Scénu a kostýmy vytvořil ředitel ND Daniel Dvořák, je neosobní, má představovat moderní kancelář totalitního vůdce, opět, stejně jako v několika posledních scénách páně Dvořákově, přišly na řadu barevné světelné plochy. Režíroval opět Jiří Nekvasil, který v programu píše o potřebě aktualizace Myslivečkova díla a jeho boje proti totalitárním režimům.

Když pak na závěr inscenace vidíme, jak ochranka začne vytahovat stužky a dávat si je na klopy sak, když všichni s úsměvem zvedají obě ruce, sevřené do občanskofórského vé, a když Antigona má k tomu ke všemu identický účes s bývalou premiérkou Ukrajiny Timošenkovou, je to už trochu moc střílení do všech stran. Parodii ano, ale vkusnou, toto bylo trochu přes.

Ale teď už jen a jen pozitiva! Myslivečkova opera je sice stará a pro současníka těžká (nikdo už není zvyklý na dlouhá operní čísla složená jen proto, aby zpěvák mohl ukazovat svou technickou zdatnost), ale už ze studijních důvodů stála za to. K tomu pěvecké obsazení bylo výtečné a znamenalo skutečný zážitek pro každého milovníka opery. K vidění byla navíc jedna rarita: za dob Myslivečkových bylo stále tradicí, že v opeře byl part pro eunucha.

Co s tím dnes, ptáte se? Dnes roli zpívají kontratenoristé. V Antigoně konkrétně Němec Steve Wächter, jehož komediální talent a výtečná pěvecká technika byly pro rozvláčnou operu skutečně přínosem.

Samu Antigonu zpívala jihokorejská zpěvačka Hyun-ju Park. V prvním dějství působila trochu nevýrazně (to ale nebyla sama, představitel Kreonta Janis Kurševs z počátku zpíval, jakoby se zapomněl rozezpívat), ale pak předvedla koloraturní árie s takovou bravurou a citem, že se divákům tajil dech.

Výrazově nejlepší ale byla česká představitelka Hermiony Kateřina Kněžíková. Kateřina má našlápnuto na skvělou kariéru, nabídky na role se jen hrnou, a i když jde pouze o domácí scény, není pochyb, že její čas ještě přijde. Neoddiskutovatelné ale je, že na to, že je ročník 1982, zpívá fantasticky.

Antigona je původně Sofoklova antická tragedie. Antigona byla vyštvána a uzurpátor Kreont dosedl na trůn. Thébané pod jeho vládou skomírají. Antigona se ale za patnáct let vrátí, aby se pomstila. V novém podání působí jako tajná agentka v přestrojení. Děj je velmi pozvolný, jde především o zpěv, a také proto je vyvrcholení zběsile rychlé. Nakonec ale vše dobře dopadne a proběhne sametová revoluce. Stavovské opět vidělo něco, na co dlouho nezapomene.

Reklama