Bulvár

Architekt Kaplický zemřel! Chvíli po narození dcery…


Autor kontroverzního projektu nové Národní knihovny na pražské Letné nazývané „blob“ či „chobotnice“ Jan Kaplický (71) včera náhle zemřel. Osud byl však krutě ironický – několik hodin předtím jeho manželka Eliška (30) porodila dceru Johanku.

Architekt zkolaboval přímo na ulici. „Informaci jsme dostali ve 20.06. Na základě tísňového volání vyjela záchranná služba do ulice Československé armády. Tam už byli i policisté a prováděli resuscitaci,“ uvedla novinářům tisková mluvčí pražské záchranné služby Jiřina Ernestová.

Kaplický se narodil v Praze roku 1937. Od emigrace v roce 1968 žil dlouhodobě ve Velké Británii. V roce 1979 založil spolu s Davidem Nixonem architektonické studio Future Systems.

V poslední době proslul především návrhem podoby obchodního domu Selfridges Building v Birminghamu, za nějž získal řadu významných ocenění.

V Česku se ale nejvíce proslavil kontroverzní podobou Národní knihovny na Letné v Praze.

S manželkou, která je od včerejška čerstvou maminkou a vdovou zároveň, se seznámil před devíti lety, když byla na jeho přednášce, vzali se přede dvěma lety.

   
15.01.2009 - Společnost - autor: Jan Exner

Další příspěvky

Komentáře:

  1. avatar
    [120] shb [*]

    Jestli má ještě někdo duševní problém s tím, že jsem zkomolila jméno paní Jiřičné na Siřičnou tak mi pište

    superkarma: 0 19.01.2009, 14:25:57
  2. avatar
    [119] shb [*]

    spetulka: To je překlep, paní Nejlepší, kdybys chtěla tak to neřešíš, evidentně ti ležím v žaludku....tvoje věc Nebo chceš taky vyčítat něco ohledně tvého psaní? Co třeba velká a malá písmena? To ti nic neříká, a tečky? No to už vůbec ne, hmm, hlavně, že sis na mě přihřála polívku nevím co po mně chceš a proč...

    superkarma: 0 19.01.2009, 13:38:41
  3. avatar
    [118] spetulka [*]

    shb: ty máš vážně dost Jo a mimochodem - opět komolíš, tentokrát nick - nejsem špetulka, takže buď tak laskavá a když už si mě musíš brát do huby, tak tak čiň aspoň správně

    superkarma: 0 19.01.2009, 12:19:35
  4. avatar
    [117] shb [*]

    kareta: bys koukala, co jsem schytala na audi za to, že jsem zkomolila jméno paní "Comusíkaždýbezpodmínečněznát"

    superkarma: 0 19.01.2009, 10:34:37
  5. avatar
    [116] shb [*]

    spetulka: jsi debil? koho přesvědčuju že jsem všehoznalá komolením něčího jména?? máš to opravdu v makovici pomíchaný...
    Dante Alighieri:ne to si nemyslím a jak mluvím může bejt TOBĚ u prdele
    gentiana: módní časáky fakt nečtu, a co tebe zajímá, že já jsem zkomolila něčí jméno fakt nechápu... a opakuju architektura je pro mně španělská vesnice a o tý Jiřičný jsem se zmínila jenom proto že Kaplický umřel....a vůbec nevím proč bych měla být spisovná a slušná a nevímco když jste tady spolek kravek to fakt nevím
    a ty Nyotaimori už vůbec nevím proč si mně bereš do huby a pomlouváš mně na audi (mně se to doneslo- smůla co?) a už vůbec ne proč kvůli týhle špetulce, když s tebou jsem se fakt nebavila....
    ale klidně si dámy mně berte do huby dál, jste mi někde, a od některých "jakože osobností ženy-in" jsem to fakt nečekala, mno, kdo chce kam....

    superkarma: 0 19.01.2009, 10:32:39
  6. avatar
    [115] cicinka [*]

    kareta: Ty se mi líbíš čím dál víc

    superkarma: 0 17.01.2009, 17:40:53
  7. avatar
    [114] kareta [*]

    gentiana: ok,tak teda objekty určené k bydlení vs. objekty na výdělek (obchody, továrny, nemocnice, administrativní budovy, kulturní domy,....). Btw, ne každý kouká na TV a čte módní časopisy. Já když courám po městech, tak mě něco buď zaujme, nebo kolem toho projdu, opravdu je pár objektů, o které jsem se začala zajímat, jak jsou řešeny po technické stránce, atd, jméno autora je ale pro mě to poslední. Klidně bych si nechala navrhnout barák i od studenta, nemám nějak předsudky, takže i bruntálského

