Zdraví

Betakaroten – kdy pomáhá a kdy může škodit?

V poslední době jsme svědky působení různých reklam na doplňky stravy v televizi i v tisku nabádajících nic netušící veřejnost k tomu, aby kupovala přípravky s dvojnásobnou silou či dokonce přípravky 60 x silnější. V podvědomí spotřebitelů těchto neléků mají takové reklamy vyvolat dojem, že něco, co je silnější, je také adekvátně účinnější. Je tomu skutečně tak? Vzpomeňme si přece, co nás učí farmakologie…

Klasickým příkladem toho, jak psychologie reklamy tohoto typu funguje u doplňků stravy, jsou přípravky obsahující betakarotén. V poslední době se objevila na trhu řada produktů obsahujících tuto látku v dávce 25.000 IU pro každodenní užití. Následující fakta, která uvádím, mohou být jistě námětem pro naši legislativu, která stanovuje možné obsahy jednotlivých látek v doplňcích stravy.

Prospěšné účinky beta karotenu jsou všeobecně známy, zejména v kůži jako ochrana před ultrafialovým zářením. Tím se stává beta karoten populární zejména v období jara a léta. Další významnou funkcí beta karotenu může být přeměna v těle na vitamín A.

Experimentální modely rovněž u beta karotenu potvrdily možnost prevence rakoviny. Jednak to může být podporou vzniku specifických antigenů sdružených s nádorem, dále přes regulaci metabolismu cytochromu P450, inhibicí metabolismu arachidonové kyseliny, inhibicí procesů vedoucích k nestabilitě a poškození chromozomů vlivem na apoptózu a několika dalšími biologickými procesy.

Mnoha toxikologickými studiemi se navíc zjistila bezpečnost beta karotenu i při vysokých dávkách.

Závěry těchto studií podpořily myšlenku, že by beta karoten mohl být účinný v prevenci nejzávažnějších nádorů, zejména rakoviny plic u kuřáků. Jaké však bylo zděšení vědců, když zjistili, že dávky již kolem 20 mg naopak riziko vzniku rakoviny plic zvyšují. Následně se zjistilo, že to je právě díky toxickým látkám v cigaretovém kouři, které jsou při zvýšených hladinách beta karotenu více agresivní a mohou tak snadněji vyvolat vznik nádorových buněk.

Na základě těchto zjištění se odvodilo, že by celkový příjem beta karotenu, zvláště u kuřáků, neměl přesáhnout určitý maximální limit.

Příjem beta karotenu do organismu může být ze 3 různých zdrojů:

a) přirozené zdroje v potravinách přispívají 2-5 mg na osobu a den,

b) přídatné látky v potravinách 1-2 mg a dále to jsou c) doplňky stravy.

Kombinace zdrojů a) a b) reprezentuje příjem zhruba 3-7 mg (může to ale být až 10 mg, v závislosti na ročním období a dietních zvyklostech).

Proto existuje velmi malý rozdíl mezi příjmem, který má příznivé účinky na zdravotní stav (10 mg, především z přirozených zdrojů) a příjmem, který může způsobovat nežádoucí účinky (20 mg). Za této situace by se všechny doplňky stravy s obsahem beta karotenu měly užívat velmi obezřetně a jako přijatelná se jeví maximální dávka 6 mg (10 000 IU). Při této dávce se využijí příznivé účinky a zároveň nehrozí nežádoucí účinky ani u silných kuřáků. Jakákoliv vyšší dávka již může být nebezpečná.

Doplňky stravy, které obsahují i 25 000 IU beta karotenu jsou z tohoto pohledu naprosto nepřijatelné a měla by být vyvinuta aktivita k co nejrychlejšímu stažení těchto nebezpečných přípravků z trhu. Následně by se mělo apelovat na kompetentní osoby, aby se nejvyšší přípustné množství beta karotenu zakotvilo v příslušné legislativě.

Autor: Mgr. Jan Heinrich, specialista na výživu

   
26.05.2006 - Zdraví - autor: Odborný článek

Komentáře:

  1. avatar
    [26] Vivian [*]

    Lincey: přečti si ten odstavec ještě jednou pečlivěji, je rozdíl mezi příjmem betakarotenu z přirozených zdrojů a příjmem z pilulí.

    superkarma: 0 28.05.2006, 11:53:18
  2. [25] Lincey [*]

    Také nerozumím tomu, jak se v tomto článku píše v jedné větě, že...dávka, která udává příznivý zdravotní stav jest 10mg a rázem ve větě následující, že maximální dávka, prokazující příznivé účinky jest 6mg! Tak kde je pravda. Nebo tomu sám autor pořádně nerozumí?! Bioaktivní karoten, který užívám já, má 9mg. Tak to je špatně nebo dobře???

