Zdraví

Bojujeme s mýty: Tuky nemusí být nepřítelem!

Přestože jsou tuky „v módě“ a rozebírají se ze všech stran, stále jsou opředeny řadou mýtů a nejasností. Například hubnutí má mnoho žen spojeno s úplným zákazem tuků a také v zájmu zdraví je prý lepší se tukům jako novodobému nepříteli zdaleka vyhnout. To všechno jsou mýty! Tělo tuk potřebuje a cesta ke krásné postavě určitě nevede přes úplný zákaz tuků.

Naše tělo tuk potřebuje
Tuk je základním stavebním kamenem buněk, dodává tělu energii a sílu. Bez tuku bychom se za chvíli ploužily jako stíny, což by se asi nikomu nelíbilo.

        

-          Některé pro život nezbytné mastné kyseliny obsažené v tucích si tělo nedokáže samo vyrobit, a proto mu je musíme dodávat ze stravy.

-          Tuky by měly tvořit třetinu denního příjmu energie, a tato hranice by rozhodně neměla klesnout pod 20 %.

Hubnout lze i s tukem
Mnoho z nás je i díky reklamním sloganům přesvědčeno o tom, že při hubnutí je nutné jíst potraviny zcela bez tuku. Taková dieta by však vedla ke ztrátě energie a radikální omezení tuků se nutně projeví i nedostatkem vitaminů rozpustných v tucích, rozkolísanou hormonální hladinou a oslabeným imunitním systémem. Na co si dát při hubnutí pozor? Člověk většinou omezí viditelné tuky jako máslo, sádlo nebo olej, ale často si nekontrolovaně dopřává zákeřné skryté tuky obsažené v uzeninách, tučných mléčných výrobcích, tavených sýrech nebo sušenkách a polevách. Pokud hubnete a potřebujete snížit příjem energie, omezte příjem sacharidů (méně cukru, sladkostí a bílého pečiva), zmenšete porce jídla a u tuků vybírejte z nízkotučných variant: zatímco máslo má totiž kolem 80 % tuku, margaríny Flora light, Rama Linie, Rama Idea! nebo Perla jen polovinu.

Dvě třetiny patří tukům rostlinným
Při výběru tuků je určitě lepší sáhnout po těch rostlinných. V živočišných tucích, kromě toho, že přímo obsahují cholesterol, totiž převažují tzv. nasycené mastné kyseliny, které jeho hladinu ještě zvyšují. A podle statistik těchto nasycených tuků dnes do sebe dostáváme dvakrát více, než lékaři doporučují. To znamená: méně tučného masa, uzenin, paštik, tučných mléčných výrobků, másla i sádla.

Naopak tuky rostlinné (= margaríny) obsahují více „blahodárných“ nenasycených mastných kyselin, mají nižší obsah kyselin nasycených a neobsahují škodlivé kyseliny transmastné – tím vším v našem organizmu dělají zázraky. Kvalitní margaríny jsou také zdrojem vitaminů A a D a oproti máslu jsou navíc zdrojem vitaminu E. Možná překvapí, že z rostlinných olejů bohatých na zdravé mastné kyseliny se vyrábějí i tatarky a majonézy Hellmanns.

Vybere si každý
Zatímco mléčný tuk, z něhož se vyrábí máslo, má vždy podobné složení, pro výrobu rostlinného tuku lze zvolit právě tu nejvhodnější surovinu. V obchodech si tak můžeme vybrat ze skutečně široké palety rostlinných tuků: pomazánkové tuky snadno roztíratelné ihned po vyjmutí z chladničky (Rama, Perla, Flora), tuky na pečení pro ideální konzistenci těsta (Hera), tuky na smažení a fritování se zvýšenou stabilitou při vyšších teplotách nebo třeba olivové oleje a tuky (Bertolli). Ale také produkty vhodné pro děti (Rama Idea!) nebo pro lidi se zvýšenou hladinou cholesterolu (Flora pro.activ).

S rostlinnými tuky budeme mít prostě zdravý kořínek!  Více info najdete na stránkách  www.zdravykorinek.cz

   
21.05.2007 - Zdraví - autor: Komerční článek

Komentáře:

  1. avatar
    [13] Juana [*]

    Kupuju jedině máslo, olivový a slunečnicový olej, ty ztužené náhražky ani náhodou.

    superkarma: 0 22.05.2007, 16:53:33
  2. avatar
    [12] Vivian [*]

    ellinor: no bodejť by obsahovala mléko, když je to ztužený rostlinný tuk
    Pokud musí člověk dodržovat nějakou dietu, tak je jasné, že se musí omezit, ale zdravý člověk se snad žádné potraviny vyloženě bát nemusí.

    superkarma: 0 22.05.2007, 15:13:11
  3. [11] lubinek [*]

    zajimavý článek

    superkarma: 0 21.05.2007, 20:58:24
  4. avatar
    [10] Suzanne [*]

    ellinor: o tom něco vím - já jím máslo samotné v rámci diety, ovšem

    superkarma: 0 21.05.2007, 18:18:50
  5. avatar
    [9] ellinor [*]

    Vivian: Perlu jsem kupovala, když měl syn alergii na mléko - vůbec žádné totiž neobsahuje!!!!

    superkarma: 0 21.05.2007, 13:33:06
  6. avatar
    [8] aiša [*]

    Rama,Perla.....brrrr,není nad máslo

    superkarma: 0 21.05.2007, 12:10:31
  7. avatar
    [7] Vivian [*]

    Kdepak, trocha kvalitního másla je podle mě stejně pořád stokrát lepší, než se živit ztuženýma pokrmovýma fujtajblama typu Perla... Hlavní asi je "všeho s mírou".

    superkarma: 0 21.05.2007, 11:42:37
  8. avatar
    [6] Meander [*]

    Jasně, tuky jsou zdravé, pokud nejsou ztužené.

    superkarma: 0 21.05.2007, 11:16:22
  9. avatar
    [5] ellinor [*]

    Suzanne: A víš proč? Tuk snižuje glykemický index, takže tě nasytí na delší dobu a nemusíš sahat po cukrech. Miluju máslo, nejradši mám takovou tu bílou mapu na povrchu právě rozpuštěného másla. A ten nejkvalitnější toskánský olivový olej, ten se dá jíst jen tak s chlebem...

    superkarma: 0 21.05.2007, 11:13:27
  10. avatar
    [3] Amálie [*]

    Nízkotučné varianty mléčných výrobků a uzeniny mi nesmí přes práh. Bez másla se prostě neobejdu. Olej jedině Vegetol Gold.

    superkarma: 0 21.05.2007, 09:48:19
  11. avatar
    [1] Suzanne [*]

    Jakmile omezím tuky, nehubnu.

    superkarma: 0 21.05.2007, 08:28:06

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Anketa: Výživa v nemoci
Hledáme čtenářky, které rády čtou knihy
Anketní otázky pro čtenářky, které chtějí testovat Canesten Intim Gel
Anketa: Bolí vás záda?

Náš tip

Doporučujeme