Přestože jsou tuky „v módě“ a rozebírají se ze všech stran, stále jsou opředeny řadou mýtů a nejasností. Například hubnutí má mnoho žen spojeno s úplným zákazem tuků a také v zájmu zdraví je prý lepší se tukům jako novodobému nepříteli zdaleka vyhnout. To všechno jsou mýty! Tělo tuk potřebuje a cesta ke krásné postavě určitě nevede přes úplný zákaz tuků.

Naše tělo tuk potřebuje
Tuk je základním stavebním kamenem buněk, dodává tělu energii a sílu. Bez tuku bychom se za chvíli ploužily jako stíny, což by se asi nikomu nelíbilo.

        

-          Některé pro život nezbytné mastné kyseliny obsažené v tucích si tělo nedokáže samo vyrobit, a proto mu je musíme dodávat ze stravy.

-          Tuky by měly tvořit třetinu denního příjmu energie, a tato hranice by rozhodně neměla klesnout pod 20 %.

Hubnout lze i s tukem
Mnoho z nás je i díky reklamním sloganům přesvědčeno o tom, že při hubnutí je nutné jíst potraviny zcela bez tuku. Taková dieta by však vedla ke ztrátě energie a radikální omezení tuků se nutně projeví i nedostatkem vitaminů rozpustných v tucích, rozkolísanou hormonální hladinou a oslabeným imunitním systémem. Na co si dát při hubnutí pozor? Člověk většinou omezí viditelné tuky jako máslo, sádlo nebo olej, ale často si nekontrolovaně dopřává zákeřné skryté tuky obsažené v uzeninách, tučných mléčných výrobcích, tavených sýrech nebo sušenkách a polevách. Pokud hubnete a potřebujete snížit příjem energie, omezte příjem sacharidů (méně cukru, sladkostí a bílého pečiva), zmenšete porce jídla a u tuků vybírejte z nízkotučných variant: zatímco máslo má totiž kolem 80 % tuku, margaríny Flora light, Rama Linie, Rama Idea! nebo Perla jen polovinu.

Dvě třetiny patří tukům rostlinným
Při výběru tuků je určitě lepší sáhnout po těch rostlinných. V živočišných tucích, kromě toho, že přímo obsahují cholesterol, totiž převažují tzv. nasycené mastné kyseliny, které jeho hladinu ještě zvyšují. A podle statistik těchto nasycených tuků dnes do sebe dostáváme dvakrát více, než lékaři doporučují. To znamená: méně tučného masa, uzenin, paštik, tučných mléčných výrobků, másla i sádla.

Naopak tuky rostlinné (= margaríny) obsahují více „blahodárných“ nenasycených mastných kyselin, mají nižší obsah kyselin nasycených a neobsahují škodlivé kyseliny transmastné – tím vším v našem organizmu dělají zázraky. Kvalitní margaríny jsou také zdrojem vitaminů A a D a oproti máslu jsou navíc zdrojem vitaminu E. Možná překvapí, že z rostlinných olejů bohatých na zdravé mastné kyseliny se vyrábějí i tatarky a majonézy Hellmanns.

Vybere si každý
Zatímco mléčný tuk, z něhož se vyrábí máslo, má vždy podobné složení, pro výrobu rostlinného tuku lze zvolit právě tu nejvhodnější surovinu. V obchodech si tak můžeme vybrat ze skutečně široké palety rostlinných tuků: pomazánkové tuky snadno roztíratelné ihned po vyjmutí z chladničky (Rama, Perla, Flora), tuky na pečení pro ideální konzistenci těsta (Hera), tuky na smažení a fritování se zvýšenou stabilitou při vyšších teplotách nebo třeba olivové oleje a tuky (Bertolli). Ale také produkty vhodné pro děti (Rama Idea!) nebo pro lidi se zvýšenou hladinou cholesterolu (Flora pro.activ).

S rostlinnými tuky budeme mít prostě zdravý kořínek!  Více info najdete na stránkách  www.zdravykorinek.cz

Reklama