Bulvár

Boys and Toys, Girls Talk


Pokud máte dojem, že všichni žijeme v jednom „stejném“ světě, nenechte se mýlit. Feministické teorie říkají, že jsme v průběhu života neustále socializováni jako ženy a muži a důkazy dostáváme dennodenně, stačí jen mít „oči na šťopkách“. Z tohoto důvodu jsem si oblíbila rubriku internetového portálu iDnes.cz s názvem Mobil.cz, která mě zatím ještě nikdy nezklamala. S rozvojem nových technologií se dále reprodukuje i starý systém stereotypního referování o ženách a mužích, jak uvidíte na následujících dvou příkladech.
 
Prvním je článek, který se v této rubrice objevil 23. dubna s názvem Novinka: T-Mobile bude mít volání po třetí minutě zdarma. Dozvíme se z něj, že tato firma se inspirovala úspěchem konkurence a zavádí službu Girls Talk, umožňující volat po 3. minutě zdarma. Zástupce firmy T-Mobile k tomu uvádí: „Jak už název napovídá, tentokrát myslíme především na dívky a ženy, protože právě pro ně je každodenní komunikace s jejich blízkými nezbytnou součástí života.“ Vida. Znamená to tedy, že pro muže toto tvrzení neplatí? Ne, samozřejmě. I muži komunikují, navíc každý den, samozřejmě že především se svými blízkými a je to pro ně nezbytnou součástí života (nemůžeme si přece o mužích myslet, že hibernují v kyberprostoru). Znamená to tedy něco jiného – podepsání stereotypu a mýtu, že ženy jsou „štěbetalky“, co si rády povídají, hodně povídají, zpravidla o „nepříliš závažných tématech“ (nerozebírají tedy s kamarádkami ekonomickou situaci v Panamě) a dlouze (oblíbený stereotyp: Muži se vyjadřují krátce a věcně, ženy květnatě a rozvláčně), proto se jim tento tarif jistojistě vyplatí! Nicméně zmiňovaný manažer se v žádném případě nechce dopustit diskriminace, a proto dodává: „Nabídku levných dlouhých hovorů však jistě ocení i četní muži.“ Ano, jistě. Proč tedy Girls Talk, ptám se znovu?

Další článek jsem objevila 4. května a zaujal mě opět hned titulek, který by mi měl zřejmě udělat radost: První dámská navigace se povedla – recenze Mio H610. Měla bych si tedy vděčně pomyslet: „Ach, konečně se i já na Šumavě neztratím!“ (protože jiný trendy stereotyp říká: Ženy nemají orientační smysl, nevyznají se v mapách). Dobrá, co tedy ale vlastně znamená, že je ona navigace do automobilu „dámská“? Dočtu se vzápětí: Má jednoduché ovládání (takže ho zvládne i žena), to vše v těle jediného přístroje velmi malých rozměrů (můžu ho nosit ve své pidikabelce, tedy i během plesové sezony), navíc za příznivou cenu (hle, zde výrobce počítá i s faktem, že ženy stále dostávají za stejnou práci méně peněz než muži)! Ale co je hlavní – v základním balení nechybí ani sada výměnných krytů! Takže – moje navigace bude také krásná a každý den jiná, což je přesně to, po čem jako žena toužím nejvíce...

Odpusťte mi tu ironii, ale nemohla jsem se jí ubránit. Vzpomněla jsem si totiž na svůj vlastní zážitek s koupí nového mobilního telefonu. V obchodu mě zaujal jeden, který mi připadal vyhovující – svými funkcemi, cenou, i vzhledem. Nicméně prodavač s mou volbou stále nebyl spokojený a přistrkával mi pod nos jiný přístroj. „Tenhle, kupte si tenhle,“ opakoval do omrzení. A protože jsem nechtěla být k jeho pomocným gestům netečná, nechala jsem si vyložit, v čem je ten druhý mobil (pro mě) lepší. Pán se nerozpakoval a vychrlil ze sebe: „Je drobnější, má méně funkcí a jednodušší ovládání a navíc barevný displej, pěkně bliká! Je to prostě takový ženský mobil!“

Boys and Toys, Girls Talk. Myslela jsem si, že už mě nic nepřekvapí. Ale v článku o „dámské navigaci“ jsem se dočetla, že ženy nový přístroj ocení také pro jeho „zaoblený design“, který se jim líbí... Tak vidíte. Stereotypy se nejen reprodukují, ale také inovují.

