Rodina

Bojovnice za normální porod podaly petici za lepší porodnictví v Česku

Dne 6. prosince byla kompetentním orgánům zaslána petice Za zlepšení podmínek v českém porodnictví. Byla sestavena zástupkyněmi několika organizací sdružených v Iniciativě Normální porod. Přečtete si jejich oficiální stanovisko.

porod

Petra Sovová z Hnutí za aktivní mateřství popsala poměry v českých porodnicích následovně: „Spokojené jsou v podstatě jen ty ženy, které nemají o porodu žádnou představu ani porodní plán a plně se s důvěrou podřídí ošetřujícímu lékaři či lékařce. Ženy, které se o porod předem zajímaly a ujasnily si, jak ho chtějí prožít, většinou narážejí na nepříjemné reakce zdravotníků a nezřídka jsou vyzvány, aby si vybraly jinou porodnici či dokonce aby s podobnými názory rodily rovnou doma!“

Co vlastně předkladatelky petice Za zlepšení služeb v českém porodnictví a za péči přátelskou a bezpečnou pro matku a dítě porodnickému systému vytýkají? „Především nerespektování nejnovějších poznatků vědy. V českých porodnicích přes mnohá zlepšení stále vládne rutina. Do porodu se tak zasahuje příliš často – a příliš často se tím porod velmi komplikuje. Důkazem je i stoupající počet císařských řezů, aniž by zároveň klesala perinatální úmrtnost. Dalším problémem je porušování platné legislativy – tím, že matkám, které mají o porodu svou představu, zdravotníci násilím vnutí tu svou, někdy dokonce s odůvodněním, že se musí podřídit,“ vysvětluje Petra Sovová.

Výčet rutinně používaných zákroků, které podle Světové zdravotnické organizace (WHO) narušují normální průběh porodu a důležitou vazbu mezi matkou a dítětem, je dlouhý a drtivá většina škodlivých zákroků se tu za dveřmi porodních sálů běžně používá:

  •  často neodůvodněné umělé vyvolání porodu
  • rutinní provádění holení a klystýru
  • odepírání jídla a někdy i pití během porodu
  • rutinní zavádění kanyly pro případné použití infuze
  • rutinní elektronické monitorování plodu
  • častá vaginální vyšetření mnoha poskytovateli péče
  • nadužívání a propagování epidurální analgezie
  • rutinně prováděná časná amniotomie (protržení vaku blan)
  • nerespektování podmínek příznivých pro průběh porodu (tlumené světlo, ticho, teplo, intimita)
  • nadužívání oxytocinu pro povzbuzení děložní činnosti
  • neumožňování svobodné volby polohy během druhé doby porodní
  • řízené tlačení se zadržováním dechu
  • předčasné zaškrcení a přerušení pupečníku
  • bezprostředně po porodu narušování dostatečně dlouhého kontaktu matky a novorozence kůží na kůži, oddělování matky a dítěte kvůli běžnému poporodnímu vyšetření
  • na porodním sále ukládání dítěte do postýlky s monitorem dechu namísto matčiny náruče
  • rutinní zahřívání dítěte v inkubátoru či výhřevné postýlce na novorozeneckém oddělení namísto kontaktu dítěte s matkou a zahřátí na jejím těle
  • nedostatečné či nesprávné informace o kojení, např. omezování délky kojení v počátcích
  • rutinní vážení dítěte před kojením a po něm

Obzvlášť odsouzeníhodné je podle předkladatelek petice nerespektování těch matek, resp. rodičů, kteří jsou s doporučeními WHO dobře obeznámeni a výslovně si přejí se rutinních a neopodstatněných praktik vyvarovat. „Stoupající počet porodů doma ukazuje i na to, že přibývá žen, pro které přestává být porodnice bezpečným místem, cítí se tam ohroženy“, dodává Sovová.

Legislativa přitom vnímá nenarozené dítě jako součást matčina těla, jen ona tedy ve skutečnosti může rozhodovat, jak bude porod probíhat, a s každým nabízeným zákrokem musí předem souhlasit. Pokud se jí ovšem někdo zeptá. A pokud nesouhlas vyjádří, většinou se dozví, že lékař/lékařka příslušný zákrok či postup dodržet musí, protože „je to lege artis“. Pojem poskytování péče „lege artis“ je ale pouze termínem právně teoretickým.

