Bulvár

Bouře kolem konopí

Připravovaný zákon o legalizaci konopí má mnoho kritiků, zvláště v řadách lidí, kteří konopí za léčebným účelem používají. Proč? Stěžují si hlavně na cenu, kterou by za lék zaplatili.

Roztroušená skleróza, lupénka, atopický ekzém, Alzheimerova choroba - to je stručný výčet nemocí, na které zabírá užívání konopí. Pěstování konopí je u nás ale nyní zakázáno a podle stávající legislativy je držení této rostliny v množství pro osobní potřebu přestupkem. Prakticky to znamená, že když u vás policie najde malé množství konopí, dostanete pokutu. Důvod? THC, tedy léčivá i návyková látka, která je (krom jiných) v rostlině obsažena.

Co navrhuje nový zákon o legalizaci konopí?

Konopí by mělo nově být k dostání na předpis v lékárnách. Poslanci při tom diskutují o dovozu certifikovaného konopí z Holandska za cenu asi 300 korun za gram. Například poslanec Jiří Skalický při debatě v Parlamentu prohlásil, že „dovoz přesně definovaného a certifikovaného konopí dnes je nejrychlejší cesta, jak ho dostat k našim pacientům.

Jedna z uživatelek konopí, která si rostlinku doposud pěstovala v malém množství doma, vypočítává, že při takové ceně by její léčba vyšla (buď jí, nebo pojišťovnu) na 7 až 10 tisíc korun měsíčně.

Protože nám celá aféra připadala, jako by stát chtěl perzekuovat lidi za to, že si zadarmo vylouhují mateřídoušku, namísto toho, aby si šli prospěšné látky v ní obsažené koupit za několik tisíc do lékárny. Obrátili jsme se na známého aktivistu Stanislava Pence, aby nám přiblížil, zda je v navrhované normě něco špatně...

Stanislav Penc

Jak se vám líbí navrhovaný zákon o legalizaci konopí?
Zákonné vymezení konopí je důležitá věc, ale zákon, který je nyní v parlamentu, je podvod.

Podvod? Jak to myslíte, co je na něm podle vás špatně?
Neumožňuje samopěstování. V případě schválení ho lékaři budou předepisovat jen na nejtěžší choroby. Povede k vytunelování státní kasy lumpy, stejně jako tomu bylo se slunečními elektrárnami.

Jaké perzekuce by po jeho schválení hrozily lidem, kteří by si nadále pěstovali konopí doma sami?
Je nutné říct, že konopí je velice dobré na bolavé nohy, klouby, regeneraci kůže. Použité jako mast nemá žádné návykové účinky, jenže prodávané konopné mastičky neobsahují THC a tedy mají léčebné účinky mnohem nižší. Pokud zákon projde, dostane se konopí ze třetí kategorie do první, například po bok opia - z toho vyplívá, že ho chtějí využít lumpové k vlastnímu obohacení.

Ačkoli je u nás konopí zakázané, je možné pořídit si v některých maloobchodech například s potravinami výrobky s konopnými semínky. Co se stane s nimi, pokud zákon projde?
Nic. Tohle je také jedna velká lumpárna. I přes to, že máme v Evropské unii zákaz používání geneticky upravených rostlin, v konopí se to toleruje. Darebáci si mastí kapsy na prodeji konopných provazů, výplní aut, nebo třeba těch tyčinek, které jsou dělané z konopí, vyšlechtěnému tak, aby v něm nebylo THC. A ještě bych rád závěrem řekl, že je velice zvláštní, že naši zákonodárci o konopí mnoho neví. Dnes v 21. století, kdy velká část lidí užívala konopí. Vždyť bylo známé a používané jako lék i v mnoha zaniklých kulturách! O blahodárných účincích konopí by se mělo otevřeně hovořit. Nebojte se pěstovat ho dál.

Podívejte se na zajímavou reportáž o legalizaci konopí od Stanislava Pence...

Jaký trest za pěstování konopí hrozí?

Na otázky níže odpovídala Barbora Kudláčková z Národní protidrogové centrály...

