.

Božena a Jakub: Kuře na vodě by v Čechách nikdo nejedl!

Cestování

Božena a Jakub: Kuře na vodě by v Čechách nikdo nejedl!

Dobrý den celé redakci ŽI a samozřejmě všem čtenářkám a pisatelkám ŽI!
Dnešní téma mě zaujalo, tak napíšu jen pár svých postřehů. Newení to sice srandovní, ale opravdu jen posrřeh z vlastní zkušenosti.
Pocházím z Moravských Budějovic, do předělání krajů to byla jižní Morava. Nyní je to Vysočina.
No a nyní bydlím na malé vesnici Leština u Světlé. Do předělání to byli východní Čechy, ted je to Vysočina.
Ale co chcu říct. Je velký rozdíl v mluvě. Moraváci opravdu mluví jinak, víceméně spíš nespisovně a něktewrá pojmenování, když jsem se vdala, tak nevěděli co říkám nebo co pi nich chcu. Jako třeba "žufánek"- to je naběračka, nebo "kotouč" - to je kolečko. Nebo když řenu např. at "rosvítijou", "nerozumijou", "zesílijou" no prostě ty koncovky "jou" nebo, že se mají jít "najest", nebo, že něco  "chcu", ......a mnoho dalšího. Nato, že bydlím "jinde" už 15 let, tak jsem se česky ještě mluvit nenaučila a ani nenaučím. Nevadí mi to a dokonce pár slov už po mě mluví i mlj 3 letý syn. Naštěstí to tady chápou a nic neříkají, už si zvykli. Nebo mě ještě napadá, že když něco říkáma a týká se to mě, tak neříkám, třeba, že se "mi to líbí"  ,ale říkám, že se "mě to líbí" nebo, že se "mi to nezdá", tak říkám, že se "mě to nezdá"......No tak bych mohla psat a a psat dál a dál. Ale mám tady jenu kamarádku, která pochází z Třebíče, což je nějakých 25 km od Moravských Budějovic a u ní si její manžel ještě nezvykl jak mluví a furt ju napomíná. Když jsem byla u nich na návštěvě, tak hned poznal, že jsu z Moravy a kamarádk mu povídala, že taky mluvím moravsky a nikdo mi nic neříká, tak jsem řekla, že si prostě zvyknout museli a že mluvím, jak mi pusa narostla. Už nic neříkal.
No a ted otázky. JAk se liší tempo v Čechách a na Moravě? Řekla bych, že dost. Tady mě připadá, že na všechno chvátají, že se musí hned a na Moravě, prostě jak a za jak dkouho si to člověk udělá, tak to prostě má. Myslím tím tempo doma. Né v zaměstnání, tak se samozřejmě dělat musí jináč. Tady mě připadají všichni takový uspěchaní.
Rozdíly v chování? Jo, tak ty jsou. Moravaácí mě připadají hodnější, vstřícnější, chápavější, ohleduplnější. A právě i takové mám hlavně zkušenosti. Můžu porovnávat.
Jak se pozná Čech od Moraváka? Hlavně mluvou!!! A jazykové rozdíly? Jsou znát, ale myslím, že se dorozumíme. A když někdo neví, co zrovna Moravák říká, tak se prostě zeptá.
A trávení volného času, stravování,smysl pro humor? Tak to bych řekla, když to porovnám jen v mé rodině, tak to je hodně velký rozdíl. Volný čas tady si ani ten volný čas nedokážou udělat. Furt něco vymýšlijou, nedokážou si sednout a udělat si volno, jooooo, to na Moravě, to je jiný odpočinek. Stravování? To je taky o zvykách.Opět, když porovnám jen v mé rodině, tak tady se všechno "topí" v sádle,  kdežto na Moravě se moja mamka snaží dělat víc bez sádla, víc zeleniny, třeba udělá i kuře na vodě, no to by tady v Čechách nikdo nejedl. Nebo i obyčejný rýžový nákyp dělám jináč.  A smysl pro humor? No tak to je taky rozdíl. Já když jsu u našich, tak se tam smějem furt, dokážem si udělat srandu sami ze sebe nebo i navzájem, ale tady v Čechách se tak nenasměju. Tady si udělá srandu z někoho a je z toho ohen na střeše. Dám příklad. Na Moravě u nšich si třeba schováváme jídlo. Když někdo odejde od stolu, tak se mu schová jídlo a pak musí hledat a mi mu říkáme, přihořívá, hoří. Jednou jsem to udělala tady v Čechách a to bylo velký zle. Ví jsem to neuděla, protože za prvé nechápou tu srandu, že i u toho se může člověk pobavit a za druhé ta scéna, co byla potom, tak tu už nehodlám absolvovat. Tady opravdu hodně věcí nechápou. Proto se i k našim na Moravu a celkově se tam moc ráda vracím, protože vím, že mě tam čeká sranda, pochopení, pobavení, porozumění. Když to shrnu, tak si myslím, že Moraváci jsou lepší človíčkové. Ale musím taky napsat, že existujou  vyjímky. Vidím to i tady na ŽI. Mám tady pár kamarádek z celé ČR a povětšina mi připadají svou vstřícností, laskavostí, humorem, jak kdyby byly z Moravy. Jsu ráda za svoje "netové" kama rádky.
Zdravím a s přáním hezkého léta Božena.
Nick: Božena a Jakub

