Rodina

Anketa: Když je pěstounem prarodič

V pokračování seriálu s Nadací Terezy Maxové dětem si tentokrát můžete přečíst skutečně zajímavou anketu, na kterou odpovídalo celkem 21 prarodičů pěstounů...

kid

Tato anketa, z níž publikujeme pouze část, vznikla metodou řízeného rozhovoru s 21 prarodiči. Výpovědi jsou zaznamenány autenticky. Zachováváme anonymitu zpovídaných, ale výpovědi je možné doložit audio nahrávkou.

Co by to pro vás znamenalo, kdybyste nedostávali odměnu pěstouna?

  • Invalidní důchod jde na nájem bytu - byla by to katastrofa, dcera je v platební insolvenci, neměla bych na kroužky.
  • Neměli bychom na balet, na jazykovou školu. Bylo by to na hraně, nedovedu si to představit.
  • Musela bych děti omezovat. Když byly malé, ještě to šlo. Teď by to bylo těžké, vnučce je 16 let. Musela bych pořád říkat: „Bude to, až na to bude.“ Ale ono na to nebude. Jsme v důchodu, práci neseženeme. Modlím se, abych se dožila věku, kdy je vypravím do života.
  • Vozíme vnučku 20km do školy. Denně najedeme 80km. Na to bychom neměli, u nás speciální škola pro postižené není. Nevíme, co bychom dělali, neměli bychom na to, aby chodila do této školy.
  • Snad bych si mohl ještě něco přivydělat. Nebylo by na kroužky a dovolenou.
  • Už když jsme si děti brali, věděli jsme, že to bude těžké. Ale z jednoho důchodu nevyžijeme. Osud dětem přichystal už tak velkou nálož, že žijí s prarodiči. Snažíme se jim poskytnout to, co mají ostatní vrstevníci. To bychom nemohli, pokud bychom odměnu neměli. Z jednoho důchodu to utáhnout nejde.
  • Jakž takž vycházíme. Ale ani teď nemohu dát 4000 korun na skautský tábor, neutáhnu to. V 53 letech jsem skončila s prací kvůli tomu, abych se mohla o vnuka postarat, teď už mě nikdo nezaměstná. Bydlím na vesnici, nemám auto, ale máme hodné sousedy. Děti jsou postižené již tím, že vyrůstají s prarodiči, a teď je ještě takto omezovat a nedopřát jim to, co mají jejich vrstevníci? To mi připadá nespravedlivé!
  • Vnučka by nemohla chodit do školy, neutáhla bych to. Z čeho se mám o vnouče postarat, z důchodu to neutáhnu. Moje další děti mají své děti, rodiny a starost o práci a nemohou nám moc pomáhat. Rodina mi bere aspoň s sebou děti na dovolenou, ale na to bych jim již nemohla přispět. Protože jsme byli ručiteli, platíme dluhy za zetě - bývalého muže zemřelé dcery.
  • Byl by to velký průšvih, nejde o dovolené, ale o základní potřeby dítěte - nemám ani na aktovku do školy. Do práce mě nevezmou, sháním ji již dlouho.
  • Víte, ono je to těžký, vnučka měla zápal plic. Nemám ani na lázně, které jí lékař doporučil, jde již o zdraví! I celé léto by musela strávit doma.
  • Mám jich 5, nemohli bychom se starat, neměli bychom ani na školu. Absolutní krach..., návrat dětí do dětského domova (nezvládli bychom se o děti finančně postarat - ani o základní životní potřeby).
  • Zrušil bych stavební spoření, šetřil bych každou korunu, šlo by to špatně. Ale to bych musel kalkulovat, jak by to vůbec šlo.
  • I kdyby nevím, co by bylo, balet bych jí nechtěl zrušit. Učitelka řekla, že je nadaná na balet a pokud bychom jí ho nemohli finančně dopřát, doma bychom s ní nevydrželi. Flétnu by oželela.
  • Když žije vnučka se dvěma starci, je to těžké. A ještě abych jí odhlašovala z kroužků.
  • Vnučka je nemocná. Jezdíme s ní 2x měsíčně do nemocnice na vyšetření. Neměli bychom na léky, na opravu. Už teď je to komplikovaný.
  • Samozřejmě se situace zhorší... kluk by musel změnit školu... nedovedu si to představit.
  • Stárneme a ubývají nám síly, nemůžeme si ani finančně přivydělat. Kdybychom o příspěvek přišli, kde bychom na uživení dítěte vzali? Je to těžké, kor když je člověk sám. Nevím, kde bychom bydleli, neměli bychom na nájem.
  • Ta situace je moc složitá, když je člověk důchodce, a je na to všechno sám. Jsem v invalidním důchodu, mám potíže finančně utáhnout léky jen pro mě. Vnoučeti bychom nemohli dopřát ani kroužky, ani školy v přírodě, nebyl by se svými vrstevníky a nemohl by mít nic z toho, co mají oni.
  • Chtěli bychom dětem dopřát to, co mají ostatní děti, snažím se ušetřit. Modlím se, abych stačila děti vychovat a postarat se o ně. Ztrácím síly a nemůžu si přivydělat. My se můžeme uskromnit, ale ty děti to nepochopí. Proč nemohou jet třeba na školu v přírodě. Proč nemohou chodit do školy, do které by chtěly. To dítě nepochopí, proč zrovna on nemůže mít to, co mají ostatní vrstevníci. Nikdo z nás nepotřebuje ty peníze pro sebe, ale pro to dítě.
  • Jsem nemocná, potřebuji léky, které jsou drahé. Jen z důchodu bych péči o vnuka neutáhla.
  • Pomáhá nám s provozem domácnosti moje 83letá matka, o kterou se starám. Bez jejího důchodu, který nám dává, bychom těžko vyšli. Jestli nám vezmou ještě dávky, tak to nemůžeme nikdy zvládnout.
  • Oba jsme v důchodu a nemocní. Pokud by nám dávky vzali, nevíme, co si počneme. Můj důchod padne jen na inkaso.

