Bulvár

Atomu se bojíme a platíme teroristům


Sponzoruj svého teroristu!
V Evropě je nedostatek energie. To je čím dál tím patrnější. Rozvíjející se ekonomiky Číny a Indie zvyšují poptávku, a tak roste cena. V případě ropy na tom vydělávají státy, které jsou obecně považovány přinejmenším za „problematické“. Bohatne Venezuela pod vedením Huga Cháveze, sílí Putinovské Rusko a především státy Blízkého Východu. Jsou to peníze za ropu, které umožňují íránskému prezidentovi Ahmadínežádovi financovat Hizballáh a další teroristické organizace. S každým nákupem benzínu tak oklikou přispíváme na terorismus. Dal by se z toho skoro vytvořit „humanitární“ program – „Sponzoruj svého teroristu“. Zkuste si to představit - jednotliví řidiči mohou na k tomu určených stránkách sledovat, kolik už přispěli. A vítěz dostane zájezd do Palestiny...

Bojíme se toho, čemu nerozumíme
Druhou stranou téže mince je jaderná energie. Ne že by na ni zrovna měly jezdit osobní auta, ale v průmyslu i dopravě si elektřina a ropa na mnoha místech konkuruje. Jenže „atomu“ se lidé bojí. Ono není divu, po Černobylu, a koneckonců i po Hirošimě a Nagasaki, chtělo by se říct... Ale přesnější by bylo přiznat, že se bojíme toho, čemu nerozumíme. Odborníci na „atom“ ho obvykle označují za nejspolehlivější a ekologicky nejčistší způsob, jak získat větší množství energie. Nemyslí tím samozřejmě, že by neexistovaly ekologičtější metody, ale ty jsou obvykle omezené na určité oblasti a nelze jimi pokrýt celkovou poptávku. Na vodních, větrných a slunečních elektrárnách českou ekonomiku neudržíme. Na výběr tak v podstatě zůstává atom a uhlí. Ostatně i bývalý šéf Greenpeace, Patrick Moore, radí České republice využívat především jadernou energii. K velké nelibosti svých bývalých spolupracovníků.

Úložiště za barákem?
I když se však rozhodneme dát atomu zelenou, nekončí tím všechny problémy – ono se hezky souhlasí s jadernými elektrárnami, když člověku jednu takovou nestaví hned za humny nebo mu za zahrádkou nebudují úložiště vyhořelého paliva. To najednou míra důvěry k atomu klesá. A pak, jaderná elektrárna nemusí selhat sama o sobě – je také ideálním cílem pro teroristy. A tím se dostáváme zpátky k ropě.

Stejně vzduch zamořujeme, tak proč ne u nás?
Tenhle začarovaný kruh trápí už nejen futurology, ale začíná zajímat i ekonomy a politiky. Není sporu o tom, že moderní civilizace se bez energie neobejde. Jenže co s tím, když se ropa jako na potvoru nachází v samých „neklidných zónách“ a atomová energie ve stísněné Evropě příliš nadšení nebudí? Je pravda, že ČR zbývají takzvané kredity na vypouštění oxidu uhličitého. „Zamořujeme“ vzduch méně, než máme povoleno. Životní prostředí však, z globálního hlediska, nešetříme, protože volné kredity prodáváme jiným státům. Tak proč se rovnou nevrátit k čoudícím uhelným elektrárnám?

Povařujete jadernou energii za bezpečnou? Co byste v blízkosti svého bydliště viděla radši – jadernou nebo uhelnou elektrárnu? Vadilo by vám úložiště vyhořelého odpadu za humny? Měly by státy usilovat o snížení spotřeby ropy, aby nepodporovaly teroristy? Souhlasíte s prodejem kreditů „na oxid uhličitý“ jiným státům?