pozn. red.: Text nebyl redakčně upraven

Kuře na vodě? Já bych si ho teda klidně dala, sádlo jsem nejedla ani nepamatuju. :)


 

Protože jste, milé čtenářky, každá z jiného koutu naší země, chtěla bych znát váš názor....

Pište mi už dnes na redakce@zena-in.cz

předmět: Jak se žijegoldwell

  • čím se liší život a jeho tempo v Čechách a na Moravě
  • co nedokážeme pochopit
  • pokud existují rozdíly v chování, tak jaké jsou
  • jaké máte zkušenosti s lidmi
  • jak se pozná Čech, jak Moravák
  • jaké jsou mezi námi jazykové rozdíly - rozumíme si?
  • jak se liší trávení volného času, smysl pro humor, stravování apod.

 

Na jednu z vás zde čeká krásná výhra. Profesionální přípravky značky Goldwell na vlasy.

Budu se těšit na vaše příspěvky! Kdo mě nejvíc pobaví, potěší, rozesměje, překvapí, nebo rozpláče?

 

   
15.07.2010 - Doma - autor: Linda Wimmerová

Další příspěvky

Komentáře:

  1. avatar
    [37] Alka1 [*]

    Alka1 — #36 Zřejmě tady nějaká Češka opravdu nemá smysl pro humor...Sml24

    superkarma: 0 26.07.2010, 09:40:42
  2. avatar
    [36] Alka1 [*]

    Mánička — #30 Ne, to opravdu nemáme. Všechny texty posíláme na schválení do Prahy na Ministerstvo pro národnostní menšiny a tohle nám dělají pořád...Sml80

    1. na komentář reaguje Alka1 — #37
    superkarma: -1 16.07.2010, 13:52:10
  3. avatar
    [35] Eva_CZ [*]

    A ja pecu kure nekdy na vode a nekdy s maslem a nekdy se slaninou a cibulkou a cesnekem a taky jsem jedla kure na majorance a to jsem narozena v Kromerizi, prevaznou cast zivota jsem prozila v Praze a ted jsem na Floride, to je mazec, co? Sml54 A taky ho nekdy griluju a nekdy ne. Sml57

    superkarma: 0 16.07.2010, 02:45:21
  4. avatar
    [34] Eva_CZ [*]

    Odkud ze to jsi? To je tak zmateny psani, ze tomu nerozumim.

    superkarma: 0 16.07.2010, 02:38:35
  5. [33] Rikina [*]

    A já peču kuře na cibuli a rostlinném oleji. Sml80 Většinou slunečnicovém, ale v zásadě je to jedno.Sml57 Nebo na "rostlinným voleji", kdyby se to někomu víc zamlouvalo.

    superkarma: 0 16.07.2010, 01:00:55
  6. avatar
    [32] risina [*]

    Když se mi něco nelíbí, tak řeknu "MNĚ se to nelíbí" - a myslím, že i autorka měla na mysli tenhle tvar.