Cítíte se být pěstounem, nebo prarodičem?

  • Cítím se být babičkou, holky mám 10 let, bojím se, když tu nebudu, aby o ně bylo postaráno, aby byly zajištěný, abych je stihla postavit do života. Jsme babičky a dědové, máme jiné starosti než běžný pěstouni. Ale bez pomoci a podpory to nezvládneme.
  • My se pěstouny nestali z vlastní vůle jako běžní pěstouni. Nám to spadlo do klína. Osud nás k tomu donutil.
  • Potřeby dětí jsou stejné, ať už jsou v PP běžných pěstounů nebo prarodičů.
  • Oni si to zvolili sami. Je to pro ně často profese. My to máme ztížené, protože je chceme dostat do života. Nekončí to pro nás tím, že je dítěti 18let.
  • Prarodiče neprošli přípravami a nevědí, na co mají nárok, kde a kdo by jim mohl pomoci. Potřebujeme stejnou pomoc jako ostatní pěstouni.
  • Na nás stát neušetří, dotkne se to dítěte.
  • Ať zvýší dávky pro dítě, my nemusíme mít žádnou odměnu pěstouna (když zrušení odměny pěstouna, tak zvýšení příspěvku na potřeby dítěte).
  • Nemáme podporu v rodině, již nikoho nemáme!
  • Nikde nás nezaměstnají, nemůžeme si přivydělat a důchody nám na to nestačí. jsme nemocní a musíme se s tím vypořádat.
  • Často se staráme nejen o vnoučata, ale ještě o své rodiče, kteří jsou již nemohoucí a pomoc potřebují.
  • Když dítě vyjde v 18letech z ústavu, tak je nepřipravené do života. Často špatně tyto děti končí. My se snažíme děti do života připravit a zajistit je!

V čem jiném byste potřebovali pomoci než jen finančně? Uvítali byste nějakou službu?

  • Velmi pomáhá pravidelné setkání podpůrné skupiny (pořádané občanským sdružením Rozum a Cit), také služba doprovázení.
  • Právní poradna, abychom věděli, na co máme nárok, a co můžeme v dané situaci dělat.
  • Větší iniciativa sociálních pracovnic, abychom byli více a pravidelně informováni o změnách a všech věcech, které se nás týkají.
  • Možnost odpočinout si, pohlídaní dětí.
  • Především právní a psychologickou pomoc.
<< předchozí díl SLEDUJTE TENTO SERIÁL následující díl >>

Převzato z publikace Otvíráme, kterou vydává Nadace Terezy Maxové dětem. Příště (13. 3. 2012) uveřejníme dokument, ve kterém jsou shrnuty základní problémy v oblasti výkonu pěstounské péče...

Čtěte také...

