Bulvár

Bohyně země: Bez sexu, kafe, panáka i masa se obejdu


„Haré Krišna, Haré Krišna, Krišna, Krišna, Haré, Haré, Haré Ráma, Haré Ráma, Ráma, Ráma, Haré, Haré…“

Pokud si tuto mahámantru budete denně několikrát odříkávat, blížíte se cestě k vysvobození vaší duše, k definitivní blaženosti. K té samé cestě, kterou nastoupila i Romana Laurinová, nyní Rodásí Dásí.

Modlitba samozřejmě nestačí, k tomu je třeba vzdát se většiny požitků a stát se součástí těch, kteří už pochopili jejich pomíjivost a náš život jen jako dočasný pobyt v současném těle.

Nějak tak uvažuje Rodásí deví dásí, v překladu Bohyně země. Ještě před patnácti lety zpívala tehdy Romana Laurinová, za svobodna Nováková, po sokolovských klubech v kapelách Luncheonbeat a Narahari, zdejší ji znali i jako barmanku tamního rockového klubu Bunkr. Pak ale přišla změna…

Jak to začalo?
Odmalička jsem hodně četla a hlavně přemýšlela. Asi v patnácti mě začaly zajímat různé filozofie a přitom jsem si kladla různé existenciální otázky: Proč já? Proč tady? Nikde jsem ale nedostávala dostatečně uspokojivou odpověď.

Podobné hledání sebe sama je v tomto věku obvyklé. Jak si vás získalo právě hnutí Hare Krišna?
Asi v osmnácti jsem měla rozečteného Pána prstenů, když jsem dostala knihy od Bhaktivédanty Svámiho Prabhupády. Tehdy jsem si dala závazek Hobity dočíst, protože jakmile se pustím do nové knihy, k ničemu se už nedostanu. A nemýlila jsem se. V knize zakladatele Hare Krišna na mne čekaly logické odpovědi na má dilemata.

Pokud se nemýlím, nějakou dobu trvá, než se člověk stane i osobně součástí komunity Hare Krišna. To byl i váš případ. Život v komunitě, rozchod s konzumem a vlastními požitky, je zřejmě ta správná cesta. Přesto vaši členové prodávají na ulici knihy, vaše skupiny se pohybují v centru města a přezpívávají mahámantru… Snažíte se působit na lidi, kteří se ale s největší pravděpodobností nesbalí a neodejdou žít do vašeho centra…
Není cílem, aby byl každý Hare Krišna. Důležité je, aby si lidé uvědomili, že nejsou toto tělo, v němž nyní žijí, ale že jsou duše, a tak i změnili postoj ke svému životu.

Řekněme si to na rovinu, požitky, jichž se svým asketickým stylem života vzdáváte, jsou první a zásadní překážkou, kterou se většina lidí nechystá překročit. Čeho všeho se vlastně vzdáváte?
Nepožíváme žádné toxické látky, jídelníček je zcela oproštěn od masa, vyhýbáme se jakémukoliv hazardu a sex je pro nás spjat pouze s manželským soužitím a jedině za účelem početí dítěte. To jsou čtyři základní principy hnutí Hare Krišna.

Chápete ale, že právě to je pro spoustu lidí nepředstavitelné?
Ač to pro nezasvěcené zní možná paradoxně, nazýváme to čtyřmi principy zásad svobody. Vyhýbáme se konzumnímu způsobu života, který se v moderní společnosti neustále propaguje. Nám jde o trvalou blaženost duše, nikoliv o tu dočasnou, která se týká pouze těla.

A když už jsme se dostali k tomu, co lidi odrazuje, bude poctivé zmínit i neatraktivní část života v komunitě, a to brzké vstávání. Jaký je váš ranní režim?
Vstáváme kolem čtvrté. Je prokázané, že hodina a půl před svítáním je nejideálnější pro intelektuální a duchovní činnost. Od půl páté zpíváme mantry. Mezi pátou až sedmou probíhá osobní meditace. To znamená, že na růženci zpíváme Hare Krišna. V půl osmé ráno nasloucháme přednášku ze Šrimad Bhágavatamu, což jsou védské spisy, sepsané před tisíci lety. A pak následuje denní činnost, kdy se každý věnuje svým povinnostem.