   
28.11.2007 - Společnost - autor: Ivana Kuglerová

Další příspěvky

Komentáře:

  1. [76] terenniberuska [*]

    nesouhlasím s takovou dobou a chaosem v ní

    superkarma: 0 03.12.2007, 21:18:14
  2. [75] zuzanadr [*]

    Ráda bych věděla, odkud víte tak bezpečně o škodlivosti větrných elektráren. Je jasné, že svým výkonem nestačí, ale každá trocha elektřiny vyrobená bez vedlejší produkce jedovatých plynů, sazí a dalších zplodin dobrá! Svítit, mrazit, topit, pouštět televizi a počítač, dobíjet baterky do mobilů a dalších spotřebičů chcete pořád a stále víc, že!

    superkarma: 0 30.11.2007, 11:41:51
  3. avatar
    [74] kometa-vlasatice [*]

    U jaderné elektrárny bych bydlet nechtěla. Ani u větrníku.... ten se bezpečně jenom tváří.... Jinak škodí taky, jen se o tom NESMÍ mluvit, aby byl pan Bursík vzorný v EU. Je to moc hezká představa, poručíme větru, slunci... ale čím víc těchto zdrojů, tím nutněji další uhelná nebo jaderná elektrárna... V NOCI SLUNCE NESVÍTÍ (tak my taky nebudem????)... VÍTR POŘÁD NEFOUKÁ ( vyžehlíme, až zase foukne????)... Ne, aby se vyrovnaly výkyvy v síti a nahradila se "boží" energie, musí se spustit další ty klasické. A to nemluvím o ceně, která s těmi "božími" mlýny půjde nahoru ... proč ne, stát ji musí 15 let vykupovat skoro za 15 Kč, tak to přece někdo ( MY ) musí zaplatit. Proti tomu je špinavá energie levná.....

    superkarma: 0 29.11.2007, 08:02:04
  4. avatar
    [73] Babca.p [*]

    Já nejsem zastáncem atomovek, spíše bych elektrárny větrné, solární, vodní a z obnovitelných zdrojů.

    superkarma: 0 28.11.2007, 22:35:30
  5. [71] bedanek [*]

    Samozřejmě je lepší bydlet daleko od vseho, ale zase na druhou stranu nekde se to postavit musi,ze???

    superkarma: 0 28.11.2007, 21:34:03
  6. [70] kaataa [*]

    ,josef: Kapitan Kirk? :-) To je pravda. Ale to je normalni chovani.

    superkarma: 0 28.11.2007, 21:07:54
  7. [69] kaataa [*]

    Gwendy: Vsak ja taky . Ja taky .

    superkarma: 0 28.11.2007, 21:06:13
  8. avatar
    [68] Gwendy [*]

    Tohle mne fascinuje - jak se vždy do diskuzí o jaderných elektrárnách přidá několik vět ve smyslu, že za domem by jí nikdo nechtěl. Jako by uhelnou elektrárnu chtěli u baráku všichni
    Já bych teda raději bydlela u jaderné

    superkarma: 0 28.11.2007, 20:59:20
  9. avatar
    [67] ,josef [*]

    Je to jako s novými silnicemi.Všichni podporují jejich výstavbu,souhlasíme s tím,ale běda,kdyby mi něco takového mělo strašit u domu.

    superkarma: 0 28.11.2007, 20:54:33

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. avatar
    [66] MEK [*]

    kromě zeleně bych v blízkosti bydliště nechtěla nic

    superkarma: 0 28.11.2007, 19:54:23
  2. [65] kaataa [*]

    Mozna by nestalo za to si zopaknout par hodin fyziky

    superkarma: 0 28.11.2007, 19:39:48
  3. [64] veerac [*]

    V blízkosti svého bydliště bych nechtěla žádnou elektrárnu ani vyhořelého odpadu.

    superkarma: 0 28.11.2007, 19:20:24
  4. avatar
    [63] Suzanne [*]

    Jadernou energii považuji za bezpečnou.
    Raději bych bydlela u jaderné elektrárny.
    Nevím, jestli za humny, všechno má mít svoji ochrannou zónu, ale v zásadě bych se z toho nehroutila.
    Souhlasím s postupným vytvářením nezávislosti na ropě.
    Kredity jsou forma odpustků, takže prevítina.

