Bulvár

Bezdomovcem snadno a rychle


Nechci nic zlehčovat a vysmívat se už vůbec ne. Nechci vám ani kazit předvánoční idylu smutnými příběhy, ale šly tak blízko okolo mě, že nemohly nezanechat stopu. Zvláště teď v předvánoční čas mi osudy lidí, ke kterým se štěstí" obrátilo zády, připadají ještě tragičtější. Chtě nechtě si musím uvědomit, jak málo stačí, aby se člověk ocitl na dně. Mně se to stát nemůže," říkáte si? A kdo vám to zaručí?

První se stal mé známé a tak okrajově se týká i mé rodiny. Přišla za mým manželem s prosbou o finanční půjčku. Jindy veselá osůbka, sršící vtipem a obrovskou energií, se zdála na pokraji zhroucení. Měkkosrdcatý muž se slitoval a půjčil jí peníze připravené na zaplacení nové střechy. Celá šťastná utřela slzy, podepsala dlužní úpis a slíbila, že to do týdne vrátí. Týden uběhl a známá se neozývala. Práce na střeše skončily, bylo nutné doplatit zbytek, tak můj muž zavolal jejímu manželovi, aby věc popohnal. „Už se jí nedovoláš, v neděli se zastřelila,“ zazněla odpověď. Muž zalapal po dechu a vykoktal něco o dlužním úpisu. Máš smůlu, nechala dopis na rozloučenou, že dluží po bankách dva a půl miliónu, takže tvých pár desítek tisíc je …“ Snadno domyslet kde.

Co si na něm vezme? Jeho život je v troskách. Pár let do důchodu, bydlí ve správcovském bytě s platem pár tisíc, čeká ho exekuce, musí prodat střechu nad hlavou (pokud už není v zástavě u některé z bank) vlastní dceři a vnoučeti a stejně se z toho do smrti nevyhrabe. Myšlenka na další sebevraždu je ve vzduchu.
Ale je to řešení? Jak k tomu přijdou jejich děti? Budou muset řešit obrovské finanční závazky svých rodičů? Kdo jim pomůže? Stanou se z nich bezdomovci?
Myslíte, že to vidím až moc černě?

Co byste dělaly vy na jeho místě?
Znáte podobný příběh?
Komu se stal?
Ocitly jste se vy v podobné situaci?
Jaké jste našly řešení?
Poraďte.

Druhý příběh se týká osudu už konkrétního bezdomovce. Potkává ho jeden můj přítel na příměstské železniční zastávce. Je to bezdomovec samotář, pospává na lavičce, stává se terčem výsměchu dětí a nezájmu dospělých. Ne tak mého známého, dobré a soucitné duše z Moravy, kterému se bezdomovce zželelo a dal se s ním do řeči. Zpočátku nebyl moc sdílný, jak už to u bezdomovců bývá, ale časem získal důvěru a za trochu jídla a deku se rozmluvil. Manželka ho prý po rozvodu vyhodila z bytu, ztratil práci a hlavně vůli a chuť do života. Polehává odevzdaně na lavičce a čeká na smrt, protože sám nemá odvahu to skončit. Jednou se ho už někdo pokusil sprovodit ze světa. Ve spánku ho polil hořlavinou a zapálil. Naštěstí měl na sobě více vrstev, takže přišel „jen" o kalhoty a utrpěl povrchové popáleniny. To bylo něco na přítele Moraváka. Rozhodl se, že ho spasí. Přinesl mu nové oblečení, další přikrývky a snaží se ho přimět, aby přestal rezignovat na život. Vždyť je mu jenom něco kolem čtyřiceti, není to podle vyjadřování žádný tupec, tak proč?
Stojí už jen před zásadní otázkou, zda si ho nenastěhovat do bytu. Nemohu ho tam přece takhle nechat, jestli ho někdo nezabije, tak umrzne!“
Vůbec jsem nevěděla, co mu na to mám říct. Mám ho obdivovat, nebo varovat?
Co myslíte vy, milé ženy-in?

