Podzimní proměnlivé počasí působí na naši psychiku, probouzí podzimní únavu a ospalost a silně ovlivňuje nejen naši náladu, ale také chutě. Neměli bychom proto zapomínat zařadit do našeho jídelníčku dostatek ovoce a zeleniny, vždyť podzim je na tyto suroviny tak bohatý.

Jako holka z vinohradu mám podzim od nepaměti spojený s vinobraním. Trsy hroznů, které jsme celá rodina sbírali a pak se s nimi „cpali“ od rána do večera, nám daly vitaminů snad na celý rok. Dříve jsem to tolik neocenila, teď bych v Praze za tento vzácný dar matky přírody dala cokoliv.

Pojďme si některé vitaminové bomby, které nám podzim nabízí, blíže představit.

Vinné hrozny

Slupky z nich jsou bohaté na vlákninu, čímž pomáhají proti ochablosti střev, působí proti zácpě, organismus odvodňují a zbavují toxinů. Dále hrozny urychlují průchod moči ledvinami, močovým měchýřem a močovými cestami, a tak vyplavují baktérie a mírní záněty ledvin. Vinné hrozny obsahují vitaminy skupiny B a vitamin C. Z minerálních látek mangan, hořčík a draslík.

vino

Jablka

Patří k podzimu stejně neodmyslitelně jako vinné hrozny. Obsahují cenný zdroj vitaminů, minerálů a bílkovin. Jsou to zejména vitamin C, antioxidanty, které chrání DNA v lidských buňkách a snižují riziko vzniku rakoviny. Jablka navíc obsahují potřebnou vlákninu, chránící mozek před Parkinsonovou či Alzheimerovou chorobou. Dále zvyšují imunitu a mají blahodárný vliv na lidskou psychiku. Pomáhají snižovat působení stresu na organismus. Lékaři doporučují konzumovat alespoň jedno jablko denně!

jablko

Hrušky

Nejenom že jsou dobré, ale mají i nezanedbatelný výskyt vitaminu B pod slupkou. Dále jsou díky vysokému obsahu draslíku, a naopak nízkého obsahu sodíku vhodné u nemocí oběhového ústrojí a ledvin. Jelikož odvodňují, pomáhají při otocích. Jsou velmi vhodné pro odtučňovací kůry díky nízkému obsahu bílkovin, tuků a sacharidů. Napomáhají pročištění střev, odstraňují zácpu, podporují tvorbu krve, posilují imunitní systém a vylučují z těla jedovaté látky.

hruška

Švestky a trnky

Čerstvé, sytě zbarvené švestky, blumy i slívy (a také sušené švestky) jsou nabité léčivými antioxidanty a přírodními cukry. Slívy a švestková šťáva jsou lahodným přírodním prostředkem proti zácpě a zároveň prospívají srdci.

švestka

slivkaTrnky jsou bohatým zdrojem vitaminu C a tříslovin. Dále obsahují cukry, pektiny a organické kyseliny. Trnky mají obvykle trpkou až svíravou chuť, pokud ale plody projdou prvními mrazy, plod svoji trpkost ztrácí. (a přichází na řadu lék na všechno :))

 

Ořechy

Vlašské ořechy jsou velice výživné, obsahují až 70 % tuků, a to hlavně velice zdravé nenasycené mastné kyseliny. Obsahují také nasycenou mastnou kyselinu omega -3, která například u dětí podporuje rozvoj mozku, dále také působí blahodárně proti vzniku arterosklerózy (proti ukládání tukových látek do cévní stěny, což může způsobit infarkt nebo cévní mozkovou příhodu). Navíc jsou ořechy bohaté na vitaminy E, B1 a B6 a na minerály horčík, měď a zinek, díky čemuž budete mít krásné vlasy, kůži i nehty.

ořech

Šípky

Krásné červené plody jsou plné vitaminu C. Díky kombinaci vápníku, rutinu a vitaminu C jsou šípky nejlepším přírodním lékem proti paradontóze a onemocnění dásní. Čaj z šípků pomáhá jako prevence proti chřipce, rýmě a bolesti v krku.

šípky

Rakytník řešetlákový (u nás dlouho opomíjený)

Původně pochází z Ruska. Již dávno ho lidé využívali k léčení na Sibiři, v Mongolsku a Číně. Vysoce si ho cenili také v tibetské medicíně. Obsahuje totiž spoustu vitaminů - A, B, C, D, E, K a aminokyseliny, které potřebujeme k udržování a obnově svalů, šlach a kůže. Účastní se na tvorbě hormonů. Z rakytníku se může použít olej, šťáva, džem apod. Je dobrý na kůži např. k hojení ran, vnitřně je dobrý na nemoci jater, žaludeční a střevní sliznici nebo pomoc proti bakteriím a virům.

rakytník

A pak, že je podzim nevlídný, jak by mohl, když nám toho tolik nabízí! A je tu ještě zelenina: např. dýně, růžičková kapusta, květák a nebo oblíbené, neodmyslitelné houby, ale o tom zase příště.

zdroj: wikipedia

Čtěte také:

Reklama