Aviaki: Cestování v Nepálu aneb Gosaikunda a Kakání

Novinky

A máme tu prázdninový příspěvek vonící dálkou. Je od čtenářky Aviaki. Nekrátila jsem ho, protože bych nevěděla co zkrátit, ale čtěte až do konce, tam vás ještě čekají úžasné fotografie.

Hezký, ještě prázdninový den,

před několika lety jsem zde psala minisérii článků o cestování v Číně. Tentokrát jsem od manžela dostala letenku do Nepálu (bylo mi to oznámeno z ničeho nic na jaře  zhruba ve 4 ráno – manžel – říkejme mu Honza -  je ranní ptáče, a vzhledem k tomu, že já rozhodně ranní ptáče nejsem, jsem nestačila dostatečně razantně odmítnout). Dále předesílám, že jsme středního (no, pro mladé už vyššího) věku a kromě turistiky žádní sportovci.  V Nepálu je v tuto dobu monzun – tudíž každý den více či méně prší. Zasílám dva autentické maily z Nepálu (pouze jsem je přepsala s háčky a čárkami a minimálně upravila). Pokud se vám budou zdát příliš dlouhé, můžete je klidně zkrátit.

Ahoj všichni,
zdravíme z Dunche z Nepálu. To je výchozí bod na treky. Je to 1950 m nad mořem, zítra vyrazíme o 500 m výše a pak už to prý nebude tak příkré. Závěr plánujeme asi 4300 m nad mořem, pokud se tam doplazíme.

Cesta sem byla docela dobrodružná – jeli jsme autobusem – Himálájský expres – takový rozhrkaný autobus, sedačky malinké, sotva bylo místo na nohy. Byl dost plný, lidi, co se nevešli, seděli na střeše. Kromě řidiče měl ale i průvodčího, průběžně v jízdě, když lidi nastupovali i vystupovali, vybíral jízdné. Když píšu průběžně v jízdě, tak to myslím doslova. Vzhledem k tomu, že celou dobu jízdy (asi 8 hodin) byly dveře autobusu otevřené, tak vždy vylezl na střechu vybírat jízdné a zase průběžně slézal. Silnice je dost mizerná (hlavní silnice vypadá v lepším případě jako slepá ulice někde na konci vsi, v horším případě jako polní cesta). To všechno po úbočí hor, kde vidíš dole v hloubce v údolí řeku. Řidič měl s sebou asi pětiletého synka,  a když jsme zjistili, že ho má na klíně a nechává ho řídit, tak už jsme se raději směrem k řidiči nekoukali.

Pak na jedné štaci se jim ten autobus rozbil, tak jsme přesedli do jiného obdobného ale naštěstí s jiným řidičem J. Kromě lidí stál na jedné zastávce i pán se dvěma kozami, uvnitř ale pak nebyli, tak jsme mysleli, že vzhledem k plnému autobusu je nevzali. Na další zastávce už v autobusu byly i ty kozy, asi jednu štaci strávily na střeše.

Za chvíli  nás zase vysypali z autobusu, byla vodou stržená silnice. Tak batohy na záda a šlapali jsme po svých, přebrodili jsme tu řeku, která strhla silnici a vyhlíželi v dáli (asi 4 km marně) další autobus. Začala jsem zaostávat (Honza šel napřed, aby případně pozdržel autobus, aby mi neujeli), přes další vodopády a neschůdná místa mi pomáhal nepálský dědula či nepálská babča ověšená zavazadly. I tak byli čipernější než já.

Tohle se pak opakovalo ještě jednou, sice jsem statečně v dešti šlapala, před velkým kopcem jsem ale vyměkla a najala si u cesty ve vsi domorodého nosiče batohu. Pak jsme ještě kousek popojeli (i s kozami) a jsme tu. (Zasílám dokumentární fotku – toto je celé osazenstvo autobusu).

Hotýlek je přiměřený, dokonce teče trošičku vlažná voda (v Káthmandu chvílemi netekla ani studená). Dneska jsme odpočívali, šli jsme jen tak 2 km k řece. Je to až kýčovité, ráno jsme dokonce viděli zasněžené štíty sedmitisícovek. Většinou dopoledne je prý slušné, odpoledne prší, ale je teplo, tak 22 stupňů. Tak zítra vyrazíme brzy, tůra pro normální turisty je na 4 hodiny, my počítáme tak 6, ale po zkušenostech si určitě najmu pro batoh nosiče.

To je zatím vše, jo vlastně v Káthmandu jsme viděli jejich památky, je tam hrozná špína, smrad a neupraveno, ale památky jsou starobylé a hezké. Tady je čistěji (možná je to tím, že často prší), ale rozhodně tu není tolik bláta, spíš kamení…..

