Bulvár

Arabské ženy musí odhalit tvář kvůli občance

 

 

Zpráva, kterou přinesl list Arab News, znamená konec éry, v níž byla totožnost saúdskoarabských žen zanesena jen jmenovitě na takzvané "rodinné kartě" jejich otce nebo manžela.

Vlastní osobní doklad začaly saúdskoarabské úřady vystavovat ženám poprvé teprve před třemi lety. Obhájkyně ženských práv si však stěžovaly na to, že ženy mohly takový průkaz získat jen se svolením "mužského poručníka".

Od stanoveného data však budou mít všechny saúdskoarabské ženy své vlastní průkazy totožnosti, jejichž vydání nebude vázáno na souhlas mužského člena rodiny. Tyto doklady budou také jediné, které budou napříště uznávat banky a vládní úřady.

"Je to nutnost, která musí být vzata na vědomí," řekla listu Arab News zaměstnankyně jedné menší banky, která uvedla pouze své jméno Núra. "Naši klienti se musejí prokazovat osobními doklady. Ženy je ale nemají, a tak ty, které nemají ani pas, musely s sebou přivést nějakého muže, který by potvrdil jejich totožnost. Ve světě proces identifikace osob výrazně pokročil s pomocí takových moderních metod, jako jsou hlasové detektory, otisky sítnice nebo prstů. My jsme naproti tomu stále ještě v bodě nula, když uvažujeme teprve o obyčejné fotografii s odhalenou tváří!," uvedla Núra.

Zákony v této zemi nutí všechny ženy - a to i cizinky, které nejsou muslimky - nosit na veřejnosti široký, černý oděv. Černý šátek také musí halit jejich vlasy. Nošení závoje přes obličej je ovšem dobrovolné a závisí často na tradicích kmene nebo rodiny.

 

Zdroj: ctk

   
15.03.2005 - Společnost - autor: Jindřiška Kleknerová

Další příspěvky

Komentáře:

  1. avatar
    [62] alifie [*]

    Solei:

    superkarma: 0 16.03.2005, 11:58:22
  2. avatar
    [61] Solei [*]

    Stejne je to vsechno ted obracene. Driv zena nemohla ukazat kotnik ale dekolt mela tak hluboky ze ji bylo videt u kus hnedeho - teda pokud nemela bradavky zrovna nabarvene nacerveno :-) a dneska? je to naopak, muzu ukazat holej zadek, ale takovy vystrih by byl prehnany.... a pak ze cudnost. To ti arabove jsou poradni nemravove, kdyz se nedokazou udrzet a radsi pres zenskou hodi pytel jen aby nebyli v pokuseni

    superkarma: 0 16.03.2005, 11:23:51
  3. avatar
    [60] Solei [*]

    alifie: Videla si nekdy jihomoravsky kroj? At mi moje babicka z Uherskeho Hradiste rika neco o minisuknich tak kratkou sukynku mam jenom jednu a to jenom proto ze mi ji koupila sestra

    superkarma: 0 16.03.2005, 11:21:14
  4. avatar
    [59] alifie [*]

    Solei: Jooo cudnost. To mi pripomina, ze pred 20 lety stare babky na vesnici, spilaly mladym holkam, ze se vystavuji na koupalisti v plavkach a vyhrozovaly jim, ze je Buh potresta.

    superkarma: 0 16.03.2005, 10:34:41
  5. avatar
    [58] Solei [*]

    koran rika, ze zena ma byt vzdy cudne zahalena. On dokonce ani doslova nepredepisuje ten satek na vlasech. Mluvi pouze o cudnosti a je pouze na vykladu jak si to kdo vylozi. Zeny tuaregu se tvar nezahaluji a casto ani vlasy - tuaregove rikaji ze zena neni bojovnik a proto se nemusi skryvat pred nepritelem.
    Cetli jste pohadky tisice a jedne noci? To co se tam popisuje je stary Bagdad, ktery byl drive nez krizacke vypravy - tohle je nepodlozene, ale to zahalovani zen se takhle do extremu vyhnalo teprve az po tech vypravach - oni ti vojaci nebyli zrovna svati a taky si z Jeruzelema odvezli spoustu zajimavych nemoci.

    superkarma: 0 16.03.2005, 10:19:09
  6. avatar
    [57] alifie [*]

