Bulvár

Bílá a černá zavist


Nikomu nic zlého nepřeju, nikomu nezávidím. Je mi s tím líp. Nechovám se tak cíleně, mám to v sobě, a ani se nemusím snažit. Když si vzpomenu na své dětství, určitě jsem se neměla tak, jako třeba některé moje spolužačky, o moři a krásném oblečení jsem si mohla nechat jenom zdát, ale stejně jsem jim nezáviděla!  Spíš mi to bylo jenom líto, že na tom nejsme podobně.

Moje kamarádka z Ruska mi obohatila duševní obzor o kategorie závisti: prý existuje černá a bílá závist. Když někomu závidíme „bílou závistí", znamená to totéž, jako bychom mu to zároveň i přáli  - a nemyslíme tím nic zlého a zákeřného.
Černá závist už je horší, ta ubližuje. Závistí se můžeme v krajním případě tak užírat, až nás to samotné poškodí. A když už pak získáme kýženou věc, pak už nám to stejně velkou radost neudělá, závist nás pokřivila tak, že si to nevychutnáme. Vzpomene si ještě někdo na krásnou Grossmanovu písničku Závidím? Zpívala ji Naďa Urbánková. V době jejího vzniku jsem netušila, jakou hloubku mělo Grossmanovo vyznání v písni, čím právě procházel, byla to vlastně jeho veřejná zpověď a přiznání se k těžké chorobě. No, já jsem tenkrát nad podobnými věcmi nefilosofovala, nanejvýš jsem přemýšlela, v jakém sáčku" ten student je... zpívá se tam přece studentu v sáčku lásku závidím, a to věc je zlá..." Definice závisti je možná hodně obtížná, když se nad ní zamyslíte.

Gerda


Milá Gerdo,
děkuji za krásná slova.
Na Grossmanovu písničku jsem si také vzpomněla, a když si to člověk spojí do souvislostí, musí ho zamrazit.

   
11.01.2007 - Společnost - autor: Dana Svobodová

Další příspěvky

Komentáře:

  1. avatar
    [42] edith1975 [*]

    ono se písní dá říct hodně

    superkarma: 0 11.01.2007, 20:11:14
  2. avatar
    [41] _zelvicka_ [*]

    Žábina: souhlas

    superkarma: 0 11.01.2007, 19:02:19
  3. avatar
    [39] Cinderela [*]

    Obsah vzpomínané písně je opravdu hlubokomyslný a mně dodnes,pokud písničku slyším,běhá mráz po zádech a jsem naměkko.

    superkarma: 0 11.01.2007, 18:29:35
  4. [38] a.... [*]

    Majkii: Hmm..ty chceš křídla taky??? A na co by ti byly? Vždyť by ses ani nemohla s nima oblíknout teď v zimě do kabátu.
    Není to spíš tak, že ty ptáky obdivuješ, jaký jsou krásný, když lítají?
    A propos Gerdo. Ta bílá a čená závist mi přijde trochu jako bílá a černá vražda. Rozuměj: tou bílou vraždou je tak, když si dotyčný smrt zaslouží. Tyhle pojmy totiž přesně odpovídají ruské mentalitě, to a priori špatné, negativní přževést do jiné roviny, aby to bylo akceptovatelné. Takže v civilozované společnosti držící určité morální normy opravdu tenhle alibismus není na místě.

    superkarma: 0 11.01.2007, 14:51:08
  5. [37] Majkii [*]

    Gerdo napisala si to velmi pekne a trefne.
    a....: ja bez akejkolvek horkosti zavidim vtakom ze maju kridla. Nejde o obdiv, a ziadne negativne emocie to vo mne ani nevyvolava .

    superkarma: 0 11.01.2007, 14:37:03
  6. avatar
    [36] Žábina [*]

    to označení se mi líbí, je to něco jako bílá a černá magie...

    superkarma: 0 11.01.2007, 14:01:43
  7. [35] Bellana [*]

    Termíny bílá a černá závist neznám, ale tak nějak to cítím stejně. Se závistí se moc často nesetkávám, není mi co závidět a sama asi nikomu nic nezávidím. Když své krásné a útlé kamarádce řeknu, že jí závidím její perfektní nový kostým, který si nemůžu dovolit, tak je to jen slovní obrat, protože jí přeji její velmi dobrý vkus i její figuru, jen tím vyjadřuji svůj obdiv. A tak je to u spousty lidí. Co je na závisti hnusné, je nepřejícnost.
    "Líbí" se mi, když si nějaký zloděj nebo luxusní VIP šlapka stěžují, že je lidé pomlouvají, protože jim závidí. To není závist, jen pojmenování skutečného stavu věcí.