______________________

Ahoj všichni,
tak jsme v pořádku dorazili z hor zpět do Dunche. Své předsevzetí jsme splnili, dorazili jsme do výše 4380 m n. m. – k horskému jezeru Gosaikunda. A to všechno po svých !!! – já tedy s nosičem (ovšem ten nesl jen můj bágl, nikoliv mne). Sice ostatní turisté to mají tak na dvě etapy nahoru, my jsme to šli na 5 etap nahoru a na 4 zpátky, a to ještě k tomu jsme vždy byli 2 dny na lodži (místní hotýlek, záchody turecké venku, koupelna většinou tekoucí pramínek z trubky před barákem). Po první etapě (ta byla nejhorší), asi nosič povyprávěl, jak jsem lapala po dechu, takže když jsme sjednávali nosiče na druhou etapu, tak mi nabízeli koně pro mě J. To jsem s díky odmítla a statečně šlapala a lapala po dechu dál. Počasí nebylo nic moc, celkem jsme to ale vychytali, že největšímu dešti jsme utekli, ale skoro pořád byla mlha nebo mrholení. Občas bylo hezky brzo ráno nebo k večeru, takže mám i hezké fotky. Nahoře už byla docela zima, v nejvyšší lodži nám šla pára od pusy i v pokoji. Výhledy přes den tedy nic moc, ale příroda je tady krásná, v nižších výškách (do 4000 m) deštný horský prales, velké jedle porostlé mechem a kapradinami, mezi tím velké stromy rododendronů. Výše už les nebyl, jen pastviny k krávami a jaky, místy kozami a malé keříky rododendronů.

Nejvyšší cíl naší cesty bylo posvátné jezero Gosaikunda – jsou to asi 3 jezera nad sebou, tohle je to největší. Nesmí se tam pít alkohol, kouřit a zabíjet zvířátka, jednou za rok se tam koná velké procesí – asi 30 tisíc domorodců se tam vyškrábe pomodlit – no, jen kvůli modlení bych tam fakt nešla.

Zdravotně jsme to také zvládli, k jídlu jsme střídali placku, smažené nudle a smaženou rýži, když jsme měli štěstí, dostali jsme smažené brambory s místními houbami. Lapání po dechu jsem přikládala spíše prudké cestě do kopce než přímo výšce a řidšímu vzduchu. Příznaky horské nemoci jsme neměli, protože jsme si dali dost času na aklimatizaci. Vždy ve volném dni jsme chodili jen tak do lesa na focení, lesní jahody (a suchozemské pijavice – fuj, fuj, taky jsem asi 4 měla přicucnuté) a nebo odpočívali před hotelem a kamarádili se s místními psy a miminy.

Prohlédli jsme si i  sýrárnu. Jeden dělník se chtěl taky kamarádit, (všichni tam umí tak trochu anglicky)  tak jeho první otázka byla, kolik vážím, jestli mám přes metrák. Honza to uvedl na pravou míru, že v Evropě se tato otázka ženám nedává, tak to domorodec vylepšil tím, že se zeptal, jestli jsem Honzova dcera.

Před chvílí jsme se vrátili do Dunche, to by člověk nevěřil, jak může být vděčný za studenou sprchu. Při cestě do Káthmandu se ještě zastavíme v Kakání (tak se to městečko opravdu jmenuje). Doufejme, že kakání i ve zbytku cesty bude jen název.

zdraví Aviaki

fotopet

fotosest

__________________________

Jedním slovem nádhera. Máte skvělé zážitky, ze kterých člověk čerpá dlouho, to je na vícero prázdnin, nejen na jedny.
Děkuji za Váš příspěvek a nevím co popřát v tomto deštivém dnu – ve vašem případě snad vytáhnout další fotografie a kochat se jimi :)
Saša

Téma dnešního dne: Co úžasného a krásného jste letos o prázdninách zažily?

• Zavzpomínejte na letošní prázdniny
  • ať už atypické, exotické, neobvyklé, anebo třeba jen zdánlivě „obyčejné“
  • Na co budete po celou zimu a možná i déle vzpomínat?
  • Vydařily se vám letošní prázdniny podle vašich představ?
  • Strávily jste je s těmi, se kterými jste chtěly?
  • Popište historky z dalekých zemí i z domácích zahrádek
  • Těším se na vaše příspěvky, samozřejmě včetně fotografií :)

Pište na redakční e-mail: redakce@zena-in.cz

Jedna ze čtenářek obdrží pěkný dárek:
Knihu z nakladatelství Knižní klub, s příznačným poprázdninovým názvem: Hymna zármutku
Ale aby nebyla výhra jen o zármutku, rozveselí ji poslech lidových písniček na CD Štefana Příkazského, známého jako Amerikána z Podluží.