    Lowel: Mi nevadi, ze se zahaluji, mi vadi, ze si v Evrope stezuji, ze po nich nekdo chce, aby v Evrope odhalily tvar kvuli identifikaci (napr. na poste),pokud vim, tak se nikde neobjevila snaha zakazat zcela zahalenym muslimkam pohyb na ulici. Navic z toho, co jsem cetla vyplyva, ze koran odhaleni tvare nezakazuje (staci, kdyz jsou zakryte vlasy), a jen ti muslimove, kteri jsou temer fanatici, nuti zeny, byly zcela zahalene.

    superkarma: 0 16.03.2005, 09:48:36
  7. avatar
    [56] *Kotě* [*]

    Feng: tvůj názor na islámské země je mi dostatečně znám již z dřívějška, už jsme se o tom pobavily dost, jinak fakt nevidím důvod, proč se tu vyjadřovat ještě nějak víc, nemá to cenu.

    superkarma: 0 15.03.2005, 22:51:28
  8. avatar
    [55] Solei [*]

    Zuzyk: No jo jenze tenhle problem je hlavne ve Francii, a tam jde o trochu jinou historii. Vetsina tamnich muslimu ze z africkych francouzskych kolonii - tohle si francouzi zavarili sami

    superkarma: 0 15.03.2005, 22:17:35
  9. avatar
    [54] Vivian [*]

    Feng: ale prd jsem vyřízená ... prostě se mi nechce tady o tom rozepisovat elaboráty, který by stejně nikdo nečet, asi tak.

    superkarma: 0 15.03.2005, 22:13:48
  10. avatar
    [51] Zuzyk [*]

    Nepřečetla jsem všechny reakce na článek, ale můj názor je ten, ať si každý ve své zemi dělá co chce a a´t si žije podle svých "pravidel", náboženství a zvyků. Ale opravdu se mi nelíbí, že například muslimové, kteří žijí v evropských zemích, vyžadují, aby byly tolerovány jejich zvyky i tam. Viz zahalování se ve školách. Přece museli vědět, do jaké země lezou a že budou muset přijmout její pravidla. Tak bych to udělala já. V zemi, kterou bych navštívila, bych si nedovolila klást nějaké požadavky. A přiznávám se, že zrovna z těchto národů mám tak trošku obavy.

    superkarma: 0 15.03.2005, 19:32:57
  11. avatar
    [50] Vivian [*]

    Lowel: jaká chyba lávky? Vždyt já přece píšu o evropských muslimech - mám tedy logicky na mysli muslimy v Evropě. Nepsala jsem nic o muslimech mimo evropské území, takže nevím, na co reaguješ
    No a na svém území žijí podle svých tradic, stejně jako my žijeme na svém území podle našich tradic... Nevím, co se na tom komu nezdá.

    superkarma: 0 15.03.2005, 17:52:10
  12. avatar
    [47] Vivian [*]

    alifie: myslím, že evropští muslimové nikoho nenutí, aby přijímal jejich zvyky

    superkarma: 0 15.03.2005, 17:20:33
  13. avatar
    [46] Vivian [*]

    *Kotě*: (38) to je přesně to, co jsem měla na mysli...

    superkarma: 0 15.03.2005, 17:18:30
  14. avatar
    [45] Meander [*]

    Já nejsem předpojatá, já jenom neztrácím kontakt s realitou. Holt jsem okoralej cynik, ale aspoň jsem připravená na nejhorší

    superkarma: 0 15.03.2005, 17:01:34
  15. avatar
    [44] alifie [*]

    *Kotě*: Mas dojem, ze nekdo v muslimskych zemich nuti nekoho jit k volbam? Spis mam pocit, ze obcane 2.kategorie, kteri nemaji v muslimskych zemich volebni pravo ho chteji.

    superkarma: 0 15.03.2005, 17:00:56
  16. avatar
    [43] *Kotě* [*]

    Meander: Těžko diskutovat s někým tak předpojatým, jako jsi ty.

    superkarma: 0 15.03.2005, 17:00:11
  17. avatar
    [42] Meander [*]

    alifie: Souhlas

    superkarma: 0 15.03.2005, 16:57:31
  18. avatar
    [41] Meander [*]

    "kde nemá demokracie absolutně žádnou tradici ani kulturní zázemí" - to je věta do památníku...

    superkarma: 0 15.03.2005, 16:56:41
  19. avatar
    [40] alifie [*]