    superkarma: 0 17.01.2009, 10:57:18
  8. avatar
    [113] spetulka [*]

    shb: ne, máš pravdu, nekoukala jsem s tebou Ale možná to tvé velkoosobě uniklo, ale ten dokument mohli sledovat i ostatní majitelé televizních přijímačů, nebyl promítán jen na tom tvém Líbí se mi, že karetě dáš za pravdu, že o těch lidech mluví jako o tom, kdo postavil....Ale ona právě nekomolí ta jména narozdíl od tebe A neberu ti, že určitě rozumíš věcem, o kterých já - a nejen já, jak nás tu opakovaně ujišťuješ - víme hovno. Jen si nejsem moc jistá, kolik lidí tady tyhle tvoje řeči a úžasný znalosti zajímají Ono přesvědčovat ostatní, jak ty jsi strašně všehoznalá a všemu rozumíš a pak napíšeš to, co tu předvádíš, svědčí o věci daleko víc, než to, jak rádoby důležitě mlžíš o tom, co víš Nicméně jedna věc je zcela zřejmá - místo, abys uznala svoji chybu a hloupost, tak napadáš a urážíš ostatní

    superkarma: 0 16.01.2009, 21:43:33
  9. [112] gentiana [*]

    shb: jistě že po Jiřičné nebylo ani vidu ani slechu v Bruntálských rozhledech. Až na to, že každej módní časák o ní občas žvatlá a že několikrát prošla kulturníma i ženskýma rubrikama i hodně pitomých plátků, a to mluvím o posledních bratru deseti letech. Ale když jsi luxovala a vlastně tě to nezajímá.... Ale když tě to teda nezajímá, tak to nekomentuj.

    kareta: jak se liší komerční a bytová výstavba, pokud tedy nejde o kolonii pro chudé?

    superkarma: 0 16.01.2009, 20:59:07
  10. avatar
    [111] Dante Alighieri [*]

    shb: Myslíš si, že jsi zajímavá, když tu co chvíli mluvíš jako kanál?

    superkarma: 0 16.01.2009, 20:38:35
  11. avatar
    [110] shb [*]

    kareta: asi tak
    Jaštěrička: jasně

    superkarma: 0 16.01.2009, 12:58:34
  12. [109] tatulah [*]

    Jaštěrička:

    superkarma: 0 16.01.2009, 12:02:22
  13. avatar
    [108] Jaštěrička [*]

    shb: Z tebe ho nikdo dělat nemusí,zvládáš to spolehlivě sama

    superkarma: 0 16.01.2009, 11:01:00
  14. avatar
    [107] kareta [*]

    shb: architektku Jiřičnou jsem zaregistrovala před časem v nějakém časopise. Pokud někdo nemá zájem sledovat komerční stavby ve světě, tak se k těm jménům opravdu běžně nedostane jinak než z médií. Osobně dávám přednost bytové výstavbě a jména si nepamatuju ani PŘIBLIŽNĚ Takže autory neuctivě nazývám "ten který postavil takový ten hezký objekt s .....v.......z.....toho a toho tvaru

    superkarma: 0 16.01.2009, 10:56:19
  15. avatar
    [106] shb [*]

    spetulka: Jdi do prdele, ty si se snad koukala se mnou? Viděla jsem kus kde mluvila o Kaplickym a kde ho pomlouval i nějakej jeho asi rádobykámoš, na celej dokument jsem nekoukala, protože mně to nezajímalo a navíc jsem u toho uklízela navíc se až zas tak moc o architekturu nezajímám, znám zase jiné věci, o kterých víš 100%tně ty hovno. A naše nejznámější architektka? To proto, že ti to řekli v televizi? Nebýt knihovny tak většina z vás její jméno taky nezná

    superkarma: 0 16.01.2009, 10:24:36
  16. avatar
    [105] shb [*]

    Jaštěrička: Tu paní jsem poprvé zaregistrovala, když se řešila knihovna, ve vodách architektury nejsem znalá a nikdy dřív jsem o ní neslyšela, to, že je slavná venku je sice fakt, ale u nás o ní nebylo slechu (pokud by člověk nebyl architekt nebo se o tento obor zvlášť nezajímal)a působila venku. Takže jsem její jméno zkomolila. Neznamená to, že nejsem schopná si její jméno zapamatovat, teď už si ho pamatovat budu, ale znamená to, že jsem ji pořádně neregistrovala, páč mně zas až tak nezajímala a taky jsem spoléhala na to, že to sem hned někdo frkne, kdybych chtěla mohla jsem si ji najít než bych sem to jméno napsala...takže mně nemusíš zase hned urážet a dělat ze mně debila jak máš ve zvyku

    superkarma: 0 16.01.2009, 10:17:17
  17. [104] Tamtam [*]