    superkarma: 0 28.11.2007, 19:12:56
  5. [62] anetka [*]

    úložiště za barákem v žádném případě

    superkarma: 0 28.11.2007, 19:02:51
  6. [61] anité [*]

    Jadernou energii zas až tak bezpečnou nepovažuji, ale nijak panicky se jí nebojím. Úložiště vyhořelého odpadu za humny bych rozhodně nechtěla. A snížení spotřeby ropy? Nevím, ale v dnešní době asi těžko.

    superkarma: 0 28.11.2007, 17:34:05
  7. avatar
    [60] tlustoprdka [*]

    Ne,
    ani jednu,
    samo, že jo
    jasan
    NE !

    superkarma: 0 28.11.2007, 17:31:47
  8. avatar
    [59] sukovka [*]

    úložiště vyhořelého odpadu za humny by mi rozhodně vadilo

    superkarma: 0 28.11.2007, 17:04:53
  9. avatar
    [58] mirienka [*]

    Vím, že je energie potřeba hodně, ale fakt nevím, co je lepší. Naštěstí pro mě (teď jsem trochu sobec) žiju v krásné a čisté krajině - bez elektráren.

    superkarma: 0 28.11.2007, 16:02:28
  10. avatar
    [56] Aloren [*]

    Myslím, že by se více peněz mělo věnovat výzkumu alternativních zdrojů tepelné energie...vím, že to zní sobecky, ale jsem ráda, že v mém blízkém okolí se nic takového, jako je elektrárna nevyskytuje...

    superkarma: 0 28.11.2007, 15:20:37
  11. avatar
    [55] Simba [*]

    Gwendylon: Teď jsem to chtěla napsat, každý si sponzoruje svého teroristu přes fondy EU, které míří do Palestiny

    superkarma: 0 28.11.2007, 14:32:44
  12. avatar
    [54] Gwendylon [*]

    Nechoďme daleko - neplatíme si teroristy jen ropou. Kam jdou kvanta peněz z EU? Kdo platí Palestinu? Mrkněte na www.atllanka.net

    superkarma: 0 28.11.2007, 14:04:34
  13. [53] tornado-lou [*]

    vetrne elektrarny se nevyplaceji, vyroba soalrnich panelu je energeticky straslive narocna a biomasa je uplna blbost. bez jadra se neobejdeme at se to komu libi, nebo ne. to skaldovani samozrejmne je jisty problem, ale zareni z nevyhoreleho paliva jde odstinit, takze za stenami skaladu s palivem je zareni na urovni prirozene radioaktivity. krom toho se pracuje na tom, jak vyhorele palivo znovu vyuzivat.
    ja porad jeste doufam, ze se dockame jaderne fuze, uz by to snad nemelo dlouho trvat. pak bude energie spousta, bez problemu vyhorelych paliv. jenze to by bylo potreba dat vyc penez na vyzkum fuze a mene penez na vyzkum biopaliv. (abych si taky trochu rypla)

    superkarma: 0 28.11.2007, 13:31:37
  14. avatar
    [52] Amálie [*]

    gwen: Tak tys mě vážně pobavila! Levnější proud a pomeranče zadarmo nám slibovali, když chtěli pro Temelín získat veřejnost.

    superkarma: 0 28.11.2007, 13:29:24
  15. avatar
    [51] gwen [*]

    Jadernou elektrárnu považuji za velmi bezpečnou a za nejlepší zdroj energie. Klidně bych i u takové elektrárny bydlela. Měla bych levnější proud.
    Úložiště za barákem by mi nevadilo.
    No, stát by spíše se měl podporovat výzkum jiných pohonných alternativ, protože ropa zde nebude věčně.
    Ne, nesouhlasím.