Budeme-li realisté, nedá se očekávat, že se začnou vytvářet fronty před vašimi centry védské kultury. Mohou se ale lidé s vaší vírou nějak sblížit?
Ano. K očistě své duše může přispět kdokoliv. Kromě hlubšího a pozitivnějšího přístupu ke svému nitru jej mohou uspokojovat také pozpěvováním mahámantry: Haré Krišna, Haré Krišna, Krišna, Krišna, Haré, Haré, Haré Ráma, Haré Ráma, Ráma, Ráma, Haré, Haré…


Rodásí Dásí (zcela vlevo) v Indii

Více o Romanině víře ZDE

Co by vás o hnutí Hare Krišna mohlo zajímat

A. C. Bhaktivédánta Svámí Prabhupáda, často nazýván zkráceně Prabhupáda, se narodil v indické Kalkatě. Stal se stoupencem Gaudíjské Misie, skupiny pro obrodu hinduismu. Do Ameriky se dostal až v roce 1965, kdy mu bylo 69 let. O rok později inicioval vznik hnutí, první stoupenci hnutí pocházeli z řad hippies.

Roku 1968 se šest členů vydalo na misii do Velké Británie. Upozornili na sebe barevnými průvody po Oxford Street za zpěvu manter. Všiml si jich i George Harrison a v roce 1969 spolu nahráli mantru Haré Krišna.

Píseň se stala hitem a přispěla ke zpopularizování hnutí. George Harrison hnutí dále finančně podporoval a zakoupil pro ně sídlo v Letchmore Heathu v Hertfordshiru.

Členové Mezinárodního hnutí pro vědomí Krišny jsou přesvědčeni, že duše, která se nachází v našem hmotném světě, se bude tak dlouho převtělovat, dokud nedovede svůj život k dokonalosti v podobě znovunavázání láskyplného vztahu s Bohem. Karma určuje, jaké bude příští zrození každého jedince.

Všichni se věnují bhakti-józe. Nejdůležitější je zpěv Haré Krišna mahámantry a studium védských textů jako je Bhagavadgíta.

Nový člen stráví nějakou dobu jako novic (bhakta). Poté si vybere gurua a dostane od něho nové jméno. Muži si oholí hlavu a vzadu na hlavě si nechají krátký cop, šikhu. Členové si označují čelo a dalších jedenáct míst na těle jílem, např. z Gangy. Toto znamení se nazývá tilaka a označuje tělo jako chrám, kde sídlí Krišna. Mužští členové nosí tradiční oděv zvaný dhótí. Svobodní muži nosí šafránové a ženatí a novici bílé. Ženy nosí barevná sárí, vdovy bílá. Vdané ženy si dělají mezi obočím červenou tečku, která značí, že jsou vdané.

Členové jsou povinni dodržovat čtyři základní příkazy, které se dále rozvíjejí.

První věc, kterou členové mají každý den za úkol, je tzv. džapa. Jedná se o recitování mantry Haré Krišna na růženci (zvaném džapa-málá), kterou jsou povinni odříkat 1728 krát! Růženec má sto osm korálků, které šestnáctkrát odpočítají.

   
05.02.2009 - Společnost - autor: Jan Exner

Další příspěvky

Komentáře:

  1. [68] leelooreddi [*]

    Ahoj, ráda bych tu reagovala na téma ,,sárí a víra". Doma mám 23 sárí a 5 polosárí, jsem oficiálně ateistka, nevyznávám ani Krišnu, ani Alláha, ani nikoho jiného. Mám svou vlastní víru, hlavně věřím v kafe, sex s milovaným člověkem a vodku. Maso sice jím jenom bílé, ale jím ho. Proto bych tu nošení sárí a víru HK nedávala dohromady. Je nás takových víc. K nahlédnutí zde www.sari.unas.cz . Oddané samozřejmě zdravím, jsem vaše přítelkyně

    superkarma: 0 10.02.2009, 22:00:58
  2. avatar
    [67] mysak [*]

    aja22: ten pán evidentně Bibli nečetl, když tvrdí, že tam nejsou odpovědi na jeho otázky, protože se mi vybavují

    superkarma: 0 05.02.2009, 23:16:22
  3. avatar
    [65] Duppinka [*]

    Chudák ženská, je mi špatně už jen z toho nadpisu

    superkarma: 0 05.02.2009, 19:07:18

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. avatar
    [64] Dudlajlama [*]

    Cim vic ma postava meni puvodni tvar, tim vic bych si prala nosit sari, navic se mi vylozene libi a nektere latky jsou uchvatne

    superkarma: 0 05.02.2009, 18:48:20
  2. avatar
    [62] Veroniké [*]

    Ťapina: Souhlas!
    V sari se citim dobre, i dyz prvni pokusy o vazani byly krusne, chce to cvik a poznat nekere vychytavky
    Velmi pekne jsou i polosari - i kdyz sukne od polo maj svy

    superkarma: 0 05.02.2009, 14:59:32
  3. avatar
    [61] Ťapina [*]

    Veroniké: Jako oblečení mi to fakt vůbec nepřijde špatný. A že je z jiné kultury je v tomhle případě úplně fuk, to bysme jinak asi museli chodit v tradičních staročeských krojích.

    superkarma: 0 05.02.2009, 14:49:28
  4. [60] Pavla_b [*]