    *Kotě*: A proc by zapadni svet mel prijimat vychodni pravidla?
    Pokud pojedu do muslimskych zemi, budu se zahalovat, jak tamni zvyk prikazuje. Ale kdyz jsou muslimove v Evrope, meli by se chovat podle Evropskych zvyku.

    superkarma: 0 15.03.2005, 16:56:03
  20. avatar
    [39] Meander [*]

    Kotě: Dobře, takže pokud je pro někoho samozřejmostí kanibalismus, tak mu to neberme? To je totéž. Ale možná se i zastánci islámského způsobu života dočkají. Za chvíli sem nejspíš expandují muslimové z Francie, Turecka, Alžíru... - a při jejich "ochotě" respektovat zákony hostitelské země tu budeme za chvíli nosit burky všechny. Ale můžeme pod nimi být zmalované jako klauni

    superkarma: 0 15.03.2005, 16:55:56
  21. avatar
    [38] *Kotě* [*]

    alifie: a co násilné zavádění demokratických zřízení do zemí, kde nemá demokracie absolutně žádnou tradici ani kulturní zázemí?

    superkarma: 0 15.03.2005, 16:55:34

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. avatar
    [37] alifie [*]

    Vivian: V cem myslis, ze zapadni svet vnucuje vychodu, jak ma zit? Co se tyka muslimu pristehovanych do Evropy, spis bych rekla, ze nektei maji tendenci prosazovat svoje zvyky bez ohledu na zapadni zvyky.

    superkarma: 0 15.03.2005, 16:51:33
  2. avatar
    [36] *Kotě* [*]

    Meander: jak můžou porušovat něco, čeho mají oni úplně jiné pojetí? Proč by celý svět musel přijímat západní zákony a pravidla?

    superkarma: 0 15.03.2005, 16:51:14
  3. avatar
    [35] Vivian [*]

    *Kotě*: souhlas
    mně se docela dost nelíbí, jak "západní svět" vnucuje "východu" svou představu o tom, jak to má všechno správně vypadat, jak mají lidé žít...

    superkarma: 0 15.03.2005, 16:44:41
  4. [34] Majkii [*]

    *Kotě*: Presne. Moja segra kamaradi s 2 muslimkami. Pouzivaju len kozmetiku Dior, Gucci a spol, a spodne pradlo maju len od poprednych navrharov. Tiez bolo uplne sokovana preco sa tak dokonale licia ked si aj tak zahaluju tvare, a je to prave kvoli manzelovi. Vobec im to nepride zeby mali byt nespokojne, oni nechapu nase zenske ze sa ukazuju vsetkym.

    superkarma: 0 15.03.2005, 16:40:24
  5. avatar
    [33] Meander [*]

    Nejde vůbec o to, jak oni chápou práva a svobody. Jde o to, že je porušují. To se dá říct i o některých našich spoluobčanech, že jim jsou naše zákony nepochopitelné. Ale to jim nedává právo je porušovat. Btw. islám považuju za nejsnáze zneužitelné a také zneužívané náboženství.

    superkarma: 0 15.03.2005, 16:39:57
  6. avatar
    [32] *Kotě* [*]

    Meander: Jenomže oni chápou práva a svobody jinak než my - a to u žen i u mužů - myslíš, že v islámu je muž nějak zvlášť "svobodný"? Žijí prostě svázáni tradicemi a zvyklostmi, které všichni dodržují. Mezinárodní listina lidských práv je věc pěkná, ale je vytvořená v západní civilizaci a také pouze na ni je v celém rozsahu aplikovatelná - ostatně stejně jako třeba demokratické státní zřízení.

    superkarma: 0 15.03.2005, 16:36:47
  7. avatar
    [31] Meander [*]

    Konikolec: Nene, ta není mezinárodní. Je v tom docela zmatek Ale i s tou je muslimský svět v rozporu. Howgh.

    superkarma: 0 15.03.2005, 16:30:36
  8. avatar
    [29] Meander [*]

    Nikd o mi nevymluví, že TOHLE jiné JE špatné. To, jak se v muslimském světě jedná se ženami, je přímém rozporu s Mezinárodní listinou lidských práv.

    superkarma: 0 15.03.2005, 16:25:45
  9. avatar
    [28] *Kotě* [*]