Jak nyní postihuje policie člověka, který u sebe má, nebo si pěstuje konopí pro vlastní potřebu (rozumějme v malém množství)?
Přestupku se dle § 30 odst. 1 písm. k), zák. č. 200/1990 Sb., o přestupcích, dopustí ten, kdo neoprávněně pěstuje pro vlastní potřebu v malém množství rostlinu nebo houbu obsahující omamnou nebo psychotropní látku. Za přestupek lze uložit pokutu až do výše 15.000 Kč.
Pokud se jedná o množství větší než malé (více jak 5 rostlin) jde již o trestný čin.
O trestný čin se jedná vždy také v případě sušení a zpracovávání konopí (obsah THC více než 0.3%) – trestný čin podle § 283 odst. 1 trestního zákoníku – výroba, a v případě dalšího nakládání uvedeném v § 283 odst. 1 trestního zákoníku: Kdo neoprávněně vyrobí, doveze, vyveze, proveze, nabídne, zprostředkuje, prodá nebo jinak jinému opatří nebo pro jiného přechovává omamnou nebo psychotropní látku, přípravek obsahující omamnou nebo psychotropní látku, prekursor nebo jed, bude potrestán odnětím svobody na jeden rok až pět let nebo peněžitým trestem. Příklad: Při kouření marihuany podám kamarádovi joint – trestný čin podle § 283 odst. 1 trestního zákoníku – jinak jinému opatří.

Jak bude policie postihovat člověka, který by v takovém pěstování pokračoval v případě, že bude schválen projednávaný zákon o legalizaci konopí?
Připravovaná novela se nikterak nedotkne současné právní úpravy pěstování netechnického konopí (obsah THC více než 0.3%), to bude i nadále nezákonné.

Čili i když bude zákon přijat, postih zůstane stejný, jak je tomu nyní?
Přesně tak.

A technické konopí se tedy legálně pěstovat může?
Ano, ale samopěstitelé většinou nepěstují technické konopí.

Narazil jsem na problematiku genetické mutace u rostlin. Podle aktivisty Stanislava Pence nám Evropská unie zakazuje používat geneticky mutované rostliny, ale u konopí se to nedodržuje - tvrdí, že se z geneticky mutovaného konopí vyrábí například konopná lana a potraviny, to je to technické konopí? A dochází zde ke genetické mutaci?
Co se týká geneticky upraveného technického konopí, doporučovala bych Vám obrátit se na Ministerstvo zemědělství ČR.


Co si myslíte o zákoně o legalizaci konopí vy, milé čtenářky?

 

Kam dál?

   
09.08.2012 - Společnost - autor: Jakub D. Kočí

Další příspěvky

Komentáře:

  1. avatar
    [62] v.poho [*]

    Klarušee — #61Já bych do toho nešla. Nikdy nebylo vyvráceno, že marjána může být spouštěčem schizofrenie. Pozor, ona není důvodem, musíte mít předpoklady, kterým jenom napomůže. Pokud už teď máte problémy s psychikou (což deprese jsou), rozhodně bych neriskovala.

    superkarma: 0 27.07.2016, 13:10:56
  2. [61] Klarušee [*]

    Ahoj občas mívám takové vykyvy nalad a sklony k depresím. Na internetu jsem našel že na depresi a zklidnění psychiky je pry dobře konopi.. Ja nevim co si o tom myslíte?

    1. na komentář reaguje v.poho — #62
    superkarma: 0 23.05.2016, 22:19:56

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. [60] Majak88 [*]

    Zdravím objevila jsem firmu Cbdex co začala vyrábět doplňky stravy s cannabidiolem. Dá se říct, že u nás je to docela novinka. Puvodně jsem to koupila tetě protože to pomaha například při roztroušené skleroze. Po zvážení jsem si jeden z připravku koupila taky a používam ho na posílení imunity.... Hlavní je že to je bez thc, tudíž legální! Myslím, že by se to mohlo někomu hodit. Pro vice informaci ještě mužete kouknout na stránky www.cbdex.cz

    superkarma: 0 25.04.2016, 15:24:49
  2. [59] ponďa [*]

    Kdyby někdo tolik nekouřil, třeba by ve článku nebylo vyplívá, ale vyplývá. Sml30

    superkarma: 0 10.08.2012, 14:42:16
  3. avatar
    [58] danulikj [*]

    Myslím, že hodně nemocným lidem může pomoci - určitě povolit, určitě hlídat.

    superkarma: 0 10.08.2012, 13:22:10
  4. [57] Reni [*]

    Konopí je léčivé - ve zdravotnictví  by mělo být pod kontrolou a povoleno. Alkohol a cigarety - ty škoní a zakézáno není.

    superkarma: 0 09.08.2012, 23:14:47
  5. [56] xenie [*]

    máma těžce onemocněla, mohly by jí pomoct tzv. Fénixovy slzy, leč... legálně je neseženu, leda si je sam doma vyrobit, a to si nejsme jista zda by se mi povedlo... a teď babo raď...

    superkarma: 0 09.08.2012, 21:46:47
  6. avatar
    [55] ladouch [*]

    Můj známý má Parkinsonovu chorobu a konopí mu úžasně pomáhá, tak proč to zakazovat, když to léčí.Sml80

    superkarma: 0 09.08.2012, 20:15:56
  7. [54] rebelkabubu [*]