Jeho náplni odpovídá v současné legislativě ustanovení § 11 zákona 20/1966 Sb. o péči o zdraví lidu, které uvádí, že „zdravotní péči poskytují zdravotnická zařízení státu, obcí, fyzických a právnických osob v souladu se současnými dostupnými poznatky lékařské vědy“. (Respektování dostupných vědeckých poznatků přitom právě autorky Petice v českém porodnictví postrádají.) Pokud pacient péči navrženou lékařem z jakýchkoliv důvodů nechce, může ji odmítnout cestou tzv. negativního reversu.

Zdroj: Tisková zpráva

   
17.12.2010 - Těhotenství a porod - autor: Eva Soukupová

Další příspěvky

Komentáře:

  1. [87] Ryor [*]

    Moje maminka když vzpomínala na porod,nebo spíše personál byla sem opravdu zděšena jak s ní jednali, můj bratr skoro zemřel protože si doktorka dávala pořád na čas, pořád jí nadávala at netlačí že má čas a málem bylo pozdě. Nedovolili ji ani libovolnou poloho, aby se jí ulevilo od bolestí. Byl to tehdy sprostej personálSml80Sml68

    superkarma: 0 28.04.2011, 20:26:41
  2. [86] cinie [*]

    no nevim, kde rodili autorky petice, ale ja byla dvakrat v podoli, naposledy pred pul rokem, a cely porod jsem absolvovala s porodni asistentkou, mam pocit, ze dokonce doktorka v zaveru ani nezakrocila, jen ji jistila pres rameno... byl to fofr, takze zadny klystyr, zadna kanyla a zadny nastrih. I kdyz to byla fuska, syn mel 3.93 kg.... s porovnanim s prvnim porodem muzu za sebe zodpovedne rici, ze kdyby bylo nejake priste, tak si reknu o klystyr a vyzadam si nastrih.

    superkarma: 0 06.01.2011, 15:43:14
  3. avatar
    [85] kareta [*]

    eva182 — #83 jakési první očkování proti nečistotámSml57 Btw- před PŘÍRODNÍM porodem mají ženský normálně průjem a tzv. se vyserou z podoby, tak tam moc těch výkalů není- prej...Sml80

    superkarma: 0 29.12.2010, 19:36:25
  4. avatar
    [84] Hanďule [*]

    eva182 — #83 Sml52

    superkarma: 0 29.12.2010, 19:23:49
  5. [83] eva182 [*]

    Může mi někdo,aniž bych se ptala staršího porodníka, vysvětlit,proč je dobrý styk novorozeněte s výkaly?Díky Eva

    1. na komentář reaguje Hanďule — #84
    2. na komentář reaguje kareta — #85
    superkarma: 0 29.12.2010, 18:52:45
  6. avatar
    [82] Suzanne [*]

    pajda — #80 Petice je díky zoufalé snaze o zjednodušení poněkud vytržená z kontextu. Ono se jedná o normální porod. Do toho lékař nemusí zasahovat. Pokud se porod změní v patologický proces, pak je lékař na místě. Mně přijde, že tady většina hystericky vykřikujících bab chce lékaře se sádrou ještě dřív, než si pacient zlomí nohuSml57

    superkarma: 0 20.12.2010, 23:30:34
  7. avatar
    [81] Suzanne [*]

    Rikina — #79 To není o tom, kolik má rodička načteno. To je o tom, jestli rodička přesně ví, co potřebuje, co chce a co má dělat. Pokud nastanou komplikace, je tu lékař. Pokud nenastanou, může si vybrat ze spousty věcí. A ty naše zdravotnictví sice občas uznává, ale ve valné většině se k tomu staví ve stylu "maminko, počkejte za dveřmi, my to za vás porodíme"Sml57 Takže ne, nepovažuji tuto petici za zbytečnou. Je možná trochu extremistická v některých bodech, ale nebýt extremistů, lidstvo by se nehnulo dopředu ani o píď, protože by vlastně bylo "vše v pořádku"Sml24

    superkarma: 0 20.12.2010, 23:28:26
  8. avatar
    [80] pajda [*]

    Já bych text petice ještě rozšířila:

    Matka, jejíž dítě má zdravotní komplikace kvůli snaze zasahovat neodborně do práce lékařů, kategorickému odmítání léků nebo kvůli komlipkacím při domácím porodu bude celou zdravotní péči dítěte hradit sama.

