Prožíváme období hojnosti a přejídání se. Vánoční cukroví je nyní na pořadu každého dne. Jenže co když se dostaví zažívací obtíže... třeba taková zácpa může pěkně znepříjemnit svátky. Přečtěte si babské rady, jak se jí účinně zbavit.

kompot

Sváteční období mezi Štědrým dnem a Novým rokem je často ve znamení přejídání se. Člověk se celý rok hlídá, tak proč si jednou nedopřát, že? Jenže tu pohodu mohou překazit nepříjemné zažívací obtíže, třeba zácpa. Uznejte, že to není nic příjemného, cítit se neustále jako nafouknutý balon a bát se udělat prudší pohyb, abyste se nezbláznili z bolesti v břiše...

Přinášíme vám několik užitečných babských rad, jak se zácpy zbavit.

Předně je dobré říct, že pokud se vám zácpa dostavila mezi svátky, je velice pravděpodobné, že jde o zácpu akutní, a ta vás jistě po návratu k vašemu normálnímu stravovacímu režimu do několika dní přejde. Pokud si od ní ale chcete pomoci rychleji, vyzkoušejte těchto několik tipů...

Co pomáhá?

Pití většího množství tekutin, ideálně vody. Konzumace rybízového či švestkového kompotu a dále hodně vlákniny, kterou najdete v zelenině, celozrnném pečivu či třeba otrubách.

Co rozhodně nepomáhá?

Černý čaj, bílé pečivo, rýže, borůvky a další potraviny, které vám mohou pomoci naopak při průjmech.

Chronická zácpa

Trpíte-li zácpou nejen mezi svátky, ale pravidelně, máte větší problém. To už je opravdu nemoc, se kterou byste měla zajít k lékaři. Každopádně při chronické zácpě se doporučuje udělat si ve stravování pořádek, jíst pravidelně a vypozorovat potraviny, po kterých se zácpa dostavuje, jimž se pak následně vyhýbat. A co naopak vašemu stavu prospěje?

  • Strava bohatá na vlákninu – otruby, ovesné vločky, celozrnné pečivo, lněné semínko, ovoce a zelenina, zakysané mléčné výrobky.
  • Dostatek tekutin – 2 až 3 litry denně, doporučuje se také vypít před snídaní sklenici teplé vody či minerálky na lačno.
  • Pohyb – pravidelně cvičte, není třeba se zničit, ale pravidelný pohyb zajišťuje dobrou peristaltiku střev.
  • Nezadržovat nucení na stolici – jak se říká: „Lepší jeden prd nežli deset doktorů.“
  • Nacvičte si vyprazdňovací reflex – choďte pravidelně v určitou ranní hodinu na toaletu, a to i když nemá pocit, že by se vám chtělo, a snažte se přiměřeně tlačit na svěrač. Váš organismus si časem navykne, že teď nastala vhodná doba k vyměšování.

Čtěte také...

Reklama