    Ale jinak - mám kolegyni z Moravy a je úžasné ji poslouchat. Mluví úžasně spisovně a jakoby měkce a občas používá krásné výrazy - například místo holky říká "dcerky" a místo kluci "ogaři" . Jen záměna "kde" a "kam" (a podobně "tady" a "sem" mi leze občas na nervy.

    superkarma: 0 15.07.2010, 23:36:15
  7. avatar
    [31] risina [*]

    Taky peču kuře jen podlívané vodou, a to jsem ze severních Čech Sml58.

    superkarma: 0 15.07.2010, 23:28:08

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. avatar
    [30] Mánička [*]

    - pi nich chcu

    To fakt na Moravě nemaj automatickou kontrolu pravopisu? Nebo to místo ve Wordu ryje do kůry stromu než to pošle?

    1. na komentář reaguje Alka1 — #36
    superkarma: 0 15.07.2010, 22:50:05
  2. avatar
    [29] Eva Hliníková [*]

    A ještě mi vypadlo

    - říkáma

    superkarma: 0 15.07.2010, 22:43:03
  3. avatar
    [28] Eva Hliníková [*]

    Omlouvám se za hausnumera, ale jen jsem kopírovala. Nuže ty první dvě odrážky mají být 

    - Newení

    - posrřeh

    superkarma: 0 15.07.2010, 22:38:54
  4. avatar
    [27] Eva Hliníková [*]

    Česky mluvit není nutné, ale zajímal by mě význam následujících, v článku použitých, slov:

    [size= 10.0pt; font-family: Verdana; mso-fareast-font-family: "Times New Roman"; mso-bidi-font-family: "Times New Roman"; color: black; mso-ansi-language: CS; mso-fareast-language: CS; mso-bidi-language: AR-SA]- Newení [/size]

    [size= 10.0pt; font-family: Verdana; mso-fareast-font-family: "Times New Roman"; mso-bidi-font-family: "Times New Roman"; color: black; mso-ansi-language: CS; mso-fareast-language: CS; mso-bidi-language: AR-SA]- [/size]posrřeh

    - něktewrá

    - mlj

    - JAk (nějaká zkratka asi)

    - dkouho

    - nšich

    - "Ví jsem to neuděla, ..." (celá fráze prosím přeložit do nějakého světového jazyka)

    - kama

    - rádky

    Božena a Jakub (a jistě tomu budou oba rozumět) píšou jak když serou a píšou zaranu. Sml3 Odfláknuté jak sviňa, že?

    superkarma: -1 15.07.2010, 22:37:21
  5. [26] Anai [*]

    Kuře v troubě celé dělám jen asi 1x za rok, protože celé nesníme a když přijdou děti, nebo návštěva, dělám nápaditější jídla, ale rozhodně bych máslo nedala, max. podlila vodou... ale pekla bez pokličky, takže vlastně spíš grilovala Sml16 Sádlo a tučné maso nemohu a nejím dnes vůbec, ale je fakt, že jsem na tom vyrostla...

    superkarma: 0 15.07.2010, 15:35:03
  6. [25] Anai [*]

    Souhlas s článkem, ač jsem z Prahy stejně jako moji předové do x-tého kolena z obou stran (+ jeden dědeček měl maďarské jméno a kořeny), tak mám raději Moraváky a mezi nimi nejlepší kamarádky! Teď snad - doufám a pevně věřím, budu mít i jednu moravskou snachu Sml16 Ne, že by ta pražská nevyhovovala, naopak, nedovedu si představit lepší, ale bude to aspoň půl na půl!

    superkarma: 0 15.07.2010, 15:33:33
  7. avatar
    [24] Odemětobě [*]