    Hned potom, co jsem zažil šok z té zprávy, že zemřel, dorazilo mě, že mu bylo 71-to bych mu teda nehádal- Byl čupr.

    superkarma: 0 15.01.2009, 23:16:26
  18. avatar
    [103] PetrK [*]

    Intimní zpovědi: http://www.stream.cz/video/138/217503-intimni-zpoved-jan-kaplicky
    http://www.stream.cz/video/138/139518-intimni-zpoved-eliska-kaplicky

    Paní Elišce přeju hodně síly.

    superkarma: 0 15.01.2009, 22:01:11
  19. avatar
    [102] spetulka [*]

    Galadriel: měl charizma a byl opravdu z těch, kteří jsou atraktivní i ve vysokým věku Ale prostě čas bohužel nepřelstí nikdo Nejhorší mi přijde ta představa, že Johanka pokaždé při oslavě narozenin může zapálit svíčku za tatínka

    superkarma: 0 15.01.2009, 21:51:51
  20. avatar
    [101] OlgaMarie [*]

    ČT2 uvede v sobotu ve 22.35 mimožádný dokument o architektu Janu Kaplickém.

    superkarma: 0 15.01.2009, 21:05:05
  21. avatar
    [100] Dudlajlama [*]

    Rejnok je nadherny navrh, nadcasovy a unikatni. U chobotnice jsem mela problem s barvami, tvar mi nevadil. Pan Kaplicky byl i jako pan v letech velice atraktivni, alespon pro me oko. Vyzarovala z nej inteligence a noblesa. Uplne chapu, ze se do nej dokazala zamilovat zena o tolik let mladsi.

    superkarma: 0 15.01.2009, 19:04:34
  22. avatar
    [99] Alfová [*]

    to se bohužel stává... a navíc nebyl žádný mladík, mohlo to být kdykoliv, mě zemřel kamarád vloni na infarkt, bylo mu 48, a rychlá ho nezachrámila...

    superkarma: 0 15.01.2009, 19:01:22
  23. avatar
    [98] Eva_CZ [*]

    aninas:

    superkarma: 0 15.01.2009, 18:53:25
  24. avatar
    [97] spetulka [*]

    shb: Jaštěrička: naprosto souhlasím s Jaštěričkou, když si nezvládneš pamatovat a opakovat ani jméno nejznámější české architektky, o které jsi navíc viděla před pouhým týdnem celý dokument, tak raději snad mlčet

    superkarma: 0 15.01.2009, 16:38:48
  25. avatar
    [96] Jaštěrička [*]

    Kerridaenn: No,ona ta poznámka asi nesouvisela tak úplně s vdavkama,že...spíš jaksi s povrchnsotí pisatelek.

    superkarma: 0 15.01.2009, 16:25:29
  26. avatar
    [95] Kerridaenn [*]

    Viděla jsem to nákupní centrum v Birminghamu, bohužel jsem ale neměla dost času jít se podívat dovnitř. Moc mě ta budova nadchla, ale bylo to i tím, že byla zasazena mezi moderní budovy, tak tam krásně kralovala.
    Podle těch pár simulací, co byly k vidění, si myslím, že by se chobotnice na Letné moc nevyjímala. Ale kdyby byla postavená, tak by si všichni zvykli a časem by ještě byli hrdí.

    superkarma: 0 15.01.2009, 16:16:47
  27. avatar
    [94] Kerridaenn [*]

    gentiana: nikdo neříká, že si musí někoho najít. Ty se vdávat nechceš a s dětmi to máš stejně (aspoň co jsem si tu tak všimla). Paní Kaplická se ale chtěla vdát a mít děti, takže teď má štěstí, že pokud si bude chtít najít jiného partnera, tak si ho bez větších potíží nejspíš najde. Nic víc bych v těch příspěvcích nehledala

    superkarma: 0 15.01.2009, 16:13:37
  28. [93] gentiana [*]

    man-mimo: Co se s tebou budu handrkovat.
    http://nkp.cz/pages/page.php3?nazev=Odborne_cinnosti&submenu2=28
    tohle je hlaavní účel NK.