    A pak bych počkala, kolik jich to podepíše, když budou mít nejen kecy, ale i odpovědnost.

    1. na komentář reaguje Suzanne — #82
    superkarma: 1 20.12.2010, 12:50:53
  9. [79] Rikina [*]

    Suzanne — #77Tahle petice možná byla na místě před 25 lety, dnes mám dojem, že se dámy dobývají do otevřených dveří. Sml80 Mně osobně je to celkem jedno, potomky už neplánuju, nicméně za sebe si myslím, že rodička, byť příčetná, má poněkud méně možností rozpoznat, jestli vše probíhá bez komplikací, protože sice může mít "načteno", ale v praxi se věci dějí často jinak, než se píše v chytrých knihách, a přece jen ten doktor, co 6 let studoval (někteří i déle Sml57) a viděl hezkou řádku porodů, to pozná líp a dřív, a začne činit opatření, kdyby něco. Zejména u prvorodiček silně pochybuju, že je některá schopná v druhé době porodní racionálního přemýšlení. Sml80 

    1. na komentář reaguje Suzanne — #81
    superkarma: 1 19.12.2010, 09:47:32
  10. avatar
    [78] Suzanne [*]

    Kubatek — #55 styk novorozeněte s výkaly matka příroda docela promyslela. Zeptej se nějakého staršího porodníka, proč to bylo dobré.

    superkarma: 0 18.12.2010, 21:41:15
  11. avatar
    [77] Suzanne [*]

    syrrit — #27 porod je přirozená záležitost, zlomená noha je úraz. Mícháš hrušky s jablkySml58 Pokud je porod bez komplikací a rodička příčetná, neexistuje jediný důvod, proč by nemohla svůj porod řídit sama, pokud si to přeje, ať už jde o volbu polohy, rozhodnutí o medikaci apod.Sml24

    1. na komentář reaguje Rikina — #79
    superkarma: 0 18.12.2010, 21:38:08
  12. avatar
    [76] tortora [*]

    taky nesouhlasím,porody mám za sebou 2,před 4 a rokem a půl,klystýr mi nenutili,po prvé jsem ho měla-chtěla jsem,u druhýho jsme to nestihla,epidural jsem neměla ani u jednoho,po prvé jsme se doma nestihla oholit a nikdo mě neholil,u druhýho jsem byla připravenáSml16každý zákrok,který mi dělali,mi nejdřív vysvětlili,řekli musíme udělat to a to,z toho a toho důvodu,kanylu jsme měla u obou,po prvé asi zbytečně,ale u druhýho ne,hlavně mi přestaly stahy,dítě na půl cesty,docela velký,takže císař by se ani dělat nemohl,trocha oxytocinu a malej byl venku,dceru mi dali za chvíli,lokla si zkažené vody a bylo nutné ji odsát,u syna jsem si to vynahradilaSml67ani jeden nebyl nikde vyhřívanejSml23pití jsem měla dost u obou porodů,polohu jsme si mohla sama vybratmyslím,že víc jak polovina bodů je pěkná blbost,bo to tak v praxi opravdu nefungujeSml23paní buď ještě vůbec nerodila nebo před 20 lety,ono se porodnictví zlepšilo hodně kupředuSml22Sml67

    superkarma: 0 18.12.2010, 19:27:25
  13. [75] orangutan [*]

    Můj názor je ten ,že domácí porod není bezpečný Sml15

    superkarma: 0 18.12.2010, 12:05:26
  14. [74] Rikina [*]

    Jak to tak čtu, taková uvědomělá matka, která o porodu má svou představu, a má připravený porodní plán, může utrpět docela trauma, když s ní náhodou vlastní potomek nespolupracuje, a narodí se naprosto neuspořádaně a neplánovaně, jak se mu zachce. Sml80 A že to většinou děti dělají...Sml57 

    Jinak mám dojem, že paní Sovová a spol. vlastně objevily díru na trhu - žádná zážitková agentura, pokud vím, dosud nenabízí porod jako plánovaný adrenalinový prožitek. Sml57 To by se mělo napravit. Takové blbosti jako lety stíhačkou, to jo, to se zařídit dá. Nebo romantický víkend na zámku. Ale na porody se pozapomnělo, přitom soudě dle počtu podpisů pod peticí by zájemkyň o takovou nabídku bylo dost. Sml24

    superkarma: 1 18.12.2010, 09:25:49
  15. avatar
    [73] malvina [*]