Pomohly byste bezdomovci?
Daly jste se s některým do řeči?
Štítíte se jich?
Jsou vám lhostejní?
Považujete je za oběti nebo vyvrhele?
Myslíte, že si za to mohou sami?
Má se o ně postarat stát?

Napište nám svůj názor, příběh a my vám pošleme dárek.




   
30.11.2006 - Společnost - autor: Dana Svobodová

Další příspěvky

Komentáře:

  1. [92] DraMaH [*]

    Někdo je tam nevinně, ale někomu to vyhovuje

    superkarma: 0 16.12.2006, 11:44:09
  2. avatar
    [91] Suzanne [*]

    cicinka: ti otravové manažeři dávají vám poctivým zaměstnancům práci

    superkarma: 0 03.12.2006, 18:15:26
  3. avatar
    [89] Kikinka001 [*]

    já bych jako bezdomovec nepřežila ani den

    superkarma: 0 03.12.2006, 09:59:54
  4. avatar
    [88] cicinka [*]

    gwen: triss: A Vám podobné,to těm dekreťákům závidíte,co? my máme taky dekret ,městský a jsem za něj ráda.Jelikož jako poctivý zaměstnanec se mzdou jen o málo vyšší než je minimální,si nějakou hypotéku,nebo barák nemohu dovolit,jasné?Někdo pracovat musí,všichni nemůžou být manažeři,asistenti a já nevím jaký další nesmyslný otravové. Máme možná malý nájem,ale to co nám vyměřují poslední roky za teplo,to nepropálíte ani v dvoupodlažní vile.Ale jsem ráda,že bydlím a nejsem pod mostem.Tak nás dekreťáky nechte ať v klidu bydlíme.

    superkarma: 0 02.12.2006, 16:32:43
  5. avatar
    [87] 801926027 [*]

    Řekla bych, že někteří si za to mohou sami. Jen kdyby chtěli, ale nemůžu soudit všechny.

    superkarma: 0 01.12.2006, 16:48:59
  6. avatar
    [86] Suzanne [*]

    Bezdomovectví je volba. Ten člověk to vzdá. Já na tom, abych nebyla bezdomovec, tvrdě makám. Pokud si sednu na zídku a budu se litovat, stanu se bezdomovcem.

    Každý z nás se může dostat do průseru, ale někdo to vzdá a druhý bude dřít, aby to zvládnul. Toho, kdo to vzdal, můžu politovat, ale je to jeho boj.

    superkarma: 0 01.12.2006, 16:19:36
  7. avatar
    [85] Meander [*]

    Ťapina: Ony už tam ty boty ani levnější být nemohou.

    superkarma: 0 01.12.2006, 14:33:03
  8. avatar
    [84] Ťapina [*]

    Meander: Ha vida, to je kousek od našich. Už vím, kam vyrazím na lov povánočních slev

    superkarma: 0 01.12.2006, 13:41:00

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. avatar
    [83] Meander [*]

    Jeremi: Na Slovanské naproti zastávce u Delvity.

    superkarma: 0 30.11.2006, 19:23:54
  2. avatar
    [82] Jeremi [*]

    Meander: A kde je ten zázračný obchod?

    superkarma: 0 30.11.2006, 19:07:35
  3. avatar
    [81] Meander [*]

    Matelka: Před chvílí jsem si koupila boty, které jsem vůbec nepotřebovala. Přijdu do obuvi, prodavačka mě usadí do křesla a nosí mi jedny úžasné boty za druhými. Jen ignorant by nepodlehl.

    superkarma: 0 30.11.2006, 18:35:31
  4. [80] Matelka [*]