    Rikina: Přesně tak. Je někdy těžké pochopit, že "jiné" nemusí nutně znamenat "špatné".

    superkarma: 0 15.03.2005, 16:10:39
  10. [27] Rikina [*]

    *Kotě*: jsem daleka toho, abych se nazvala informovanou, ale nějakou dobu jsem znala blíž jednu muslimskou rodinu z Afghánistánu. Názor paní na život evropských žen byl jasný - nechápala, jak takhle můžeme žít, a nerozuměla, když jsem se jí snažila věci vysvětlit. Já zase nerozuměla jejímu pojetí. Ale naše děti si spolu hrály a nevadilo jim to... Žijí prostě jinak a proto to ještě nemusí být špatně.

    superkarma: 0 15.03.2005, 16:05:17
  11. avatar
    [26] *Kotě* [*]

    Avilka: Saúdky například chodí pod hábity překrásně oblečené i nalíčené, ale ony to prostě mají nastavené tak, že žena má být krásná pouze pro oči manžela, takže pro ně je důležité, aby byly pěstěné a upravené hlavně doma.

    superkarma: 0 15.03.2005, 15:58:37
  12. avatar
    [25] Avilka [*]

    Manx:Od kamarátky, ktorá žila 4 roky, ako manželka pracovníka MZV v arabskom svete viem, že arabky sa maľujú, ale len tú časť tváre, čo je vidno spod habitu. Tie bohatšie majú ako domáce oblečenie kostými a šaty od popredných návrhárov. Holt my šurujeme v teplákoch, oni vo Guccim.

    superkarma: 0 15.03.2005, 15:56:10
  13. [24] Rikina [*]

    Suzanne: zabedněnost - spíš směs pověr, tradic, nedostatku informací a tak. Mám dojem, že naštěstí není ženská obřízka dnes už tak častá a běžná v celém muslimském světě. Ale i tak je to dost tragédie, jenže s tím asi bude velice složité něco dělat.

    Meander: nicméně i takový svět musí být partnerem v diskusi - protože jinak se to dá řešit jedině "ohněm a mečem". A to už tu jednou bylo - viz křižácké války, a dopadlo to špatně pro Evropu. Radši tu diskusi...

    superkarma: 0 15.03.2005, 15:54:27
  14. avatar
    [23] Meander [*]

    Já nespojuji ženskou obřízku s islámem jako takovým. Ukazuji na tom příkladu jenom kam až může vézt nesvoboda.

    superkarma: 0 15.03.2005, 15:51:42
  15. avatar
    [22] *Kotě* [*]

    Meander: ženská obřízka je samozřemě příšerný zvyk , ale ten nemá s islámem zhola nic společného. Je to zvyk, který se vyvinul u NEarabských kmenů a praktikuje se především v Súdánu. V Saúdské Arábii se žádným ženám obřízka nedělá.

    Jinak fakt nechápu, proč projevujete tolik netolerance vůči odlišným kulturám, ačkoliv se vsadím, že o islámu obecně a o saúdské kultuře konkrétně neví žádná z vás zhola nic (omlouvám se informovaným). To fakt miluju, bez znalosti věci provolávat, jak ty ženy nemají lidská práva a jak je to hrozné.

    Islámské ženy naopak mají pocit, že nesvobodné a nešťastné musíme být my ženy v západní civilizaci. Vzhledem k tomu, jak diametrálně odlišný život a kulturu mají, jejich pohled chápu.

    Ivana.: V Saúdské Arábii nikdo neučí děti střílet, není to teroristická země. Teroristé mají islám jako záminku nebo krycí zbarvení, ale absolutně neplatí, že muslim = terorista. Muslimských je přece spousta zemí, které žádné násilí neprodukují ani nepodněcují .

    superkarma: 0 15.03.2005, 15:49:48
  16. avatar
    [21] Meander [*]

    Ovšem je to "tradice" (byť oficiálně zakázaná), kterou prosazují samy ženy, stejně jako nošení hidžábu nebo rovnou burky. Tohle už je braiwashing. Svědectví ženy u soudu nemá téměř žádnou hodnotu, je-li žena znásilněna, je za to potrestána - takový svět má být partnerem v diskusi?

    superkarma: 0 15.03.2005, 15:46:47
  17. avatar
    [20] Suzanne [*]

