Zdraví

Bříška v pohybu

Těhotenství není nemoc, je to prostě “jiný stav” těla. A i v tomto “jiném stavu” je vhodné udržovat kondici. Proč? Inu prostě, protože se vám to bude hodit k porodu a protože tím můžete předejít mnohým neduhům.

Prospěšnost cvičení v těhotenství

Fyzioterapeutka Hana Stáhlíková podotýká: “Cvičení v těhotenství pomáhá ženám udržovat fyzickou a psychickou pohodu. Rovněž napomáhá rychlé rekonvalescenci v šestinedělí.”

Při cvičení si udržujete v kondici svaly i klouby, zlepší se vám oběhové i dýchací funkce. Pohyb v těhotenství podporuje peristaltiku, udržuje i zvyšuje kapacitu plic (na které tlačí bránice vytlačována dělohou), rovněž předchází vadnému držení těla a vzniku plochých nohou.

Kdy a jak cvičit

Pokud se rozhodnete cvičit, konzultujte váš záměr s vaším ošetřujícím lékařem. Odborníci doporučují začít se cvičením ve 24. týdnu těhotenství. Jestliže je ovšem žena zvyklá cvičit a gynekolog s tím souhlasí, může se začít i dřív. Rozhodně necvičte před dokončeným 12. týdnem těhotenství, kdy hrozí spontánní potrat.

“Těhotné ženy se často ptají na frekvenci cvičení,” říká paní Stáhlíková a dodává, “je vždy lepší cvičit v menších dávkách a častěji než jednou za nějaké období a vydatně. Doporučuje se 2x týdně jednu hodinu.”

Na cvičební hodinu se oblékněte do pohodlného a vzdušného oděvu – bavlněné volné tričko, bavlněné ponožky, kalhoty s volnější gumou v pase. Pokud se vám již bříško ve vyšším stupni těhotenství do žádných tepláků nevejde, zkuste se podívat manželovi do skříně, třeba tam najdete jägrovky.

 

Struktura cvičební hodiny

  • zahřátí a protažení svalstva
  • procvičení kloubů a svalstva
  • posílení základních svalových skupin
  • nácvik správného držení těla
  • nácvik dýchání
  • relaxace (případně může předcházet automasáž)

Při hodině se využívají gymnastické míče – mají být nafouklé o něco méně, a to kvůli stabilitě a tzv. měkkému dosedu. Využívají se jak k posilování břišního svalstva, tak k relaxaci.

Těhotné ženy cvičí jen do příjemného pocitu, žádný cvik nesmí bolet a přes břicho nesmí pociťovat žádný tah ani na něj nesmí být vyvíjen jakýkoliv tlak. Na odborníky vedených hodinách nikdy nebudete provádět výpady, poskoky, dopady a nárazy, hluboké záklony.

Bříška v bazénu

Jedna z forem cvičení v těhotenství je i cvičení v bazénu. Bazén musí mít pro ženu vyhovující teplotu (je to velmi individuální). Z důvodu zvýšené hygieny se doporučuje navštěvovat bazény čištěné ozónem nebo ty, jež jsou speciálně vyhrazené pro plavání miminek a těhotných žen.

Těhotným ženám dělá plavání dobře – tělo je nadnášeno a páteř a klouby jsou se stoupající hmotností odlehčeny. “Cvičí se pouze proti odporu vody, cvičení je tedy i lehce posilující,” uzavírá naši debatu paní Hana Stáhlíková.

Do bazénu si nezapomeňte vzít i vhodnou obuv, zabráníte tím uklouznutí. Zamýšlíte se nad plavkami? V obchodech lze nalézt plavky pro těhotné, ale postačí i starší plavky, které jste třeba již vyřadily, neboť ztratily původní elasticitu. Případně si na tuto činnost vyhraďte spodní bavlněné prádlo.

Kdy se cvičení nedoporučuje

Některé ženy mají těhotenství provázené komplikacemi a jejich těhotenství je vedeno jako rizikové. U těchto žen je možné procvičovat končetiny – ruce v zápěstí, nohy v kotnících. Je možné provádět i dechová cvičení, ovšem vždy pod dozorem porodní asistentky nebo fyzioterapeutky.

Cvičení v těhotenství není doporučeno ženám se 2 a více spontánními potraty, kardiačkám, astmatičkám a diabetičkám (střední a těžký stav), nefrotičkám, a vždy kdy to lékař nedoporučí.

Necvičte za každou cenu – pokud se zrovna na danou cvičební hodinu necítíte, vynechejte – svět se nezboří.

   
23.05.2005 - Zdraví - autor: Tereza

Komentáře:

  1. [8] hejluc [*]

    medved: Cvičit můžeš klidně do poslední chvíle. jen od asi 30tt bys neměla dělat cviky na břicho, když se protahuješ, tak nezvedat ruce až nahoru... Ta cvičitelka by ti to měla říci, co už se nesmí po tom 30 týdnu dělat.

    superkarma: 0 23.05.2005, 15:27:44
  2. avatar
    [7] Vicki [*]

    medved: já myslím, že se může cvičit až úplně do porodu, záleží jen na tvých pocitech. Chodila jsem cvičit k Apolináři (ale už jsem toho nechala, jen kvůli své lenosti - radši se protáhnu doma na míči) a dvě těhule tam měly těsně před termínem a cvičitelka nic nenamítala

    superkarma: 0 23.05.2005, 13:08:02
  3. avatar
    [6] RenataP [*]

    To já měla problém opačný než Kuře.
    Po čtvrté odpolední jsem už beznadějně usínala a veškeré cvíčo tady u nás bylo až od šesti nebo od sedmi

    superkarma: 0 23.05.2005, 12:06:21
  4. avatar
    [5] Kuře [*]

    Ferdicka: hmmm, já v Brně nic nenašla. Ale ono toho pohybu bylo i tak dost. Nejhorší bylo, když jsem v 36 týdnu dofuněla nahoru na Špilberk a Jajda prohlásila: "Mami mám bezva nápad. Než půjdeme na tu výstavu, tak si zahrajeme na honěnou!!"

    superkarma: 0 23.05.2005, 10:45:03
  5. avatar
    [4] medved [*]

    me by spis zajimalo, kdy ma clovek se cvicenim skoncit...je tam nejaka horni hranice ? mam tydny do terminu...i bych cvicila, nic mi vlastne neni...ale manzel uz sili, ze tam porodim

    superkarma: 0 23.05.2005, 09:40:07
  6. avatar
    [1] Kuře [*]

    Jojo, cvičení. U prvního jsem cvičit nesměla a u druhýho to nešlo z provozních důvodů. Celkem nechápu, proč jsou veškeré těhotenské tělocviky buď dopoledne, nebo maximálně ve čtyři odpoledne . To se prostě nedá zvládnout, když ženská chodí do práce a má doma už jednoho prevíta.

    superkarma: 0 23.05.2005, 08:54:47

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Anketa: Výživa v nemoci
Hledáme čtenářky, které rády čtou knihy
Anketní otázky pro čtenářky, které chtějí testovat Canesten Intim Gel
Anketa: Bolí vás záda?

Náš tip

Doporučujeme