    Asdareel: Podobnou zkušenost jako ty s tím čajem mám já s botama. Přišla jsem do obuvi, nikde nikdo. Tak si prohlížím vystavené boty a odněkud zezadu vylezla prodavačka, kterou jsem evidentně vyrušila od svačiny.
    Povídám jí: "Ráda bych si ráda vyzkoušela tyhle černé kozačky." A už jsem šahala po krabici s mým číslem.
    Ona: "Jaké máte číslo?"
    "Čtyřicetjedna."
    A ona na to: "To se musím podívat vzadu."
    Já na to: "Ale tady je jednačtyřicítka."
    "Ne, tyhle velký čísla máme vzadu" koukla mi na nohy a odešla.
    Já vím, že mám docela velkou nohu, ale co jí je do toho.
    Nicméně, vzadu ty boty samozřejmě nenašla, tak mi podala tu krabici, na kterou jsem jí předtím upozornila.
    Boty jsem vyzkoušela, ale bohužel se mi na noze nelíbily. Řekla jsem, že jí děkuju, ale že mně moc nesedí. Ona obrátila oči v sloup a drze mi povídá:
    "Tssss, jestli si to rozmyslíte, tak už je určitě mít nebudeme." No, to byste jí museli vidět.
    Tak jsem šla do obchodu hned vedle, tam byla prodavačka pravý opak, opravdu příjemná paní a boty jsem u ní nakonec koupila.

    Vím, že to s bezdomovci moc nesouvisí, ale je to čerstvý zážitek z tohoto pondělí a je to ještě ve mně.

    superkarma: 0 30.11.2006, 18:19:24
  5. [79] Tobbi [*]

    Nikdy v životě jsem žádnému bezďákovi nedala ani korunu. Nevím, jestli je to tím, že jsem rodilý Pražák a podobnými žádostmi jsem obklopena od dětství, nebo jsem prostě otrlá, ale je to tak.

    Párkrát jsem si koupila NP. Pokud mě zaujalo něco na obálce, nebo snaživý prodejce.

    superkarma: 0 30.11.2006, 17:48:28
  6. [78] Tobbi [*]

    K tomu druhému příběhu: Bezďáci si dokážou vymýšlet neuvěřitelné příběhy Kdo chce, může jim věřit

    superkarma: 0 30.11.2006, 17:45:38
  7. [77] Asdareel [*]

    Někteří lidé si přímo koledují o to, aby se stali bezdomovci. Dnes jsem zašel do jednoho malého soukromého obchůdku v Krči a zeptal jsem se prodavačky, zda mají zelený čaj bez příchutě. Arogantní a evidentně vzteklá prodavačka mi podala zelený čaj, ovšem ochucený. Hádala se se mnou, že jiný nemají. Protože jsem viděl, že mají ještě jiný druh zeleného čaje, požádal jsem jí, aby mi jej ukázala. Hádala se se mnou, že jiný čaj nemají a když jsem říkal, že ho vidím, tak ho vzala a doslova po mně mrštila tak, že krabička přeplachtila pult a spadla na zem. Otočil jsem se a odešel beze slova z prodejny. Samozřejmě, že už tam nikdy nepůjdu. Pokud se takto chová ke všem zákazníkům, prodejna nutně musí přestat prosperovat, zejména, když konkurence je všude dostatek. Chvilku jsem dokonce uvažoval, že si na tuto "prodavačku" budu stěžovat majiteli obchodu (že ona sama nemůže být majitelka je zcela evidentní), ale pak jsem nad tím mávl rukou.

    Vždy jsem byl zastáncem malých soukromých obchůdků, kterým jsem byl ochoten slevit na rozsahu sortimentu a tolerovat i vyšší ceny oproti velkým obchodním řetězcům. Ovšem za jedné podmínky, přes kterou, alespoň v mém případě, vlak nejede: že se obsluhující personál bude ke mně chovat příjemně a zdvořile. Je bohužel častým jevem, že právě prodavači v malých soukromých obchůdcích se chovají jako by právě slezli se stromů. Oč příjemnější je komunikace s milou obsluhou u Mc Donalda, v KFC, nebo aspoň v Tescu či Albertu.

    superkarma: 0 30.11.2006, 17:14:26
  8. [76] Asdareel [*]

    Ten první příběh je opravdu na základě skutečné události?

