Až sedmkrát více je v nebezpečí dítě, které rodiče před cestou autem neusadí do autosedačky. Přitom je stále ještě dost lidí, kteří přepravu ratolestí podceňují. A tím nejen porušují zákon…

 

Povinnost mít děti v autě připoutané v autosedačkách platí od začátku května. Přesto se nedá mluvit o jejím stoprocentním dodržování.

 

O využívání sedaček nedávno udělal anketu server zenaaauto.cz. Podle jejích výsledků dítě vždy vozí v sedačce asi 78 procent žen. Čtrnáct procent dotázaných nepoutá dítě na krátkou vzdálenost. Tři procenta řidiček nepoutají dítě, když pláče nebo protestuje, dvě procenta kvůli tomu, že se mu v sedačce špatně spí. Dvě procenta uvedla jako důvod, že vůz není vybaven pásy na zadních sedadlech.

 

Výsledky provedeného mezinárodního testu kvality autosedaček zveřejnil časopis Test. A jaké byly? Ze 27 prověřených si jich jen 15 odneslo dobré hodnocení!

 

Za nejlepší jsou považovány autosedačky systému Isofix. Ty se zasunují do kotevních úchytů vozidla a jsou pevně spojeny s jeho karosérií. Poskytují tedy dětem vysokou ochranu při čelních i bočních nárazech. Míra bezpečnosti klesá, použijí-li se sedačky, které se připevní pouze bezpečnostními pásy.

 

Test potvrdil, že důležitým kritériem při výběru autosedačky je i praktičnost obsluhy při instalaci sedačky a připoutání dítěte, včetně ochrany před chybnou obsluhou - chyby snižují ochranu dítěte a zvyšují nebezpečí úrazu. Podstatná je také dostatečná úroveň komfortu pro dítě. Bude-li se totiž dítěti v sedačce špatně sedět, bude ji odmítat. A to samozřejmě nepřispěje ke klidu řidiče. „Správně zvolená sedačka dítě nejen dobře ochrání, ale zároveň i přispěje k pohodě při cestách autem,“ říká šéfredaktorka časopisu Test Ida Rozová a dodává: „Rodiče musí autosedačky vybírat velmi pečlivě. Jinak mohou snadno propadnout falešnému pocitu jistoty, protože některé výrobky neposkytují téměř žádnou ochranu.“

 
Kromě kvality autosedačky hraje také roli, kde je umístěna. Údajně nejbezpečnější místo se nachází vzadu uprostřed. To ale jen v případě, že je tam tříbodový pás. „V žádném případě by nemělo dítě sedět vedle řidiče. Umístění sedačky vpředu navíc řidiče rozptyluje,“ tvrdí velitel vojenské letecké záchranné služby v Plzni Michal Mareček. Vychází z nedávné americké studie, podle které děti mladší tří let mají o 43 procent větší šanci přestát havárii bez úhony, pokud sedí vzadu uprostřed, a ne na jednom z postranních sedadel.

Skupina zákonodárců usiluje i povinnost mít autosedačky v hromadné dopravě. Přitom více než polovina autobusů nemá ani bezpečnostní pásy. Na problém upozorňuje i Oddělení bezpečnosti silničního provozu ministerstva dopravy (BESIP), které rozesílá ředitelům škol dopisy, v nichž je vyzývá, aby vozili děti na školní akce v autobusech s bezpečnostními pásy, a ne levnějšími starými autobusy bez nich.

 

A pokud už musíte vézt malé dítě

…nebuďte ve stresu,

…zajistěte, aby se dítě zabavilo, někdy stačí jen CD s pohádkou,

…neuklidňujte jej jídlem. Při prudším zabrzdění se může přidusit a vy si toho můžete všimnout až pozdě.

Reklama