    superkarma: 0 11.01.2007, 13:51:27
  8. avatar
    [34] aiša [*]

    pěkné

    superkarma: 0 11.01.2007, 13:50:14

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. avatar
    [32] alko [*]

    gerda: Mě se to označení bílá a černá závist líbí! Černou závistí netrpím, ale tou bílou občas jo.

    superkarma: 0 11.01.2007, 12:51:19
  2. avatar
    [31] kareta [*]

    http://cs.wikipedia.org/wiki/Z%C3%A1vist

    superkarma: 0 11.01.2007, 12:26:44
  3. avatar
    [30] chrpa [*]

    gerda: napsala jsi to moc hezky

    superkarma: 0 11.01.2007, 12:23:02
  4. [29] FAXÍK [*]

    J á nemám ráda ani bílou natož černou závist a že je mezi lidma závisti hodně

    superkarma: 0 11.01.2007, 11:54:42
  5. avatar
    [28] gerda [*]

    a....: nechat v pocitech nebo v arsenálu pocitů je trošku rozdíl...no, ale co už. Kdo chce pochopit, pochopí, kdo se chce hádat, ryje

    superkarma: 0 11.01.2007, 11:03:43
  6. avatar
    [27] Asdareel [*]

    a....(21): Naštěstí, nevím, co je to závist

    superkarma: 0 11.01.2007, 10:59:37
  7. [26] a.... [*]

    gerda: Ano, ponech si závist ve svých pocitech a žij si s ní ve vší spokojenosti...

    superkarma: 0 11.01.2007, 10:54:43
  8. [25] a.... [*]

    mam-ča: Ne.. proč??? Já takhle vstávám vždycky: Jen se pokouším kultivovaně polemizovat, což evidentně tobě ani jiným moc nejde. Omlouvám se za tu přemíru cizích slov.

    superkarma: 0 11.01.2007, 10:52:55
  9. avatar
    [24] gerda [*]

    a....: tvůj názor ti neberu. Bílou a černou závist si ponechám ve svém arsenálu pocitů, nevím, proč bych se měla ochuzovat jen kvůli předpojatosti

    superkarma: 0 11.01.2007, 10:51:42
  10. avatar
    [23] mam-ča [*]

    a....: Vstávalas elí napřed ?

    superkarma: 0 11.01.2007, 10:50:17
  11. avatar
    [22] mam-ča [*]

    gerda: Moc hezky napsáno.

    superkarma: 0 11.01.2007, 10:49:33
  12. [21] a.... [*]

    gerda: Folklorní ruské termíny mě fakt moc neberou, přejímat je třeba za použití rozumu, ale ty ses patrně s tímhle termínem zcela ztotožnila a to ti vytýkám.
    Asdareel: závist je předstupeň nenávisti

    superkarma: 0 11.01.2007, 10:48:05
  13. avatar
    [20] Rybulka [*]

    gerda: Vidím ti taky přesně jako ty. Ještě jsem se nesetkala s nikým, kdo by to nechápal a neměl pojetí závisti stejné, až dnes

    superkarma: 0 11.01.2007, 10:46:26
  14. avatar
    [19] gerda [*]

    a....: uklepla jsem se na vzkazy, nebylo to myšleno jako soukromý vzkaz - mno, kdybys četla pozorněji, tak bys zjistila, že nejde o "můj" termín, ale že je to klasický a folklorní termín ze staré Rusi, konkrétně z Gomelu.

    superkarma: 0 11.01.2007, 10:43:48
  15. avatar
    [18] Asdareel [*]

    gerda (16): Tak to vidím stejně.

    superkarma: 0 11.01.2007, 10:43:09
  16. avatar
    [17] Janecka [*]

    Pěkný článek,přikláním se k němu a mám stejný názor na věc(i s tou bílou závistí-závidím,ale přeji)

    superkarma: 0 11.01.2007, 10:42:37
  17. avatar
    [16] gerda [*]

    Asdareel: závist, opravdickou a nefalšovanou chápu jako žlučovitost, pomlouvačnost, neschopnost nadhledu, absenci smyslu pro reálné zhodnocení situace i svých sil - přesně jak píšeš - nepřejícnost a kozochcíplismus. Závistníkovi ani tak nejde o to, aby se měl stejně. Chce, aby druhý doplatil na to, že se má líp. Ale definovat to možná ani přesně nelze, jsou tam takové nuance, které jsou spíš pocitové.