    Yannize — #48 tak to mě fakt pobavilo, supr zážitekSml79Sml30Sml30Sml30

    superkarma: 0 09.08.2012, 19:24:22
  8. avatar
    [53] wich [*]

    átéčko — #52 A vo tom to je Sml22

    V NL ti (nepublikovatelné) z EU nařídili zákáz prodej marihuany v coffe shopech cizincům, což je pro majitele coffe shopů, které jsou velkou amsterdamskou "atrakcí" docela ruinuící krok Sml15

    superkarma: 0 09.08.2012, 18:31:39
  9. avatar
    [52] átéčko [*]

    SNÍŽEK — #50 Abys pochopoila smysl, musíš si uvědomit že když si koupíš cigarety, nebo kořalku, zaplatíš za to státu daň. Když si kouíš léky, v lékárně, mají z toho peníze výrobci, prodejci, lékárny, stát...když si vypěstuješ marihuanu, tak co z toho má stát!?                          

     

    1. na komentář reaguje wich — #53
    superkarma: 0 09.08.2012, 17:25:01
  10. [51] magic11 [*]

    můj taťka si mastí maže kolena, bez ní by už nechodil, vyrábí mu ji mamka a kde bere konopí raději říkat ani nebudu. Ale teď budu u ní žebrat a zkusím manželovi na záda, třeba pomůže i tam Sml67

    superkarma: 0 09.08.2012, 15:31:37
  11. avatar
    [50] SNÍŽEK [*]

    cigarety a chlast jsou metla lidstva,ale to se toleruje.Konopí je léčivé,tak se zakáže.Logika v Kocourkově.Sml31

    1. na komentář reaguje átéčko — #52
    superkarma: 2 09.08.2012, 15:03:27
  12. avatar
    [49] Suzanne [*]

    Jsem pro legalizaci konopí, boj proti němu byl uměle vyvolán v USA ve 30.letech z naprosto prozaických obchodních a finančních důvodů (v ČT o tom byl dokonce zajímavý dokument) - tady je to docela dobře popsané: http://honczek2.blog.cz/1207/prohibice-konopi-v-usa-aneb-proc-je-konopi-nelegalni 

    Rikina — #35 Souhlas.

    superkarma: 0 09.08.2012, 15:02:39
  13. avatar
    [48] Yannize [*]

    teď tak vzpomínám na můj zážitek s konopím v nehulící formě..

    jednou v noci potmě jsme chtěli s přítelem použít nějaký lubrikant, pamatuju, jak říkal "já tu něco mám" a pak už si jen pamatuju, jak mu nadávám do volů a jak mi může shořet ........Sml73 

    konopnou mast už na žádné sliznice !! Sml30

    1. na komentář reaguje rebelkabubu — #54
    superkarma: 1 09.08.2012, 14:53:22
  14. avatar
    [47] Jakub D. Kočí [*]

    dadma — #41 Bohužel problém s konopím je právě ten, že daleko silnější drogy jsou legální, což se zastáncům konopí pochopitelně nelíbí.

    superkarma: 0 09.08.2012, 14:12:56
  15. avatar
    [46] Jakub D. Kočí [*]

    Rikina — #36 Pana Pence jsem oslovil a jsem rád, že si našel tak rychle v jinak přeplněném programu čas na odpověďi.

    superkarma: 1 09.08.2012, 14:11:07
  16. [45] step1 [*]

    Když to některým nemocným pomáhá, tak proč jim to zakazovat? A když si to mohou vypěstovat sami, proč za to mají platit tolik peněz? To si zase chce někdo nacpat kapsy. Sml15

    superkarma: 0 09.08.2012, 14:00:59
  17. [44] macamala [*]

    Máme doma konopnou mast, ještě jsem ji nevyzkoušela. Měla jsem natažený sval ze cvičení, na to mi pomůže "hadí" mast.

    superkarma: 0 09.08.2012, 13:50:48
  18. avatar
    [43] wich [*]

    dadma — #41 Tam jde o ty modely Sml32

    superkarma: 0 09.08.2012, 13:45:53
  19. avatar
    [42] wich [*]

    ToraToraTora — #40 Sml57

    superkarma: 0 09.08.2012, 13:44:56
  20. [41] dadma [*]

    Já nejsem pro legalizaci drog v žádném případě a to ani marihuany.Ale pro nemocné lidi bych konopí povolila.A nevím proč by se mělo dovážet za drahé peníze z Holanska? Když si dokáží udělat skoro neviditelné pěstírny Vietnamci, tak mě neříkejte, že by se nedala udělat velkopěstírna, která by byla hlídaná a konopí opravdu použito jen pro farmaceutické využití.A měly by to hradit pojišťovny.Když mohou hradit léčení narkomanů a alkoholiků,kde v 90% je stejně recidiva,tak proč by si to lidi s chorobami, které si nezavinili měli platit?