    superkarma: 0 30.11.2006, 16:05:26
  9. avatar
    [75] Z_U_Z_U [*]

    triss: tak s tím souhlasím. Bydlíme na Strossu, v centru Prahy, relativně velký byt, 80 metrů a platíme s poplatky kolem šesti tisíc, naprostá nádhera, je v tom i plyn, na kterém vaříme, topíme, všude karmy. Jsem na mateřské a jsem vážně šťastná že tu jsme. Sousedka která má velmi slušně placené místo kudy chodí tudy brečí, že díky postupné deregulaci bude platit o něco víc, takové nechápu ani já

    superkarma: 0 30.11.2006, 15:46:41
  10. avatar
    [74] gwen [*]

    triss: Tož to se v kapsi otvírá kudla aj mně. A nebo si stěžují, že za jaký hříšný peníz jim město nabídlo byty k odkoupení. To, že tržní cena je několikanásobně vyšší jaksi nevidí...

    superkarma: 0 30.11.2006, 15:13:44
  11. avatar
    [72] Z_U_Z_U [*]

    Já nevím jestli vás správně chápu, ale vy by jste se dobrovolně vzdaly bytu ve kterém platíte relativně nízké nájemné, nebo vyrazily nabídout majiteli baráku, že aby nebyl škodnej, budete platit balík? Bydlíme v baráku který vlastní realitka, z nájemníků tu radost nemají, protože jsou zde ještě na Prahu celkem nízké nájmy a jako žanská na mateřské jsem za to docela ráda. Počítám s tím že díky deregulaci budeme postupně platit čím dál víc, ale momentálně jsem moc ráda za to že to je tak jak to je

    superkarma: 0 30.11.2006, 14:26:42
  12. avatar
    [71] Meander [*]

    Manx: To je skoro jako prodávat SW licence.

    superkarma: 0 30.11.2006, 13:45:42
  13. avatar
    [70] Amálie [*]

    Manx: Většinou jim tam napíše i trvalé bydliště....alespoň tak to znam z praxe, proto to stojí tak hříšné prachy...

    Ale když to vezmeš do důsledku, tak co je lepší? Jít na byťák a za ty samé prachy dostat státní dekret, nebo jít za majitelem, který obhospodařuje svůj vlastní majetek a za jasných podmínek?

    superkarma: 0 30.11.2006, 13:45:39
  14. avatar
    [68] Amálie [*]

    Manx: No, pokud dá majitel souhlas k "výměně", není co řešit A taková výměna za 800 litrů, za to by ti někteří ruce urvali, páč OV za ten mrzký peníz neseženou

    superkarma: 0 30.11.2006, 13:36:43
  15. avatar
    [67] Stonožka1 [*]

    Karolka: Tak té jsem naletěla taky. Dala jsem jí dvacku a měla cedulku, že je hluchoněmá a že jí okradli a potřebuje na cestu domů. Když ke mně přišla v metru i druhý den, první co ze mě vypadlo, bylo: ,,A vy jste ještě neodjela?" Koukla na mě a šla si říct někomu jinému, bylo jí fuk, že jsem jí poznala.

    superkarma: 0 30.11.2006, 13:34:38
  16. avatar
    [65] Amálie [*]

    gwen: Pak měla právnička podstatně lepší informace a vaše známá je padlá na hlavu, že to vzala.

    superkarma: 0 30.11.2006, 13:25:58
  17. avatar
    [64] Amálie [*]

    Manx: prodávají se byty, kde mají "určití lidé" informaci z městského úřadu, že se byt státní zanedlouho bude prodávat a stane se z něj byt družstva (případně v osobním vlastnictví). Ovšem najít filutu, který opravdu prodává byt určený do cca 0,5-2 let k prodeji je terno. Můžeš taky narazit na toho, kdo to tvrdí a přitom to není pravda a předmětný byt byl zařazen např do tzv "sociálního bydlení", tudíž ho město nemůže prodat (je povinno si držet určité procento bytového fondu pro sociální bydlení). Joooo, ale lidi jsou nepoučitelní, koupí kde jakou pí*ovinu a pak za mnou chodí a pláčou "potřebujem pomoct, oni nás okradli". Inu, kdo chce kam, ať si tam jde sám.