    Milanka — #68 marry.lu — #66 doma by  jsem  nerodila  ani  náhodou.Oba porody  jsem   měla kompilkované a doktoři měli co  dělat, aby    moje děti nevychovával  manžel,  nebo někdo  z   příbuzenstva.A  to jsem   byla  týden před porodem v  nemocnici....

    superkarma: 0 18.12.2010, 09:08:31
  16. avatar
    [72] kuzle [*]

    Dante Alighieri — #13 mela jsem ji vzdycky a tekl mi ji nejspis oxitocin, to jsem nezjistovala, v danou chvili mi to bylo fakt jedno Sml22 i kdyby tam tekla voda z vodovodu Sml30 zilu mi napichoval vzdycky muj tata, tak mel alespon duvod tam rovnou zustat, prvniho zachranil, protoze nedychal, tak mu rovnou strcil rouru do krku a prodychl Sml67 u posledni ale utekl a prisel az kdyz bylo po vsem Sml30

    superkarma: 0 18.12.2010, 08:53:36
  17. [71] ova9 [*]

    .....doma bych neriskovala ani nahodou,clovek nikdy-nikdy nevi, jaka komplikace by mohla nastat, jak u matky tak u ditete....nenene-porod doma

    superkarma: 0 17.12.2010, 23:48:11
  18. [70] ula [*]

    Osobně to shrnu tak, že jsem ráda, že své tři porody mám za sebou. V nemocnici se mi taky některé věci nelíbily, ale kdybych rodila doma, možná bych nepřežila já a i děti... pokud někdo rodí doma, bere na sebe riziko toho, že může nenávratně poškodit své dítě po zdravotní stránce a není to právo matky, aby takhle nezodpovědně zacházela se zdravím toho miminka - viz. přidušení aj. Takže porodnice ano, ale né pásová výroba.

    superkarma: 0 17.12.2010, 21:43:36
  19. [69] Milanka [*]

    Ani u druhého dítěte mě sestry neholily a ani jsem nedostala klysstýr. U prvního taktéž.

    superkarma: 0 17.12.2010, 20:40:10
  20. [68] Milanka [*]

    V 60. letech jsem rodila bez klystýru, šlo to docela rychle a do rána jsem ležela na lehátku v sesterně, abych byla pod dozorem. Nesměla jsem se otáčet na bok a ani spát. Nemusela bych se probudit. Rodila jsem nějaký den po 8. měsíci.

    Druhé dítě jsem rodila v 70. letech, porod byl těžký,. dostala jsem několik urychlovaček a to z toho důvodu, aby byl porod co nejrychlejší. Dítě mělo kolem krku pupeční šňůru. Po porodu mě Dr. zašíval při vědomí, byla jsem z těch urychlovaček dost potrhaná. Pak jsem dostala dolsin a spala jsem zase pod dozorem porodní asistentky. U porodu jsem měla výbornou porodní asistentku.

    Neumím si představit, že bych rodila doma. Vím, co vytrpěla moje babička, když rodila doma a moje maminka první dvě děti také doma a další dvě děti již v porodnici. Každý její porod byl horčí a horší.

    1. na komentář reaguje malvina — #73
    superkarma: 0 17.12.2010, 20:38:10
  21. avatar
    [67] femme [*]

    rodila jsem 3x, poslední porod jsem absolvovala před 26 lety, mám na všechny porody tak otřesné vzpomínky, že z toho mám ještě teď husinu Sml80 Sml68

    superkarma: 0 17.12.2010, 20:28:26
  22. avatar
    [66] marry.lu [*]

    můj názor je jen jeden z mnoha. Ale. Doma bych se rodit bála, kvůli případným komplikacím. Ale. Mám za sebou dva porody v nemocnici a při prvním jsem málem umřela vinou porodníka, při druhém jsem musela pod narkózu a vyčištění vinou asistentky. žízní jsem měla popraskané rty do krve, řvali na mě ať neřvu!! k vůli monitorům mě připoutali k posteli . . . a mnoho dalších defektů, kvůli kterým příchody mých dětí na svět považuji za nejotřesnější zážitky svého života!!!