    Eva Soukupová — #22 nene,na medu a bílém víněSml16

    superkarma: 0 15.07.2010, 15:19:55
  8. [23] Ivinka [*]

    Sml67Sml79

    superkarma: 0 15.07.2010, 15:11:48
  9. avatar
    [22] Eva Soukupová [*]

    kdepak voda, nejlepší kuře je na medu Sml57

    1. na komentář reaguje Odemětobě — #24
    superkarma: 2 15.07.2010, 13:44:05
  10. avatar
    [21] ToraToraTora [*]

    átéčko — #19 ...tu druhou samošku si vzal po revoluci podnikatel= zloděj

    superkarma: 0 15.07.2010, 13:39:24
  11. avatar
    [20] ToraToraTora [*]

    átéčko — #19 Ne ne, to jsou ta léta ve straně Sml16

    superkarma: 0 15.07.2010, 13:38:25
  12. avatar
    [19] átéčko [*]

    ToraToraTora — #15 A není babička od Holomóca? Tamější lid je proslulý coby "Skotové", šetřílci.

    1. na komentář reaguje ToraToraTora — #20
    2. na komentář reaguje ToraToraTora — #21
    superkarma: 0 15.07.2010, 13:21:47
  13. avatar
    [18] ToraToraTora [*]

    Altamora — #17 Máš pravdu, úrodnost kraje se nejvíc podepsala na kuchyni. A není třeba to lámat přes koleno, protože náš lid je šikovný a i málo, co vykope z hornaté země dokáže uvařit usmažit či upéct minimálně na dvě stě způsobů Sml16

    superkarma: 0 15.07.2010, 12:48:09
  14. avatar
    [17] Altamora [*]

    catcat — #16 Můj otec byl ze Slovácka a k masu chtěl knedle, my Valaši jsme zase měli raději brambory. V Čechách to asi bude podobně - v úrodných krajích knedlíky, v neúrodných brambory. Sml16

    1. na komentář reaguje ToraToraTora — #18
    superkarma: 0 15.07.2010, 12:44:34
  15. avatar
    [16] catcat [*]

    tak nevím, jak reagovat a neurazit...

    jak si kdo mluví, je mi šumafuk a neřeším to. Teda, pokud na mne někdo nevystartuje třebas s hebrejštinou...

    smysl pro humor - ve schovávání jídla mi nějak uniká, přesto se jak s Čechy, tak s Moraváky nasměju docela často. Pokud možno věcem inteligentním

    vaření na vodě - to jste z nějaké setsakra chudé rodiny, jinde jsem to nezahlídla a moravská zelenina byla nejčastěji okurek a zelíčko ke knedlu 

    1. na komentář reaguje Altamora — #17
    superkarma: 0 15.07.2010, 12:12:30
  16. avatar
    [15] ToraToraTora [*]

    S tím kuřetem a avodou.....u babičky jsem jednou vařila. Obrala jsem kuře od masa a kostřičku jsem hodila se zeleninou do hrnce, že bude polévka. babička se na to nemohla koukat a k mému vývaru přihodila kus hovězího. Říkám proč?  Že by prý  to bylo jinak jak voda. "Ale já chtěla kuřecí polévku s kuřecím masem. " "No vždyť, to maso se pak vyndá, to bude na zétra." Sml54

    1. na komentář reaguje átéčko — #19
    superkarma: 0 15.07.2010, 11:48:14
  17. [14] ostrovid [*]

    Nu, jsem narozená sice na Moravě, ale čtyřicet let žiju v Praze. Obávám se, že schovávání jídla není "moravský" zvyk, nikde jsem to nezaregistrovala. Kdybych něco podobného provedla, patrně by mne moje moravská rodina vynesla v zubech. Pravda je, že v Jižní Moravě existují krajová slova, ale také se tam mluví "nářečově spisovně", což mne, používající poněkud zprasenou hovorovou češtinu, nepřestává fascinovat. Nemyslím si, že je obecně někdo srdečnější a laskavější.  Potkala jsem spoustu skvělých Pražáků, spoustu příšerných Moraváků. Je to o lidech. Jo, kuře na vodě dělám a dělá ho i moje pražská tchýně :-). Moje z Moravy pocházející matka by je obložila anglickou slaninou. Takže..... Je to od rodiny k rodině.  Aspoň si myslím já.

