Zdraví

Běžecká zranění: kdy se zvládnete ošetřit sami a kdy už vyhledat lékaře

Přes veškerá preventivní opatření se může stát, že se v průběhu běžeckého tréninku budete potýkat s bolestí. Většina drobných poranění dobře reaguje na terapii „O.S.E.L.“: odpočinek, stažení, elevace a led.

sport

O.S.E.L. pomůže

Tato terapie vám pomůže od bolesti, omezí tvorbu otoku a zabrání progresi poranění. Léčba by měla být aplikována v průběhu 24 až 48 hodin od počátku potíží. Zranění zpravidla do 7–14 dnů odezní. Podívejme se tedy, jak se správně vykurýrovat v pohodlí domova.

1.      Odpočinek je mnohdy nejjednodušší a nejúčinnější terapií při obvyklých běžeckých poraněních. Dopřejte si pár dnů bez běhání – mohlo by to být to jediné, co zrovna potřebujete.

2.      Stažení postižené oblasti sníží otok a může trochu ulevit od bolesti. Použít můžete elastické obinadlo, ale nezavazujte ho až příliš těsně. Pokud cítíte pulzaci či nadměrný tlak, obinadlo povolte.

3.      Elevace zraněné části těla ideálně nad úroveň vlastního srdce může vašemu zranění také pomoci. Nejsnáze elevace dosáhnete, pokud si lehnete a postiženou část těla vypodložíte polštáři.

4.      Led aplikujte na postiženou část alespoň na 20 minut každých 4 až 6 hodin. Použít na to můžete speciálně navržené sáčky s ledem, stejnou službu ale prokáže i pytlík mražené zeleniny. Led použijte co nejdříve od vzniklé bolesti, jak jen je to možné.

  • Můžete si také vytvořit vlastní ledový hrnek. Do papírového pohárku nalijte vodu a dejte do mrazáku. Poté sloupněte vrchní část hrnku a masírujte si ledem postiženou oblast přibližně po dobu 10 minut.

Co už je lepší přenechat odborníkovi

Běžná drobná poranění si budete nejspíš schopni zaléčit sami doma. Nicméně je důležité správně vyhodnotit, kdy už na to vaše síly nestačí a je vhodné vyhledat lékaře. Jedná-li se o drobnější bolesti, zajděte za lékařem v případě, že po 7 až 10 dnech neodezní. Lékaře také vyhledejte, pokud máte některý z následujících příznaků:

  • krutá bolest v kloubu či kosti;
  • vystřelování bolesti do jiné části těla;
  • velká citlivost na dotek;
  • znatelný otok na poraněné straně;
  • obtíže s pohyblivostí postižené části;
  • snížení citlivosti, brnění či oslabení zraněné části.

(boba)

Zdroje: http://running.about.com/od/injuryrecovery/ht/injuryrecovery.htm, http://running.about.com/od/injuryrecovery/f/When-To-See-A-Doctor-For-A-Running-Injury.htm

   
20.09.2013 - Zdraví - autor: Věra Forejtová

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Anketa: Výživa v nemoci
Hledáme čtenářky, které rády čtou knihy
Anketní otázky pro čtenářky, které chtějí testovat Canesten Intim Gel
Anketa: Bolí vás záda?
Anketa pro maminky

Náš tip

Doporučujeme