    átéčko: Anai: Váš přístup k životu bych fakt nechtěla. Doufám, že nevadí, že já si žádného manžela koupit nejdu, ač vzhledem neděsím koně a nejsem žebračka.

    superkarma: 0 15.01.2009, 15:55:52

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. avatar
    [92] Ajiiiii13 [*]

    Upřímnou soustrast jeho manželce i dceři. Pana Kaplického jsem obdivovala ze jeho odvahu. Škoda, že už se nedožije, jak jeho dcera roste a dělá pokroky.

    superkarma: 0 15.01.2009, 15:51:41
  2. avatar
    [91] Petunie [*]

    Chobotnice na Letné by byla krásná. Zlatá čepička vykukující ze stromů. Rozhodně hezčí než metronom nebo třeba Petřín, ale ty už tam stojí dlouho a tak esteticky nepobuřují. Je to o zvyku

    superkarma: 0 15.01.2009, 15:47:18
  3. [90] tatulah [*]

    sanvean: když jsem jezdila za tetou do Kladna, tak mi ho ukazovala a říkala tomu ko-kos (komunistickej kostel)

    superkarma: 0 15.01.2009, 15:43:46
  4. [89] a.... [*]

    Pan Kaplický to tedy vzal zkrátka. Opravdu nečekané, ale takové věci se stávají a jsou mimo nás.
    V souvislosti s tím mě jen tak mimoděk napadlo...nebyl on u porodu?

    superkarma: 0 15.01.2009, 15:33:18
  5. [88] Anai [*]

    Souhlasím, že je to tragedie, nicméně vdova krásná a bohatá dlouho sama nezůstane, doufejme že bude mít dcera nějakého dobrého náhradního tátu. Chobotnice mi vadila kvůli barvám (nesnáším fialovou) - rejnok by se sem hodil víc (bydlím kousek od Letné)

    superkarma: 0 15.01.2009, 15:21:34
  6. avatar
    [87] Jaštěrička [*]

    shb: Jiřičná!!!! Promiň,ale když si nejsi schopná ani zapamatovat její jméno-mimochodem,ve světě má větší renomé než Kaplický-tak snad radši ani nepiš....

    superkarma: 0 15.01.2009, 14:54:45
  7. avatar
    [86] sanvean [*]

    alice.cooper: To jsem nevěděla, no vida.

    superkarma: 0 15.01.2009, 14:41:46
  8. avatar
    [85] SENSITIVESKIN [*]

    To je prostě život...

    superkarma: 0 15.01.2009, 14:38:02
  9. [84] alice.cooper [*]

    sanvean: nejen soukromá, už tam expandovalo i ČVUT

    superkarma: 0 15.01.2009, 14:36:35
  10. avatar
    [83] man-mimo [*]

    gentiana: vážně se všichni "čtenáři" vyskytují jen kolem centra Prahy? Pak by se mělo uvažovat o zavádění kurzů čtení pro skorolidi za Prahou. Někteří z nich se lidem fakt hrozně podobají

    superkarma: 0 15.01.2009, 14:35:40
  11. avatar
    [82] sanvean [*]

    Jinak samozřejmě smrt Kaplického mě mrzí, byl mi moc sympatický.

    superkarma: 0 15.01.2009, 14:15:33
  12. avatar
    [81] aninas [*]

    vladka006: ja nemyslim nejaky podrobny vyklad. Jasne, ze je to veci soukromou, v tom mas pravdu. Ja to myslela trosku jinak, ale to je jedno

    superkarma: 0 15.01.2009, 14:13:30
  13. avatar
    [80] sanvean [*]

    Chacha, "otevřená kniha" stojí v Kladně a říká se jí kokos ( = komunistický kostel). Momentálně v ní sídlí nějaká soukromá vysoká škola.

    superkarma: 0 15.01.2009, 14:12:38
  14. avatar
    [79] vladka006 [*]

    aninas: Vím, že soucítíš, ale požádat někoho, aby se někomu "cizímu" do karet - to nejde. Ani nevíš, jestli by si paní Eliška přála vědět svůj osud a pokud si to přeje, tak je na ní samotné, aby třeba vyhledala kartářku.

    superkarma: 0 15.01.2009, 14:01:51
  15. avatar
    [78] ToraToraTora [*]

    ..a to jsme tady včera málem pohřbívali prezidenta Havla. Jeho stav se zlepšil a bác ho, z chobotnice je sirotek

    superkarma: 0 15.01.2009, 13:59:04
  16. avatar
    [77] maat [*]

    já tedy nevím, ale rejnok už ve městě získal přezdívku pijavice nebo hrouda asfaltu.A taky mi nikdo nevysvětlil, proč má mít 100 tis. město konzertní síň pro 1000+400 lidí.Budějce jsou relativně bohaté město, ale dát (abych nelhala)asi tak 2 miliardy za něco takového...navíc v místě, kam se dá z Máje a Vltavy jedině chodit na procházku...Oni nám tu vůbec staví naddimenzované věci, na které ke konci dojdou peníze, takžeseto seškrtá, zmenší a pro mezinárodní účely, pro které to mělo být vytvořené se to nehodí.Přesně takhle dopadla Všesportovní hala a fotbalový i hokejový stadion.
    Jinak paní Kaplické a dceři upřímnou soustarst.