    superkarma: 0 15.07.2010, 11:44:06
  18. avatar
    [13] femme [*]

    Marbulka — #12  přesně tak Sml58

    superkarma: 0 15.07.2010, 11:37:15
  19. avatar
    [12] Marbulka [*]

    femme — #8 máslíčko nesmí chybět Sml67

    1. na komentář reaguje femme — #13
    superkarma: 0 15.07.2010, 11:36:27
  20. avatar
    [11] femme [*]

    ifulinkaa — #10  jj, přijde mi lepší, jinak bych to nedělala Sml58 Sml30

    superkarma: 0 15.07.2010, 11:35:25
  21. avatar
    [10] ifulinkaa [*]

    femme — #8 přijde ti  lepší,když ho tam dáš? já myslím,že mastné je i tak dost.

    1. na komentář reaguje femme — #11
    superkarma: 0 15.07.2010, 11:33:39
  22. avatar
    [9] ifulinkaa [*]

    možná chtělo si po sobě přečíst článek,ale nidko nejsme (nejsem) bez chyby.

    kuře na vodě...přijde mi normální

    superkarma: 0 15.07.2010, 11:32:13
  23. avatar
    [8] femme [*]

    Odemětobě — #2  si představ, že ho taky podlévám vodou Sml58 Sml30 ale dávám i máslo Sml24

    1. na komentář reaguje ifulinkaa — #10
    2. na komentář reaguje Marbulka — #12
    superkarma: 0 15.07.2010, 11:31:56
  24. avatar
    [7] Marbulka [*]

    Jsem Pražačka a kuře peču tak že na něj dám trochu másla a podlévám vodou Sml80

    superkarma: 0 15.07.2010, 11:30:18
  25. [6] Božena a Jakub [*]

    hypsik — #4 jo, taky si to myslím, snažila jsem se to tak i napsat, nevím jak moc jsem to tak napsala, ale snad aspon trochu jo.

    Jinak všem děkuju za názory, příspěvky Sml16Sml22Sml22Sml67Sml67

    superkarma: 0 15.07.2010, 11:27:07
  26. avatar
    [5] Altamora [*]

    Jsem Moravanka a kuře dělám na vodě, maminka je Moravanka a kuře dělá na másle nebo se slaninou. Ostatně její moravské sestry taky dělají kuře na tuku, spoustě tuku. Tím moravanstvím to asi nebudeSml16

    superkarma: 0 15.07.2010, 11:23:10
  27. [4] hypsik [*]

    Já si taky myslím, že jde spíš o rozdíly mezi rodinami naž o nějakou krajovou záležitost.

    1. na komentář reaguje Božena a Jakub — #6
    superkarma: 0 15.07.2010, 11:22:24
  28. avatar
    [3] myše [*]

    já jsem z Moravy, manžel z Čech, žijeme u Prahy. S tou stravou - Češi jedí pořád knedlíky, na Moravě brambory. Sladké knedlíky - kynuté, na Moravě - z bramborového těsta...

    no nevím, ale třeba je to jenom rodinnými zvyky...

    superkarma: 0 15.07.2010, 11:19:07
  29. avatar
    [2] Odemětobě [*]

    femme — #1 při pečení kuře podlévám jen vodou,pustí si tolik vlastního tuku,že máslo je zbytečné

    1. na komentář reaguje femme — #8
    superkarma: 0 15.07.2010, 11:12:28
  30. avatar
    [1] femme [*]

    kuře na vodě mi nechutná, tak proč bych ho měla jíst Sml80 Sml30 P.S. jsem z Čech Sml58

    1. na komentář reaguje Odemětobě — #2
    superkarma: 0 15.07.2010, 11:04:01

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Náš tip

Doporučujeme