    Ťapina: já myslím, že se to tak snadno nevytáhne

    superkarma: 0 05.02.2009, 14:49:05
  5. avatar
    [59] Veroniké [*]

    Ťapina: Ze mne este nesklouzlo, i dyz na zacatku sem z toho mela taky strach :) Mozna bez spodnicky by bylo riziko nechteneho svleceni, ale bez spodnicky nechodim, jevi se mi jako prakticka soucast odevu. Pripadne se daj zaspendlik k spodnicce jeste sklady na brise, coz nekdo taky dela.
    Jde tam predevsim o to, ze spodnicka musi mit pevne vazani - tj. ne na gumu, pak sari drzi.

    superkarma: 0 05.02.2009, 14:47:49
  6. avatar
    [58] Veroniké [*]

    Bavlnene sari se ani na rameni spinat nemusi, neklouze; u viskozy se vesmes pouziva zaviraci spendlik nebo broz. Taky zalezi na zpusobu vazani... pokud si napr. sari namotam jako sukni, tak nepotrebuju ani u viskozy nic spendlit naopak nekery jiny zpusob si vyzada dvoje spendleni u viskozy.
    Ukazky vazani: http://www.salwarsuits.com/styles-of-wearing-sari.htm
    Vazani v praxi: http://www.youtube.com/watch?v=MD_v9zs6ZYs&feature=related

    Pavla_b (53): Presne tak.

    gerda (52): Na toaletu v sari stejne jako v sukni nebo satech.

    superkarma: 0 05.02.2009, 14:41:11
  7. avatar
    [57] Ťapina [*]

    Pavla_b: No právě, a co se stane, když se kousek zpoza té spodničky vytáhne? To musí sjet pak celé, ne?

    superkarma: 0 05.02.2009, 14:35:59
  8. avatar
    [56] Ťapina [*]

    gerda: To se asi vyhrne. Já nevím, našla jsem jen odkaz http://www.sari.cz/page.php?id=24 Ale přijde mi to na pohled jako docela zajímavý nápad na domácí oděv. Nemá to ony mnou nenáviděné zipy, knoflíky a dokonce ani švy. Zas mám o čem přemýšlet

    superkarma: 0 05.02.2009, 14:35:30
  9. [54] Pavla_b [*]

    Ťapina: kus hadru sepnutý na rameni je antická tóga,ne?

    superkarma: 0 05.02.2009, 14:27:43
  10. [53] Pavla_b [*]

    Ťapina: sárí je přece omotané v pase zachycené za šňůrku nebo spodničku, k tomu je navíc takové krátké tričko.. takže to jen tak nespadne

    superkarma: 0 05.02.2009, 14:24:02
  11. avatar
    [52] gerda [*]

    Ťapina: hmmm....a jak v tom chodí na WC? Je to samozřejmě blbý dotaz, ale mně se zdá, že je to velice natěsno omotané a neumím si představit, jak to všecko soukám nahoru a pak zas dolů. Že by to tam ženy řešily nějak za pochodu a nenápadně?

    superkarma: 0 05.02.2009, 14:22:19
  12. avatar
    [51] Ťapina [*]

    Nyotaimori: No, v podstatě je to obrovský kus hadru sepnutý jen na jednom místě na rameni. Já si dovedu živě představit, jak udělám blbý pohyb a celé to ze mě spadne

    superkarma: 0 05.02.2009, 14:20:48
  13. avatar
    [50] kuty [*]

    Všechno to co mají zakázané mě baví,takže "krišnˇačka"ze mě nebude.

    superkarma: 0 05.02.2009, 14:13:23
  14. avatar
    [48] Kerridaenn [*]

    Mě nějak nesedí údaj, že vstávají kolem čtrté, protože hodinu a půl před svítáním...
    Nevím, jak moc se čas svítání během roku mění v Indii, ale tady poměrně výrazně. Jestli opravdu tak brzo vstávají kvůli slunečnímu svitu a ne kvůli dalšímu nepohodlí, aby se duše měla po smrti ještě lépe, neměli by ten čas upravovat?

    superkarma: 0 05.02.2009, 13:57:01
  15. avatar
    [47] gerda [*]

    kareta: pepíci by na to neměli postavy

    superkarma: 0 05.02.2009, 13:30:35
  16. avatar
    [46] gerda [*]