    superkarma: 0 28.11.2007, 13:10:38
  16. [49] Rikina [*]

    madda: většina té vody, co steče jinam, jsou menší řeky a potoky. Samozřejmě na nich může být pár menších vodních elektráren, ale většinou to znamená postavit jezy, což rybám a jiné vodní žouželi moc radosti neudělá, nehledě k tomu, že získané energie nebude moc. Tam, kde to stálo za to, už ty jezy a malé elektrárny jsou. Biomasa taky není samospasitelná, kolik by jí muselo být, aby pokryla veškerou spotřebu energie? Navíc ono to, prevít, neroste dost rychle, zatímco spotřeba energie jo. Tohle je oboje stejně tak jenom doplňkový zdroj energie, právě jako ty větrné elektrárny.

    superkarma: 0 28.11.2007, 13:07:35
  17. [48] kaataa [*]

    Nanilka: Ja nejsem az takovy laik ;-)

    superkarma: 0 28.11.2007, 13:05:30
  18. avatar
    [47] aiša [*]

    tak větrné elektrárny rozhodně né

    superkarma: 0 28.11.2007, 13:05:17
  19. avatar
    [46] Piskotek007 [*]

    superkarma: 0 28.11.2007, 12:58:56
  20. [45] Terinka1984 [*]

    madda: souhlas, ze budoucnost ma biomasa.

    superkarma: 0 28.11.2007, 12:55:22
  21. avatar
    [44] alušenka [*]

    asi bych nechtěla bydlet v blízkosti nějaké elektrárny..

    superkarma: 0 28.11.2007, 12:39:40
  22. [42] standa1 [*]

    Ano, je to pravda. Z okolí větrných elektráren mizí ptáci. O tom ale zelení ekologové mlčí.

    superkarma: 0 28.11.2007, 12:29:14
  23. avatar
    [41] Amálie [*]

    Kolem větrné elektrárny mi stačilo projíždět: svist a hvízdot vrtulí by mě určitě brzy naučil, co to je fobie nebo depka . A místí říkali, že zmizeli ptáci z okolí.

    superkarma: 0 28.11.2007, 12:10:17
  24. [40] Lindaa [*]

    Jsem pro vetrnou a vodní energii. Ropa drív nebo pozdeji dojde a budeme muset najít alternativu. Proti jaderné energii nic nemám a nakonec prusvih se muze stát vsude, ovsem v prípade chyby v jaderné elektrárne je to katastrofa na dalsích 20-30roku. Momentálne pracuji na rafinerii a pokud by tady nejaký blbec odhodil nedopalek cigarety tak pravdepodobne zlikviduje polovinu Dánska.

    superkarma: 0 28.11.2007, 12:06:12
  25. avatar
    [39] Meander [*]

    Samozřejmě.
    To je vtip?
    Nevadilo.
    To je divná konstrukce...
    To je vtip?

    superkarma: 0 28.11.2007, 11:57:26
  26. [38] inka35 [*]

    Nejlepší by byla větrná elektrárna. Možná jsem mírně ujetá, ale mě se ty větrné vrtule líbí.

    superkarma: 0 28.11.2007, 11:44:55
  27. avatar
    [37] Ťapina [*]

    Radši za barákem jadernou elektrárnu, než blikající UFO, pardon, větrné elektrárny

    superkarma: 0 28.11.2007, 11:17:35
  28. avatar
    [36] Nanilka [*]

    kaataa: Tak to si rozhodně zajeď, mají to moc hezky udělané i pro laiky. Mají i mlžnou komoru, je to paráda, vidět neviditelné

    superkarma: 0 28.11.2007, 11:08:29
  29. [35] kaataa [*]

    Nanilka: Ja bych moc chtela . Zatim jsem byla jen na Vrabci

    superkarma: 0 28.11.2007, 11:01:24
  30. [33] hajt [*]

    U svého bydliště bych chtěl maximálně větrnou elektrárnu, jaderná energie je bezpečná, ale musí se s ní zacházet opatrně.

    superkarma: 0 28.11.2007, 10:53:50

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Náš tip

Doporučujeme