    1. na komentář reaguje malvina — #73
    superkarma: 0 17.12.2010, 19:44:06
  23. avatar
    [65] babicka11 [*]

    Článek mě dostal do rozpaků...když už jste na stole, posloucháte na slovo doktora v domnění, že ví co dělat.. a to, co tu čtu, jenom zírám ..Sml15

    superkarma: 0 17.12.2010, 19:33:03
  24. [64] doginka [*]

    doginka — #63 Jinak s porodem doma taky nesouhlasím,ikdyž si myslím,že když někdo chce rodit doma a ví rizika,tak by mu to neměli odepírat

    superkarma: 0 17.12.2010, 19:09:53
  25. [63] doginka [*]

    Mě hlavně vadilo, že mě dali na monitor a nemohla jsem se při dost silných kontrakcích hnout. Přitom mě tam nechali s manželem samotnou a na monitor ani nekoukali. Až po půl hodině se přišla podívat a to už jsem stejně rodila. Napít my taky nedali a je to 5let,takže né doba dávná

    1. na komentář reaguje doginka — #64
    superkarma: 0 17.12.2010, 19:07:52
  26. avatar
    [62] Juana [*]

    Mishaak — #61 U prvního porodu mi schovali oběd a po porodu mi ho ohřáli v mikrovlnce a dali mi ho přímo na sále. U druhého porodu jsem hlad ani neměla, navíc to šlo dost rychle, takže jsem na jídlo neměla ani pomyšlení.

    Dítě mi po prvním porodu dali k prsu, u druhého to nešlo, měla jsme kanyly v obou rukách, tak dcerku dali hned do vyhřívaného inkubátoru a já ji držela aspoň za ruku a nechali ji tak půl hodiny, držela jsem ji po celou dobu, co mne sešívali a odvezli ji až asi po půl hodině. Já pak skončila na JIPCe, takže se o ni staraly sestřičky a pořád ji chovaly, když nemohla být se mnou.

    superkarma: 0 17.12.2010, 18:54:31
  27. avatar
    [61] Mishaak [*]

    Ta petice je úplně mimo mísu. Klystýr jsem při porodu vůbec neřešila a byla jsem za něj vděčná. Kanyla se hodila neb bez oxytocinu bych asi rodila dalších několik dní, ale to by malý asi nepřežil, strašně mu padaly ozvy, takže poslední 4 hodiny na monitoru pro mne byly opravdu spásou. Já jsem pak věděla, že je malý v pořádku, a i když monitor několikrát zařval, tak PA hned přiběhla a dalo se s tím něco dělat. Vystřídalo se na mne několik směn a nemůžu si stěžovat ani na jednu PA a ani na jednoho doktora. Pít jsem mohla jak jsem potřebovala a na jídlo jsem opravdu neměla ani pomyšlení. Kdyby nebylo potřeba malýho dostat ven nakonec opravdu hooodně rychle, tak jsem nebyla ani nastřižená, jak mi později řekla PA, takže i respektovali v rámci možností i moje jediné přání. Sml16

    1. na komentář reaguje Juana — #62
    superkarma: 0 17.12.2010, 18:19:53

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. [60] lidicka [*]

    Kvůli komplikacím v těhotenství jsem rodila císařem v celkové anestézii. Miminko jsem poprvé viděla až po 48 hodinách v inkubátoru.Na doktory si nemůžu stěžovat. Už je to ale přes 20 letSml16 Sml22

    superkarma: 0 17.12.2010, 17:44:59
  2. avatar
    [59] monkee [*]

    ToraToraTora — #32 Já bych jim to dala jako povinný studijní materiál.Sml24

    Altamora — #41 Cituj ty gramatické boty, prosím. 

    Můj nejhorší pocit z porodnice (před mnoha lety) byl ten, že jsem tam fungovala jako cca 60 kilo živé váhy masa, ze kterých bylo zapotřebí vydolovat dítě. Prostě i když mě oslovovali maminko, nikdo mě nevnímal jako člověka. Komu z vás by se líbilo slyšet doktora, jak říká brigádnicím: Pojďte se taky podívat, ať víte, co to obnáší. Myslíte, že se mě zeptal, jestli tam chci mít publikum? Mít tu cihlu, tak doktor nepřežil. O tom je například ta intimita.