Autorka je externí redaktorkou gitY, komentář byl také otištěn v kulturním týdeníku A2
Převzato z www.ta-gita.cz

   
06.06.2007 - Společnost - autor: Markéta Breníková

Komentáře:

  1. avatar
    [27] Vivian [*]

    dneska vyšel novej Reflex a vzadu na obálce je epesní sexistická reklama

    superkarma: 0 07.06.2007, 21:13:21
  2. avatar
    [26] Amálie [*]

    Ťapina: S klienty volám i 20 minut a na kratší hovory mi stačí tarif 7,5 hodiny za tisícovku . Provolám fakt hodně a hovory jsou dlouhé. V podstatě když nejedu do terénu, jsem telefonní ústředna.

    superkarma: 0 07.06.2007, 19:28:25
  3. avatar
    [25] Ťapina [*]

    Amálie: No jo, ty jsi typická cílová skupina Mě by hlavně nezaujalo to zvýhodnění, hovor delší než 3 minuty jsem snad v životě neměla

    superkarma: 0 07.06.2007, 17:12:15
  4. avatar
    [24] Amálie [*]

    Před pár dny mi v T-M nabídli zvýhodnění volání zdarma po 3. minutě v rámci T-M. Dnes jsem tu našla článek, jehož titulek mne nezaujal. Pak jsem v autě volala na operátora, že chci tu službu aktivovat. Jaké bylo mé překvapení, když mi přišla sms: Právě jsme Vám aktivovali tarifní zvýhodnění Girls Talk. A až když jsem dorazila zpěk k pc, došlo mi, že by to mohlo mít něco společného s titulkem článku.

    superkarma: 0 06.06.2007, 15:25:23
  5. avatar
    [23] femme [*]

    ženský mobil když jsem si vybírala mobil, tak mi taky jeden kravaťák pořád vnucoval takový "ženský" mobil, myslela jsem, že ho vynesu ven v zubech takový mobil by spíš potřeboval můj mangel, který za 10 let vystřídal už něco mobilů, ale ani na jednom se nenaučil napsat aspoň jednu blbou smsku

    superkarma: 0 06.06.2007, 14:18:12
  6. avatar
    [22] LídaKo [*]

    U nás doma to máme taky tak trošku "naopak", u mobilu manžel jde po jednoduchém ovládání bez zbytečných funkcí. Já zase využiju spoustu vychytávek, navíc u takových zařízení nesnáším pastelové barvičky (ostatně u ničeho). Takže já mám mobil spíš masivnější, zatímco má elegantní véčko

    superkarma: 0 06.06.2007, 13:31:09
  7. avatar
    [20] carrom [*]

    Nyotaimori: A odkdy se kdybyste píše kdyby jste?

    superkarma: 0 06.06.2007, 12:14:56
  8. avatar
    [19] Vivian [*]

    Rikina: (9) máš jistě pravdu, ale nejsme takové všechny a mně je proti srsti být házená do jednoho pytle s takovýma slípkama

    superkarma: 0 06.06.2007, 11:56:00
  9. avatar
    [18] Meander [*]

    Tohle fakt někoho zaměstnává tak, že je za to placený a uživí ho to?

    superkarma: 0 06.06.2007, 11:47:56
  10. avatar
    [17] sanvean [*]

    U nás se déle vykecává chlap. Já telefonuju stylem Yes, No, Ok, on řeší s kamarádem klidně hodinu, co všechno se v práci pos*alo

    superkarma: 0 06.06.2007, 11:07:08
  11. avatar
    [16] Axel [*]

    Tak jsem si vzpomněla, jak jsem šla objednávat nová okna do stavebního otvoru, měla jsem přesně vypsané rozměry, ale "blbeček" ve firmě mi řekl ať pošlu manžela, že tak to objednat nejde. Manžel tam zašel, blba seřval na dvě doby a bylo po kšeftě s danou firmou.

    superkarma: 0 06.06.2007, 10:38:53
  12. avatar
    [15] Deja [*]

    K nám do firmy chodí zákazník /cca 25 let/, který při čekání na výdej zboží chodí po místnosti a hlasitě telefonuje a vykládá "osloviny" /jak správně označila Rikina/ a to tak hlasitě, že ve vedlejší místnosti přestávám pracovat a čekám až ty svoje kecy ukončí..... Ale je to zákazník a tudíž náš pán, že....

    superkarma: 0 06.06.2007, 10:19:57
  13. avatar
    [14] arjev [*]

    Rikina: ještě lepší je to ve frontě na uzeninu,když ženská začne tomu svému komeťákovi vykládat,že stojí právě ve frontě a co mu má vzít.Začně šmejdit a čumět přes skleněný pult.To jsou nablblé ženské.

    superkarma: 0 06.06.2007, 08:59:52
  14. [13] gentiana [*]

    Hm...... já su teda celoživotně divná, protože si klidně koupím růžové tričko, ale můj nejoblíbenější telefon byl mnoho let čtvrtkulový Erik, kterým se daly louskat ořechy a kdybych měla mchršpagát, tak asi i utlouct medvěd. Pak se přestaly vyráb+ět, Eriksson se prodal Japoncům a vyrábí ty multimediumnální bazmeky, co se s nima třískne o zem a je doblikané. Takže mám rádobynerozbitnou nokii, ale nedá se ponořit do vody a vůbec je taková.... no, dá se.
    A jednou jsem málem umřela smíchy u reklamy na ženskej mobil: růžovej, kytičkovanej a "když zhasnete suprvelký displej, tak se promění v praktické zrcátko". Nasrat.