   
12.03.2012 - Děti - autor: Jakub D. Kočí

Komentáře:

  1. avatar
    [28] hyenka [*]

    ekleinovka — #24 Tak 1x ročně, předem řádně ohlášená, takže asi nebyl problém vše naaranžovat, dokonce si od nás jednou půjčovali židle, aby to líp vypadalo.

    superkarma: 0 13.03.2012, 11:44:33
  2. [27] jithule [*]

    no není to v této době jednoduché

    superkarma: 0 13.03.2012, 07:37:49
  3. avatar
    [26] Kytinkak [*]

    tohle je opravdu na rozhodnutí všech, jak se na to cítí...

    superkarma: 0 12.03.2012, 21:52:07
  4. [25] Reni [*]

    U nás je vše složitý. Záleží také, jaký věk je dítěte a na zdraví a vitalitu prarodičů.

    superkarma: 0 12.03.2012, 21:22:13
  5. avatar
    [24] ekleinovka [*]

    hyenka — #19 Jsou i takoví,ví,jak z dané situace vytěžit..a to jí tam nechodá¨í ani sociálka na kontrolu???

    1. na komentář reaguje hyenka — #28
    superkarma: 0 12.03.2012, 17:37:32
  6. [23] free [*]

    daska59 — #22 tak to bývá ve všem

    superkarma: 0 12.03.2012, 17:22:41
  7. avatar
    [22] daska59 [*]

    Asi bych důkladně prošetřovala situaci, zda to není jen účelové. Ti co to nejméně potřebují jsou v těchto situacích nejvíce "vyčůraní".

    1. na komentář reaguje free — #23
    superkarma: 0 12.03.2012, 17:19:33
  8. [21] free [*]

    hyenka — #19 netušila jsem, ž to tak jde.  Bydleli jsme 14 let u rodičů a tři děti na krku... to by yl majlantSml24

    superkarma: 0 12.03.2012, 17:02:44
  9. avatar
    [20] hyenka [*]

    hyenka — #19 Jo, zapomněla jsem napsat, byla to opálená rodina...

    superkarma: 0 12.03.2012, 15:43:13
  10. avatar
    [19] hyenka [*]

    datura — #13 Ano, má bývalá sousedka na sebe takhle měla napsaných asi pět vnoučat, děti žili spokojeně u svých rodičů, a vyčůraná bábinka si jen chodila na poštu pro dávky- jak to pak dělili netuším, ale jednou se mi i chlubila, že má jen na děti přes 20 tisíc měsíčně...

    1. na komentář reaguje hyenka — #20
    2. na komentář reaguje free — #21
    3. na komentář reaguje ekleinovka — #24
    superkarma: 0 12.03.2012, 15:42:05
  11. [18] Jala [*]

    Těm dětem, které vyrůstají jen u prarodičů, ať jsou důvody jakékoli, vůbec nezávidím, byť by dítě milovali sebevíc. A když pak ještě nejsou peníze ...

    superkarma: 0 12.03.2012, 15:33:40
  12. avatar
    [17] navia [*]

    karika — #10 máš pravdu, ale z některých těch komentářů vyplývá, že prarodiče jsou třeba v invalidním důchodu, takže by to dítě muselo sedět doma jako pecka, protože oni s ním na kolo nebo na brusle nepojedou.Sml80 Mě na tom zaráží, že se rozlišuje, jestli pěstoun je nebo není příbuzný. Příbuzný to má dělat z lásky, zatímco cizí za to může pobírat odměnu? Přitom se psalo i o tom, že někteří pěstouni si naberou dětí až to nezvládají a odnášejí to ty děti... a to není kvůli penězům?

    superkarma: 0 12.03.2012, 15:10:37
  13. avatar
    [16] navia [*]

    polla — #14 No jo, když je dítě sirotek, tak je situace asi jiná... ale mám v práci případ... babička "pěstuje" vnouče, sama si o to požádala, dítě týral druh matky. Matka je bez peněz, neplatí jí asi nic, otec dítěte se zdržuje neznámo kde... prostě z rodičů nic nevytáhne. Mělo by to podle mě fungovat tak, že to stát bude platit a po rodičích vymáhat.. má na to určitě o dost víc prostředků než nějaká babička. I kdyby jim to jednou měl strhnout z důchodu.

    superkarma: 0 12.03.2012, 15:03:54
  14. avatar
    [15] Makynka [*]

    jj, to je pravda. V sociálních dávkách asi nemá nikdo lepší přehled než oni...

    superkarma: 0 12.03.2012, 14:26:20
  15. avatar
    [14] polla [*]

    mě tam chybí důvod, proč se o děti nestarají rodiče. (nejsou všichni sirotci, kteří mají nárok na sirotčí důchod) Ti mají mít přece vyživovací povinnost. Takže by měli na výživu a výchovu především přispívat rodiče a ne stát. To vede jenom k nezodpovědnosti.