    Pokud se takto cítí rodičky i teď, je "něco špatného ve státě dánském".

    superkarma: 1 17.12.2010, 17:43:03
  3. [58] pani [*]

    Rodila jsem čtyrykrát, s klystýrem.

    superkarma: 0 17.12.2010, 17:27:40
  4. [57] molly [*]

    Rodila jsem dvakrát, poprvé s klystýrem a podruhé bez(prostě to byl takový fofr, že hrozil porod do záchodu), takže můžu srovnávat. A jsem jednoznačně pro klystýr. Je sice nepříjemný, ale rodit bez něho je daleko horší. Strašně blbě se mi tlačilo. A vzhledem k mému velmi rizikovému těhotenství jsem byla šťastná že jsem obklopena technikou a zdravotnickým personálem a poslouchala jsem jak hodinky, bo mi předtím doktoři zachránili děcko ještě tři měsíce před narozením.Tou peticí bych obalila cihlu a hodila autorce na kebuli.

    superkarma: 0 17.12.2010, 16:39:51
  5. [56] jastura [*]

    Kubatek — #55 souhlasím s Vámi, jen bych oponovala o tom holení. Holí se ta, které to vyhovuje, není to společenská nutnostSml23. Při porodu bych ale s holením souhlasila (kdybych se teda neholila).

    superkarma: 0 17.12.2010, 15:49:05
  6. [55] Kubatek [*]

    Paní Sovová,ve kterém století žijete?Dneska už se holí každá slušná dáma,bez ohledu jestli jde rodit,nebo se teprve chystá plodit.A rodit bez klystýru bych taky nešla,jsem sestra a několikrát jsem viděla matku kálet na vlastní novorozeně při porodu.To bych svým dětem nikdy neudělala!Co kdyby se jednou rozhodly mi to oplatit?!Rodila jsem 2x a lékařům i sestrám můžu jen poděkovat.

    1. na komentář reaguje jastura — #56
    2. na komentář reaguje Suzanne — #78
    superkarma: 0 17.12.2010, 15:45:14
  7. avatar
    [54] Ginger20 [*]

    SNÍŽEK — #51 Souhlasím a ten kdo doma rodit chce, musí počítat se vším, bohužel i s tím špatným!!! Nikdy bych do toho rizika nešla, v sázce jsou přece dva životy!!!Sml31

    superkarma: 0 17.12.2010, 15:04:10
  8. avatar
    [53] Hanďule [*]

    Jediné, co mi fakt vadilo, že mi nedali napít, ani trochu Sml68  Jinak o klystýr jsem si řekla sama, oholila se doma, bez oxytocinu bych nejspíš dítě vůbec nevytlačila,.....Sml80

    superkarma: 0 17.12.2010, 15:01:36
  9. avatar
    [52] markéta5 [*]

    Mě 8 hodin po porodu převážel vrtulník do vojenské nemocnice,díky které jsem naživu a jakžtakž v pořádku.V porodnici mě pěkně vyrychtovali.Nevěřili mi,že slábnou kontrakce neb jako prvorodička to přce nemůžu vědet.atd.Škoda mluvit.Druhé dítě nám nedoporučují.

    superkarma: 0 17.12.2010, 14:42:22
  10. avatar
    [51] SNÍŽEK [*]

    porody doma jsou nebezpečné.Sml68

    1. na komentář reaguje Ginger20 — #54
    superkarma: 0 17.12.2010, 14:36:27
  11. avatar
    [50] myše [*]

    pro mne byl největší problém voda - že jsem se nemohla napít, měla jsem pusu vyprahlou na troud...

    njn, taky je to 15 let Sml30

    superkarma: 0 17.12.2010, 14:05:26
  12. avatar
    [49] vladka006 [*]

    JankaAnna — #38 Tak já byla našprtaná mnohými informacemi, jak se pozná, že se rodí, kdy začínají před porodem poslíčci, jaké mají být předporodní bolesti, jak správně tlačit a dýchat, atd. atd. atd. a a víš k čemu mi to bylo? K ničemu. Nakonec jsem si rodila po svým tak, že mi nikdo nevěřil, že rodím. Jediný, co mi z výtahu informací pomohlo, tak tančit břišní tance proti bolestem.

    superkarma: 0 17.12.2010, 13:44:31
  13. avatar
    [48] vladka006 [*]

    Mautina — #45 Neboj, oni jsou i na histerky zvyklí. Taky jsem histerčila, až mi bylo pak trapně Sml9 a omlouvala jsem se.

    Mi pak PA při sešívání vyprávěla historky o jiných histerkách a já se nemohla ani smát, abych se neškubala a ona mohla zašívat. Proti nim jsem byla slabé kafe.

