Postupující věk, urologická operace i porod. To vše jsou rizikové faktory, které přispívají ke vzniku inkontinence neboli samovolného úniku moči. Pokud už se s problémem setkáme, neměli bychom čekat na zlepšení, ale je důležité ho začít co nejdříve řešit. Neléčená inkontinence se totiž může zhoršovat, což nikdo z nás nepochybně nechce.

První, co byste tedy měla udělat, je zkonzultovat svou situaci s lékařem, který vám doporučí další postup. A je jen na vás, zda dáte přednost svému praktickému lékaři, urologovi nebo gynekologovi – s problémem si umí poradit každý z nich.

foto

A zase to cvičení

Jedním z pilířů léčby, zejména při lehké formě inkontinence, je pravidelné cvičení a posilování svalů pánevního dna. To zároveň funguje také jako prevence. Ke zpevnění pánevního dna se využívá technika Pelvicore, speciálně vytvořená pro pomoc pacientům s únikem moči, a to jak ženám, tak i mužům. Jedná se o sérii jednoduchých cviků, které bez problémů zvládnete doma. Svaly díky tomuto cvičení nejen posílíte, ale získáte i jejich stabilitu a lepší držení těla. Je navíc dokázáno, že má vliv i na kvalitu sexuálního života.

Zcela zásadní je v případě cvičení pravidelnost a hlavně vytrvalost. V tomto případě totiž obzvlášť platí, že trpělivost přináší růže. Nečekejte proto, že se výsledky dostaví během týdne. Zlepšení by mělo přijít spíš v řádu několika měsíců.

Čekáte na autobus? Zacvičte si!

Svalstvo pánevního dna ale můžete kromě toho snadno potrápit třeba i ve frontě u pokladny, při čekání na autobus nebo během sezení v kanceláři. A lidé okolo přitom vůbec nemusí tušit, že právě děláte něco pro své zdraví. Fígl spočívá pouze v zatínání svalů pánevního dna. Háček však bývá v jejich nalezení.

Nejlépe toho dosáhnete, když se na toaletě pokusíte zastavit proud moči. Svaly, které při tom zapojíte, jsou přesně ty, na které se budete zaměřovat. A pak už nic nebrání tomu je několikrát denně zapojit. Při jejich stažení byste měla cítit mírný pohyb směrem do břicha. Dejte si pozor, ať nezatínáte hýždě ani stehna, jedině tak posílíte tu správnou svalovou skupinu.

A jak cviky správně provádět? Nejdřív svaly zatněte a vydržte tak zhruba dvě sekundy. Dobu postupně prodlužujte až na 10 sekund. Stejně dlouho by měl trvat odpočinek mezi zatínáním. Cvik opakujte desetkrát. Druhou variantou je rychlé intenzivní zatínání svalů, opět v sériích po deseti. Vedle těchto cviků zkoušejte zatínat svaly i ve chvílích, kdy je to potřeba – například při smíchu, kašli nebo zvedání těžších věcí.

Roli hraje i životní styl

Ačkoli mívá cvičení poměrně vysokou úspěšnost, bohužel nedokáže pomoci všem pacientům. Další možností je proto medikamentózní léčba, která je vhodná hlavně při urgentní inkontinenci, nebo operativní řešení, které se provádí u pacientů se stresovou inkontinencí. Při takovém zákroku se využívají pásky sloužící jako podpěra močové trubice. Není se ale čeho bát, zákrok je miniinvazivní a provádí se jen v lokální anestezii.

Inkontinenci může také významným způsobem ovlivnit životní styl. Pacienti by tedy měli upravit svou životosprávu, to znamená hlídat si váhu, nekouřit, vyhýbat se vyšší konzumaci kávy a alkoholu. Někteří mají pocit, že by měli také omezit pravidelný pitný režim. To je ovšem jedna ze zásadních chyb, které je třeba se vyvarovat. Jediným výsledkem sníženého příjmu tekutin totiž bývá vyšší koncentrace moči, která pak akorát víc dráždí močový měchýř.

Mimo samotnou léčbu hrají zásadní roli v péči o pacienty s únikem moči také kvalitní absorpční pomůcky. Z mnoha různých druhů lze v současné době zvolit ty, které vyhovují nejen danému typu inkontinence, ale také každému člověku s ohledem na jeho preference a životní styl. Při výběru je ale důležité dbát na to, aby pomůcky byly nejen prodyšné a schopné zabránit zápachu, ale také anatomicky tvarované a tím i diskrétní při nošení.

Tena

Pro více informací o inkontinenčních pomůckách i cvičení navštivte www.tenacz.cz. Na internetových stránkách si můžete zároveň objednat i vzorky zdarma k vyzkoušení.

Reklama