    superkarma: 0 27.05.2006, 19:31:58
  3. [24] Lincey [*]

    Holky a jaký betakaroten užíváte a se kterým máte ty nejhorší či naopak nejlepší zkušenosti? Já užívám Bioaktivní betakaroten.

    superkarma: 0 27.05.2006, 18:26:24
  4. avatar
    [23] Adi [*]

    králíková: Zkus jíst jenom jednu tabletu denně. V článku se píše, že "jako přijatelná se jeví maximální dávka 6 mg (10 000 IU)

    superkarma: 0 27.05.2006, 17:23:02
  5. [22] Radvena [*]

    Tak to je zajímavé, souhlasím s názorem, že lepší je nekouřit a pak betakaroten neškodí...já ho jím teprve druhý týden a zatím nepozoruju žádný změny

    superkarma: 0 26.05.2006, 19:50:33
  6. [20] Michaela 323 [*]

    Malenka: A byly ty pupínky po mrkvi nebo po slunci?

    superkarma: 0 26.05.2006, 19:03:25
  7. avatar
    [18] dsipova [*]

    Mě betakaroten pomáhá na pleť. V zimě jsem ho zkusila brát a po 14 dnech se mi krásně vyčistila pleť a hlaďounká. Když jsem ho pak zas nebrala, objevily se jebáky , takže ho beru a mám pleť v pohodě

    superkarma: 0 26.05.2006, 12:43:17
  8. avatar
    [17] Olinka01 [*]

    Vyznívá to, že je Betakaroten škodlivý. Já bych spíš řekla, že škodlivé je kouření ne? Když nebudu kouřit, tak mě 15mg betakarotenu nezabije...

    superkarma: 0 26.05.2006, 12:38:32
  9. [16] Kalinka [*]

    Ověřila jsem si, že mi betakaroten pomáhá na oči unavené z počítače. K večeru jsem hůř viděla na dálku, řešila jsem to i na očním, až mi po delší době došlo, že se mi oči zhoršují na podzim, když přestanu užívat betakaroten. Tak ho jím celoročně a s očima nemám problém.

    superkarma: 0 26.05.2006, 11:36:15
  10. [15] Leena [*]

    Já jsem extrémně citlivá na slunce, někdy se spálím za 10minut cesty na autobus - beta-karoten mi doporučili na více místech a když ho beru v létě pravidelně, mám kůži opravdu lepší

    superkarma: 0 26.05.2006, 10:47:08
  11. avatar
    [14] Aka [*]

    aha: jsem na tom stejně

    superkarma: 0 26.05.2006, 10:46:22
  12. avatar
    [12] závislá na čokoládě [*]

    Beta karoten užíváme doma všichni a zatím poříd věřím těm, co říkají, že to má pomáhat.

    superkarma: 0 26.05.2006, 10:18:50
  13. [11] Sasa [*]

    Já jsem po něm byla dost oranžová..nejím

    superkarma: 0 26.05.2006, 10:14:41
  14. avatar
    [10] Lostris [*]

    Já ho taky beru a nemám žádné potíže..

    superkarma: 0 26.05.2006, 09:53:53
  15. avatar
    [9] fructia [*]

    Betakaroten užívám a myslím si, že má spíš pozitivní účinek

    superkarma: 0 26.05.2006, 09:51:30
  16. avatar
    [7] aha [*]

    Danuše Venuše: Mně se teda zase ověřilo, že akné je čistě hormonální záležitost a nemá to pranic společnýho se stravou. Fakt. Betakaroten zrovna jím a akné se mi nedělá

    superkarma: 0 26.05.2006, 09:43:32
  17. avatar
    [5] Beruška1 [*]

    Nekupuju žádné vitamíny ani doplňky stravy. Raději koupím čerstvou zeleninu a ovoce. A v létě mám všechno ze zahrádky od rodičů a to se můžeme čerstvé slaďoučké mrkvičky čerstvě vykopané ujíst.

    superkarma: 0 26.05.2006, 08:38:42
  18. avatar
    [4] Malenka [*]

    Michaela 323: Já mám po ní pupínky na zádech.Myslela jsem,ze je to alergie na sluníčko.Tak jsem zalezla do stínu a jedla víc mrkve .

    superkarma: 0 26.05.2006, 07:52:20
  19. [3] Michaela 323 [*]

    Myslím, že stejný efekt má mrkev, navíc přijde daleko levněji.

    superkarma: 0 26.05.2006, 07:28:48
  20. avatar
    [2] Henri [*]

    ... pilule

    superkarma: 0 26.05.2006, 06:42:56
  21. avatar
    [1] Henri [*]

    nezobat prlule, neslunit se, nekouřit

    superkarma: 0 26.05.2006, 06:41:59

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Anketa na téma osteoporóza
Anketa na téma: Zubní zdraví

Náš tip

Doporučujeme