    Jinak moje pozorování nepotvrzují, že by ženské upadaly do extáze nad žehlením nebo vařením, že by vedly kydy typu Ach to moje zažívání jakož i jinak jsou podstatně méně blbé, než nám presentuje reklama.

    superkarma: 0 06.06.2007, 08:52:09
  15. avatar
    [12] *Kotě* [*]

    Rikina: tak to nevím, já v metru s mobilem na krku, zavěšeném na "in" pásku, vídám pro změnu hlavně adolescentní muže

    Ale s koupí mobilu mám čerstvou, skutečně ilustrativní zkušenost - i když vlastně v opačném směru: koupila jsem manželovi k narozeninám nový mobil (starý se mu prakticky rozpadal). Přesně vím, o jaký mobil stojí, jaké parametry by měl mít, a podle toho jsem taky vybírala. Vybrala jsem dobře, manžel byl nadšený... ale v obchodě, když jsem se při prohlížení a vybírání zmínila, že mobil je pro manžela, tak se mi prodavačka! snažila mnou vybraný model vší silou vymluvit - prý proto, že tenhle typ je designově i funkcemi určený hlavně ženám, a že by se prý manžel mohl urazit, že mu kupuju "ženský" telefon No, neurazil, asi je divnej nebo zženštilej, jelikož si ten telefon hrozně oblíbil

    superkarma: 0 06.06.2007, 04:44:24
  16. avatar
    [11] *Kotě* [*]

    Že jsou reklamy genderově stereotypní, je už tak provařená skutečnost, že nevím, že se nad tím ještě někdo pozastavuje. Reklama má působit na naše, zjednodušeně vyjádřeno, nejnižší pudy, naše společnost je stále totálně genderově stereotypní, většinová populace má v sobě tyto stereotypy hluboko zabudované a podvědomě na ně reaguje příznivě. Tudíž svět reklamy - antropologův a sociologův ráj kde jinde to najdete všechno tak pěkně pohromadě

    superkarma: 0 06.06.2007, 04:34:37
  17. [10] Rikina [*]

    A s těmi různobarevnými mobily na krku zavěšenými coby módní doplněk taky vídám jenom ženy. Ony reklamní agentury vědí, kam to směrovat.

    superkarma: 0 06.06.2007, 02:18:36
  18. [9] Rikina [*]

    Když já si skoro myslím, že v tom krafání o zbytečnostech mají pravdu. Vždycky, když někdo v MHD začne dlouze přes mobil řešit nějakou oslovinu, co by mohla klidně počkat, je to ženská. Hovory s matinkami, babičkami, dětičkami... co člověk vyslechne, aniž by o to stál a měl šanci prchnout.

    superkarma: 0 06.06.2007, 02:13:50
  19. avatar
    [6] Vivian [*]

    Nyotaimori: já se s tím potkávám snad jen v reklamách, ale i tak mě to vytáčí... ale zase vím, co si nemám kupovat :-)

    superkarma: 0 06.06.2007, 00:36:56
  20. avatar
    [5] Vivian [*]

    Nyotaimori: tak jsem se ve Slovníku cizích slov dozvěděla, že hybernace je "změna světské osoby v člena františkánského řádu hybernů" :-) Pokud jsem dobře pochopila článek, tak tam o františkány zřejmě nejde... tož tam dáme měkké :-)

    superkarma: 0 06.06.2007, 00:35:37
  21. avatar
    [1] Vivian [*]

    Tak tyhle stereotypy taky nemám ráda... Nesnáším, když mě někdo cpe do nějaké škatulky (kam vůbec nepatřím), jenom proto, že jsem ženská, a "každá ženská přece musí..." a bla bla bla... Hlavně mi vadí ty stereotypy, které předpokládají, že jsem jako ženská automaticky blbější než chlap. Žena-in se taky předvedla, když tu kdysi prezentovala sérii reklam na "fotoaparát pro ženy" (nějaký jednoduchý kompakt, jehož ovládání zvládne i cvičená opice)

    Telefonování bytostně nesnáším, nemám ráda vykecávání "jen tak"; pokud potřebuju něco vyřešit, tak pokud možno stručně a radši přes mail :-)

    superkarma: 0 06.06.2007, 00:30:23

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Anketa: Výživa v nemoci
Hledáme čtenářky, které rády čtou knihy
Anketní otázky pro čtenářky, které chtějí testovat Canesten Intim Gel
Anketa: Bolí vás záda?
Anketa pro maminky

Náš tip

Doporučujeme