    Už jsem i slyšela, že jedna prvorodička zalezla pod porodní stůl Sml30 a řvala, že rodit nebude, že to bolí, tak ať se staraj, od čeho jsou doktoři, ať jí prostě říznou císaře, jinak že jde domů. Nakonec vylezla, když jí doktor slíbil, že si jde pro náčiní a jdou udělat toho císaře. Rodila nakonec normálně. To si teda nedovedu představit, já byla ráda, že ležím.

    superkarma: 0 17.12.2010, 13:40:46
  14. [47] Mautina [*]

    maje — #46 to mám poslední dobou místo modlitby Sml57,taky si říkám,že když přežiji porod tak pak už všechno Sml30,ale asi pak ta starost a vše kolem dětí je úplně o něčem jiném,takže si můžu pak klidně říkat,že porod byl hračka oproti nějakému problému Sml22,už jsem to od pár maminek slyšela,takže asi na tom neco bude Sml24

    superkarma: 0 17.12.2010, 13:38:03
  15. avatar
    [46] maje [*]

    Mautina — #45 když já byla pořád hladováSml57Sml57 ten strach má skoro každá. nevíš, jak hrozné to bude, jak to bude probíhat, jak to budeš zvládat psychicky,... každá ti rozumí. a i když budeš shánět info, tak tvůj porod bude naprosto jedinečný a jiný. užívej si klídek, pohodičku a dostatek spánku. pak tohle všechno na dlouho dobu mít nebudeš. ale věř mi, všechno tohle za to stojí.Sml22Sml22 a mezi námi - já si říkala, že když přežiji porod, přežiji všechno. už chápu, proč se říká: je naivní jak prvorodička.Sml30Sml30 

    1. na komentář reaguje Mautina — #47
    superkarma: 2 17.12.2010, 13:13:21
  16. [45] Mautina [*]

    syrrit — #33 to doufám Sml57,ale člověk neví,jak bude reagovat,snad nebudu moc histerčit Sml32

    maje — #35 Sml52 nj mimi chtělo na svět  a ty bys papkala Sml30

    JankaAnna — #38 strach nebo nevím,jak teda tomu mám říkat Sml80myslím,že podobné pocity má každá z nás,když jde poprvé rodit,doma rozhodně rodit nechci a samozřejmě úplnou představu, jak by to mělo probíhat opravdu nemám a to jsem si zjišťovala a četla různé infa Sml22 a nevím,co je na tom špatného se poptat tady,čtenářek na ženě-in,které zkušenosti mají Sml24,stejně tak je každého věc,jestli s peticí souhlasí nebo ne,ikdyž zatím co jsem tu četla nesouhlasí téměř nikdo,asi jsi jediná Sml57

    1. na komentář reaguje maje — #46
    2. na komentář reaguje vladka006 — #48
    superkarma: 2 17.12.2010, 13:09:39
  17. [44] jastura [*]

    JankaAnna — #38 Proč by se jako nemohla bát??? Ještě nerodila, tak neví, co má očkávat. Nevím, co je na tom tak nepochopitelného, že člověka znervózňuje něco, co nezná, nezažil, čeká ho to,a ví, že se může ledacos stát. Zvláště, když se objevují takovéto ligy ohánějící se, že v našem porodnictví je vše špatně a porodníci jsou pokud ne grázli, tak aspoň namyšlená hovada, která o své práci ví kulové. Asi pro jejich neschopnost máme nízkou úmrtnost, co? Raději ať mě sesra vyholí i na hlavě, propláchne klystýrem horem spodem, hlavně ať se všemi možnými prostředky postarají, aby se mi narodilo dítě v pořádku..

    superkarma: 3 17.12.2010, 13:09:05
  18. [43] ivetinkav [*]

    já si na nemocnici nemůžu stěžovat, doma bych nerodila ani náhodou

    superkarma: 0 17.12.2010, 13:04:04
  19. [42] jastura [*]

    JankaAnna — #37 řešíš blbiny

    superkarma: 0 17.12.2010, 13:01:43
  20. avatar
    [41] Altamora [*]

    JankaAnna — #37 Proč vyčítáš špatnou češtinu, když ty sama máš v příspěvku 38 docela slušné boty? (Mně nevadí, když se v diskuzích objevují chyby, i dyslektici a dysortografici mají právo se vyjádřit a jejich názor je mnohdy zajímavější než názor pilných školaček.)

