Zdraví

Až 12 kilo cukru v tašce – to se školákům pronese

Tašky školáků nejsou plné jenom učebnic, sešitů a věcí na tělocvik, ale také přidaného cukru. V rámci svačin si ho do školy děti přinesou i 12 kilogramů za rok. Cukr přitom znamená zátěž nejen pro záda, ale hlavně pro organizmus a zuby. Od ledna 2017 vstupuje v platnost vyhláška, dle níž je regulován doplňkový prodej potravin v rámci budov základních škol. Co ale nevhodné potraviny, které si děti do školy nosí z domova či z nedalekého obchodu? Čtení obalů je základem toho, aby svačiny odpovídaly potřebám dětí.

Sacharidy nejsou cukry a cukry nejsou cukr

Sacharidy jsou jednou ze základních živin, a proto jsou nedílnou součástí našeho jídelníčku. V tom by měly pokrývat 50–60 % energetické potřeby. Sacharidy dělíme na jednoduché a složené. Pro skupinu jednoduchých se používá pojem cukry. Tyto cukry pak můžeme dále dělit. Důležité je přitom vědět, že cukry zahrnují kromě „kuchyňského“ cukru i další látky dodávající sladkost, jako jsou fruktóza a glukóza v ovoci, maltóza v klíčcích či laktóza v mléčných výrobcích. Samotný cukr, kterým běžně sladíme, bychom pak měli správně nazývat sacharóza, protože je tvořen glukózou a fruktózou. I když tedy patří do skupiny jednoduchých cukrů, tak jednoduché to s ním není.

cukr

„z toho cukry“ na obalu neznamená přidané cukry

Pokud se podíváme na složení výrobku, najdeme na něm napsáno „Sacharidy“ s podskupinou „z toho cukry“. Kategorie „z toho cukry“ přitom zahrnuje jak cukry, které se v potravinách přirozeně vyskytují (ovoce, zelenina, mléko a neochucené mléčné výrobky), tak cukry přidané. Přidané cukry se používají ke zvýšení sladké chuti a patří mezi ně např. řepný a třtinový cukr, různé sirupy a med. „Důvodem dělení na cukry a přidané cukry je skutečnost, že ovoce, zelenina a neochucené mléčné výrobky jsou zdrojem řady významných nutričních látek (vitaminy a minerální látky), mléčné výrobky jsou zdrojem plnohodnotných bílkovin a ovoce a zelenina obsahují vyšší podíl vlákniny. Těchto potravin obecně jíme nedostatečné množství. Proto je účelné příjem ovoce, zeleniny a neochucených mléčných výrobků zvýšit. Tím konzumujeme i více přirozeně se vyskytujících cukrů. O to více musíme následně omezit přidané cukry,“ vysvětluje doc. Ing. Jiří Brát, CSc., odborník na kvalitu a technologii potravin, garant iniciativy Vím, co jím a piju.

Kolik přidaného cukru si můžu za den dovolit?

Za den bychom měli průměrně přijmout přibližně 90 g cukrů, přidaných cukrů pak přibližně 50 g (10 % celkového energetického příjmu). Světová zdravotnická organizace doporučuje jako prospěšné tento příjem ještě o polovinu snížit. Jak ale převést teorii do praxe?

cukr

Půl litru neochuceného mléka obsahuje přirozeně přibližně 25 g cukrů v podobě laktózy, jedno jablko nebo pomeranč 10 g cukrů v podobě fruktózy. Pokud se chceme stravovat podle doporučení odborníků a zařazovat do stravy více ovoce, zeleniny a mléčných výrobků, pak na přidané cukry opravdu zbývá méně než 50 g/den. Na druhou stranu slazená limonáda obsahuje okolo 10 g přidaných cukrů/100 ml. Vypití půl litru této limonády tak znamená překročení limitu. Jestliže tedy plníte výživová doporučení a denně sníte 5 porcí ovoce a zeleniny, plus 2 porce mléčných výrobků, na velké doslazování nezbývá prostor,“ upozorňuje PhDr. Karolína Hlavatá, Ph.D., výživová specialistka a garant iniciativy Vím, co jím a piju.