    Meander: radši nemluvit, při hovoru o tomhle se mi fakt chce střílet. To je prostě zabedněnost, zabedněnost a zabedněnost.
    Mmch: Já vždycky někde řeknu, že jsem feministka a nějakej chlap se do mě pustí, že to je blbost, že taková pěkná ženská nemůže bejt feministka. Ale nejhorší je, když se do mě takhle pustí nějaká velmi emancipovaná baba. To mi je potom hodně k smíchu.

    superkarma: 0 15.03.2005, 15:46:12
  18. avatar
    [18] Meander [*]

    Mimochodem - téma ženská obřízka - kdo své dcery takhle strašlivě mrzačí? Jejich matky! Proč? Aby se dcera vdala. Odporné!

    superkarma: 0 15.03.2005, 15:41:11
  19. avatar
    [17] Meander [*]

    Konikolec: Uf, už jsem se bála, že jsem tu jediná velká, sparavedlivě rozhořčená feministka

    superkarma: 0 15.03.2005, 15:40:25
  20. avatar
    [15] Meander [*]

    Jo, to jo, ale z té poslední věty skoro vyznělo, že s tím souhlasíš Brrr, to jsem se lekla.

    superkarma: 0 15.03.2005, 15:35:41
  21. avatar
    [13] Suzanne [*]

    Konikolec: zdaleka ne všechny arabské ženy mohou prezentovat veřejně svůj názor. Když tady byl socialismus, tak to taky navenek vypadalo, že jsou všichni šťastní, píšou petice proti rozvracečům režimu a radují se v prvomájových průvodech.

    superkarma: 0 15.03.2005, 15:34:15
  22. avatar
    [11] Meander [*]

    Konikolec: Tu poslední větu myslíš vážně?

    superkarma: 0 15.03.2005, 15:27:54
  23. avatar
    [9] Meander [*]

    Rikina: Proč za to tak bojujou? Protože jim jinak jejich otcové a bratři nedovolí do té školy chodit vůbec

    superkarma: 0 15.03.2005, 15:19:43
  24. avatar
    [8] Ivana. [*]

    Rikina: máš pravdu ani já tu jejich celou slavnou kulturu nechápu a hlavně nechápu jejich náboženství a smýšlení. když to vidim v telce jak se tam furt řežou ve jménu svaté války nebo co to je, tak mi to fakt hlava nebere. děti učej střílet skoro dřív než chodit. prostě jsou jiný, divný.

    superkarma: 0 15.03.2005, 15:17:55
  25. avatar
    [7] *Kotě* [*]

    Rikina:

    superkarma: 0 15.03.2005, 15:12:49
  26. avatar
    [6] Clerenc [*]

    ja vzdycky zasnu, jak maly deti poznaji v davu zahalenejch zenskej tu svoji mamu. Jsem z mesta kam arabaci prijizdej na lazenske pobyty, takze jsou na kazdem kroku, dokonce jedny uz mame i v nasem baraku. Ale problemy snima nejsou.
    S tim zahalenim to je stejne divny, protze venku chodej zahaleny, ale doma se odstrojej a producirujou se pred oknama bez zaclon

    superkarma: 0 15.03.2005, 15:12:07
  27. [5] Rikina [*]

    Ivana.: oni to ale berou tak, že je to výhoda pro ženy, nosit ten hábit. Dokonce i těm ženám se to asi líbí - proč by jinak ve Francii tolik demonstrovaly proti zákazu nosit do školy šátky a hábity ? Ale fakt je, že my zde v Evropě to zřejmě nedokážeme dostatečně chápat - celou kulturu a zvyky, nejen hábity...

    superkarma: 0 15.03.2005, 15:11:31
  28. avatar
    [4] Suzanne [*]

    Velmi zvláštní kultura. Ale zaplaťpánbůh, že ty baby začínají mít právo být občany.

    superkarma: 0 15.03.2005, 15:11:22
  29. avatar
    [3] Meander [*]

    Skoro bych to nenazývala kulturou ale zlořádem

    superkarma: 0 15.03.2005, 15:10:18
  30. avatar
    [1] Ivana. [*]

    do takový země by mě nikdo nedostal ani za milion, to určitě abych se pařila v nějakým debilním hábitu. maj pěkně blbý zvyky, že ty chlapi vždycky musej mít výhody

    superkarma: 0 15.03.2005, 15:00:58

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Náš tip

Doporučujeme