    superkarma: 0 15.01.2009, 13:58:43
  17. avatar
    [76] aninas [*]

    Tady je vse prehledne o jeho stavbach:
    http://kultura.idnes.cz/obrazem-podivejte-se-na-nejvyznamnejsi-stavby-jana-kaplickeho-p7g-/vytvarneum.asp?c=A090115_124531_vytvarneum_ob

    superkarma: 0 15.01.2009, 13:56:51
  18. avatar
    [75] shb [*]

    zrovna snad minulý týden jsem koukala na pořad o tý architektce Siřišťový nebo jak se jmenuje- chvíli s ním žila, takže o něm mluvuvili dost v tom pořadu...a ejhle dnes už ho néni

    superkarma: 0 15.01.2009, 13:54:12
  19. [74] Andrejka82 [*]

    Je mi to hodně líto a Elišce upřímnou soustrast .

    superkarma: 0 15.01.2009, 13:49:01
  20. avatar
    [73] Altamora [*]

    lukas.cejka: Myslím, že knihovna v Paříži má tvar otevřené knihy.

    superkarma: 0 15.01.2009, 13:44:09
  21. avatar
    [72] átéčko [*]

    Je ho škoda, slavný Čech. Je mi ho líto, nebyl ještě tak starý. Jenže na to, aby měl mmiminko starý byl. I stímhle musela jeho žena počítat
    Dítě bude zabezpečeno, mladá maminka sama nezůstane.

    superkarma: 0 15.01.2009, 13:33:52
  22. avatar
    [71] aninas [*]

    michaela.kudlackova: Je hrozne, co se stalo a jak se to stalo. Ona par hodin po porodu a on mrtvy. 70 je jiste nejaky vek,ale zase ne tak hrozny, aby mu nemohlo byt doprano nejmene 10 let si uzit jak zeny, tak dcerky. Nic se nedeje nahodou a ja premyslim, PROC se jim to takhle prihodilo - takhle strasne
    Pani Elisce preju hodne sil na zvladnuti teto nezavidenihodne situace - takhle kratce po porodu to s ni muze pekne zamavat.
    Muzes se juknout do karticek, co Elisku a Johanku ceka?

    superkarma: 0 15.01.2009, 13:21:38
  23. [70] Mischelinka.OK [*]

    jejda to máte pravdu! Sice už tam nebydlím ale zatemním. Díky holky!

    superkarma: 0 15.01.2009, 13:00:56
  24. [69] gentiana [*]

    lukas.cejka: no, to jest styl zvaný okresní postmoderna. Je to schopný vymyslet a prosadit akorát tak okresní tajemník pro kulturu nebo podobný pablb a jsem si jista, že někde něco toho druhu stojí. Ale hledat to nebudu, na to mám příliš slabý žaludek.

    man-mimo: knihovna v Praze 46 - Sedmá Prdel je poněkud nepraktická pro čtenáře, totiž.

    superkarma: 0 15.01.2009, 13:00:24
  25. [68] tatulah [*]

    Mischelinka.OK: ještě zvaž tu adresu.

    superkarma: 0 15.01.2009, 12:55:49
  26. avatar
    [67] ToraToraTora [*]

    Mischelinka.OK: Třeba adresu si klidně zase zatemni

    superkarma: 0 15.01.2009, 12:55:08
  27. avatar
    [66] fructia [*]

    Hm, teď koukám, že on se plánoval místo původních kasáren ve Čtyráku

    superkarma: 0 15.01.2009, 12:52:30
  28. avatar
    [65] fructia [*]

    Dante Alighieri: Já raději kus přírody, než mít ve Stromovce rejnoka

    superkarma: 0 15.01.2009, 12:49:54
  29. [64] Mischelinka.OK [*]

    tatulah: Tak opraveno - víc už toho na sebe opravdu prásknout nemůžu

    superkarma: 0 15.01.2009, 12:37:17
  30. avatar
    [62] Alka1 [*]

    Mischelinka.OK: Něco ukázat prostě musíš

    superkarma: 0 15.01.2009, 12:33:57

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Náš tip

Doporučujeme