„No nekupte to, když je to tak levný,“ raduje se postava Jaromíra Hanzlíka ve Slavnostech sněženek z výhodně pořízeného zboží. Co na tom, že jsou obě boty levé? Za tu cenu! Podobných nadšenců, kteří se nechají zmámit kouzelnými slovíčky jako sleva, akce, výprodej či likvidace, existuje nespočet. A obchodníci toho zdatně využívají. Jak jim neskočit na dobře promyšlené fígle?

výprodej

Račte vstoupit!

Pro obchodníky je nejdůležitější dostat nás do obchodu. Ať už kamenného či online. Když jednou vstoupíme, existuje slušné procento naděje, že neodejdeme s prázdnou. A proto se to ve výlohách jen hemží lákavými nápisy, že právě zde nakoupíte výrazně levněji. Pozor ale na slovíčko „až“ nebo „již od“. Sleva „až 80 procent“ totiž může znamenat, že o tolik levněji kopíte jen pár vybraných kousků, o které není zájem. Nebo se vztahuje na zboží, kterého je v prodejně jen pár kusů. Zbytek už koupíte se slevou podstatně menší.

Sleva! Jenže z čeho?

Také už se vám stalo, že jste objevila v „akci“ kabelku, kterou jste před pár měsíci koupila za stejnou cenu i bez slevy? To je další z triků obchodníků. Před výprodejovými žněmi zboží zdraží natolik, že vzápětí nepřijdou o marži. Máte pocit, že jde o podvod? Není, obchodníci mohou zdražovat a zlevňovat, jak se jim zlíbí. A pokud nemáte o cenách přehled, snadno se zdánlivě výhodnou koupí necháte zlákat. Obchodníci často nemusí zboží ani uměle zdražovat, abych nás následně nalákali na slevu. Stačí ke stávající ceně přidat štítek s kouzelnou formulkou. „Je to vážně neuvěřitelné, ale zákazníkům stačí, aby byl u zboží nápis akce či sleva. Stává se, že za mnou někteří přijdou s dotazem, v čem je ta sleva, ale těch je minimum. Většina lidí nemá o cenách přehled, a tak zdánlivě výhodné nabídky využije,“ kroutí hlavou paní Alena, prodavačka v jednom z našich předních hypermarketů.

Teď, nebo nikdy

Aby nás obchodníci dostali pod tlak, volí taktiku časově nebo množstevně omezených slev. Odpočítávání platnosti akce na slevových portálech a formulky typu „pouze dnes“ nebo „poslední dva kusy“ bývají často jen motivací k rychlé koupi. Nenechte se však zmanipulovat, často jde jen o laciný trik a zboží je ve skutečnosti na skladu dostatek. A na rychlé porovnání cen s konkurencí nebo posouzení parametrů výrobku se čas najde vždycky.

Jaké další triky na nás obchodníci zkouší?

  • Nejdražší zboží je v úrovni očí. O regál níž naleznete levnější variantu.
  • Akční nabídky jsou umístěny u vstupu do prodejny, doslova vás vtáhnou dovnitř.
  • Drahé zboží umístěné cíleně vedle levného? Funguje to, prodá se tak lépe oboje. Někdo má radost, že ušetřil, jiný vsadí na dražší variantu, kde automaticky předpokládá vyšší kvalitu. To ale není pravidlem!
  • Správně zvolené světlo dělá zázraky. Světle růžové s uzeninou, teple bílé s ovocem, zeleninou a pečivem. Zboží vypadá na pohled mnohem lépe a nás doma čeká vystřízlivění.
  • I vůně prodává. Některé pekárny ji dokonce cíleně vypouštějí do prostoru před obchodem. Kdo by nedostal chuť na čerstvý rohlík? Někdy jsou k nalákání dokonce používány i vůně průmyslové!
  • Stěhování zboží z místa na místo zamezí, aby si zákazník šel na jisto pro konkrétní věc. Donutí vás tak projít celý obchod a zjistit, kolik dalšího zboží ještě potřebuje.
  • Větší balení není vždy výhodnější, jak by se mohlo zdát. Vždy si zkontrolujte přepočet ceny na jeden kus.
  • Pozor na menší balení! Některé výrobky se sice tváří jako levnější alternativa, ale díky nižší gramáži ve finále zaplatíte víc.
  • Sladkosti u pokladen? Kdo má děti, přesně ví, jakým jsou pro ně pestrobarevné dobroty lákadlem. A my dospělí, nudící se ve frontě, nezůstáváme pozadu.
  • Velké nákupní vozíky vybízí k velkému nákupu.

Když už neodoláte a akční zboží koupíte, nenechte si namluvit, že se na něj nevztahuje záruka. Ta se nevztahuje pouze na případné závady uvedené na zboží při jeho prodeji. Na vše ostatní se vztahuje zákonná záruční doba.

A co vy? Slyšíte na zaklínadla typu slevy, výprodej či akce?

Reklama