    1. na komentář reaguje navia — #16
    superkarma: 1 12.03.2012, 13:47:14
  16. avatar
    [13] datura [*]

    Pokud vím, tak u našich tmavších spoluobčanů je to celkem normální, že jim děti "pěstují" prarodiče. Spočítali si, že se na tom dá dost vydělat a když jim to stát baští, tak proč toho nevyužít.

    1. na komentář reaguje hyenka — #19
    superkarma: 0 12.03.2012, 13:27:06
  17. [12] Trefa [*]

    Trefa:dnes je tezke byt pestonkou ve stari,duchody jsou male,pridavat asi nebudou a prispevky na vychovu deti,take chteji kratit.

    superkarma: 0 12.03.2012, 12:45:44
  18. avatar
    [11] Jindriska8 [*]

    Pro prarodiče to není lehká situace,když převezmou veškerou péči o vnoučata ,je to pro ně velice těžké a třeba sami nemají na rozdávání.

    superkarma: 0 12.03.2012, 12:22:15
  19. [10] karika [*]

    Určitě není spravedlivé, že jim dávky seberou! Spoléhá se na to, že je to rodina a vždycky se prostě postarají...na druhou stranu některé argumenty mě opravdu nedojímají..také máme děti, jsme mladá rodina a na kroužky nebo jazykové školy, natož pak na dovolené apod. nemáme také...poslední dva roky jsme omezili naprosto všechno a zlepšení v nedohlednu...doba je fakt těžká.

    1. na komentář reaguje navia — #17
    superkarma: 0 12.03.2012, 11:52:45
  20. [9] Saritka [*]

    Vůbec to není v téhle době jednoduchéSml23

    superkarma: 0 12.03.2012, 11:00:51
  21. avatar
    [8] navia [*]

    Makynka — #2No jo, ale ti to vyřeší tím, že se vymění, pěstouny bude soused a naopak.. a bude :-(

    kukátko — #7 To máš pravdu, místo aby řešili zneužití, potrestají ty poctivé, protože je to jednodušší.

    superkarma: 0 12.03.2012, 10:39:49
  22. [7] kukátko [*]

    Makynka — #2 Každého zákona nebo opatření dovede někdo zneužít. Mělo by se řešit to zneužívání a ne danou věc zrušit jen proto, že se dá zneužít. Odnesou to nevinní lidé.

    1. na komentář reaguje navia — #8
    superkarma: 0 12.03.2012, 10:13:38
  23. avatar
    [6] femme [*]

    Makynka — #2  taky jsem o tom slyšela, ale to se jedná o cikány a ty nikdy nezůstanou škodní Sml31 Sml68

    superkarma: 0 12.03.2012, 09:49:48
  24. [5] jithule [*]

    také jsem o tom slyšela no jo no

    superkarma: 0 12.03.2012, 09:22:56
  25. avatar
    [4] enka1 [*]

    Makynka — #2 A pěkně si žijou ve společné domácnostiSml22Sml24.

    superkarma: 0 12.03.2012, 09:17:58
  26. [3] musilovahana [*]

    Když chce člověk poskytnou dítěti nějaké kroužky, hory a podobné věci, je to opravdu těžké. Byla jsem 2 roky nezaměstnaná, užili jsme si dost skoro bídy.

    superkarma: 0 12.03.2012, 09:17:19
  27. avatar
    [2] Makynka [*]

    Z druhé strany jsem slyšela, že někteří šikovní spoluobčané si takto vydělávají. Nechají děti rodičům v pěstounské péči,aby na ně dostávali peníze.

    1. na komentář reaguje enka1 — #4
    2. na komentář reaguje femme — #6
    3. na komentář reaguje kukátko — #7
    4. na komentář reaguje navia — #8
    superkarma: 0 12.03.2012, 09:05:29
  28. [1] akčak [*]

    vždyt duchodci mají větší duchod než je minimální mzda ,než bych dala vnoučata do děcáku ,tak bychom se raději uskromnili ještě více

    superkarma: 0 12.03.2012, 08:55:50

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Náš tip

Doporučujeme