    superkarma: 0 30.11.2006, 13:23:57
  18. avatar
    [63] gwen [*]

    Manx: Někomu se to ale pořád ještě vyplatí. Naše známá takhle přenechala dekteťáckej byt jedné právničce (za to od ní dostala byt v paneláku). No a právnička má teď krásnou kancelář v centru města za min. nájem.

    superkarma: 0 30.11.2006, 13:16:26
  19. avatar
    [62] Lilinka [*]

    Karolka: Jj, jednu takovou znám, chodí po vlakách s cedulkou, že je hluchoněmá a pak se před Tescem vybavuje s bezdomovci

    superkarma: 0 30.11.2006, 13:13:56
  20. avatar
    [60] Rybulka [*]

    Letemsvětem: Hluboce se ti omlouvám, osmnáct mi bylo až v roce 1992. A tu sprchu si pro jistotu dej

    superkarma: 0 30.11.2006, 13:04:05
  21. avatar
    [59] Amálie [*]

    Letemsvětem:

    superkarma: 0 30.11.2006, 13:03:53
  22. avatar
    [55] Amálie [*]

    Meander: Tak si zase v klidu sedni zlato, nestojí to za ten sport.... vždyť přece nejvíc ti, kteří odkupují byty za opravdu směšné ceny (v porovnání s tržní hodnotou), jsou těmi, kteří nejvíc láteří a dle jejich názoru jsou největší chudinky.

    superkarma: 0 30.11.2006, 12:55:16
  23. avatar
    [54] Rybulka [*]

    Meander: triss: Tak to se omlouvám, já tomuhle vůbec nerozumím. Že se o sebe musim postarat, to je mi jasný

    superkarma: 0 30.11.2006, 12:41:28
  24. avatar
    [52] Meander [*]

    Amálie: Ano, přesně tak. Taky mě zvedá ze židle ta možnost zvýhodněného odkupu státních bytů pro současné nájemníky - dekreťáky.

    superkarma: 0 30.11.2006, 12:38:28
  25. avatar
    [51] Meander [*]

    Rybulka: To nic.

    superkarma: 0 30.11.2006, 12:37:13
  26. avatar
    [50] Amálie [*]

    Meander: a ještě neoprávněně, domy byly původně někoho jiného, režim je zabavil a přerozdělil proti vůli původních majitelů.

    superkarma: 0 30.11.2006, 12:36:51
  27. avatar
    [49] Rybulka [*]

    Meander: Já tomu teda nerozumim, bydlim v pronajatym bytě, byt patří majitelům a předpokládala jsem, že až bude nájem tak vysokej, že na něj nebudu mít, tak si prostě sbalim saky paky a odtáhnu. Nevim nic o tom, že by mi někdo dal byt... A hlavně nechápu, jak to souvisí s diskuzí o bezdomovcích...

    superkarma: 0 30.11.2006, 12:36:27
  28. avatar
    [48] Rybulka [*]

    Letemsvětem: Prosím? O gramatiku mi zaprvé vůbec nešlo a zadruhé ji skutečně ovládám. Dej si studenou sprchu nebo něco, aby tě neranila mrtvice

    superkarma: 0 30.11.2006, 12:33:20
  29. avatar
    [47] Meander [*]

    Rybulka: Fakticky možná jo, ale ti, co je za minimální nájem okupují, na ně mají, ehm, "právo"...

    superkarma: 0 30.11.2006, 12:32:50
  30. avatar
    [46] Rybulka [*]

    Meander: Já myslela, že ty byty patří majitelům

    superkarma: 0 30.11.2006, 12:29:53

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Anketa na téma osteoporóza
Anketa na téma: Zubní zdraví

Náš tip

Doporučujeme