*]

    Taky si myslím, že je chodítko blbost. Syn stál sám v 10ti měsících a chodil kolem nábytku. V 11m. se pustil a chodil sám. Samozřejmě, že padal, ale to snad každé dítě. Ohrádku mám a vždycky, když vařím, tam dítě strčím nebo, když musím do koupelny - abych nemusela do ložnice do postýlky.

    superkarma: 0 10.02.2009, 13:36:26
  13. avatar
    [18] RenataP [*]

    No souhlasím s tím, že chodítko je blbost...i zdravotně.

    superkarma: 0 10.02.2009, 13:17:21
  14. avatar
    [17] Dimsy [*]

    S chodíky zkušenosti nemám. Děti jsem položila na zem a oni si lezly a později chodily jak se jim zachtělo. Žádnou pomůcku k tomu nepotřebovaly.

    superkarma: 0 10.02.2009, 13:08:25
  15. avatar
    [16] paníliška [*]

    Vivian: Moje děti se bez chodítka v pohodě obešly.

    superkarma: 0 10.02.2009, 13:06:43
  16. avatar
    [15] Jeremi [*]

    Vivian: Což jsou přesně důvody, proč jsem chodítko nepořídila ani pro jedno dítě. A jako zážitek s chodítkem mi úplně stačilo, když mi kamarádovic chlapeček v chodítku zezadu najel plnou rychlostí na achilovky. Myslela jsem, že se počůrám bolestí.

    superkarma: 0 10.02.2009, 13:05:50
  17. avatar
    [14] Madison [*]

    gerda: a zrovna pro moje děti byla postýlka nebo ohrádka dost nebezpečná, takže jsem je tam v určitém období radši vůbec nedávala Chodítko jsem používala, z důvodu bezpečí, když jsem si potřebovala aspoň na 15 minut protáhnout tělo, odpočinoust si, dýl to tam ty děti stejně nebavilo, uměly už samy stát, s přidržováním nábytku chodit, ale neuměly padat, takže vždycky boule, když jsem nebyla nablízku. Proto to chodítko, pro mě odpočinek, pro dítě příjemná změna, vždycky pod dozorem. Do měsíce už nebylo potřeba.

    superkarma: 0 10.02.2009, 12:56:07
  18. avatar
    [13] cherinka [*]

    Chodítko jsem nepoužívala ani při jednom z mých dětí. Souhlas s Vivian.

    superkarma: 0 10.02.2009, 12:50:28
  19. avatar
    [12] wich [*]

    No ona hlavně chodítka jako taková jsou nebezpečná pro zdravý vývoj páteře a kyčlí. Je to logické. Za mého dětství maminka také odmítala chodítko, přestože jiné matky hojně děti do chodítek strkaly. Zdravý rozum u ní zvítězil

    superkarma: 0 10.02.2009, 12:48:50
  20. avatar
    [11] ToraToraTora [*]

    gerda: pamatuji. A když jsme vyrostly, pobil jí táta pletivem a pásli se v tom králíci

    superkarma: 0 10.02.2009, 12:48:31
  21. avatar
    [10] Mánička [*]

    Divnej titulek. Myslela jsem si dodnes, že chodítko mrzačí děti, i když se s ním nejede ze schodů.

    superkarma: 0 10.02.2009, 12:46:57
  22. avatar
    [9] gerda [*]

    Vivian: zdá se mi, že dětské ohrádky upadly v zapomenutí. Přitom my jsme doma ohrádku měli, byla tam deka, já měla klid na práci a dítěti se absolutně nemohlo nic stát. Když se opřelo o šprušličky, dokázalo se brzo samo postavit, ručkovat kolem dokola a u toho i chodit, nejhorší zážitek a nebezpečí byly, když syn v tichém soustředění pojídal vlastní bobky vypadlé z nohavice.

    superkarma: 0 10.02.2009, 12:41:10
  23. avatar
    [8] Vivian [*]

    Pokud vím, tak pediatři se shodují na tom, že je to krám na prd, že to akorát narušuje přirozený vývoj chůze, takže to tomu děcku nijak nepomůže, spíš naopak... a ještě k tomu se na tom může přizabít.
    Dítě už je tak od přírody uzpůsobeno, že se naučí chodit bez přístrojů. Rozum do hrsti, rodičové...

    superkarma: 0 10.02.2009, 12:38:09
  24. avatar
    [7] gerda [*]

    A jak se vůbec naučily chodit děti v dobách, kdy ještě chodítka nebyla?

    superkarma: 0 10.02.2009, 12:34:46
  25. [6] Anime Otaku [*]

    Mě jeko větší riziko připadá, že do něj často rodiče dávají děti s nevyvinutými kyčelními klouby. Jinak sou chodítka pěkná blbost, akorát děcka dosánhou dřív na věci, na který šmatlat nemaj

    superkarma: 0 10.02.2009, 12:33:34
  26. avatar
    [5] mam-ča [*]

    Moje děti se všechny naučily chodit v chodítku, a žádný úraz neutrpěly.
    Jenže to musí někdo těm rodičům vysvětlit, že se při těch pokusech o chůzi musí dítě hlídat !
    Zřejmě to nebylo v portugalském návodu k použití napsáno, že po schodech se s chodítkem jezdit nemá.

    superkarma: 0 10.02.2009, 12:28:51
  27. avatar
    [4] ToraToraTora [*]

    ...že ńám vždycky musí poradit z Bruselu, abychom nějaké zdravíkurvícínesmysly dokázali zakázat

    superkarma: 0 10.02.2009, 12:11:37
  28. avatar
    [3] danila3 [*]

    erKa: to ale není věcí výrobce, ale samozřejmě rodičů...

    superkarma: 0 10.02.2009, 12:00:47
  29. avatar
    [2] erKa [*]

    Mela jsem,nic se nestalo!Nechapu,jak muze nekdo dat decko do choditka tam kde jsou schody aniz by je zabezpecila !

    superkarma: 0 10.02.2009, 11:57:08
  30. avatar
    [1] danila3 [*]

    nemám, ale ani bych si ho nepořídila...vnoučata budu raději učit chodit sama...

    superkarma: 0 10.02.2009, 11:53:55

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Anketa: intimní kosmetika
Anketa: Pečete bábovky?
Jaké hračky kupujete svým vnoučatům?
Anketa pro maminky: Jaké kupujete hračky svým dětem?
Průzkum na téma finanční zajištění

Náš tip

Doporučujeme