    superkarma: 0 11.01.2007, 10:42:02
  18. [15] a.... [*]

    gerda: Co jiného než vyjasnění pojmu je debata o závisti? Mně je ten tvůj chlácholivý a omluvný výraz "bílá závist" opravdu velmi proti mysli.Je to typický příklad toho, tak lze mást pojmy a zastírat skutečné pocity.Negativní nemůžeš je tak jednoduše obrátit naruby jen proto, že se ti to hodí. .Tou pozitivní emocí v této rovině vnímání je prostě OBDIV

    superkarma: 0 11.01.2007, 10:40:17
  19. avatar
    [14] Asdareel [*]

    A co vlastně je závist? Že něco chci mít taky, nebo že to tomu druhému nepřeji?

    superkarma: 0 11.01.2007, 10:37:02
  20. avatar
    [13] gerda [*]

    a....: neblázni . kdybych chtěla taky slovíčkařit, napadla bych ten tvůj OBDIV. Jak můžu závidět bílou závistí například stromu, že pěkně narostl - a že ten věkovitý památný dub OBDIVuju hodně!

    superkarma: 0 11.01.2007, 10:35:03
  21. [12] a.... [*]

    gerda: já jen tak naokraj, že bílá závist je dost stupidní a velmi zavádějící pojem hraničící s alibismem ...měla bys ho ze slovníku vynechat a nazývat věci pravými jmény

    superkarma: 0 11.01.2007, 10:32:01
  22. avatar
    [11] gerda [*]

    a....: v poslední větě mého příspěvku je to podlě mě dost jasné a není potřeba to ani moc rozebírat

    superkarma: 0 11.01.2007, 10:27:20
  23. [10] a.... [*]

    Mylím že nazývat závist černou a bílou je záměrné matení pojmů. To, co nazýváš bílou závistí, je OBDIV, jednoznačné jiná emoce, která nemá se závistí nic společného. Tím, že to pojmenuješ takto, chceš zbavit závist toho jejího negativního zabarvení, které v ní jednoznačně je a je teda zhola zbytečné to zastírat.

    superkarma: 0 11.01.2007, 10:25:17
  24. avatar
    [8] Asdareel [*]

    Ta černá závist, to je takový ten kozochcíplismus. Bílá závist, to je takové to pozitivní: na to přece mám taky.

    superkarma: 0 11.01.2007, 10:21:11
  25. [7] Matelka [*]

    Moc hezky napsáno. Líbí se mi termíny bílá a černá závist, přesně vystihují moje přesvědčení, že závist nemusí být jen negativní vlastností. Pokud o někom např. řeknu, že mu závidím, jak umí zpívat, myslím tím vlastně, že jeho zpěv obdivuji.

    superkarma: 0 11.01.2007, 10:18:15
  26. avatar
    [6] gerda [*]

    Rybulka: ne, o tom sáčku nevím vůbec nic! Díky, člověk se postupně pořád něco nového dovídá. Když jsem po letech zjistila, že Grossmann byl v době vzniku písně Závidím nevyléčitelně nemocný, nemohla jsem ji pak vůbec poslouchat. Možná by nám bylo líp nevědět...

    superkarma: 0 11.01.2007, 10:14:31
  27. avatar
    [5] Rybulka [*]

    alušenka: Máš krásnýho koníka

    superkarma: 0 11.01.2007, 10:14:25
  28. avatar
    [4] alušenka [*]

    po dlouhý době kráásně napsaný článek

    superkarma: 0 11.01.2007, 10:13:30
  29. avatar
    [3] Rybulka [*]

    Gerdo, nádherně napsáno, se vším naprosto souhlasím.
    A Grossmannova píseň mi svírá srdce pokaždé, když ji slyším. Grosmann je můj idol číslo jedna... A vůbec nechápu a bezmezně obdivuju, jak mohla Naďa tuhle písničku zszpívat bezprostředně po jeho smrti...
    Mmch vědělas, že to sáčko tam vymyslel Jiří Suchý, když Grossmann nemohl s tím veršem hnout?

    superkarma: 0 11.01.2007, 10:08:19
  30. avatar
    [1] xjannickax [*]

    je to pravda,že závist je různá..ale ta bílá je podle mě trošku třeba..

    superkarma: 0 11.01.2007, 10:02:11

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Anketa: intimní kosmetika
Anketa: Pečete bábovky?
Jaké hračky kupujete svým vnoučatům?
Anketa pro maminky: Jaké kupujete hračky svým dětem?
Průzkum na téma finanční zajištění

Náš tip

Doporučujeme