    Midsummer: odborník by jistě vědecký pracovník z metropole

    superkarma: 0 05.02.2009, 13:29:54
  17. avatar
    [45] Midsummer [*]

    kareta: co my víme - třeba někde v Indii taky mají farmu, kde všichi nosí hanácký kroj a zpívají pravé moravské

    superkarma: 0 05.02.2009, 13:16:57
  18. avatar
    [44] Solei [*]

    kareta: ten krásný bílý pivní pupek s tmavýma chlupamaaaaa - polil mne ledový pot

    superkarma: 0 05.02.2009, 13:16:17
  19. avatar
    [43] Midsummer [*]

    gerda: o tom odborník nehovořil

    superkarma: 0 05.02.2009, 13:15:21
  20. avatar
    [42] kareta [*]

    gentiana: chtěla bych vidět hrdé české Pepiky v kroji aboriginců http://www.craiggilman.com/images/2003%20Review/Aboriginal.JPG holky už to nosí

    superkarma: 0 05.02.2009, 13:13:30
  21. avatar
    [41] gerda [*]

    Midsummer: ve městě nemusí žádný kos hlady řvát, rohlíků, jablek a podobného se kolem dokola povaluje dostatek, jelikož je to trasa dětiček ze školy. Kos je, mrcha, všežravý.

    superkarma: 0 05.02.2009, 13:13:22
  22. [40] gentiana [*]

    Veroniké: Ťapina: onehdy jsme kdesi vedly debatu o křídově bílých blondýnkách v etnických oděvech úplně jiného etnika. Největší problém je etnické oděvy dělané na více či méně přiboudlé černovlásky sladit s růžovýma tvářičkama a modrýma očima

    superkarma: 0 05.02.2009, 13:07:12
  23. avatar
    [39] Midsummer [*]

    gerda: Kosi ráno nezpívají, kosi ráno řvou hlady, protože červi ještě nevylezli, protože vstávají dýl. To nemám z vlastní hlavy (kupodivu ) to pravil jeden odborník na ptáky v TV. Já to teda nekomentuju - jen tlumočím....

    superkarma: 0 05.02.2009, 13:02:02
  24. avatar
    [38] gerda [*]

    pajda: ale jsou, ale jsou, právě ve čtyři začínají, věř mi! To je ten malér, kočky nám spí tak, jak spí ptáci. Když je uslyší ve čtyři, jsme vzhůru i my a potvrzuju, pak je slyším taky. Nedá se nic dělat, jaro se blíží! Kosi už ráno začínají zpívat, vážně.

    superkarma: 0 05.02.2009, 12:54:46
  25. avatar
    [37] Berčík [*]

    Mam s nimi osobni zkusenosti, cetla jsem, zajimala jsem se, chodila jsem na setkani, poznavala - kdyz mi bylo 19. Takze zkusila jsem, zjistila jsem, ze ac je mi neco z tehle filozofie blizke, s vic vecma nesouhlasim, psala jsem na tohle tema seminarku, takze to pro me byla spis zalezitost studia a zvedavosti. Ale nic pro me osobne.

    superkarma: 0 05.02.2009, 12:34:57
  26. avatar
    [36] pajda [*]

    gerda: kolem čtvrté ráno nejsou vzhůru ještě ani ptáci. A že by se v tu dobu dalo myslet je čirý výmysl těch, kteří ostatním závidějí kvalitní spánek

    superkarma: 0 05.02.2009, 12:28:00
  27. avatar
    [35] gerda [*]

    kolem čtvrté ráno mi to myslí nejbystřeji. Člověk je zkrátka rozjitřen

    superkarma: 0 05.02.2009, 12:18:24
  28. avatar
    [34] Michaela Kudláčková [*]

    A k tomu vstávání klobouk dolů. Já jsem na tom kolerm čtvrté ráno intelektuálně hůř, než prvok.

    superkarma: 0 05.02.2009, 11:46:59
  29. avatar
    [33] Michaela Kudláčková [*]

    Obejdu se spolehlivě jen bez toho panáka. Stejnak pít neumím. Proti víře Haré Krišna vůbec nic nemám, se spoustou jejich názorů souhlasím. Hlavně je milé, že tihle lidé nikomu nic nevnucují. Morálně jsou vyspělí a odmítají násilí. Párkrát jsem je potkala. Jejich zpěv je chytlavý a pozitivní. Nabídli i laskominku a o nic si neřekli. (Stejně jsem dala). Sice to chutnalo jako holubí hovínko v kokosu, ale snědla jsem, abych neurazila.

    superkarma: 0 05.02.2009, 11:42:20
  30. avatar
    [32] Ťapina [*]

    kareta: Jo, Indky nemají zmršené držení těla. A běloška, která se rozhodne nosit sárí, ho za chvilku nebude mít taky, jelikož bude muset natrénovat to správné, aby jí nikde nic nepadalo

    Že je v zimě příjemněji v oděvu splývavém kolem nohou, než v kalhotách, o tom jsme debatovaly už u tématu "sukně v mrazu" a trvám na tom, že skutečně je.

    superkarma: 0 05.02.2009, 11:12:18

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Anketa na téma osteoporóza
Anketa na téma: Zubní zdraví

Náš tip

Doporučujeme