    1. na komentář reaguje wich — #43
    2. na komentář reaguje Jakub D. Kočí — #47
    superkarma: 0 09.08.2012, 13:44:25
  21. avatar
    [40] ToraToraTora [*]

    wich — #38 Klidně ti věnuji semínka, za pár týdnu jich budu mít miliony Sml52 a většina zahrádkářů bude mít zjara stovky malých durmánků. je to zákeřná mrchaSml54

    1. na komentář reaguje wich — #42
    superkarma: 0 09.08.2012, 13:37:30
  22. [39] Trefa [*]

    Trefa:at je zakon jaky koliv,kdyz pri nemoci to lidem pomaha,proc by za to meli platit tolik penez.plati se za recept, za nemocnici,za pohotovost a u lekare,to nemluvim kolik se doplaci na leky.

    superkarma: 1 09.08.2012, 13:28:07
  23. avatar
    [38] wich [*]

    ToraToraTora — #37 Rikina — #35 Já jsem ho měla na zahradě taky Sml30Sml30Sml30 Krásně se mu dařilo, ale minulou zimu nedal.

    1. na komentář reaguje ToraToraTora — #40
    superkarma: 0 09.08.2012, 13:27:37
  24. avatar
    [37] ToraToraTora [*]

    Rikina — #35 Divoký, halucinegení, durman mám letos na zahrádce. Ty šlechtěné jsou bez účinků,a le divočák umí přivodit i úraz, když se to neumí. A dala mi ho v naprosté blažené nevědomosti středoškolská profesorka opojená pouze jeho krásou. On tedy navrch k tomu pěkně smrdí, když přeroste, ale většina škůdců ze zahrádky emigruje.

    1. na komentář reaguje wich — #38
    superkarma: 0 09.08.2012, 12:33:42
  25. [36] Rikina [*]

    ToraToraTora — #6 souhlas, pan Penc je už delší dobu spíš komická figurka a nedivím se, že plno lidí je potom proti konzumentům konopí jaksi negativně zaměřeno. Sml80 Někteří vášniví zastánci by věci prospěli, kdyby se moc nezviditelňovali. Sml57 

    1. na komentář reaguje Jakub D. Kočí — #46
    superkarma: 0 09.08.2012, 12:27:21
  26. [35] Rikina [*]

    Skoro se divím, že ještě není na indexu takový durman. Sml57 Roste to na každém rumišti úplně samo, v množství větším než malém, kdyby to chtěl někdo pěstovat, tak to nemá skoro žádné nároky, na rozdíl od konopí, o které je třeba pečovat až příliš, a taky to obsahuje halucinogeny. Sml80 Následky požití přitom bývají podstatně horší než u konopí. A to se nezakáže... Sml57 Osobně jsem pro legalizaci konopí, ale plošně a pro všechny. Žádné extrabuřty, že pro léčebné účely se může a jinak ne. Sml24 

    1. na komentář reaguje ToraToraTora — #37
    2. na komentář reaguje wich — #38
    3. na komentář reaguje Suzanne — #49
    superkarma: 2 09.08.2012, 12:25:11
  27. avatar
    [34] Lukáš Čejka [*]

    Anai — #32 kdyz to nekomu das, prodas tak uz nejde jen o drzeni ale o distribuci a tam na mnozstvi nezalezi, ta je trestna pokazde Sml80

    superkarma: 0 09.08.2012, 12:14:48
  28. [33] Petr74 [*]

    kdo má chuť a čas může se mrknout na tenhle dokumentSml15

    http://www.youtube.com/watch?v=3VdVDZiBQtI

    superkarma: 0 09.08.2012, 12:11:44
  29. [32] Anai [*]

    Jakub D. Kočí — #15 Ty jo.... no, ještě, že ode dneška to vím, já myslela, že přechováváním takového minima není trestné. Ještě, že jsem to nezopakovala. Navíc to množství bylo na jednoho jointa a ta nemocná si to potřebovala dát do pokrmu, takže jí to nepomohlo.

    1. na komentář reaguje Lukáš Čejka — #34
    superkarma: 0 09.08.2012, 11:53:09
  30. avatar
    [31] Dessy [*]

    wich — #28 No s tím chlastem je to pravda. kdykoliv a kdekoliv chlast seženu...chleba ne, Večerky kvůli chlebu určitě otevřeny nejsou, že?

    To nechápu, proč ho taky nedovážíme...víte kolik se na něm vydělá ročně?????

    superkarma: 0 09.08.2012, 11:34:49

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Náš tip

Doporučujeme