„Z údajů na obalech je obtížné poznat, který cukr je přidaný. Proto platí jednoduché pravidlo. Upřednostňujte konzumaci ovoce, zeleniny a neochucených mléčných výrobků, v těchto výrobcích cukry nepočítejte. U ostatních výrobků sledujte složení výrobku a snažte se nepřekračovat v součtu hranici 50 g cukrů za den,“ radí docent Jiří Brát. Velkým pomocníkem při výběru vhodných potravin je logo Vím, co jím, které obsah přidaných cukrů sleduje.

Co cukr v dětských svačinách?

460

Proč je nutné sledovat příjem cukrů?

Ve společnosti trpí stále více lidí nadváhou a obezitou. Na vině je nerovnováha mezi příjmem energie a jejím výdejem, která bývá způsobena vysokým příjmem cukrů. „Dopřáváme si více jídla a pití, strava není často vyvážená z hlediska vzájemného zastoupení klíčových živin. Na druhou stranu klesá podíl tělesné aktivity,“ zdůrazňuje prof. Ing Jana Dostálová, CSc., předsedkyně národního vědeckého výboru při iniciativě Vím, co jím a piju. Nadměrná konzumace cukrů má i další negativní důsledky, zvyšuje hladinu tuků a snižuje hladinu „hodného“ HDL cholesterolu v krvi. Ukazuje se, že může přispívat i ke zvýšenému krevnímu tlaku. To vše dohromady působí nedobře na krevní oběhový systém organizmu. Vysoká konzumace zvyšuje i riziko vzniku zubního kazu.

www.vimcojim.cz

   
14.10.2016 - Zdravé vaření - autor: Tiskový materiál

Komentáře:

  1. avatar
    [3] metro84 [*]

    Pravda je, že to, jak se budou jednou stravovat mladší a mladší generace je vždy na těch starších generacích. Mám obavu, že ještě dlouho potrvá, než lidi přijdou na to, jak to udělat, aby si život nesladili až příliš. Vzhledem k dostupnosti sladkostí a dostupnosti potravin se skrytými cukry je to boj a ten, kdo ho chce vyhrát, nebo mít nad příjmem cukru opravdu kontrolu zkrátka musí číst etikety a dodržovat svou vnitřní disciplínu tím, že tyto výrobky prostě nekoupí, nebo opravdu svátečně a v omezeném množství. Z dětství si pamatuju, že mí rodiče podle mne sladkosti pro mne a bratra vnímali spíše jako požitek, který si pro nás a sem tam i pro sebe mohou dovolit a vlastně to tedy možná bylo minimálně podvědomně vnímáno jako jakási prestiž mít např. na nějakou sladkost z reklamy. Bohužel mezi adolescenty mi to tak připadá i dnes, že se hlavně kouká na značku, ale co do svého těla lijeme a hážeme, na to už nedbá každý (naštěstí v mém okolí přibývají tací, kteří se tím ve svém každodenním životě zabývají a není jim lhostejné, co jedí atd...) No - a co já bych dala za to, kdybych nyní v dospělosti nemusela také sem tam vést ten boj s chutí na sladké. Tento článek mne zaujal, líbí se mi :-)

    superkarma: 0 14.10.2016, 20:49:55
  2. [2] bobani [*]

    ono se to lehce řekne ale hůř uskuteční , znám to podle vnuček . leccos nejí a stále dokola stejné svačiny ?

    superkarma: 0 14.10.2016, 09:28:36
  3. [1] Andreadornova [*]

    Svačinu dceři do školy mažu a máslem a návrh dám šunku nebo sýr, k pití má šťávu takže cukru není zase tolik...

    superkarma: 0 14.10.2016, 07:18:00

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Náš tip

Doporučujeme