    1. na komentář reaguje monkee — #59
    superkarma: 3 17.12.2010, 12:58:21
  21. avatar
    [40] Altamora [*]

    Nevím tomu hlavy ani paty. Teď nějaká žena, která rodila doma, žaluje porodní asistentku, protože porod se zvrtl a než dorazili do porodnice, tak se dítě poškodilo a bude metálně postižené. Pokud šlo o plánovaný porod doma, tak pro to nemám slov.

    superkarma: 2 17.12.2010, 12:54:38
  22. avatar
    [39] nadenica [*]

    JankaAnna — #38jů, kolik máš dětí? a jaké měly porodní váhu?Sml80

    superkarma: 0 17.12.2010, 12:52:11
  23. avatar
    [38] JankaAnna [*]

    Mautina — #23 strach z čeho??? Pokud chceš rodit doma a nebo máš jasnou představu a jakýs plán svého porodu, už sis pravděpodobně pár věcí zjistila... pokud nemáš představu, nevíš a nezajímáš se, toto není vhodná cesta, jak k informacím přijít. Je nás asi tak stejně jako těch, které jsou proti, které s Peticí souhlasíme. Jistě, do určité míry, určitá fakta se s mým názorem neshodují, ale to je jiná věc... ostatně tak jako se vším. Nikdy se nezavděčíš všem ve všem...

    1. na komentář reaguje nadenica — #39
    2. na komentář reaguje jastura — #44
    3. na komentář reaguje Mautina — #45
    4. na komentář reaguje vladka006 — #49
    superkarma: 0 17.12.2010, 12:44:00
  24. avatar
    [37] JankaAnna [*]

    malvina — #18 prosila bych... česká gramatika není až tak složitá... když už ventilujete svůj názor, prosím alespoň o jakousi gramatickou úroveň...

    1. na komentář reaguje Altamora — #41
    2. na komentář reaguje jastura — #42
    superkarma: 0 17.12.2010, 12:40:37
  25. avatar
    [36] Myškomedvídek [*]

    Sml67Sml67Sml67

    superkarma: -4 17.12.2010, 12:33:15
  26. avatar
    [35] maje [*]

    Mautina — #30 buď v klidu, zvládla to každá a ty to zvládneš takySml67 jen jsem si vzpomněla, jak mi při měření tepu dítěte sestra s hrůzou v očích řekla, že rodím a já jí oponovala, že to nejsou stahy, ale kručení v žaludku a že mám hrozný hlad.Sml54Sml54 a nakonec ta sestra měla pravdu.Sml30Sml30

    1. na komentář reaguje Mautina — #45
    superkarma: 1 17.12.2010, 12:32:10
  27. avatar
    [34] malvina [*]

    Mautina — #23 Mautino, hlavně  nesmíš číst  články  pofidérních  rádoby.... "bojovnic" typu Petra  Sovová

    superkarma: 0 17.12.2010, 11:21:24
  28. avatar
    [33] syrrit [*]

    Mautina — #30 klííd, oni si s tebou ve špitále poradí. :-))

    1. na komentář reaguje Mautina — #45
    superkarma: 0 17.12.2010, 11:15:00
  29. avatar
    [32] ToraToraTora [*]

    No jo,  je potřeba těm nedoukům v porodnici vysvětlit, jak se to má vlsatně dělat a co je in. Vsadím se, že většina z nich neví, co psali v minulé Betynce nebo před půl rokem v Miminku Sml57Sml57Sml57

    1. na komentář reaguje monkee — #59
    superkarma: 0 17.12.2010, 11:04:52
  30. avatar
    [31] malvina [*]

    vladka006 — #21 Nadenico,  já  tyhle  rádoby  nány  přímo nesnášim. A  začínam  psát  petici....... za  to aby jsem  doktorovi  radila, jak má vést porod,  jak mně  má zadrátovat  držku, jak mně má    operovat, jak mně má podat  narkozu.  Petici  hodím  na profil pod  názvem?: "přirodní  léčba  blbosti"

    superkarma: 0 17.12.2010, 11:02:41

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Anketa: Výživa v nemoci
Hledáme čtenářky, které rády čtou knihy
Anketní otázky pro čtenářky, které chtějí testovat Canesten Intim Gel
Anketa: Bolí vás záda?
Anketa pro maminky

Náš tip

Doporučujeme